-
Nový Radicální začátek
Ranní teploty kolem nuly, ale slunečno, závodní Radical Team se všemi auty a několik dalších týmů připravených na testování…to byl obrázek brzkých dopoledních hodin 21.března v Mostě.
Než se dostanu k dojmům za volantem novinky pro letošní rok, musím zmínit několik příjemných novinek. Do předsezonních testů se zapojilo několik nováčků a to hlavně z řad členů, či čtenářů ACZ. Potkali jsme se s Machim, Speedfredem, Kpt. Budhou i Donem Vitem. Všichni do jednoho zasedli do kokpitů některého z připravených okruhových speciálů. Díky odlišným příjezdovým časům a faktu, že jsme spolu s Dinarem byli na Autodromu již od rána, nebylo tolik času k diskuzi, kolik bychom si přáli…přesto to bylo moc fajn se po dlouhé době vidět.Don Vito a Speedfred testovali BMW 325i e92, Budha sedlal svůj mateřský Radical SR4 a Machi po vyzkoušení BMW nakonec neodolal a SR4 sám projel taky. Palec všem za odvahu, čas i to, že benzínová vášeň jim jednoduše nedá neposouvat svoje limity! Kluci, pokud chcete vložit fotky ze svých jízd, tak mi je naposílejte. 😉
Mimochodem, Most má 2/3 povrchu zcela nových, očekáváme mnohem nižší přilnavost.
S Dinarem a naším novým parťákem Michalem nás čekaly první jízdy se silnějším a konstrukčně trochu odlišným Radical SR3 RS. Oproti našemu loňskému modelu SR4 jsou jasně patrné větší vnější rozměry, odlišnosti jsou pak samozřejmě v ovládání. První brífink se nesl ve znamení dikce na opatrné seznamování s ostřejší technikou a důrazem na jemné kroky při sžívání se s „trojkou“.
V SR3 je posaz více utopený a největší odlišností je pro mě díky tomu skutečnost, že mi obtékající vzduch již nelomcuje při rychlé jízdě hlavou. Velmi nezvyklou věcí je umístění pedálů, ty jsou silně vyoseny doprava a první usednutí tak znamená až nezvykle vychýlenou pozici nohou. Další novinkou je řazení pádly pod volantem, kdy jednička a dvojka jde se spojkou,ostatní již natvrdo bez.Nebudu dlouze popisovat spousty větších či menších odlišností, šéf týmu projede pár instalačních kol, auto i trať jsou studené, motor lehce pochrchlává při řazení nahoru pod plným plynem, ale sedám do něj.
První myšlenky se soustředí na seznámení se s chováním a hlavně našeho krasavce nepocuchat. Rozjezd není složitější, od prvních metrů je cítit větší tvrdost odpružení podvozku. Zahřívám cca 3 kola auto a poprvé trochu přidávám, jízdní vlastnosti nelze zatím popisovat, nejen s ohledem na problém s ohřátím pneumatik, ale hlavně s nutností poznávat SR3 pomalu.
Po mě usedá Dinar, následně Michal…krátký debriefing, výměna svíček, dotankovat a před obědovou pauzou skáču do auta znovu. Pomalu se zvyšující teplota asfaltu dodává sebedůvěru, víc tlačím na plyn i brzdy. Zmíněný nový povrch pak kupodivu poskytuje mnohem víc adheze než jsem si myslel a pravděpodobně ještě víc než ten původní. Na něm cítím i nerovnosti o kterých jsem u SR4 nevěděl. Brzdy jsou fantastické, ještě lepší než u slabšího bratra, poprvé zkouším plyn až na podlahu a nechávám vytáčet motor, dá se krásně opřít o pneumatiky. Kolik mi dovolí aero přítlak ještě nejsem schopný posoudit, ale hranice jsou výš.
Odpoledně nás čeká závodní simulace na příští týden, je potřeba najít rytmus, zautomatizovat pohyby, sžít se s autem. Každým kolem posouváme rychlost a je cítit větší odezva, resp. jsme ji schopni vnímat. Shodujeme se na tom, že jsme ještě nedosáhli hranice kousavosti, ale spíše pohodlného pocitu a přitom z hlediska závodního tempa i slušné rychlosti. Řev, bezprostřednost reakcí motoru, převodovky, brzd a jistota ve formě úžasného podvozku, širších pneu i silnější aerodynamiky…to vše je úžasným souborem, který nás požene dopředu, jak věříme.
Zimní pauza byla dlouhá, ale čekání se vyplatilo. Po tomhle jsme 5 měsíců toužili, je to zpátky a nemůžu se dočkat ostrého závodního nasazení ;-).P.S.: Prosím kluky, aby taky přidali své dojmy 😉
3er G20 – Nový etalon? Nová X5
42 Responses to Nový Radicální začátek
[1]
22. 3. 2019 v 13.39kpt.Budha
Tý jo… před rokem a třičtvrtě jsem si ani nedokázal pomyslet, že bych někdy s čímkoli závodil, před rokem jsem si nedokázal představit, že bych někdy závodil s Radicalem, k tomu jsem jen vzhlížel, že je to nedosažitelná meta. Rok uběhl, sedím v Radicalu a už jsem zase ve druhé lize a nad námi je větší Radical…to je hrůza toto 🙂
[2]
22. 3. 2019 v 13.45Dinar
Co dodat, pro mně je přechod na sr3 nejen přechodem na lepší a rychlejší auto, ale i prostorovým upgradem, hlava mi už netrčí tolik z auta, krční svaly tak mají jednodušší práci, nohy jsou nataženější, prostě mňam mlask.
Jinak, sr3 je zas o krok blíže nějakému LMP speciálu nebo formuli, je to závoďák bez kompromisů, jak píše webpaja, nabrífovaní zkušenými závodníky přistupovali jsme k prvním jízdám s velkou ostražitostí a respektem, abychom následně vystupovali s velkým úsměvem, tohle je zas o level výš a tak ryzí závodní ježdění, že to každou závodnickou duši chytí a nepustí. Zadek mě sice bolí ještě dneska, ale jel bych hned zase, začínám odškrtávat políčka v kalendáři až do příští neděle, kdy začne nový díl seriálu „Racing is Life“ 2019. Dycky Most! 🙂 😉
[3]
22. 3. 2019 v 13.50webpaja
(1) Před dvěma lety mi volal Dinar a povídal, že našel způsob jak se trochu vyblbnout. Cestou na lyže jsem volal Martinovi, řekl jsem mu o dvou vemenech, co mu chtějí rozbít auto a v březnu jsme testovali. První závod bez mitfáry, protože nebyli k dispozici a hned se podařil věnec, minulý rok nadšení z jízdního zážitku s SR4 a letos gradace nirvány z SR3. Na SR8 ale zatím reálně nemyslím 😀
Ještě jsme neotevřeli truhlici s tím, co SR3 dovede…bude to ještě dlouhá cesta a možná se do ní ani nedostaneme, nebyla by to žádná vyjímka 😉
[4]
22. 3. 2019 v 13.54webpaja
(2) Kdyby se dnes našlo dost hluchých, kterým bych mohl včerejšek vyprávět, tak bych ten blog nepsal. Ale všechny jsem už svým nadšením tak vobsíral, že jsem musel 😀
[5]
22. 3. 2019 v 13.55Dinar
(3) My, a nedostat se, pchá… :))
[6]
22. 3. 2019 v 13.57webpaja
(5) Krk už přestal bolet, hned bych jel znova…a to počasí dnes!
[7]
22. 3. 2019 v 14.16speedfred
Kurňa hoši ten Radical Vám trošku závidím a pre mňa to je stále nedostižný level,ale ktovie ako píše kpt.Budha…Keď som videl ako tie Radicaly jazdia v zákrutách okolo “mojej” e92 tak som troška nechápavo čumel na rýchlo sa vzďaľujúce krídlo Vašich “es driek”.
Bol to aj pre mňa super zážitok po zimnom spánku a som
celkom nažhavený na novú sezónu “19. Rád som Vás videl aspoň na chvíľku aj keď nebolo moc času na pokec pretože som to časovo moc nezvládal.
Jazdeniu zdar a okruhovému zvlášť.
PS : snáď budete mať úspešnejší rok ako ten minulý.
[8]
22. 3. 2019 v 14.17speedfred
Oprava : “es eriek”
[9]
22. 3. 2019 v 14.18webpaja
(7) Takže se potkáváme příští neděli na startu? 😉
(8) Es dierek znělo dobře 😀
[10]
22. 3. 2019 v 14.29speedfred
(9) rád by som ,ale ešte to nejako nedávam. Do budúcna by som chcel niečo skúsiť.
[11]
22. 3. 2019 v 14.30webpaja
(10) Včera jsem tam měl pracovního kolegu a říkal, že se nedokáže tak dlouho soustředit a po 20 minutách sledoval, když už bude moc zajet. Ale to je jen o tréninku. Sakra, kluk, co brousí s QV Severní smyčku se musí soustředit jak nikdo jiný 😉
[12]
22. 3. 2019 v 14.42speedfred
Brúsim zelené peklo ale dôchodcovským štýlom.
Samozrejme účasť v závodoch nezavrhujem a rád by som to skúsil,len musím trocha viac trénovať aj dianie akolo seba,precítiť auto a podobne. Celkom som bol prekvapený ako slušne brzdí e92.
[13]
22. 3. 2019 v 14.45webpaja
(12) Všechna auta brzdí skvěle, oproti silničním mají o 3-4 metráky méně. e92 má navíc ještě ABS, takže můžeš jít bezohledně natvrdo. 😉
(13) Až budeme mít SR3 načuchanou, tak ti ukážu opravdu mimořádný brzdný účinek. Ještě tam je hodně rezervy a to už jsem si myslel, že brzdím na poslední chvíli. To posune páteř před žaludek 😀
[14]
22. 3. 2019 v 14.50speedfred
e92 je bez ABS,alebo bolo nefunkčné. Je to fajn pomocník ale chcem sa skúsiť naučiť brzdiť bez neho.
[15]
23. 3. 2019 v 8.36RADEK1
Parádní čtení a musím přiznat, že i trochu závidím, že si můžete takto hrát. Můžeš prosím poslat nějaký termín, kdy budete v Brně? Třeba do SZ.
Pokud je to možné rád bych se na vás přijel podívat.
[16]
23. 3. 2019 v 10.51Dinar
(15) Brno je letos bohužel jen jedno, až 20.10., blíže je jen SKring 20.6., zbytek Most.
[17]
23. 3. 2019 v 11.26RADEK1
Díky.
[18]
24. 3. 2019 v 5.52woody-alien
Čtu ty řádky, v hlavě buší
benzín v žilách klokotá
Proč jsem sakra nemoh přijet
Co sem to za ko..ta ?
😀
Super počteníčko, pájo. Zážitky vám přát nemusím, to se rozumí samo sebou, tak jen více zdaru v téhle sezóně.
[19]
24. 3. 2019 v 7.31DonVito
Ahoj webpaja,
díky za založení pěknýho blogu, kterýho jsem si všimnul bohužel až dnes.
Rád bych Ti poslal nějaká videa a jednu fotku 🙂 přes SZ, ale momentálně to nějak nefunguje.
[20]
24. 3. 2019 v 8.30DonVito
Teď ještě pár mých dojmů.
Na okruhu jsem byl poprvé. Suchá příprava spočívala jen v zapamatování tvaru okruhu a den předem asi dvouhodinovém sledovaní on-board videí na youtube. Původně jsem chtěl dorazit až odpoledne, ale když už jsem utratil takovou částku (8500Kč) za půlhodinu ježdění, rozhodnul jsem se, že strávím celý den.
Díky tomu jsem viděl celý okruh (videa snad později poskytnu) i testování Radicalu.
Sledoval jsem Machiho, jak testuje BMW E92 i Radical.
A až odpoledne, co dorazil speedfred, jsem zjistil, že jsou přítomni webpaja i dinar 🙂
K autu:
Měl jsem půjčené BMW E92. Byl to (podle tachometru v mílích) zřejmě nějaký dovoz z USA. A původně to bylo 325i. Každopádně měl značně upravený podvozek, závodní brzdy, lepivý pneumatiky, značné odlehčení, včetně kompletně vykuchanýho interiéru, dveří atd.
Auto mělo rám, obrovský zadní křídlo, nějaký difuzory vzadu atd. a závodní homologaci. A narozdíl od jízdy Machiho už mně správně držela sedačka 🙂
Auto bylo bez ABS (vyzkoušeno, když jsem trochu probrzdil..). Ale se sériovým automatem (prý kvůli výdrži na endurance závody).
Jen s pádly pod volantem. Z varovných kontrolek svítily snad všechny 🙂 od Airbagu, přes otevřenou kapotu, ABS.. škoda že nemám fotku. Možná bych mohl použít nějaký snímek z videa mé jízdy.
A teď k jízdě:
Rád bych poděkoval instruktoru Vaškovi, který mi dával cenné rady před (např. „když začne hořet – ty uteč, já budu hasit“) i během jízdy. A hlavně obdivuju jeho odvahu, že si sedne k obdobným bezmozkům jako jsem já do auta 🙂
Přestože auto na to zvenku nevypadalo 🙂 , bylo to asi to nejlepší, v čem jsem kdy jel.
Především brzdy, jak šli zlehka, ale vůbec nevadli a pořád brzdily přesně jak jsem potřeboval. Celkově se člověk na okruhu a s instruktorem cítí až nebezpečně bezpečně.
Brzdění na konci cílové rovinky do první šikany ze cca 180km/h tak na 60? vypadalo jako samozřejmost. Jen hlavně zde se projevilo největší úskalí sériovýho automatu – a sice, že tam nechtěl narvat dvojku. A já měl průjezd zkažený trojkou 🙂
Obdobné to bylo zatáčce na vrcholu okruhu (taky dvojka). A potom v srdcovce před matadorem, kde mi nechtěl odřadit na trojku. A já stejně neměl koule na to sešlápnout plyn na podlahu už před zatáčkou – podle rad Vaška „jedem jedem jedem“ a přidával jsem až na apexu.
Každopádně auto mělo ohromnou adhezi a dostat ho na limit v rychlejších zatáčkách nebylo vůbec jednoduchý. Trefit trochu cílovou zatáčku se mi podařilo jakž takž jednou. Rozhodně jsem se ale skoro celou jízdu smál. Bylo to prostě BMW a zatáčky pod plynem dělají obrovskou radost, neporovnatelnou (podle mého názoru) s předním pohonem. V zatáčkách neuvěřitelně neutrální a přetáčivost snadno (atmo R6) regulovatelná plynem.
No myslím, že bych toho mohl napsat ještě spoustu, protože jsme nabitý dojmy.
Ale spíš už jen krátký shrnutí mojí jízdy:
Během jízdy jsem předjel jedno BMW (zřejmě ladili jedničku..), jedno Porsche (sériový Cayman se zřejmě ne příliš zdatným řidičem 🙂 ) a pak už jen Lambo a formuli.
Poslední dva jmenované bohužel až po jejich vzájemném střetu 🙂
Z videa které jsem si natočil na svůj telefon přilepený k rámu auta 🙂 jsem odečetl zatím dva svý časy: 2:14 a 2:11.
Moje jízda bylo všechno jiný než čistá, špatně jsem doržďoval do zatáček a hlavně špatně jsem podřazoval. No a zmíněnou zatáčku dole před matadorem bych musel ještě dlouho pilovat 🙂
Ještě vlastně poděkování na speedfreda, bez kterého (zmínka na letišti..) bych o akci nevěděl.
Po skončení akce jsem si ještě zajel na jedno nealko 🙂 do Severky a pak hurá domů.
Zkrátka pěkně stráveny den 🙂
Dycky Most
[21]
24. 3. 2019 v 9.17Dinar
(18) Pěkná sebekritika 🙂 🙂
[22]
24. 3. 2019 v 9.38Dinar
(20) Tak je vidět, že tě to chytlo. 🙂 325i E92 je krásně postavené auto, které zabíjí starý sériový automat, bohužel. Na druhou stranu chápu Martina, proč všechna nová auta staví s automatem, stačí vidět, kolikrát za sezónu se v těch dvou E36, které mají manuál, mění spojka nebo celá převodovka. Je to tak, že většina lidí si myslí, že umí řadit, jenže, řazení při závodní jízdě je trochu jiná záležitost. Jinými slovy, ten automat v E92 není proto, aby vydržel endurance, ale aby auto přežilo styl ježdění amatérských závodníků. Není v tom nic osobního ani obecně podceňujícího, čirá zkušenost majitele týmu.
Jak jsem ti říkal v Mostě, chceš-li se u radicalteamu zábavně svézt za ty peníze, které zmiňuješ, tak nejlepší volba je tzv. áčko, ta černá E36 s manuálem. Je trochu náročnější na citlivé brždění, ale je ostřejší a rychlejší. 😉
[23]
24. 3. 2019 v 10.04DonVito
No mas pravdu, chytlo 🙂
Ale nemam zadne zavodni ambice.
A taky to neni konicek z levnyho kraje..
Jinak ty duvody pro automat chapu.
Seriova prevodovka chrani motor pred pretocenim a automat drzi.
Asi mas pravdu, pristi volba bude acko a ne to od Mercedesu 🙂
PS Omlouvam se za dve hrubky u brzd 🙂 V diskuzich taky obcas to co napisu ulozim a az pak edituju. Tady to bohuzel nejak nejde.
[24]
24. 3. 2019 v 16.34webpaja
(17) Těším se v Brně 😉
(18) Tak snad uděláš příští neděli reparát na závodech 🙂
(20) Jak píše Dinar, urtčitě je fajn nastoupit do manuálních e36, to jsou ta nejlepší školící auta. RWD zůstává a k tomu možnost řadit jak chceš 😉
[25]
25. 3. 2019 v 13.16lyon667
@webpaja @dinar
Kluci, jako pravidelný čtenář musím poděkovat za pravidelný přísun poznatků od konkurence – my letos ještě netestovali vůbec, natož v Mostě a tudíž každá – byť zprostředkovaná – zkušenost se cení 🙂
Podle předběžné startovky to vypadalo, že v Mostě nastoupí jen jedna SR4ka, ale když tak sleduju vaše zapálení pro věc, jsem klidný a už teď se těším na rozuzlení zápletky v divizi 6. Zřejmě dorazí i Andreas Pfister s Leonem TCR a Ultima by taky mohla potrápit. Už máte nějakou představu o časech na kolo s SR3?
@speedfred Z Martinových bavoráků je nejrychlejší jednoznačně E36 startovního čísla 60, takže bych se na E92 vykašlal a směřoval to tam. Případně počkal na dostavbu 1er s S54 motorem.
By the way, v rámci „zlepšování“ user experience nám redakce webu jaksi zrušila nejen odkaz na blog, ale i soukromé zprávy (za což by si Machi zasloužil tak na rok sebrat klíčky od auta) a já na vás jiný kontakt nemám 🙁
[26]
25. 3. 2019 v 13.36kpt.Budha
Bude vlastně od pana redaktora také nějaká zmínka? Přijde mi, že to na něj také mohlo trochu zapůsobit 🙂
[27]
25. 3. 2019 v 14.11Dinar
(25) lyon: tak vy máte léty odtestováno, stačí se postavit na start a hurá. 🙂
Ta startovka nebyla kompletní, u nás pojede sr3, sr4 určitě, druhá sr4 možná.
Ultima je pro mně neznámá, tu bys mohl znát ty, jeli s ní údajně pár Le závodů v roce 2012, každopádně podle parametrů to bude i pro sr3 těžkej vořech.
Časy neznáme, byl nějaký problém s AIMem, data zaznamenával, ale nějak je nechce vydat. 🙂 Viděl bych to tak na 1.46 v bezobrubníkovém endurance tempu, které jsme trénovali, což je lehce nad sr4 jetou na krev. Za mě dobrý, jet časy čela nebude takový stres.
Jo, černá E36 č. 60 je nejlepší bávo, je to celokarbon a je to znát. Ta nová 1er zatím pořádně nechodí a vzhledem k tomu, že v ní je smg, jsem skeptický k výdrži, podle mého dva závody max. Jo, až z toho bude manuál, bude to zajímavé auto, ten podvozek je skvělý.
V neděli se uvidíme, dáme si kontakt, na acz se evidentně nedá spolehnout. 😉
[28]
25. 3. 2019 v 14.31speedfred
Skúsim nabudúce teda aj tú „60 bawora“,teraz som mal objdenaný iba ten automat – chcel som to skúsiť. Minulý rok v Brne som testoval e36 nr. 75 ale to bolo prvý krát v takomto aute a hlavne tam bolo po daždi tak som poriadne ešte nevedel „ktorá páčka“ a hlavne po rokoch bez ABS. 🙁
[29]
25. 3. 2019 v 15.10lyon667
(26) To SMG bude peklo a myslím, že to Příhodovi řekl každý, kdo k tomu měl příležitost. Ale chtěl to tam mít, tak ať se s tím popere 🙂
Tu Ultimu jsme už nezažili, nicméně se mi podařilo dohledat jejich čas v Brně – 2:16, což není úplně málo a vystrkovat růžky může i jejich Mégane Trophy, což není ta obvyklá silniční plechovka, ale karbonový speciál s tříapůllitrem uprostřed. Ten jsme v závodě už dřív několikrát potkali a letí jak šutr, jen měli vždy trochu problém se spolehlivostí a je otázka, jestli vůbec pojedou celou šestihodinovku.
A co Poláci? Ti to letos vzdali?
[30]
25. 3. 2019 v 15.30speedfred
To je čo za Mégane? Jazdí v nejakej „home made“ ketegórii ?
[31]
25. 3. 2019 v 15.41lyon667
(29) Nene, je to originál z Renault Eurocup:
https://1url.cz/AMa7j
[32]
26. 3. 2019 v 7.58webpaja
(28) Divize 6 je pěkně nabouchaná, každý z nás seděl v SR3 cca hodinu, takže cíl bude vidět cíl a pak snad i hezký umístění 😉
Poláci zatím nejedou, uvidíme jestli SKring. Doufám, že se tam uvidíme!
[33]
28. 3. 2019 v 13.55webpaja
(31) Mimochodem, nějak mi nedochází, zda jedete taky?
[34]
28. 3. 2019 v 15.43lyon667
(33) Neměli bychom? 🙂 Jedno auto stále rozdělané, ale snaha je. Budeme tam snad už v sobotu odpo, chceme mrknout aspoň na odpolední Edda cup.
Apropó, jezdí někdo odtud ještě divizi 3, nebo už všichni přezbrojili na radical?
PS: Nevím, jestli je chyba u mě, ale nějak mi zde na blogu zmizela možnost přihlášení.
[35]
28. 3. 2019 v 15.59webpaja
(34) Vypadá to zatím tak, že kromě div6 si střihnu v Mostě i hodinový stint v div3 s B BMW 325 e36. Prostě nejsou lidi 🙂
[36]
28. 3. 2019 v 16.52speedfred
(35) nejsou lidi ,hmmmm? To je už túto nedelu 31.3. ?
[37]
28. 3. 2019 v 17.14webpaja
(36) Huráááá, jasně tato neděle a stint je od 13-14h 😉
[38]
29. 3. 2019 v 5.41kpt.Budha
Tak to jestli si ponecháš stejné brzdné body po přesednutí z Radicalu, tak to bude sranda 🙂
[39]
29. 3. 2019 v 7.54webpaja
(38)…ne e36 je pomalejší, dá se brzdit dál :-))
[40]
31. 5. 2019 v 10.58kpt.Budha
Jakpak to ve středu frčelo? 🙂
[41]
31. 5. 2019 v 10.59kpt.Budha
Jakpak to ve středu frčelo? 🙂
[42]
1. 6. 2019 v 10.32Ja Prvni 123
Moc hezký…
Škoda, že stárnu.
🙁