-
Když méně je více
Navnaděn posledními hody na blogu, domluvil jsem si se „svým“ dealerem jízdy v rámci Dnu otevřených Fordů. Je slunečno, krásný den, jako stvořený pro pár čistě subjektivních jízdních dojmů. První na řadě je MONDEO KOMBI 2.0 TDCI 110 kW Titanium.
Nové Mondeo je zvenku óbrovskééééééé a v mase plechu se zejména vzadu 17″ kola ztrácejí jak zrnko máku na rohlíku z Kauflandu. Ale nechť, dnes jsem tu kvůli jízdě. Sedám na sedačku řidiče a brblám si pod strniště. Kde je můj „ušák“ z přechozího Mondea ? Není to tak zlý, sedět se dá pohodlně, ale ten pocit „pána velkomožného“ je pryč. Naštěstí nastavení v pořádku, pumpuju až nadoraz dolů a jsem ready. Startuju butónem a oceňuju, že oproti mé 2.2 TDCI se mi tentokrát plomby v zubech při startu nedostaly na kritickou mez rezonance. Řadím a vyjíždím. Jedna, dvě, stát….křižovatka. Pár sešlápnutí spojky a bortí se mi první sociální jistota. Spojka je rozbředlá a práce s ní podobná šlapání zelí. Něco děláš, ale v jakém stádiu jsi, moc nevíš. Po pár desítkách sešlápnutí si zvykám, řazení jinak samo o sobě dobré, přesné, ale zase nic, kvůli čemu bych musel chtít manuál. Ten tu působí téměř nepatřičně. Mondeo se nese městem, známé přejezdy nerovností a všechny možné díry ignoruje. Ruku v ruce s pohodlnějším podvozkem jde pocit mohutnosti auta. Tíha na mě doslova padá. Řízení jde lehčeji než dřív, jeho reakce jsou mírně otupělé a tam, kde mě u MkIV zatahalo za ruce, nyní necítím nic. Hovořím v tomhle směru s prodejcem a na jeho židovskou (rozuměj – odpovědět na otázku otázkou) odpověď „a kolik myslíte, že zákazníků to tak chce ?“ už ani nehledám argument a myslím si svoje. Prohlížím si v mezičase interiér a udivuje mě, že na rozměrném displeji kvůli jeho sklonu za svitu slunce nevidím s prominutím ani ho….ubeles. Tohle tedy není úplně dobře promyšlené. Jinak stará známá architektura, pouze se změněnými detaily. Žádná ostuda, ale na druhou stranu pocit docela obyčejného auta. Jsme venku z města a je čas přitlačit. Motor je syrový a nyní už dává svůj naftový původ jednoznačně najevo. Opravdu je tohle 150 koní ? Možná, ale zřejmě s módním přídomkem eco. Hmm, asi jsem měl přijet Swištěm….i když, to by Mondeo dostalo na prdel zase z jiné strany. Dobře, zapomeň na GTI a soustřeď se. Ale kdepak, kruci, i ta moje chrochtavá 2.2 TDCI reagovala oproti tomuhle vyloženě dravě. Ve snaze o trochu dynamiky jedu na čtyřku a sčítám ty poníky po jednotlivých kusech, zatímco šipka mi zuřivě ukazuje, abych přeřadil výš. Tak nevím, problém zřejmě není v počtu koní, ale v počtu kilogramů….anebo jsem úplně blbej. Mondeo především PŮSOBÍ těžkopádně. Když na něj zatlačíte, najdete i v těch zatáčkách jízdní jistotu, ale je to takové z donucení. Splněná povinnost. Přidáváte a přidáváte…a dojmy veškeré žádné. Ok, tak tedy cesťák, highway, tempomat, však to znáte . V tomhle směru je Mondeo fajn, pokrok v odhlučnění na palubě oproti předchůdci je zřetelný, podvozek je tichounkej a komfortem si pasažéry hýčká. Jenomže já si tady vzhledem ke svým prioritám připadám jako nevítaný návštěvník. Pro mě osobně Mondeo víc ztratilo než získalo. V kombinaci s nijak přesvědčivým motorem se nemohu ubránit pocitu zklamání. Parkuju a ani nemám chuť sedat do dalšího výrobku firmy Ford. Vyspím se až umřu.
Trochu rezignovaně ale přece jen po chvilce otevírám dveře FOCUSU KOMBI 1.0 EB 92kW Trend Sport v příšerné světlé metalíze. Startuju, řadím za jedna a nohou nakalibrovanou na Mondeo pouštím spojku. Kurňa….Focus vystřelí jak když ho píchneš vidlema a mám co dělat, abych minul náklaďák čerpající pohonné hmoty u těsně sousedící Shellky. Ty vole, to jsem se předved. Tak znova…jedna, dvě , stát….křižovatka. Pocitově má Focus tak půlku váhy Mondea. Do tváře se mi vrací barva a vypadá to, že ten čas u Fordů nebude promarněnej. Z křižovatky vyrážím doleva a hned říkám prodejci, že vezmem Focuse na zajímavější trasu. Sžívám se se spojkou, pěkně vypiplaným manuálem a na plyn ostře reagujícím motůrkem. Tak to je po Mondeu balzám na mojí bolavou duši. Po výjezdu z města si dáváme kopečky na Sněžník. Motor celkem jede už kolem 2000 otáček, ale má tak trochu atmosférický charakter, ne nepodobný mému 1.2 TCe. Podpora krouťáku oproti atmosférám je zřetelná, přesto je třeba motor víc vytočit. Převody jsou docela dlouhé, tím spíš se začínám pohybovat ve vyšších sférách otáček a Focus ožívá. Koukám na šaltpáku, ujišťuju se, že to má šestikvalt, ale popravdě málokdy řadím aspoň za pět. Se čtyřkou bych si vystačil. Motůrek si umí v otáčkách i chraplavě, byť jaksi utlumeně zazpívat. Řekl bych, že Focusu se ta jízda plná zatáček zamlouvá. A já musím ocenit, že se tomu vůbec nebrání. Chvílemi přemýšlím, že zrovna tahle verze s lehkým benzíňáčkem na předku popírá zvěsti o ztrátě jízdní agility aktuálního Focusu. Nebo se možná něco změnilo v rámci faceliftu. Podvozku prostě musím vyseknout poklonu, hned tak ho něco nerozhodí a přitom ho baví i zatáčet. Není naladěnej vyloženě „na zábavu“, třeba taková Mazda 3 dokáže jezdit ještě zajímavěji, ale tohle nebylo vůbec marný – ke špičce třídy určitě patří. Navíc, Focus je až příkladně komfortní, tam je mezigenerační pokrok v dobrém znát a čistě po této stránce si s ním dovedu představit i mnohasetkilometrové přesuny úplně bez problémů. Vracíme se z kopců dolů, testuju ještě brzdy a v duchu chválím nadprůměrně dobré řízení, kultivovaný (ano, čtete správně) motor a celkovou akustickou pohodu na palubě. Když FoFo vracím zpátky na parkovací místo, mám příjemný pocit, že jsem řídil auto a nebyl jsem jen nežádoucím lidským faktorem na palubě.
Tedy abych pravdu řekl….moje dojmy jsou asi takové, že Focus po faceliftu pro mě byl v tomto duelu daleko zajímavějším autem než nové Mondeo za téměř dvojnásobek ceny. Zkrátka méně může někdy být i více.
Karty jsou rozdány Ke tchýni s láskou
20 Responses to Když méně je více
[1]
14. 6. 2015 v 06:31webpaja
Příjemně oválový počtení. Slabší verzi Mondea TDCi jsem jel jako první a přišla mi v rámci třídy OK. Myslím, že to bylo daný syrovostí, stejně tak hluk při vytočení. Ve čt jsem před Supem pojezdil „naší“ verzi a vyjma spodních částí otáček při rozjezdu opravdu tichý. Mondeo pak má zajímavej režim, kdy musíš vletět do zatáčky jako syčák do putyky, lehce ťuknout o brzdu a nechat ho utáhnout stopu.
Jinak si dělá svý, flákneš s ním do oblouky a on ho prostě vykrouží. Nejvíce mi připomíná A4 B8.
Focus mi sede, zvlášť s tím litrovým EB. Dětský teoretik se se mnou do krve hádal, jak je ten motor špatnej, ale vyjma špičkových motorizací je pro FoFo top (novou 1,5EB jsem ještě nejel…ale o deci víc bylo absolutně nej motorizací). A podvozek je tak příjemně lehkonohej, že bych ho ze svýho pohledu dal vedle Ma3 a nechal je z nejvyššího místa koukat na běžný verze zbytku konkurence :-).
P.S.: Množství testů za posledních pár týdnů se skoro vyrovnalo redakci :-)))
[2]
14. 6. 2015 v 07:08woody-alien
webpaja: Na Supa jsem zvědavej. Zatím jsem zvládnul pouze statické dojmy.
Těch 150 koní u Mondea jsem fakt docela těžko hledal, doufám že to bylo syrovostí, protože jinak mi dynamika přišla nanejvýš jako průměrná. Jako syčák do putyky 😀 jsem úplně nevyzkoušel, ale jinak Mondeo v zatáčkách odvede svojí práci dobře. Jenom ty zatáčky už nebudou vyhledávaná pasáž cesty, nýbrž jen překážka na cestě k prvnímu nájezdu na highway.
Ad Focus – jj, příjemně lehkonohej je ten správnej výraz pro podvozek. A navíc perfektně vyladěnej i stran komfortu. Kola se držej silnice, nic netluče, nemlátí…super. Ma3 mi přišla ještě o ždibíček lepší, ale jinak ano – mezi kompakty společně s Mazdou kraluje.
[3]
14. 6. 2015 v 08:08
Měl jsem možnost jet předvaděčku Focus FL 1.0EB a Focus před FL 1.6EB. Na uvod musim napsat že mě velmi mile překvapil přistup prodejce v Haviřově ktereho jsem před předvaděčkou navštivil o par hodin dřive a domluvil si tak pozdějši termin. Přišel jsem a jakmile mě spatřil jen mi řekl – dejte mi vaše kliče tu mate ode mě 2 kliče a běžte se projet…jo a pokuty jsou samozřejmě na vas.
Když porovnam FL a před FL tak bylo znat že novějši provedeni je komfortnějši a lepe odhlučněne a to tak že na nižši středni třidu až nečekaně dobře. Na druhou stranu je ale Aston Focus o něco vice odtažity a ma vice přeposilovane řizeni. U něj jsem si všiml ještě jedne věci a to že před FL verze ma o něco vice strmějši řizeni knk 2.5ot a FL odhadem 2.6-2.7ot. Jinak je ale řizeni opravdu rychle reagujici a na dnešni dobu je tam i nějaka zpětna vazba. Když to porovnam s koncernovymi vozy knk Golf nebo Leon je to pořad auto ktere dokaže potěšit. Celkově musim s tebou souhlasit a smeknout před Fordem to jak se mu podařilo naladit podvozek. Hlavně jak je schopny a zaroveň jak až nečekaneho dokaže byt komfortni. Co se motorizaci tyče tak mě 1.0EB moc nepotěšil zvukovou kulisou. Prostě hned bylo zřejme že jde o 3 valec. Zde mě 1.6EB nadchnul podstatně vic. Co mě však u obou motorizaci potěšilo byl jak zmiňuješ atmosferičtějši charakter. U 1.6EB ještě vic patrnějši. Když to srovnam s koncernovymi TSI ktere jsou když přeženu jak elektro motory hlavně ty novějši tak to bylo velmi mile překvapeni. Řazeni jde na muj vkus až moc lehce a ma gumovějši dorazy bez jakehokoliv odporu ve středove poloze. V tom se mi vice libi koncernove řazeni. Jinak ale neni co bych řazeni vytknul a navic ma oproti koncernu kratši drahy což je naopak plus. Celkově mě Focus FL dostal natolik že jsem si řekl….toho musim mit.
[4]
14. 6. 2015 v 10:16šmoula nešika
Tohle se čte krásně. 😉 Jako vždy… Tedy pokud bych neměl nutkání shánět nový zábavný dieselový sedan. 😀 To bych byl asi smutný.
Tak mě zrovna napadá, jestli nám za nějakých těch 10 dní ukáží z nové Alfy alespoň interiér. Dle pravděpodobného prototypu to alespoň z profilu vypadá celkově docela nadějně. 🙂
http://1url.cz/x5ph
[5]
14. 6. 2015 v 10:47Ja Prvni 123
No teda – to už to Mondeo musi byt ale opravdu ale uplne spatny!
Pamatuju si, jak úplně stejný zvěsti šly, když přišlo Mondeo IV po Mondeo III… a prz je to pryc, uz to nejede jako driv…
🙂
Nevim, jestli ho pujdu vyzkouset – tak velky auto proste nechci. Ale novyho Focuse vyzkousim urcite:
[6]
14. 6. 2015 v 11:15webpaja
Pozor Mondeo není špatný, jen to se stal obyčejmým, byť výborným cesťákem.
[7]
14. 6. 2015 v 12:21woody-alien
[5] Ty První : Tak to zase není. Jen to beru ze svého hlediska. Není to pokus o objektivní test, pouze moje dojmy. A ty jsou jaký jsou. 😉
[8]
14. 6. 2015 v 16:49MariAchi
A kolik zakazniku to takhle asi chce? No tak to je trefa, tomu rikam pristup… Je totiz klidne mozne, ze zakaznici az tak docela nevi, jak to chteji, dokud jim to nekdo nenacpe do rukou, no zada se, ze tuhle sanci Ford s Mondeem tak trochu promrhal. Takto velka auta jsou absolutne mimo me, nedokazu si moc predstavit, co by me primelo si neco tak obrovskeho poridit, ale musim rict, ze u nas maji vystavene Mondeo liftback v me milovane vinove metalize (nekde ji nazyvaji bordo a kdo vi jak jeste jinak…) na dvacitkach a musim rict, ze vedle nej to ma u me A5 se svou cenovkou hoooodne tezky. Jesteze v techto vodach nelovim 🙂
Ale zaujal me ten dojem z Focusu – cetl jsem ty plackky na ustup z hornich pater tridy co do jizdy a k tomu jeste foukany trihrnek pod kapotou… Co s takovym kramem? Ale vzhledem k faktu, ze prave tahle kombinace te zaujala a zes ji pochvalil, tak me zacla taky zajimat, ostatne ten lehkej motor dava u koncepce vsechno vpredu smysl. Toz se musim porozhlednout, jestli se neco takoveho nekde v blizkosti nevyskytuje, at si taky upravim obraz o modernich Fordech 🙂
Dik, woody, za super pocteni, posledni dobou chodim nejprve na blogy a az pak na hlavni, a dobre delam 🙂
[9]
14. 6. 2015 v 18:22Ja Prvni 123
Smankote to je jasny – a je to v poradku!
To vubec nebyla kritika toho nazoru.
😉
Ja tady pisu taku jen svoje postoje. My muzeme – my za to nejsme placeny.
😉
[10]
14. 6. 2015 v 18:47Verny_2013
Tradičně dojmy z jízdy které mají hlavu a patu a vypovídací hodnota je na 1 A4 lepší než 5-ti stránkový časopisový canc plný excelovských tabulek a marketingových klišé. To se prostě čte samo. Ten lehkonohý focus mě překvapil svou schopností. U mě ale bohužel vypadl ze hry kvůli nezkousnutelnému designu interiéru a pocitu stísněnosti na místě řidiče.
[11]
15. 6. 2015 v 08:47Dinar
Woody: kde to mám podepsat? Máme z toho auta do puntíku stejné dojmy.
Akorát teda Vaculík z tebe nebude, vůbec nevím, jaký typ vstřikování použil Ford u toho motoru a o úrovni antikorozní ochrany taky ani slovo… do SM by tě nevzali. 🙂 😉
[12]
15. 6. 2015 v 10:01iudex
Woody: Tak v zásade sa v našich zisteniach a dojmoch z Mondea zhodujeme (ostatne máme dlhodobo rovnaký automobilový vkus 😉 ), ale každý z nás z toho vyvodzuje iné závery: kým ja beriem stále napriek spomínaným výhradám Mondeo na milosť, Ty už mu tie nedostatky nie si ochotný odpustiť. V tomto sa skôr zhodujem s webpalom, že tie nedostatky sú možno až priveľmi zdôrazňované a človek čakal horšie, ono to v tých zákrutách drží, ale viac mu svedčia dlhé tiahle diaľničné zákruty, než nejaká kľukatá okreska. Avšak ani ja by som po štvorke Mondeo V nekúpil, skrátka tiež nemám pocit, že by som si nejak citeľne polepšil.
[13]
15. 6. 2015 v 14:10Emel
Auta se zvětšují, motory posilují… jezdci prémiové vyšší střední jezdí střední, jezdci středního mainstreamu jezdí kompakty. Taky jsem seznal, že pro mě osobně už bonus většího auta nepřináší nic podstatného… respektive, že spíš než přidaný prostor a komfort střední třídy bych asi ocenil spíš agilitu kompaktního kombíku. Takže Focus v kombíku s 1.5EB… jo, proč ne?
[14]
15. 6. 2015 v 15:02webpaja
(13) Pravdu díš…reálně přemýšlím o sestupu o třídu níž taky. Když si vezmu hravost a agilitu RWD střední třídy a navíc bonus, že umí jezdit konejěivě, vidím nástupce s nějakou lepší motorizací v sedanu zcela jasně 😉
[15]
15. 6. 2015 v 15:08webpaja
(12) Je potřeba říct, že Mondeo je stále špička…na druhou stranu dvojka z konkurenční stáje poukázala na to, kde jsou jeho rezervy. Spousta toho je kosmetickýho charakteru a domnívám se, že i řízení je dnes jen věcí citlivější práce s nulama a jedničkama. Ještě jsem si všiml jedný věci. ESP a obecně interakce náprav na hranici adheze by u Fordu snesla trochu přetáčivosti, Superb ji nemá a podle toho co říkal Dinar, Passatu naopak byla nadělena.
Prostě to ohneš do vracečky, ubereš plyn a zadek se musí utáhnout, Mondeo to udělá až při absurdním manévru…očekával bych tam víc. Navíc to je jakoby na sílu. Sup se pocitově vede s větší lehkostí a ta násilnost tam není a ani by nebyla ku prospěchu.
[16]
16. 6. 2015 v 05:57woody-alien
[8] mariachi: Díky. 😉 Jak už to psal webpaja. My jsme na jiný straně barikády než prodejci. Jsme prudiči, pořád chceme nějaký řízení, agilitu, dynamiku, pocit lehkosti a ohrnujeme nos nad dary,které nám automobilky snáší k nohám v podobě asistentů, start/stopů, eco režimů a jiných pomocníků. 😀 Jenže jak pravil ten prodejce, zákazník, který dá přednost ix20 před Focusem je jeho denním chlebem. A tak mu tu vyřčenou větu ani nezazlívám. Btw: Měli jsme docela podrobnou debatu (včetně konkrétních čísel) o re-exportech. Taky moc pěkný. To je na samostatnej blog.
[17]
16. 6. 2015 v 06:00woody-alien
[9] Ty První : Jo, to je fakt, my můžem. 😉
[10] Verny : Díky. Jinak ve Focusu jsem neměl vyloženě pocit stísněnosti, ale je fakt, že ten prostor moc dobře nevyužili.
[18]
16. 6. 2015 v 06:11woody-alien
[11] Dinar: Nj, SM neví o co přichází. 😀 Je fakt, že Vaculík se v SM do testů těm expertům typu Káni moc neplete, ale pamatuju, že v dobách před SM i on uměl napsat šťavnatej test, čtivej a plnej jízdních dojmů, a navíc bez „jandovské“ nabubřelosti.
[12] iudex: Možná to vyznělo až moc přísně, on opravdu ten rozdíl od MkIV není tak dramatickej, ale pro mě je zlomovej. Kdybych v současnosti kupoval střední mainstream, tak se mi Mondeo dostalo „jen“ do řady ostatních kandidátů bez jakékoliv výhody. Na to, jak dlouho se na něj čekalo, je to dost škoda.
[19]
16. 6. 2015 v 06:14woody-alien
[13] Emel: Moje řeč. 😉 Jen tedy musím připustit, že kdybych např.denně křižoval kontinent po dálnicích, nejspíš bych to viděl jinak. Naštěstí nekřižuju.
[20]
16. 6. 2015 v 14:17iudex
(13) Emel: tieto medzitriedne dilemy máme mnohí. Ostatne pri predposlednej kúpe som chcel pôvodne sedan nižšej strednej a skončil som o triedu vyššie. Teraz uvažujem o strednotriednom nástupcovi, kde teoreticky zatiaľ vedie nový Sup, ale niekedy rovnako ako Ty uvažujem, či rovnakú službu nespraví aj kompaktný kombík, kde priestor je plne postačujúci a za ušetrené pesos za triedu môžem mať výkonnejší motor či viac komfortu a výbavy; napr. za cenu Supa so stredným motorom a výbavou by som mohol mať Leon X-perience alebo Leon ST Cupra. To sú dilemy. 😉
Ešteže sem už nechodieva GTI, ten by hneď predostrel jediný správny postup pri kúpe auta: najprv si vyberieš triedu a potom si vyberieš to najlepšie v triede. 🙂
Komentáře nejsou povoleny.