-
Gazíková koleda 2 aneb Jak se jezdí s Vládcem
Stává se v životě lidském, a dokonce dost často, že něco nevíte. Řešení je prosté. Když nevím, kdo byl vládcem Belgie na přelomu 19. a 20.století, vyhledám si to. Když nevím, jak se jezdí s vládcem SUV, vyzkouším si ho. A tak se přihodilo, že jsem v rámci kampaně SUV Festival jeden a půl dne brázdil českou kotlinu s Hyundaiem Tucson 2.0 CRDI 100 kW 4×4 ve výbavě Czech Edition Club.
Najel jsem s ním nějakých 430 km, což jsem uznal za dostatečné k sepsání jízdních dojmů. Sesumíroval jsem si všechny své pocity, plusy i mínusy, hodil to do stroje a pro srovnání (a leckdy i pobavení) omrkl pár dobových testů. Závěrem jsem pak otevřel blog zdejšího diskusního kolegy, jenž je zejména v oblasti Náchodska znám pod přiléhavou přezdívkou Kart Destroyer, a……..bylo po všem.
Již po letmém přečtení obou zmíněných textů (a samozřejmě s vědomím data jejich vzniku) by každý soudný člověk musel ten můj označit za flagrantní příklad plagiátorství, jež snese srovnání snad jedině s disertačními pracemi některých našich poslanců, ministrů i členů akademické obce. Pročež se pokusím vše co nejvíce zestručnit, abych Vás příliš neunavoval.
VZHLED
Dodnes nemůžu vytěsnit z hlavy otřesnou zkušenost, kterou mi uštědřil výrobek firmy Hyundai totožného názvu někdy kolem roku 2007. Uplynulo devět let, po původním Tucsonu i jeho tvarově totálně rozbředlém nástupci ix35 se slehla zem a přede mnou stojí vzhledově sebevědomé, moderní SUV ostře řezaných tvarů. S přiměřeně agresivní přídí a vyváženými proporcemi se jedná o hodně líbivé auto bez zbytečně řvavých detailů. I přes přítomnost většího než malého množství chromu na mě nikde nevykukuje laciný nevkus, 17″ kola jsou pravda trochu podměrečná ale dá se to. Hyundai tak Tucsonem vrací úder nejen své sestřičce Sportage, ale i ostatním třídním konkurentům.
Interiér je především mnohem méně hyundaiovský než doposud. Přehledný, nepřeplácaný. Materiálově to žádná sláva není. Tvrdé plasty s hrubší povrchovou úpravou mě nijak neurážejí, ovšem těch nejlacinějších hladkých echt-plastů (s nástřikem či bez) je tu všude kolem taky dost a dost. Úplně jsem nepochopil, proč je olizování měkčeného plastu na horní části palubky vyhrazeno prakticky pouze spolujezdci, zatímco u řidiče začíná až za hlubokým kšiltem přístrojového štítu, kam rukou dosáhne možná Saxana a jazykem pouze Gene Simmons v nejlepší formě. Jinak je ale celý interiér uspokojivě uspořádán, tlačítkové skupiny mají logiku a i bez manuálu záhy ovládnete většinu funkcí. Chválím. Stejně jako osvěžení v podobě barevné kombinace černá/béžová, která bude sice malinko náročnější na údržbu, ale vnitřek s ní prokoukne.
Sedadlo řidiče má široký rozsah nastavení, jeho možnosti jsem nevyužil ani zdaleka a za mnou zůstala ještě spousta místa. Celkově hodnotím jako pohodlné s bočním vedením tak akorát, aby nevadilo při vystupování a nastupování. Sedák možná trochu kratší, ale nerušilo mě to.
FIČÚRY
Tucson ve výbavě CEC disponuje množstvím různých asistentů, jejichž valnou většinu jsem okamžitě pozvypínal. Ani ne tak, že by mě rušily rozsvícené kontrolky, ale prostě proto, že furt něco pípalo, hlásilo a dokonce (a to teda nesnesu) mi zasahovalo do řízení. Když už jsme u řízení, tlačítkem Mode lze zvolit režim Normal nebo Sport. Rozdíly mezi nimi (snad s vyjímkou vzdáleného pocitu ve Sportu, že se asi přidřela řídící tyč) jsou pod moje rozlišovací schopnosti a na kvalitu řízení nemají žádný vliv. Asi by bylo jednodušší vyjmenovat fičúry, které mě potěšily nebo aspoň nenasr…štvaly. Tak tedy příjemné je jistě vyhřívání sedadel (i zadních) a volantu, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera, navigace, auto-klima…Na druhé straně barikády pak stojí el.okna, kdy impulsní je pouze u řidiče a otřesně hrající audio, jež v přímém souboji dostává zdrcující K.O. i od systému v Dacii Dokker – a to myslím smrtelně vážně. A abych nezapomněl, dost mi vadil chybějící časový údaj na displeji mezi budíky.
MOTOR A ŘAZENÍ
Od čtyřválcového nafťáku s poměrně skromným výkonem 100 kW ve čtyřkolce jsem nic zázračného nečekal. Přesto překvapil spíš příjemně. Ne že bych se nedostal do situace, kdy plyn ležel na podlaze a dál už to nešlo, ale celkově Tucsonu uděluje příjemnou dynamiku. Ve spolupráci s těžšími převody se auto veze především na vlně krouťáku v nižších otáčkách. Motor je dobře vyladěnej a tak vás neohrožují pády do hlubin turbojámy, to už vás spíš pod hladinou 1500 otáček při přidání plynu čeká typické málohrnkové naftové vibrato. To nejlepší motor nabídne už lehce nad těmi 1500 otáčkami, v usilovné práci vytrvá tak zhruba do 3000, a pak si jde čipnout pauzu. Z té ho dostanete přeřazením. A jsme u toho. Šestistupňový manuál v zásadě není špatný, dráhy jsou sice delší a ve středové poloze narazíte na trochu vyšší odpor, ale jednotlivé stupně zapadají přesně, bez nejmenších pochybností. Čili hlavním problémem této převodovky je to, že v tom autě vůbec je. Nemá tam co dělat, sem patří jednoznačně automat. Manuální řazení nepřináší žádnou výhodu, řečičky o propojení řidiče s autem dostávají v případě naftového Tucsonu ještě absurdnější rozměr, a ve městě vyloženě otravuje. Naštěstí, jak již výše popsáno, motor nepadá do turbojámy a je schopen četnost nutných přeřazení přece jen snížit. Dále ještě zaslouží pochvalu za slušné odhlučnění a víc než uspokojivou spotřebu, kdy není vůbec problém jezdit pod 7 litrů.
JÍZDA
Tady je to jednoznačné. Tucson se dá pochválit za nenucenou, pohodlnou a přiměřeně dynamickou jízdu. Vzal jsem ho na všechna nechvalně proslulá místa v okolí, kde se střídají výtluky, asfaltové i dlážděné flastry, různé typy nerovností, zkrátka tam, kde silniční povrch spolehlivě dokáže rozvibrovat všechny plomby v ústech posádky. A Tucson obstál, podvozek dokázal vnější vlivy odtlumit do přijatelné podoby a ani v interiéru nic nedrnčelo.
Co se pochválit nedá je zejména totálně mrtvé řízení, kde ani změnou režimu nedocílíte jakéhokoliv vědomí o tom, co vlastně kola dělají. Pokud se i přesto začnete pokoušet projíždět zatáčky Swišť stylem, dojdete navíc k poznání, že do té doby příjemně tužší ale pohodlná konstrukce, která držela a v zatáčkách se příliš nenakláněla, se náhle rozhoupe a neví co dělat. Dostane tudíž pohlavek (naštěstí nijak brutální) od ESP, aby se totéž s trošku jiným průběhem zopakovalo v další zatáčce. A to mi asi vadilo nejvíc. Chování auta a následné zásahy ESP se mi moc nedařilo předvídat. Auto se nezachovalo úplně stejně ani v téže zatáčce projeté dvakrát po sobě. No a tak mě to po chvíli přestalo bavit a začal jsem si spíš užívat toho, v čem je Tucson dobrý (viz první odstavec) a v čem vyhoví 95% potenciálních zákazníků.
RESUMÉ
Z mého hlediska neexistuje jednoznačný resultát. Celkově mě Tucson překvapil spíš příjemně. Ano, neumí jezdit „sportovně“, ale chce to po něm vůbec někdo ? Skutečně dobře spojit zajímavé jízdní vlastnosti s komfortem za mainstreamovou cenu je vořech a za sebe tedy raději když už SUV, tak prostor, pohodlí a klid než prkennou „sportovnost“. Stýskat se mi po Tucsonu nebude, ale těch víc než 400 km bylo docela příjemných. Víc než bych čekal. K větší spokojenosti mi chyběl hlavně automat. Co se týká toho Vládnutí, je to ještě složitější. Musíte si přesně odpovědět na otázku, co vlastně chcete a potřebujete a můj názor je ten, že výsledkem může být pokaždé jiné auto, od jiného výrobce. Hyundai do toho v případě Tucsonu navíc vnáší dost zmatku kombinací dvou ceníků, kde některé konfigurace motorů, pohonu a výbav jsou pouze v tom akčním a jiné zase v tom neakčním. Každopádně těch ceníkových 699t za mnou zkoušený kousek, tedy dvoulitrovou naftu 4×4 ve velmi slušné výbavě, je podle mého obhajitelných. Ještě bych možná zkusil 1.6 T-GDI 130 kW 4×2 v nižší výbavě, která je o příjemných 140t levnější. Sportovnosti to Tucsonu zřejmě nedodá, ale více dynamiky určitě. A klidně se nakonec dá jezdit i s turbobenzínem. Howgh.
Poznámka 1: Nějaký fotky jsou, přidám později.
Poznámka 2: Vibrující kapota (viz. mariachiho blog) se nekonala. A to jsem se tak těšil. 😀 A nakonec ani manuál nevydával zvuky nárazu plast na plast (webpaja) . Ten mě prostě štval z podstaty věci.
KRÁSNÉ VÁNOCE VÁM VŠEM !!!
Per Insignia ad Astra Karty jsou rozdány
19 Responses to Gazíková koleda 2 aneb Jak se jezdí s Vládcem
[1]
23. 12. 2016 v 11:09iudex
Je samozrejme dobré vedieť, čo čakať od dnešných módnych modelov, z princípu ale ide o tak odlišné auto od Tvojho benzínového hotheču s automatom, triedneho etalónu, že veľa pozitívneho si od malého naftového SUV s manuálom čakať nemohol. To, že si ho nezvozil pod čiarnu zem ako mariachi (ak som správne identifikoval kart destroyera 🙂 ), je preto samé osebe úspech pre Hyundai.
Vzhľadom na náš rovnaký automobilový skus si zrejme môžem Tvoj dojmy osvojiť ako vlastné, najmä keď ma táto kategória míňa asi tak ako skriňové dodávky a vyskúšať by som to nešiel.
Krásne Vianoce do Sudet. 🙂
[2]
23. 12. 2016 v 13:41webpaja
Skvěle Woody, tenhle sloh mi chyběl, kdyby jsi psal o kuličkách z prdů (což nepíšeš!!!), pořád to bude bestseller! 😀
[3]
23. 12. 2016 v 14:51MariAchi
No, Woody, vidime to stejne, coz me neprekvapuje, neni to tu poprve, ani naposled 🙂
Jen nechapu toho Kart Destroyera – ja prece nemuzu za to, ze ty splaseny trubky nic nevydrzej 😀
[4]
24. 12. 2016 v 04:43webpaja
(1) On Tucson funguje, nic než běžný převoz místa A do místa B od něj nechtěj a bude to v zásadě paráda (nevím jak cena, při uvedení byla strašná). Zatlač nějakým směrem a auto se rozteče jak máslo na pekáči. 🙂
(3) Kdyby to bylo 5x vyztužený, stejně to zrušíš! 🙂 Vidíš Tucson taky jezdí normálně a ty ne! To bylo:
– dáme tam na dveře čísla
– odmávni mi to a sleduj stopky
– auto jezdí po třech kolech!
– auto jezdí po dvou!
– ze škarpy se hůř vijíždí, ale bez prahů už to nedře
Přál sis ho dnes pod stromek? 😉
[5]
24. 12. 2016 v 08:57woody-alien
[1] Nejsem k SUV tak nesmířlivej jako ty, jako pohodlné přesunovadlo dává Tucson docela smysl. Máš tam spoustu čudlíků, můžeš je vypínat a zapínat, když chceš vědět kolik je hodin, zapneš velkej displej a můžeš si hrát s navigací nebo něco nastavovat….zkrátka mnoho věcí, které odvádějí pozornost od trefování apexu a měření průjezdní rychlosti ve tvé oblíbené zatáčce. A náhle jsi v cíli a ani to nebolelo. Ušetříš taky dost peněz na palivu tím, že s Tucsonem si určitě schválně nebudeš zajíždět a ani ho nevezmeš po ránu jen tak na prázdné silnice, abys ho prohnal sérií zajímavých zatáček. Kufr je sice na houby a moc vysoko (ráno druhého dne jsem chtěl vzít Tucsona na nákupy a při pohledu do kufru jsem si radši sedl do Dokkera 😉 ) ale pasažéři jásají, jak se jim dobře nastupuje a nad hlavou maj spoustu místa. Navíc Tucson vykázal při mých dotazech téměř 100% líbivost, a ať se nám to líbí nebo ne, tak to prostě dneska je. Koho zajímaj jízdní vlastnosti při „tlačení“ na auto, když potřebuješ za jízdy sdílet, lajkovat a posílat fotky a nesmí ti při tom ten smartfoun na volantu drncat.
[6]
24. 12. 2016 v 08:59woody-alien
[2] Díky. O kuličkách z prdů snad někdy příště. Až na ně bude podobně masivní kampaň. 😉
[7]
24. 12. 2016 v 09:06woody-alien
[3] 😀 Bylo až směšný, jak se můj text (výhrady i chvála) podobal tvému. Až tedy na tu kapotu, s tím museli zřejmě něco udělat. Co se týká motokár, na všem se dá najít něco pozitivního. Já bych si třeba v Dřevíči při souboji motokára / zeď vsadil spíš na tu motokáru a je snad dobře, že tomu bylo právě naopak. 😀
[8]
24. 12. 2016 v 13:10webpaja
Možná jsme zapomněli na důležitou věc: JEVÍ SE NĚKOMU TUCSON JAKO PRÉMIOVÉ SUV?
Já to v něm totiž nenašel! 😉
[9]
24. 12. 2016 v 13:57MariAchi
[4]
Prehanis, jel jsem jen tak, abys mi s tim indickym ofroudem stacil, kdyz ta jeho prevodovka musela vybirat hned mezi deviti kvalty 😀
[10]
24. 12. 2016 v 14:00MariAchi
[8]
To bude spis ten HAHA faktor 😀
[11]
25. 12. 2016 v 08:26
[8] Tak to určitě ne. Tahle Vošického rétorika je úplně mimo realitu. Už nevím, jaké byly ceny při uvedení, ale dneska je Tucson v zásadě pevně usazen v tom levnějším z mainstreamu. A to odpovídá. Přes 700 už to moc smysl nedává a jakýkoliv exces do cenové sféry začínající 8 nebo dokonce 9 je nonsens. Statistiky nemám, ale docela bych se vsadil, že gró prodejů tvoří předokolka s 1.7 dieselem s cenou začínající číslovkou 5.
V této souvislosti by mě zajímalo, jak se jim prodávají (Grand) SantaFéčka, kde ceny skladovek jsou často hrubě přes mega a začíná tam kategorie,kde už si na prémii příliš nemůžeš hrát ale musíš jí skutečně být.
[12]
26. 12. 2016 v 11:23Emel
woody: hezké, a vůbec mi to nepřijde jako kopie mariachiho textu, který by si v Soulu za obrázek nedali. Tohle je slušné… jede to, nemlátí to sebou, hezky to vypadá… a manuál za svou manuálnost nemůže 🙂
[13]
26. 12. 2016 v 11:24Emel
webpaja: Prémiové, luxusní, definice toho či onoho, nová měřítka… to si přečteš o každém druhém autě, není potřeba se tím moc vzrušovat.
[14]
26. 12. 2016 v 18:58woody-alien
[12] Emel: Možná jsem byl jen v předvánoční smířlivé náladě 😉 , ale prostě jako pohodlnej přepravník Tucson fungoval. A proč by ne, nejezdí se furt „pila“, obzvlášť s rodinou. Motor potěšil plynulým zátahem i utlumením v těch nejpoužívanějších otáčkách, celkově si s autem poradil, slušná spotřeba. Ostrou jízdu Tucson sice neumí, ale ani to nepředstírá a netrápí tě „sportovně“ přitvrzeným podvozkem….nemám s tím problém. Jen mi tam právě k tomuto naladění chyběl automat, když už tak už. V Tucsonu byl můj pocit z kvedlání jako čehosi nepatřičného asi nejintenzivnější za poměrně dlouhou dobu.
[15]
27. 12. 2016 v 10:32Emel
Tvoje pocity z kvedlání beru s rezervou, ty máš i Swifta v automatu 😀
[16]
27. 12. 2016 v 11:21iudex
(15) Presne to som chcel napísať, kto má malé mestské žihadlo Swift s automatom a tiež hotheč s automatom, toho kritika manuálu v čomkoľvek nie je úplne objektívna. 🙂
[17]
28. 12. 2016 v 06:58webpaja
(14) Pravda je, že jsme s Mariachim při srovnávačce šli prostě hned do plných, tvůj pohled je mnohem cennější. Jako běžné rodinné SUV za 600k obstojí velmi dobře 😉
(13) Není tomu tak, Kia v reklamách prémiovost nezmiňuje, ostatní mainstream ozhodně ne tak jko Hyundai. Způsob jakým se H prezentuje v ČR je odporný, slizký a vlezlý. Přesně podněcuje lidi k tomu, aby předstírali to, co nejsou.
(16) Teoreticky by tak mohl kvalitu/nekvalitu MT posoudit ještě líp než kvedlalové 😀
[18]
28. 12. 2016 v 09:19woody-alien
[15], [16]
Ale no tak, pánové, zase mi nenasazujte „automatovou“ hlavu 😉 Jsou ještě pořád auta, kde platí ty Vaše řečičky o „spojení řidiče s autem“ a kde umím ocenit manuál a automat bych tam nechtěl. Příklad ? Z kategorie aut s (aspoň pro mě) fun faktorem třeba Swift Sport, Fiesta ST nebo MX-5. Nebo auta,u nichž je podle mého manuál tak povedený, že by ho byla škoda, protože se stává součástí potěšení z jízdy. Řadit sem a tam mě bavilo třeba v Mazdě 3 s benzínovým 2.0 165 nebo nedávno v Civicu 1.8 Sport. Tucson rozhodně nespadá ani do jedné z těch skupin aut, tam má ten manuál jediné opodstatnění – cenovou úsporu.
[19]
28. 12. 2016 v 09:33woody-alien
[15] Koukám, že jsem se zařadil do kategorie „autorů“, u nichž je přinejmenším část textu potřeba brát s velkou rezervou. 😀 Janda, Fokt, woody…. 😀
Ale k tomu automatu ve Swiftu mě donutily okolnosti, sám bych tam raději viděl manuál. Naopak koncernové manuály považuju za sice uspokojivé, ale ne zábavné (může být dáno i neexistencí spojení se zajímavou atmosférou) a tudíž jeho absence v GTI neželím.
Komentáře nejsou povoleny.