Je studené, temné ráno. Stojím na zastávce MHD, ale nečekám na autobus. Vlastně…čekám na něco, jehož motor snese s tím v autobusu srovnání. Ale nejprve trochu zasvěcení:

Bylo mi nabídnuto, abych jel na jednu akci s jedním velmi vysoko postaveným člověkem, který v naší malé kotlině hodně pro fandy aut znamená….bohužel nemůžu říct více. Strašně bych vám chtěl říct, kdo to je a co vlastně prodává…leč nemohu. Slíbil jsem to.

Plán trasy je jasný: ráno kamsi za Hradec Králové, večer zpět. Řeknete si…ok,to jezdím každý víkend. Jenže já jel autem, které se mi vrylo do paměti. Ještě cítím jeho kůži na mé. Dotýkám se leštěného hliníku…

Majitel vozu, jak jsem již předeslal, je bohatý člověk. A má rád rychlá auta. Proto, když jsem slyšel, že pojedeme Audi A8, hned mě napadlo….takový člověk musí mít S8! Neměl. Neměl ani 6,0 FSI , ani 4,2 FSI. Možná jste zaražení. Vím, na co teď myslíte….myslel jsem na to také. Tak co má sakra za motor? A proč nás tím obtěžuje? Slabé povahy prosím o posazení…jednalo se o diesel. Nejrychlejší diesel, se kterým jsem měl tu čest (a myslím, že jeden z nejsilnějších dieselů v sériové produkci na světě). Ne, není to 3,0 TDI (o tom později). Jednalo se o 4,2 TDI! Osmiválec…v naftě?! Řeknu vám…to byla ale jízda!

Audi se pomalu blíží k zastávce. Důchodkyně, vyrážející do Delvity, s pokorou odstupují několik kroků od silnice. Zůstávám stát. Ano, tohle Audi přijelo pro mě. A8 je bezpochyby majestátní vůz….způsob, kterým zaplul ke hraně nástupiště byl fascinující. Klidný,rozvážný, plný respektu. Nasedl jsem.

Dojmy z interiéru: „slint“. Ano, slint. Tohle jedno slovo shrnuje mé dojmy: vše pečlivě zpracované, s citem pro detail. Narozdíl od BMW, palubovka tohoto vozu se mi jeví jako výborná. Je radost, se jí dotýkat. O výbavě nemá smysl moc hovořit, podívejte se na prospekty a vězte, že tohle auto mělo snad všechnu příplatkovou výbavu. To vlastně už ani nebylo auto…to byl vesmírný koráb na silnici. Jistě, můžete teď říct, že jsem úplný idiot, když se tady rozplívám nad příplatkovou výbavou v ceně zhruba milionu korun. Ano, omlouvám se. Už to nebudu dělat. Nebudu vám říkat, co všechno uměla sedadla ani nic podobného. Zaměříme se na motor:

Jestli bych nějaký diesel chtěl, tak by to byl tento. Ohromně kultivovaný,tichý a s ohromným výkonem. Předjíždění? Haha, žádný problém. Stačilo jen lehce přidat plyn a KAŽDÉ, opravdu každé auto zůstalo za námi. V zatáčkách jste se cítili jako na měkkých polštářích (vidíte, zapomněl jsem se optat, zdali to má vzduchové pérování…zřejmě ano, protože jízda to byla nadpozemská). Sportovní? Jistěže ne. Komfortní? To si pište! Nebyl moc velký problém dosáhnout velmi, ale velmi nezákonné rychlosti na prázdném úseku dálnice. Jeli jsme s tímto ohromným vozem vstříc vycházejícímu slunci a každému bylo jasné, že král dálnice je naše A8.

Pak koncert skončil. Sjeli jsme z dálnice. Maestro, v podobě našeho auta, právě dozpíval árii nessun dorma a mě běhal mráz po zádech. Ano, takhle se jezdí po dálnicích v 21. století. Následovalo ovšem intermezzo v podobě tu kvalitních, tam bídných silnic druhé a třetí třídy. A tehdy jsem z maestra cítil nervozitu. Bylo vidět, že není ve svém živlu. Čím jadrnější silnička, tím horší dojem. Ovšem pozor…horší než vynikající je stále dobrý! Přebytek točivého momentu byl cítit při každém výjezdu ze zatáčky….ze začátku velmi příjemné, po čase obtěžující. Ne,tohle nebyla scéna pro takového mistra…skoro bych řekl, že se cítil trapně. Ale nemusel. A8 to zvládla s grácií…

Tohle byla cesta tam.

Dojmy (shrnutí) z A8: Výjimečný dálniční kočár, který umí velmi dobře plout městem a žehlit kočičí hlavy. Silný motor, dokonce bych řekl, že se sportovními ambicemi (ne, nezbláznil jsem se :-) ).U pumpy jsem se posadil dozadu…a chtělo se mi říct „Do klubu, Alfréde“. Krásný kus auta.

Cesta zpět:

Zpátky jsem přesedl do A6, 3,0 TDI Q. Taktéž perfektní jízda, motor moc nechrochtal (při vypnutém rádiu na dvojku bylo slyšet takové vzdálené chrochtáníčko…ale možná to byli kolegové v A8 před námi). Protě bylo poznat, že se jedná o diesel. Jak? Byl absolutně sterilní. Benzín při předjíždění zpívá. My jsme bzučeli jako otuněný vysavač. Proti zvuku 4,2 TDI to bylo špatné, proti zvuku velkého benzínu žalostné. Ale jelo to. A moc dobře. Při kick-downu o dva stupně jsme auta nepředjížděli ale přelétávali. Fascinující. A to vše s cenovkou skoro poloviční než v A8. Ano, bez příplatkové výbavy se také dá žít. V interiéru (černá kůže+černá alcantra) jsem se cítil velmi útulně. Palubovka byla opět krásná (inženýři z audi mají mé uznání). Drobné pižky na kráse: některá tlačítka „octávkové“ kategorie, stejně jako popelník a některé další detaily. Ale to snad ani nestojí za to kritzovat. Co mě potěšilo bylo třeba tlumené led světlo ve dveřích nebo osvětlující prostor pro nohy vzadu. A8 to asi měla taky, ale toho jsem si nějak neměl čas všimnout :-).

Takže dojmy z motoru: 3,0 TDI mohu srovnat s třílitem od subaru. Možná někoho rozčílím, možná někoho potěším, ale já bych bral benzín. Jízda s tímto dieselem je jako sex po internetu…báječný,může být i naprosto výborný, ale když je po všem, chtěli byste to radši naživo. Tohle je to samé. Motor je pružný, silný, bez turboefektu. Ale něco tomu chybí…možná lepší zvuk, možná více koní, možná…vášeň,rozšíření zorniček,smyslné opojení….vyberte si. A6 3,0TDI je výborné auto. Možná že by v pružném zrychlení dostalo od subaráckého třílitru nakládačku, možná ne. Skoro bych řekl, že ta auta jezdí stejně…zrychlují skoro stejně, brzdí velmi podobně (outback 3,0). Audi hraje ale jinou postavu v muzikálu….hraje seriózního, rigorózního managera, zatímco benzínový agregát (teď už píši obecně) hraje milovníka, lamače dívčích srdcí a bitkaře. Jistěže toho více vypije…on vám také toho více nabízí….

Vystoupil jsem….a cítil se zmateně. Jeden den, dva dieselové vozy, jedny z nejlepších, jaké je možno pořídit. Nebudu vynášet ortel…ani nemohu. Ještě cítím sílu osmiválce někde tam uvnitř žaludku. Jedno vím ale jistě…přestávám dieselové vozy ignorovat. Jsou to velmi dobří hráči a dálniční polykači kilometrů. Nechápu majitele A8 4,2 TDI, proč si pořídil právě tohle auto. Kvůli spotřebě? Ne,opravdu ne. Kvůli výkonu? A co 6,0 FSI? A co muž s A6 3,0 TDI? Bože…marně hledám vhodná slova. Jestliže A8 4,2 TDI je pro mě nepochopitelný, leč úžasný vůz (!jinak to říct neumím!), 3,0 TDI je pro mě alternativa. Alternativa pro benzín. S menšími emocemi a lepší spotřebou…. Berte, co považujete za vhodné. Já beru benzín….sakra,žijeme jen jednou.

Snad se vám moje bezprostřední zážitky aspoň trochu dobře četly.


18 reakcí na Audi day aneb cesta tam a zase zpátky

  • [1] 12. 11. 2006 v 14:51

    No… tak tomu se říká „Zmoudření Ferdyše Pištory.“ :-)) Za tohle tě u Subaru ukřižujou… ;-) protože, až budeš jednou kupovat třílitr… napíšeš si doma na papír slovo SPOTŘEBA a do jednoho sloupečku napíšeš 16 a do druhého 9… a bude to jasné… :-)) je fajn, žes popsal ten bezprostřední zážitek, koneckonců z obou aut. To se povedlo dokonale. Ještě si pamatuji, jak jsi mě nedávno zatracoval, že nafta nemůže nikdy v pružném zrychlení natrhnout žaket třílitrovému Subaru… Právě že v tom pružném zrychlení (a zejména o to jde) mu ho natrhne i s tangama, co? Samozřejmě, že benzín, zejména v třílitru na šesti válcích… no, to je pro sluchaře a pro toho, kdo miluje „samet“ dokonalý produkt… ovšem s jednou takovými náklady na každý ujetý kilometr. P.S. Nepiš co bereš… protože teď nic nebereš… napiš, až se rozhodneš a půjdeš koupit, cos vybral. S odkazem na Dinarův postřeh pod zlatým volantem ovšem akcentuji ještě jeden poznatek – pochopil jsi, co je premiovej segment. A to si představ, jak by tě rajcoval v těchto autech benzín… Stačí přivonět k premiovce, a je jasno, viď. Jo… a napsal jsi to moc hezky. Bravo Alessio.

  • [2] 12. 11. 2006 v 15:22

    Děkuju. K tomu pružnému zrychlení…opravdu ten diesel jel výborně (3,0 TDI)…ale nedokážu říct, jestli rychleji. Zatlačení do sedaček naprosto stejné, pohyb ručičky také…byl to tiptronic a ten také nějaký ten koník „sežere“…takže vítěze bych nevyhlásil. Spotřeba 16 litrů? Ježiši, to by musela být jízda! Benzínový třílitr od subaru bere mimo město zhruba 9-10 litrů, takže žádná hrůza. Opravdu jsem byl překvapen, stejně jako z 3,0 TDI…spotřeba byla totiž 7,9 mimo město (nedokážu posoudit, zda je to moc nebo málo). PS: o tom braní a nebraní – víme všichni, jak je to myšleno,ne? Taky beru 911 místo jiných aut :-) PPS: a já osobně, v mém autě, jsem bral benzín…zatím jsem spokojen (najeto 200 km :-) )
    Ad prémiovka…ano, byl to krásný interiér. Audi se moc povedl. Hodně to otřáslo mým „top vyšší střední“ v podobě GS hybrid, ale ten nakonec zůstal stát na svém piedestalu. Proč? Majitel 3,0 TDI v něm taky jel…a na rovinu řekl, že kdyby mu firemní fleet policy dovolila GS,tak by ho bral. Takhle dostal za služebáka audi. nelitoval toho, ale oba dva jsme uznali, že GS je sakra dobrý soupeř.
    Před touhle sobotou jsem měl rád audi. Teď mám rád audi ještě víc. Jsou to skvělá auta. Bravo audi :-)

  • [3] 12. 11. 2006 v 15:30

    Ten třílitr v benzinu za 9-10… to si moc nezaakceleruje… Pod patnáct při pružné jízdě ani ránu. Těch 7.9 nafty je vynikající. Myslím, že na těch okreskách a pokud by to trochu rdousil si vezme těch 9. P.S. Audi dělá velmi povedené vnitřky… zejména pro technicky založené řidiče. Nevím, zda jsi to nepřehlédl, psal jsem někde, že jsem podrobně prolezl S80… a můj tip je, že tahle přístrojovka bude sbírat jedno ocenění za druhým. je to takový „protipól“ k Audi. Chladná minimalistická elegance a´la Volvo… Je to klenot. To podepíšu.

  • [4] 12. 11. 2006 v 15:56

    Za sebe mohu říct, že palubka v A6 (konkurent S80) se mi zdá o generaci dál…prostě hezčí,přívětivější,chytřejší (i když na ten otočný knoflík je třeba si chvilku zvykat). PS: s tou spotřebou máš asi trochu zkreslené údaje…opravdu mohu potvrdit, že pod deset se dá jezdit, dynamicky na okreskách za 12 a na dálnici v pohodě za 9, lehoučká noha za 8,5. Věř mi, nemám důvod ti lhát…
    Ale obecně…benzínové agregáty jsou prostě pro nás, milovníky krásných,rychlých aut opravdovou modlou. Diesely vynikají spotřebou…ale postrádají toho pavarottiho. Nechtěl bych se dožít okamžiku, kdy pojedu s dieselovým subaru (řekněme) a ve zpětném se mi objeví třílitr, šestiválec benzín v legacy…Blesklo by mi totiž hlavou „koupil jsi špatné auto, hlupáku!“ Ta finanční stránka věci…jistě. To respektuji. Ale při vyšší pořizovací ceně (obecně) dieselu se to vrátí dálničním řidičům…A na dálnice je A8 4,2 TDI :-) (musím to napsat znovu…způsob, jakým užírala kilometry je….neposatelně nádherný!)

  • [5] 12. 11. 2006 v 17:21

    Takze si mal pekny vikend. :-)) Presne chapem tvoje pocity lebo ja som pred par tyzdnami dostal kluce od Touarega V10 TDI s plnou nadrzou a na cely vikend bolo moje. :-)Je to sice ina trieda ale silny diesel je v oboch. Prebytok krutiaceho momentu je tam vzdy predbiehanie je mozne kedykolvek a kdekolvek max luxus tiez.

  • [6] 13. 11. 2006 v 10:51

    Jak psal GTi, zmoudření Ferdyše… :-) Vítej v premiovém segmentu Alessio, chtělo by se napsat, navíc u Audi, toho předraženého Volkswagenu, a ono to tak není, že, když se člověk sveze. A8, co je na trhu, píšu, není lepšího interieru ve třídě S-klasse, ani ona ani 7-er ani nikdo jiný se nepřiblížil dokonalosti vzdušné, jednoduché a přitom moderní palubovky A8. Podvozek 4,2 tdi byl určitě na vzduchu, vše ostatní, co píšeš sedí, modernizovaný 4,2tdi je klenot. K 3,0 tdi v A6, pokud pominu, že legacy je o třídu níže, menší a lehčí auto, pak ani tak nestačí 3,0 benz. na 3,0 tdi, možná s manuálem držen v otáčkách, ale s automatem ani náhodou. Čerstvá zkušenost, abych tě potěšil, já zas naopak v sobotu zkoušel facelifty Subaru, Outback a Legacy, musím říct, pokrok, uvnitř to konečně vypadá jako v autě střední třídy, sice stále zůstává nepochopitelné faux pas, zcela vylučující legacy z pro mě použitelnýc aut, a to nemožnost podélného nastavení volantu, ale jinak pořád zůstává super jízda, podvozek je fakt dokonalý. Největší smysl mi dává legacy s dvoulitrem, velmi dobrá nabídka střední tř. ve 4R benzínech, skoro bych řekl, vzhledem ke 4×4 jednou z nejlepších. Naopak 3,0R je s cenou 1,3mil. v kombi naprosto mimo (navíc ten tragický automat), stejně jako např. passat V6. A spotřeba, přijel jsem tam autem se zmíněným 3,0tdi vážícím 2,5tuny, které když budeš žídmat jezdí tak za 13l. O tunu lehčí outback s 3,0i v automatu jetý podobným stylem, ukazoval 18l. Pochopitelně má hezčí zvuk, ale čtyři pět litrů spotřeby už je argument, v tribece by to bylo při horší dynamice ještě více. Proto, v některém segmentu je diesel prostě přirozenou volbou.

  • [7] 13. 11. 2006 v 23:38

    Dinár: Ano, automat je tragický…stačí se podíat na zrychlení 0-100, ve kterém má automat o cca. 1,7 s horší čas (!!!). Věřím, že kdybys jel s manuálem, tak by jsi byl okouzlen.
    K tomu audi…je vidět, že se pustili do boje o nejvyšší příčky – a to je dobře.
    PS: rozdíl ve spotřebě není rozhodně 4 nebo 5 litrů…při normální jízdě rozhodně ne. Při hodně nelegální jízdě (rozumíme si) benzín papá víc než diesel, ale opakuju…kolega z fóra (3,0R) má dlouhodobou okolo 10 litrů, my s 2,5 máme okolo 9 litrů…není důvod zatracovat subarácké benzíny…
    PPS: myslím že kombinace benzínový silný motor + hybridní technologie je cesta, jak konkurovat dieselům…jel jsi v GS? jestli ne, prosím, zkus to. Interiér je taky pěkný a jede to mnohem lépe než 3,0 TDI (a hlavně…nemáš z toho „vysavačový“ zvukový vjem)

  • [8] 14. 11. 2006 v 7:31

    Trochu nedorozumění, vůbec nezatracuju subarácký 3,0 benzín. Ve své kategorii výborný motor, jen jsem reagoval na srovnání s 3,0 dieselem, zde 3,0 tdi. I bavorácký R6 3,0i má problém se vyrovnat vlastní konkurenci 3,0d nebo 3,0tdi, prostě v těžkých autech vyšší střední potažmo ještě těžších SUV jsou krouťáky těchto dieselů (kolem 500Nm) velmi cenné, na to benzín nemá odpověď než točit a držet, pak ale rozdíl ve spotřebě roste, pokud bych vzal např. A4 quattro 3,0 tdi a Legacy 3,0R pak si klidně vsadím, na rozdíl spotřeby (průměrné) od 3 litrů výše. A dynamika min. stejná u dieselu se díky krouťáku řidič míň „nadře“ s řazením. GS hybrid jsem jel, hodnoceno samostatně very impressive, tah a ticho, pokud ho ale postavíš proti silnému dieselu např. 535d, pak už to tak ohromující není, tedy ve smyslu provozních nákladů, a jede to velmi podobně. Technologie super, ale pořád má svoje limity, omezuje prostor, nikdo neví jak bude trvanlivá, u takové 535d máš technologii ověřenou, dynamiku stejně super a navíc máš i kufr. Já si ale stejně, dokud bude ropa, budu kupovat R6 benzíny s manuálem, jestli za pár desetiletí budeme jezdit na vodík nebo cokoliv jiného mě momentálně nechává chladným.

  • [9] 14. 11. 2006 v 12:30

    Perfektní zhodnocení.. Je z toho cítit drobné překvapení, nebo lépe řečeno údiv? Žeby se člověk bál říct, OK ten nafťák byl dobrej – sakra dobrej :-). Napadá mě, že bych to mohl obohatit svým postřehem a pocity nad Audi A8. Jo. Ciello byl „Kurýr 2″. Přeloženo, Ciello hltal kilometry v A8 L 6.0 quattro tiptronic. V podstatě bych opakoval tvoje slova.. akorát.. otočíš klíčkem a rezezní se symphonie. motor skoro není slyšet a obklopen luxusem v podání mimo jiné Bang & Olufsen si připadám jako v hedvábí. Ovládání na tom nic nezměnilo. Dálnice, hmmm tam šlo o papíry aniž bych tušil že už jedu 200. Jak říkáš – dálniční polykač kilometrů. Okresky? Dost nebezpečné, neboť subjektivně nepociťuješ faktickou rychlost což se při nájezdech do zatáček může někdy vymstít. Je potřeba přemýšlet u řízení. Jet po okresce 120 s pocitem rychlosti někde kolem 80km/h je sice příjemně komfortní s extra dávkou luxusu nicméně zatáčka může velmi často zvýšit tvůj tep anižby sis to přál a zaměstná všechny tvoje smysli i ruce.. a hlavně brzdy.. :-) Nejraději jsem (když to šlo) vypínal ESP… sem pak byl jako malej kluk..!! Tená zátak motoru byl majestátní..!!! kickdown v režimu „S“ a síla jakou tě to tlačilo do sedadla byla příjemná… ale přišel jsem na jedno.. ani tohle auto ani tento motor.. průměr 17 lítrů je příliš..:-) Ale obecně.. velké limuzíny.. ne ne.. silné, komfortní ale ne pro mě.. příliš velké a těžké..

  • [10] 14. 11. 2006 v 15:58

    Ano, ciello…naprosto souhlasím ( překvapen jsem byl, ten diesel jel fakt nádherně na dálnici)
    Dinar: já kvituji možnost dát si do auta silný turbodiesel, ale stejně bych dal přednost benzínu…ten diesel je prostě „bez duše“…táhne a bzučí… Jinak ale perfektní, jistě. Stále je ale v mých očích za benzínem (resp. za benzínem s hybridem). Poznámka: Nevím, nejel jsem BMW v dieselu, ale GS v hybridu mu v pružném zrychlení výrazně nakope výfuk, na to bych dal krk.

  • [11] 14. 11. 2006 v 15:58

    PS: proč se článek nezobrazí na hlavní stránce? Ne, že bych byl exhibicionista….ale…když už jsem se s tím psal..:-)

  • [12] 14. 11. 2006 v 16:03

    Ciello… doufám, žes toho Bang + Olufsena náležitě prohnal pořádnejma notama ;-)) Pěkně jsi to napsal… Velká těžká… hele to je přesně jako ze ženskejma… Ve dvaceti se ti každá odchylka od normálu (normal = Karolina Kurková) zdá fatální selhální… až časem začneš vyhledávat i ty tlustý :-))) ale přznám, že s tou tlustou je to lepší na dvoulůžku (=dálnici) nežli na pryčně :-)) Tyhle kočáry dálnic… to je na dokonalé dálnici, dokonalej zážitek… až nepochopitelné, jak při cca 240 si jen předete, ty i auto…

  • [13] 14. 11. 2006 v 21:36

    Tak pěkně jsi to napsal že titulní stranu si to určitě zaslouží :yes:

  • [14] 15. 11. 2006 v 0:02

    děkuju Ricardo!

  • [15] 16. 11. 2006 v 13:40

    moc pekne napisane! taktez mam tdi v oblibe pro jejich spotrebu, ale vraj premyslim zase o navratu na benzin…presne ako hovoris…zijeme jen jedenkrat! mam penize na turbobenzin a asi bude nie co resit pri vyberu motorizacie dalseho auta

  • [16] 23. 4. 2007 v 2:27

    Pekný textíky..Zatah u 4.2 litru TDi je opojujici. Hlavní prioritu pro mne při koupi tohoto vozu představovala vydrž motoru…A s TDi i k 800000KM..s benzinem 350 a jde do kytek..

  • [17] 23. 4. 2007 v 9:21

    Phillip: Ano, zátah dokonalý. na dálnice perfektní kočár. Nejde to sice srovnávat s klenoty jako S8 ale i tak to bylo vlastně jedno z nejrychlejších aut, co jsem kdy jel (v pružném zrychlení určitě). S tou výdrží…nemyslím si, že by tak výkonný motor vydržel 800.000 km. Jestli vydrží obecně víc než benzín nevím, říká se to, ale to platilo myslím hlavně o atmosferických dieselech, které často i přetočily počítadlo kilometrů :-)

  • [18] 15. 6. 2008 v 18:24

    takže jestli máte rádi auta, pak byste měli stopro kliknout na web