-
THE BEST CAR DESIGN 2009 – FINÁLE
Přišel čas zúčtování. Dnes vyhlásíme vítěze letošního, v pořadí druhého, ročníku přehledu automobilové designu THE BEST CAR DESIGN.
Předem bych vám chtěl poděkovat za přízeň a podporu, kterou jste projevili svými četnými hlasy, kterých bylo celkem 4174. Děkuji!
A co nám vlastně letošní rok přinesl?– po letech absence odstínů hnědých barev v paletách výrobců automobilů jsme se jich opět dočkali. Jmenujme třeba hnědou Moca u mainstreamového Renaultu, Marrakesh Brown prémiového BMW či jiných. Tyto metalické barvy jsou pro oko velmi příjemné. Mnohdy se stávají nedílnou součástí celého designu vozu a dalo by se říct, že právě zažíváme počátek jejich módnosti. Opravdový boom zažijí příští rok. To tvrdí britský týdeník Autocar.– vize elektromobilů, přičemž některé z exponátů se dočkají sériové výroby. To je příklad francouzského Renaultu, který v jejich případě opět realizuje svůj slogan: Renault – tvůrce automobilů. Jedná se o čtveřici konceptů, příslušných k programu Z.E. (Zero Emission) – Twizzy, Zoe, Kangoo a Fluence. Nemalý rozruch způsobilo BMW se svým přitažlivým hybridnem Vision EfficientDynamics a Audi s menším sourozencem R8, sportovním ekologickým vozem e – tron.– dočkali jsme se karosářské varianty Combi pro vlajkovou loď značky Škoda, model Superb. Tento vůz již nedisponuje tolika designovými prohřešky, známými z liftbacku, a jako celek je vyveden vyváženým a nadmíru elegantním způsobem.
… bylo toho samozřejmě mnohem více. Nyní mi dovolte, abych vyhlásil výsledky ankety THE BEST CAR DESIGN pro rok 2009.
Kategorie A (mini vozy)FIAT 500C
Tento vůz svým hlasy expandoval hned po zahájení hlasování. Avšak, ještě tentýž večer ho na nějaký čas zázračnou rychlostí předehnala Toyota svým modelem iQ (112 hlasů). Druhý den však získal nad japonským mini převahu a do dnešního dne od vás získal téměř dvojnásobek hlasů (226 hlasů).
… já hlasoval pro: Fiat 500C – z nominovaných automobilů se jedná o jednoznačně nejpropracovanější, nejhodnotnější a nejnápaditější automobil.
Kategorie B (malé vozy)
Citroën DS3Ani výsledky volby nejkrásnějšího automobilu nižší třídy nebyly hned jednoznačné. Na počátku ankety promlouval do davu i Volkswagen Polo, který nakonec skončil se 77 hlasy třetí. Suverénním vítězem se nakonec stal luxusní francouzský bonbonek, který svým zákazníkům nabízí široké spektrum individualizace. Obdržel 196 hlasů.
… já hlasoval pro: Citroën DS3 – opět můj hlas splnul do většiny. Ale myslím, že jsme zvolili správně, co říkáte?
Kategorie C (kompaktní automobily)
HONDA INSIGHTZde jsme se dočkali poněkud zajímavého výsledku. Nic proti Hondě, ale jejích 113 hlasů (druhý Opel Astra jich získal 94) je poměrně nečekaných. Kompaktní hybrid byl navržen originálním způsobem, avšak svým stylem se jednoznačně přiklání k odkazu svých soukmenovců z modelového portfolia značky. Vůz je přesně takový, jaký má být reprezentant Hondy – energetický a tvarově technicistní.
… já hlasoval pro: těžká volba – precizní, ikonický a ledově chladný Golf, pro Opel stylovější Astra, temperamentní RCZ od Peugeotu a ladný Fluence z pera Renaultu. Po těžkém přemýšlení volím vyváženou a nadčasovou eleganci, RENAULT FLUENCE.
Kategorie D (střední třída)
OPEL INSIGNIA
Ve střední třídě jste zvolili průkopníka nového designového stylu značky. 208 hlasů pro něj znamená jednoznačné vítězství. A to i navzdory Toyotě Avensis, která ihned po vložení ankety nebezpečně expandovala. Nakonec skončila druhá s 97 hlasy. Následovalo ji Suzuki Kizashi s 66 hlasy.
… já hlasoval pro: OPEL INSIGNIA. Navzdory jeho chybám jsem nemohl jinak – zbylé automobily z letošního velice chabého výběru mají těch „chyb“ o poznání více.
Kategorie E (vyšší střední třída)SAAB 9 – 5
Příznivce svěžího, extravagantního vánku ze severu může v dobách smutku kvůli krachu automobilky hřát u srdce vítězství nového modelu 9 – 5. Tento krásný automobil vyšší střední třídy získal 110 hlasů, čímž předjíždí druhý, neprávem nominovaný, Jaguar XJ s 93 hlasy. BMW 5, nový reprezentant segmentu, se svými 80 hlasy končí třetí.… já hlasoval pro: měl jsem to těžké. Váhal jsem mezi charismatickým BMW 5 Gran Turismem a Saabem. Nakonec to padlo na vítěze, SAABA 9 – 5, kterému to, navzdory globalizaci, stále sluší a je svůj. Tak, jak to má u Saabu být.
Kategorie LUXUSNÍ VOZY (VČETNĚ ČTYŘDVEŘOVÝCH KUPÉ)ASTON MARTIN RAPIDE
Je obdivuhodné, s jakým citem a bravurou si designéři poradili s úkolem, postavit čtyřdveřový vůz na základech tvarosloví dvoudveřových kupé. Domnívám se, že je jejich dílo o poznání zdařilejší, než Panamera od Porsche, jejíž podstata je prakticky stejná. Pro srovnání – 124 hlasů pro Rapide a 22 (!) pro Panameru hovoří za vše.
… já hlasoval pro: musím objektivně uznat, že Rolls – Royce Ghost disponuje zdařilým a po všech směrech dotaženým designem, který je po všech směrech esteticky přijatelný a vzbuzuje nesmírný respekt. Stejně tak Aston Martin Rapide, jehož designéři se mistrně vypořádali s úkolem postavit čtyřdveřový vůz na základech dvoudveřových kupé. Já ovšem hlasoval pro BENTLEY MULSANNE. Důvodů mám k tomu několik. Učinil jsem tak nejen kvůli kvalitě skloubení tradičních, konzervativních hodnot s moderními prvky, ale také z důvodu neprůstřelného charisma. Jsem přesvědčen, že při živém setkání s vozem nás nástupce Arnage uzemní svým X – faktorem.
Kategorie KABRIOLETYMASERATI GRANCABRIO
Půvabné a zároveň nezkrotné otevřené Maserati zvolilo 108 čtenářů. Jednalo se o poměrně jednoznačný výsledek v anketě o nejkrásnější kabriolet roku. Druhé místo, které obsadilo Lamborghini Reventon se 66 hlasy, hlásá – Itálie jede. Třetí skončilo BMW Z4 se 38 hlasy.
… já hlasoval pro: navzdory mým sympatiím k brutálnímu Reventonu jsem se rozhodl dát hlas MASERATI GRANCABRIU. Je jedním slovem krásné. A jelikož se vždy s radostí ohlédnu za GranTurismem, myslím, že u GranCabria udělám totéž. A zřejmě i s větší chutí.
Kategorie SPORTOVNÍ VŮZ
FERRARI 458 ITALIA
Nový model nejslavnější sportovní značky sice vyhrál, ale těsně druhý Mercedes – Benz SLS (66 hlasů) svědčí o oblíbenosti přitažlivé kombinace retra a moderny. Od prvního místa ho dělí pouhých 8 bodů.Nové Ferrari zvolilo průkopnické designové prvky. Některé vyvedlo v novém, dosud nepoznaném stylu. A to nejen pro Ferrari.… já hlasoval pro: k 458 Italia mám příliš mnoho výtek a příjde mi podivné, že se pod tímto vozem podepsal Pininfarina. Můj hlas tedy směřuje k MCLARENU MP4 – 12C, jehož design je, ačkoli se to nemusí na první pohled zdát, osvěžením světového trhu se sportovními automobily. Je jemný jako skotská Whisky a disponuje vysokou dávkou ušlechtilosti.
Kategorie MPV
PEUGEOT 5008
Mnozí mu dali svůj hlas na základě líbivosti, jiní zase z důvodu jakési normalizace v provedení přídě. Tedy, 103 hlasů pro nové francouzské MPV je velmi dobrý výsledek, kterým se vzdaluje druhému Scenicu se 62 hlasy. Třetí skončil C – Max se 41 hlasy.
… já hlasoval pro: Peugeot 5008 má až příliš mnoho prvků, kvůli kterým jsem ho nevolil. je chválihodné, že se odklonil od okoukané masky chladiče obludných rozměrů, ale stále mi na něm vadí jistá designová řešení. Proto jsem hlasoval pro RENAULT SCENIC/ GRAND SCENIC. Jeho linky jsou ladnější, což je patrné zejména na vzájemném porovnání profilů a zádí obou francouzských MPV. Kategorie SUV
INFINITI FX
Japonská exklusivita a letmý nádech exotiky zabodoval a model FX obdržel 72 hlasů. Druhé skončilo BMW X1 s 57 hlasy a jako třetí do cíle dojel Yeti od Škody s 55 hlasy.
… já hlasoval pro: ztotožňuji se s většinou. Původně jsem chtěl zvolit BMW X1, ale živé setkání s vozem ve mě probudilo nejistotu, kterou cítit jednak z prvků, ale i z celkových proporcí vozu. Nakoc volím INFINITI FX.Kategorie KOMBI ROKU
MERCEDES – BENZ E COMBI
Žiletky očividně fungují. Nové kombi od Mercedesu, které disponuje největším zavazadlovým prostorem ve své třídě od vás získalo 51 hlasů. Tento model také od jisté doby čelil souboji o druhé místo, které mezi sebou sváděli Megane Grandtour (40 hlasů), Avensis Combi (38 hlasů), Saab 9 – 3X (spolu s tuzemským Superbem Combi shodně po 35 hlasech) a A4 Allroad Quattro, které si od vás vybojovalo 34 hlasů.
… já hlasoval pro: ještě před kliknutím myši na Audi A4 Allroad Quattro jsem si pečlivě prohlédl zbylá kombi a můj kurzor zamířil na RENAULT MEGANE GRANDTOUR, kterého považuji za nejkrásnější kombi svého segmentu. Proporce jsou lahodné, jednotlivé prvky a jejich kompozice příkladně vyvážena. Navíc, vůz nevypadá jako přísně účelové kombi.Kategorie KONCEPT ROKU
SUBARU HYBRID TOURER CONCEPT
Přiznám se, že bych ještě před pár týdny ani ve snu nepomyslel na to, že by produkt od Subaru zvítězil v anketě o nejkrásnější koncepční vůz roku (54 hlasů). Tato anketa, přesněji řečeno její výsledky, jsou založeny převážně na designu vozů a produkty této japonské automobilky se na tomto poli prozatím neprosadily. Avšak, musím uznat, že se nová vize od Subaru povedla.Druhé skončilo BMW se 49 hlasy a bronz si odváží Audi e – tron se svými 37 hlasy.
… já hlasoval pro: i přes to, že jsem podlehl kouzlu rozpustilého Renaultu Twizzy Z.E., hlasoval jsem pro BMW Vision EfficientDynamics, které dokazuje, že i hybridní vůz může být přitažlivý. Skulptura karosérie je navýsost originální a krásně doplňuje tradiční prvky design BMW, jakými jsou například ledvinky na přídi.Kategorie FACELIFT ROKU
A) Nejlepší FACELIFT ROKUKIA CEE´D
Velmi těsné výsledky zaznamenala kategorie o nejlepší facelift. Vítěz se ziskem 48 hlasů musel čelit Volvu C30 (45 hlasů), které bylo přijato, jak je z výsledků patrné, prakticky bez problémů.… já hlasoval pro: přiznám se, že jsem dlouho váhal mezi několika automobily. Nakonec jsem zvolil Range Rover, jehož drobné retuše karosérie vzhled osvěžily, přičemž ikonické proporce zůstaly stále stejné. A to je dobře.
B) NEJHORŠÍ FACELIFT ROKU
ŠKODA OCTAVIA
Jak je vidět, změny designu na Octavii nejsou dvakrát vítány. Octavia tuto anketu „vyhrála“ s poměrně velkým náskokem. Druhé skončilo Clio s 32 hlasy. Octavia jich od vás získala 76.… já hlasoval pro: ŠKODU OCTAVII. Tento facelift narušil podstatu vyvážených tvarů původního modelu, který, ačkoli byl konzervativní, působil vyváženým, elegantním a nadčasovým dojmem. Úpravy předních svítilen, dle mého, negativně zasáhly harmonii vozu, který po této změně působí korejským dojmem. I zadní svítilny se svou plastičtější optikou mě nezaujaly.
… právě dočítáte poslední slova letošního přehledu automobilové krásy, THE BEST CAR DESIGN. Letos jsem zvolil volbu ankety a očividně jsem dobře udělal. Zapojilo se vás opravdu hodně a za to vám ještě jednou děkuji.Přeji vám veselé Vánoce, šťastný nový rok hromadu ještě krásnějších automobilů.Na shledanou za rok!
Jakub Sochor (Avantime)
Dáma NA KOLEJÍCH THE BEST CAR DESIGN 2009 (3.díl)
29 Responses to THE BEST CAR DESIGN 2009 – FINÁLE
[1]
20. 12. 2009 v 21:42Culdaraztriptaco
Příjměte mou omluvu za kompozici jednotlivých odstatců. Nicméně, na obsahu to nic nemění.
P.S.: po přání šťastného nového roku samozřejmě chybí „a“.
[2]
20. 12. 2009 v 21:57misiak
Dakujeme, bolo to skvele o com svedci aj vysoka navstevnost. Tesim sa na dalsie tvoje ankety a blogy.
Prajem ti stastne sviatky a uspesny rok 2010!
[3]
20. 12. 2009 v 22:14Culdaraztriptaco
MiskoBB, mnohokrát děkuji. Pochvaly si velmi vážím.
Také přeji krásné Vánoce a úspěšný start do nového roku.
[4]
20. 12. 2009 v 22:20Beaumont
Avantime: S chutí jsem si přečetl finále ankety a s jistým překvapením zjistil, že snad poprvé mám „většinový“ vkus. Ve většině kategorií jsem hlasoval buď stejně nebo jsem o hlasu pro vítězné auto alespoň zauvažoval. Výjimky tvoří Infinity FX (ten se mi opravdu VELMi nelíbí) a Honda Insight (ta mi designem nijak nevadí, ale není to můj favorit).
Poznámka 1: Kde a proč se u Subaru schovává stylista konceptu Hybrid Tourer a proč nenavrhuje sériová auta? Mohli si ušetřit tu ostudu se vzhledem současné Imprezy a nového Legacy…
Poznámka 2: Doufejme a držme palce, že tak parádní kára jako nová 9-5 „přežije“ současnou situaci Saabu, bude se vyrábět (a to ne v Číně) a prodávat…
[5]
20. 12. 2009 v 22:27Culdaraztriptaco
Beaumonte, s tím Subaru je to poněkud humorné. Jednoho dne opustí bránu podniku krásný koncept Hybrid Tourer, jindy zase Impreza a Legacy… nu což 🙂
S tím Saabem souhlasím. Nová 9 – 5 si výrobu zaslouží a přál bych si s tímto vozem živý kontakt. V reálu je jistě o poznání přitažlivější.
[6]
20. 12. 2009 v 22:33Beaumont
[5] Avantime: Je to tak, naživo je nová 9-5 ještě přesvědčivější než na fotkách. Doufám, že se v ní alespoň někdy svezu a že se na světě objeví i karoserie kombi.
[7]
20. 12. 2009 v 22:35Culdaraztriptaco
Karosérie kombi by mě také velmi zajímala. Jak by si Saab poradil s řešením zádě pro tak lehký a svěží automobil, jako je Saab 9 – 5? Každopádně předešlé provedení špatné nebylo, byť bylo konstrukčně starší…
[8]
20. 12. 2009 v 23:50kolmar
Slava vitazom a cest porazenym. Anketa to bola veru paradna… sem-tam chyblo nieco v nominacii no inak ok!
Co tak spravit novu anketu??? tak vazeny citatelia, blogeri, okoloiduci… aku najnizsiu teplotu vam dnes ukazal ci uz palubny pc alebo teplomer? mne 23,5 v reali lasi 21!
[9]
20. 12. 2009 v 23:50kolmar
samozrejme minus!!!!!!! 🙂
[10]
21. 12. 2009 v 11:21Perun
Výborně, Avantime! Volil jsem sice trochu jinak, ale i tak je to zajímavá zpětná vazba… Je ze statistiky poznat, kdo a jak hlasoval? 😉
kolmar: -14°C … fuj 😀
[11]
21. 12. 2009 v 11:28Kuba
Mě ukazoval -42 stupňů…
Ale musím přiznat, že tuto hodnotu ukazuje již druhým týdnem – zřejmě se v té francouzské elektronice něco pochroumalo 🙂
[12]
21. 12. 2009 v 12:05kolmar
(10) 🙂 to je pohodka…to vtedy zacinas hladat ciapku a rukavice 🙂 ja sobotu pri takej teplote bol pol dna von…az tamto je fuj! 😀
[13]
21. 12. 2009 v 14:07jurajos
(11)Pol dňa vonku?…a čo si Ty hradná stráž? 😀
Ja som najviac zažil -27 a to mi už aj kúrenie v aute prestávalo stačiť.
[14]
21. 12. 2009 v 14:40kolmar
(12) tych -27 je masaker!! to urcite nebolo vcera vsak??!!
Nie, straz nie som (zatial) no s brachom som vysvietil nejaky strom pred domom a hlavne som pomahal otcovi opravit LKT 81 turbo… v takomto mraze masaker robota… no ohen pomoze rozmrazit zelezo aj blato 🙂
Odletelo mu totiz koleso aj s nabojom a po 3 hodinach cesty na troch, tahanim kolesa smyskom za sebou (nemas sancu zdvihnut) a po dvoch zapadnutiach nejak dorazil domov… no musel sa vzdy otacat podla terenu aby sa neprevratil – cize polku cesty cuval! Vidisto…ak chces dobrodruzstvo nemusis ist hned do Afriky ci Tibetu 🙂
[15]
21. 12. 2009 v 14:42marek.g
(7) kombíka máš tady.dle mého názoru paráda… http://www.saabsunited.com/upload/images2009/12/on_that_saab_9-5_wagon/saab952.jpg
[16]
21. 12. 2009 v 15:19kolmar
trochu mi to pripada akoby si skryzil ML a 300 C 🙂 ale v poho… ozajsna parada su tie disky!
[17]
21. 12. 2009 v 15:48jurajos
(15)Parádne sú…čo o to…ale tak na nejakom Lambe. 😀
[18]
21. 12. 2009 v 15:59marek.g
hoši myslím,že je to sériová podoba.jestli se to teda ještě bude vyrábět…
[19]
21. 12. 2009 v 21:11Martin_
To je až souznení s touhle anketou… Léž by i v příspěvcích pod články byli tak osvícení lidé 🙂
[20]
21. 12. 2009 v 21:12Culdaraztriptaco
Pánové, díky za komentáře 😉
Příští rok, pokud vše půjde jak má, opět připravím anketu tohoto ražení.
[21]
21. 12. 2009 v 21:12Culdaraztriptaco
gutenmarek: ten Saab je úžasný! Chtěl bych ho vidět živě…
[22]
21. 12. 2009 v 21:31Culdaraztriptaco
lufonx: jsem rád, že na blogu napuje ta správná atmosféra se dobrými lidmi. Diskuse jsou degradovány diskutéry kalné image a pochybného chování…
[23]
21. 12. 2009 v 23:31Woody
Avantime : Hezká anketka a zábava téměř bez komentářů, které nepřiznávají člověku vlastní názor (507 aj.). Jednu malou poznámku. Podobně jako Beaumontovi se mi vůbec nelíbí Infinity FX, lépe řečeno ho považuju za obludu s Audi Q7 do jednoho pytle hozenou (ne podobou ale dojmem), a X1 si to u mě naopak živým setkáním oproti fotkám dost „vyžehlila“.
Do dalšího roku tobě i všem ostatním přeju hodně aut na kterých by oko se zalíbením spočinulo, abys měl hodně materiálu pro novou anketu.
[24]
21. 12. 2009 v 23:45Culdaraztriptaco
Děkuji, Woody.
Infiniti na mě působí poměrně originálním dojmem. Uvidíme, jak se osvědčí v reálu. BMW X1 jsem s přimhouřením oka přijal na fotkách. Ale v reálu jsem byl zklamán ze zadních svítilen, předního nárazníku a z přístrojové desky…
Tobe také přeji hodně ještě krásnějších aut a hodně úspěchu do nového roku. Děkuji.
[25]
22. 12. 2009 v 9:05Martinez
To Infiniti je ošklivý opuchlý auto – pro mě největší překvapení – myslel jsem, že tuhle kategorii vyhraje Yeti…
Příjemným překvapením je pro mě vítězství Insightu i když má hybridní stigma, který spoustu lidí odpuzuje už z principu (což osobně nechápu)…
[26]
22. 12. 2009 v 19:22milan3
Jo s většinou se dá souhlasit, Aston Martin a Masserati to jsou vic než jenom krásná auta ! :-))
Díky Avantimovi za super článek!
[27]
22. 12. 2009 v 21:07LERAK
Dal sis s článkem hodně práce. Palec nahoru. Překvapil mě Insight a Infiniti FX. Kia Ceed a Octavia si své výsledky zcela zaslouží.
[28]
22. 12. 2009 v 22:00Culdaraztriptaco
milane3, s poznatky o Astonu a Maserati nelze nesoulasit 🙂
Děkuji za pochvalu. Vážím si jí.
[29]
22. 12. 2009 v 22:01Culdaraztriptaco
LERAKu, pozastavil jsem se nad výsledkem Insightu, který mě také překvapil. Upřímně řečeno, jeho jsem mezi potenciálními vítězi neměl…
Uznání si vysoce cením. Děkuji.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.