-
OPUS OCTAVIA (sběratelská edice)
Než plazem, co zoufalý o zeď se biji,
pelyněk hořknoucí, chybí mi med.
S úsvitem nacházím démantní Octavii,
svět naruby obracím, hoří můj pléd.
Pak v ústrety srdce své nabízím, žasnu,
a temnotou záchvěvu drtím svůj chtíč.
Dnes navečer v garáži světlo mdlé zhasnu,
vždyť na srdci září mi ze Škody klíč.
Ach, na hydře minula končí má křeč,
a na břitu rozkoše má a-be-es vyje.
To zběsilé okolí soptí, došla mu řeč,
na vlásenkách života veze mě Octavie.
Nejsou slova, a nejsou věty. Je než absolutní očarování, absolutní nadšení, absolutní pokora a absolutní řád. Tak především velebme Octavii za to, že drží svůj styl. Co je ale vlastně tím stylem? No to, že je to auto pro lidi, kteří ví, jak mají auta vypadat, že není autem pro panáky, autem pro pozéry. Ano ano, na sekretáři porcelánoví jeleni, na konferenčním stolku vyšívána dečka po babičce dědy, a v kuchyni vixlajvantový ubrus, na němž se ve sklenici od hořčice stydí dvě umělohmotné konvalinky. Tak tihle ať jdou rovnou o stodolu dál. Tady je to nyní o lidech se vkusem, o lidech s vědomostmi, o lidech vyrovnaných, o lidech, kteří stojí pevnýma nohama na tomto světě, o lidech jimž je auto zcela přirozeným parťákem.
Prvotní vjem je ohromující – Octavia je dokonalé silniční dělo. V dalším, hlubším pohledu vnímavý a znalý pozorovatel odhaluje mistrovské designové finesy, a to ať už se jedná o spodní chromovou linku bočních oken sedanu či tvar zadního bočního okénka u kombi, dynamický prolis navazující na vnitřní část zadních světel, subtilní rámy dveří a silnou autoritativní příď. Boční pohled odhalí až mnichovské, takřka ideální usazení kabiny, vynikající vzájemné proporce převisů a vskutku jedinečnou, klidnou, tichou linii siluety vozu. Zde, padni komu padni, je nutno vyseknout uznalý a pokorný hold celému designovému týmu. Přirozená jedinečnost, absolutní harmonie, vyváženost, originální markanty, elegance a styl. Jistě, Mistr Kabaň v přímém přenosu.
Rovněž kabina postrádá jakýchkoliv nadbytečných koloraturních a naivních kýčů. Ideální místo pro šoféra. Nic nepřebývá, ničeno není nedostatek. Vše je na svém místě, vše najdeš i poslepu. Apoštolsky věrná horizontální linie, určující základní osu architektury přístrojové desky, je výborně parcelovaná výběžkem kapličky a důsledně symetrickým středovým panelem.
V širším konkurenčním pohledu nová Octavia nastavila i nová třídní měřítka. Svými rozměry definuje nový svět – svět mezitřídních velikostních expertů. Emoční třída je pak jednoznačnou třídou střední. Zbývá tedy otázka, zda v dané (mezi)třídě padá, byť jen do teoretické úvahy, něco jiného, než nová Octavia. Pohled na tuto věc směruji jednoznačně ve prospěch Octavie. Možná se mi na diskusi pokusíš vysvětlit, že se mýlím. Nemýlím, můžeš mi věřit.
Pozn. aut.: Velkorysý fotozdroj – AUTO.CZ
gti.blog.auto.cz
- Listopad 20141 Příspěvek
- Březen 20142 Posts
- Leden 20141 Příspěvek
- Prosinec 20131 Příspěvek
- Listopad 20131 Příspěvek
- Září 20131 Příspěvek
- Červenec 20132 Posts
- Červen 20132 Posts
- Květen 20131 Příspěvek
- Únor 20131 Příspěvek
- Leden 20131 Příspěvek
- Prosinec 20121 Příspěvek
- Listopad 20124 Posts
- Říjen 20122 Posts
- Červenec 20121 Příspěvek
- Červen 20123 Posts
- Duben 20123 Posts
- Listopad 20111 Příspěvek
- Říjen 20111 Příspěvek
- Září 20111 Příspěvek
- Srpen 20111 Příspěvek
- Květen 20111 Příspěvek
- Únor 20112 Posts
- Leden 20112 Posts
- Prosinec 20101 Příspěvek
60 Responses to OPUS OCTAVIA (sběratelská edice)
[1]
9. 5. 2013 v 13:54Dinar
[50] O.K., s těmi světly to mám opačně, najel jsem ve 130i pár tisíc km a tak se mi to auto líbilo, že jsem ho chtěl, jenže vždycky když jsme si pohlédli do očí, mě to přešlo, tak vykulený výraz bych na svém autě nesnesl. 🙂 A ještě ta bárkovitá spodní linka, kua to na bavora nepatří. Fakt super kára, ale ten design ji pro mně pohřbil. 😉
[2]
9. 5. 2013 v 14:02Dinar
[49] Ano, propracovanost detailů, celek spojený dokonale vyvedenými detaily, v tom je rozdíl mezi premií a maistreamem, z hlediska designu. Proto je A3, jakkoliv nenápaditá, designově skvělá, perfektní základní linka a pak dokonalé detaily, podobně 1er. Jistě, když pak tu sílu detailů „rozhodíš“ obyčejnými halogeny, kus kouzla je pryč, a vo tom to je. Z maistreamu tenhle přístup umí ve třídě jen golf, áčko mi právě svou nezvládnutou základní linkou (příliš těžké na čumák) příliš výraznými jednotl. partiemi mnohem více připomíná mainstreamový přístup, takové to tady přidáme, tenhle otvor zvětšíme, sem mřížku, ten nárazník větší atd., tedy ve stylu, „musíme něčím zaujmout“. Paradoxně nejvíce premiový přístup k pojetí designu vidím u mainstr. výrobců v posl. několika modelech u KIA.
[3]
9. 5. 2013 v 14:09GTI
[51] To je tedy zajímavé. To já se podívám do vočí první jedničce a jsou to pro mně voči krásný mladý holky 🙂 Jo, ta bárkovitá (trefa) linka, to holt byla bangleovština.
[4]
9. 5. 2013 v 14:13GTI
[52] Dinare, nerad bych tu začal mazat poslední věty příspěvků… 😀 😉 Ta kvalita designu je u KIA daná jasně „prémiovým“ designérem, no, naštěstí mu nějak moc nejdou předky…
[5]
9. 5. 2013 v 14:20ladlen
Octavia III určite urobila 3 kroky dopredu, ale nechápem, prečo jeden krok zbytočne dozadu. Prečo v nižších motorizáciách nie je viacprvková zadná náprava aspoń za príplatok?
[6]
9. 5. 2013 v 14:27Emel
Dinar: já tu těžkopádnost čumáku u Áčka nevidím tak tragicky… ano, je to předokolka a přední převis je o kousek delší, ale žádná 407 to není a je to jakž takž vyváženo masivnější zádí.
Jo, Kia jede, takový Ceed SW je celkově povedené auto, i uvnitř. Dokonce jsem se přistihl při kacířské myšlence, že by to nakonec mohlo být postačující rodinné auto 🙂 .
[7]
9. 5. 2013 v 15:56Dinar
To si úplně nerozumíme, já nemám na mysli délku převisu, mluvím o optické „těžkosti“ předku áčka resp. CLA, jednotlivé prvky tvořící předek jsou v poměru k velikosti auta příliš velké/hamatné, gril, světla, nárazník (naśavací otvory), rozměry těchto prvků se „roznesou“ na autě velikosti esklasse, na áčku/cla působí nahromaděně a nepoměrně, trochu jako karikatura. 😉
[8]
9. 5. 2013 v 16:18Miguell
Pánové dávám oba palce nahoru, takhle by měla vypadat diskuze o autech…paráda 🙂 Tohle se čte s radostí… Když to srovnám s tím, co každý den (dobrovolně) čtu v diskuzích na hlavní (brek prosťáčků pod články hyundai kia) ,tak tohle je nebe a dudy, tedy bravo…
[9]
9. 5. 2013 v 16:26LACO
GTI, velké díky za článek! Škodovky jsou u nás doma dalšími členy domácnosti (ano, dostávají i vánoční dárky), a tak se na ně už nemohu dívat objektivně. Ty to ale dokážeš a o to více mě těší Tvé hodnocení, se kterým se ztotožňuji.
I když Tvé věty týkající se Octavie („Nejsou slova, a nejsou věty. Je než absolutní očarování, absolutní nadšení, absolutní pokora a absolutní řád.“) už prakticky zlidověly, neškodí si je zas a znovu opakovat.
[10]
9. 5. 2013 v 21:37Emel
Dinar: myslíš jako když nalepíš obličej na balonek a pak ho vyfoukneš 🙂 ? Někdo má velkou hvězdu, jiný velkou… diamant. Tohle mi u A nevadí, je to trošku na efekt, ale nakonec A není auto pro chlapa po padesátce… takže zbývá otázka, jestli by nemělo být.
Komentáře nejsou povoleny.