-
Kia Sportage
Neodolal jsem, využil nabídky a poprvé jsem vyzkoušel dnes velmi populární SUV. Odnesla to Kia Sportage, kterou jsem měl na 2 dny v rámci akce zapůjčenou. Jednalo se o auto s benzínovým atmosférickým motorem 1,6 GDi a manuální 6° převodovkou. Bylo v prostřední, ale již velmi bohaté výbavě Exclusive. Mě aspoň nic důležitého nechybělo. Namátkou automatická klima, info systém s navigací, parkovací asistent s kamerou, USB, tempomat, automatické přepínání světlometů, atd.
Design je věc subjektivní. Sportáge předchozí generace se mi velmi líbila, patřila v mých očích mezi nejpěknější SUV a nová generace na něj navazuje. Pro mě osobně, ale ne úplně vydařeně. Ladná silueta zůstala téměř stejná, ale přední část nabobtnala a zmohutněla jakýmsi prapodivným způsobem ve stylu Porsche Cayen. Mě se tento až monstrózní vzhled moc nelíbí, ale své fanoušky si jistě najde. Jezdí jich už celkem dost.
Pracoviště řidiče působí jednoduše ale přehledně. Zpracování je dobré, s tvrdými plasty na spodní části přístrojovky jsem se už smířil, mají to všichni. Jen ten „designový“ rádoby kožený šev na horní hraně plastové přístrojovky je nějak navíc. Samoúčelné imitace nemám rád. Jednotlivá tlačítka jsou umístěna ergonomicky, mají správnou velikost i počet. Klima i infosystém se ovládá jednoduše a intuitivně. První dojem po usednutí je prostornost a strohost v tom dobrém slova smyslu. Žádné korejské kudrlinky, spíše jednoduchý funkční design.
Na korejcích se mi v poslední době velmi líbí, že řidič má dost prostoru pro nohy, zvláště tu pravou. Zpracování je na slušné úrovni. Líbí se mi zakomponování displaye do horní části přístrojové desky. Je to rozhodně estetičtější řešení než tablety nahoru vystrčené z přístrojovky. Po chvíli sezení jsem se ale začal nějak ošívat. Málokdy se mi stane, že sednu do auta a nějak se mi nedaří pohodlně vměstnat své pozadí do sedačky. Tento dojem se mi potvrdil během jízdy. Nejde o to, že by sedadla měla špatný tvar, nebo příliš krátký sedák, ale jsou pro mě podivně vyměklá . Už po 50 km mě začaly bolet záda. To se mi už dlouho nestalo.
Vzadu se sedí příjemně vysoko, sedáky jsou sice pro dospělé kratší, ale opěradla aspoň mají dobrý sklon. Pro děti dostačující. Kufr je standartní v rámci třídy, má dvojitou podlahu. V horní poloze vytváří téměř rovnou podlahu, v té spodní poloze je část podlahy blíž k sedadlu zvednutá na horní úroveň. Je to podle mě blbost, zmenšuje se rovná a tedy využitelná ploch kufru. I Kia má své simply clever řešení které je úplně k ničemu.
Pohonné ústrojí – pro mě znamenalo doslova kulturní šok. Zvyklý jezdit v turbo benzínech i dieselech, jsem čekal po sešlápnutí plynu adekvátní reakci. Bylo mi jasné, že vzhledem k absenci turba a objemu 1,6l nebude zátah, ohromující. Nebyl jsem ale připraven na to, že nebude skoro žádný. Na první tři stupně ještě jakžtakž, ale od 4 nahoru jsem zažíval podobné pocity z pružného zrychlení, jako měla tátova Škoda 105L. Při stlačení plynového pedálu tak do 1/3 se sice dostavilo jakés-takés zrychlení, ale po jeho domáčknutí na podlahu se nedělo nic, vůbec nic. V Katalogu jsem si později přečetl, že motor má údajně 97 Kw, ale až v 6300 ot/min a 161 Nm v 4850 ot. Tam jsem se ovšem nikdy nedostal. Jednak byl motor syrový, najeto pár set km, ale už při 5000 ot. byl zvukový projev motoru nepříjemný. Tento motor je v kombinaci s příliš dlouhým manuálem příkladem, jak honba za emisemi pohřbila dříve rozšířené středně objemové benzínové atmosféry. Možná kdyby byly jednotlivé kvalty kratší, byl by projev živější. V této podobě bylo auto až aktivně nebezpečné. Opravdu jsem si musel každý předjížděcí manévr velmi dobře promyslet, nejlépe z kopce. Převodovka kromě toho, že byla pro max. točivý moment v téměř 5000 ot. příliš dlouhá, nebyla ani moc přesná. Několikrát mi auto při rozjezdu chcíplo. Časem jsem zjistil, že to není špatnou prací s plynem, ale řazením trojky místo jedničky. Obě jsou v kulise opravdu příliš blízko sebe. Co mě ale otravovalo po celou dobu jízdy byla bradavice zpětného chodu na přední straně hlavice řadící páky. Na tohle si nezvyknu nikdy.
Podvozek hodnotím jako nemastný neslaný. Od SUV jsem teda krom bezpečnosti, vyššího posazu a výhledu čekal i nadstandartní komfort. Ten se bohužel nekoná. I 30, kterou jsem testoval před 2 měsíci byla jiný level. Podle mě byl podvozek příliš měkký, v zatáčkách se auto naklánělo, drobné nerovnosti žehlilo slušně ale, na horších površích s většími výmoly propadalo. Auto drncalo a větší díry znamenaly rány od podvozku. Komfort při jízdě po městě, kam je údajně auto určeno, byl pro mě maximálně průměrný. Při tom pneu nebyly nijak přehnaně nízké – 225/60 R17. Co mě ale příjemně překvapilo, tak by nízký aerodynamický hluk i při dálničních rychlostech. Od tak bří karoserie jsem čekal horší výsledek.
Jestliže mě motor otrávil, převodovka nepřesvědčila a podvozek komfortem zklamal, tak naprosto sterilní a nekomunikativní řízení to dorazilo. Nová Sportage opravdu není auto pro nadšené řidiče. Pro koho teda vlastně je? Manželce bych ho s tímto motorem rozhodně nepořídil. Ta by nepředjela ani traktor. Snad jedině pro důchodce, kteří chtějí z nějakého důvodu SUV. Musí ale být ještě celkem čiperní, sedadlo je už tak vysoko že výstup a nástup vyžaduje jistou míru pohyblivosti a hbitosti.
Spotřeba – byla jednou z mála věcí, které mě pozitivně překvapily. Za najetých 250 Km většinou okresky, méně město a dálnice, byl celkový průměr 7,1l/100 km. To vše při jízdním režimu ve stylu loudavý důchodce. Dynamicky se s tímto motorem totiž jet nedá. Paradoxně nejlépe jsem se v autě cítil na dálnici při nastaveném tempomatu na 130. Aerodynamický hluk je na nízké úrovni, motor točí na 6° 3500 ot. a je slušně utlumen. Požadavky na dynamiku jsou v tomto režimu nula. Jen pro doplnění, při 110 km/hod točí na 6° 3000 ot. a při 90 km/ho 2500 ot. Auto při klidném rovnoměrném pohybu těmito rychlostmi na kvalitním asfaltu celkem pohodlné a úsporné. Na ukazateli okamžité spotřeby oscilovaly hodnoty odhadem mezi 5-8l. Ukazatel totiž nebyl číslicový ale sloupcový. Další simply clever vychytávkou Sportage byl obtížně čitelný palubní počítač. Přeskakoval mezi několika stránkami, ale dozvědět se např. spotřebu v určitém odjetém úseku a nevymazat přitom dlouhodobou spotřebu bylo nemožné. Po čase jsem palubní počítač vzdal.
Po dvoudenním testování jsem celkem rychle pochopil, že Nová Sportage prostě není auto pro mě. Jasně, motor se dá vybrat jiný, Turbodiesel a ještě lépe turbobenzín budou jistě lepší volba. Ale naprosto odtažité řízení a nepříliš dobře nastavený podvozek zůstávají. Někoho asi osloví příznivá cena a velmi bohatá výbava, robustnost a bezpečnost auta. Mě ale chybí to základní, elementární radost z jízdy.
18 Responses to Kia Sportage
[1]
16. 6. 2017 v 07:53Tomcat
Nekdo jiny to taky vzdal (po par mesicich) http://moje.auto.cz/Slavo-N-/kia-sportage.html#minusy,
[2]
16. 6. 2017 v 08:01iudex
Výborná recenzia, z Tvojich slov si viem veľmi presne predstaviť, aký Sportage je. A ako píšeš, všetky tie negatíva musia človeku, ktorý má aspoň trochu rád jazdu, prekážať. Ono to človek má nejak vyčítané z iných testov, ale redakcie niekedy (resp. skoro vždy) majú tendenciu byť „politicky korektné“ a tie negatíva viac zaobaliť, aby si veľmi nerozhádzali automobilky, kdežto Ty si to pomenoval jasne a polopatisticky.
Palec hore za blog.
[3]
16. 6. 2017 v 16:26Verny_2013
[2]
Dík za pochvalu. Toto byl můj první pokus s SUV a byl jsem hodně zvědavý co na tom tolik lidí vidí. A to zklamání bylo o to větší. Tak jsem to napsal tak jak jsem to cítil, bez té novinářské omáčky a „politické korektnosti“. Ale Kie musím vyslovit pochvalu za to, že tyto zkušební jízdy umožňuje. Buď ti auto sedne, nebo se tím předejde zklamání. Opravdu doporučuju si potenciální auto projet sám, novinářská korektnost totiž ty obrovské rozdíly smazává.
[4]
17. 6. 2017 v 10:05Emel
Napsané je to hezky, ale… velmi špatné řízení bývá holt korejským SUV vyčítáno. Zkus si schválně projet CX-5 nebo třeba Atecu než odepíšeš SUV jako celek.
1.6GDI jasně, někteří se tu budou bít za poctivou atmosféru, ale 1.6GDI zkrátka odpovídá sotva foukaným litrům.
Jinak… jak se mi čumák Sportage na začátku fakt hodně nelíbil, tak musím napsat, že jsem si na to celkem zvykl.
[5]
17. 6. 2017 v 21:26Verny_2013
[4]
Já je úplně neodepisuju, ale první pokus se prostě nepovedl. S Atecou jsem ještě nejel, s CX5 krátce před pár lety. Já osobně čekal od SUV této kategorie nadstandartní komfort oproti nižší střední. Ale bohužel opak byl pravdou. Ten 1,6 GDi by nemusel být špatný motor ale ne v SUV této velikosti a váhy. Doufám že příště budu mít šťastnější ruku při volbě auta.
[6]
18. 6. 2017 v 06:05woody-alien
Pěknej testík. Jezdil jsem takhle dva dny s bratříčkem Tucsonem a některé věci jsou mi až nápadně povědomé. Především to řízení je opravdu korejská specialitka. I u jiných výrobců najdeš řízení bez citu, ale působí aspoň přirozeně a konzistentně. Dojem z jízdy jinak u Tucsonu výrazně vylepšil povedenej naftovej dvoulitr, to se s 1.6 GDI nedá srovnat. Co mě na tvém testíku zarazilo je hodnocení pohodlnosti podvozku. Protože pokud je na Tucsonu něco zajímavého, pak je to právě pohodlí při běžné jízdě. Vzal jsem ho na různý svoje místní drncáky a obstál se ctí, přičemž podvozek nepůsobil nijak vyměkle nebo rozbředle. To až později kapituloval při jakékoliv snaze o dynamičtější jízdu v zatáčkách, ale ani tam nepůsobil jako „opilý koráb“, spíš jen prostě odmítl zatáčet. 😀
[7]
18. 6. 2017 v 06:12woody-alien
[4] Emel: Já včera shodou okolností potkal tři Sportage jen na cestě do blízkého města a rovnou říkám, že ne, nezvykl jsem si. Ten předek je zprzněnej a ještě hůř to vypadá v nižších výbavách, když má rozsvícený žárovku pro denní svícení.
Na druhou stranu, soudě dle četnosti Sportagí na cestách, ani vzhled, ani (ne)jízdní vlastnosti zřejmě nebrání úspěšným prodejům. Dtto u Tucsona, jenomže ten aspoň vypadá hezky zvenku.
[8]
18. 6. 2017 v 14:00Verny_2013
[6]
Na dobrých površích, třeba na dálnici byl podvozek OK. Drobné nerovnosti žehlil taky celkem dobře. Problém byly horší cesty, na to byl příliš měkký, drncavý, navíc náklony v zatáčkách byly značné. Mě osobně podvozek zklamal. Ti nová i 30 byla i na 17″ kolech jiný level.
[9]
18. 6. 2017 v 17:22Mr. Murphy
fakt to není překlep a to podmotorované auto má pneu 265/60 R17?
tam bych hledal další příčiny slaboučké dynamiky….
[10]
18. 6. 2017 v 17:53Verny_2013
[9]
Máš pravdu, je to překlep, správně je 225/60 R17. Přepsal jsem se a už si toho nevšiml. Už je to opraveno. Kontroloval jsem to i na fotce a je to tak.Ta dynamika je ale fakt pekelná. Od dob Š 105-120 jsem nejel v línějším autě.
[11]
18. 6. 2017 v 22:46Mr.Murphy
ok, zdálo se mi to divné…. 😉 i tak jsou to ale pořádný balóny, který dynamice určitě nepomůžou…. jinak testík pěkný, do takové líné ludry bych taky nikoho ze svých blízkých dobrovolně neposadil, to fakt není bezpečné když auto nedokáže jakžtakž rychle předjet náklaďák….
[12]
20. 6. 2017 v 14:08Dany
Obávam sa, že pre lepší pocit za volantom bude treba počkať na obmenu novej generácie podvozku a riadenia použitej prvý krát až v I30.
[13]
20. 6. 2017 v 16:07Verny_2013
[12]
Jo souhlasím, tu jsem jezdil taky a na blogu je zveřejněná recenze. Nová i30 je řidičsky o 2 levely lepší auto.
[14]
23. 6. 2017 v 18:35Morgan Wheeler
Hezká recenze, ale je vidět, že ti to nesedlo a ani objektivně se s ní nedá moc souhlasit. SUV nebudou nikdy nějak sportovní, myslím ty běžné a ani to nelze od nich čekat. Na takový test sis měl půjčit jiný motor ne základ a hlavně zajetý. GDI se musí zajet a pokud chceš plnou akceleraci tak točíš do červena a pak už nějakou dynamiku vyloudíš, ale ne s motorem který má najeto 250 km. Samozřejmě dnešní turbo éra takovým motorům nepřeje. Jak auto skutečně jezdí a jaký má podvozek zjistíš třeba s 1.6 turbo. Auto velmi dobře dokáže vykroužit zatáčky, sedí neskutečně, komfort je taky dobrý, ale řekl bych že Tuscon, který je trochu jinak naladěn velké výmoly zvládá ještě lépe. Rozhodně to patří mezi nej SUV dneška. Vyzkoušej BMW X1 abys věděl jak drncá prémie. Pokud člověk opravdu preferuje jízdní vlastnosti, komfort a dobré řízení, tak si myslím, že v současnosti je nejlepší Toyota C-HR, ale tam musí stačit jen 1.2 motor.
[15]
23. 6. 2017 v 22:09Verny_2013
[14]
Já taky nikde nepsal že jsem čekal sportovní projev. čekal jsem nadstandartní míru komfortu a přiměřeně pružný motor, nikoliv trhač asfaltu. Zaskočila mě ale naprostá neřidičskost auta snad ve všech ohledech. Jak mě nová i30 nadchla, tak jsem asi od auta ze stejného koncertu očekával něco podobného. A to bohužel nebylo. S Tusconem jsem nejel ale určitě to vyzkouším abych měl srovnání. A co se týká výběru auta, tak já vybírat nemohl, co měli, to půjčili.
[16]
23. 6. 2017 v 23:06Morgan Wheeler
Psal si radost z jízdy, to je čistě subjektivní dojem, každý ho má jinak. Z toho se dá usuzovat lehce sportovní pojetí jízdy nejen se vozit. SUV nikdy nebude sportovní, těžiště dělá svoje, ale dokáží být rychlé a velmi schopné jízdně. Bohužel syrové auto s nezajetým navíc poměrně slabým GDI vůbec neodpovídá reálným schopnostem podvozku Sportage. Moje zkušenost 3 různé motory Sportage, 9 tis kilometrů. Je pravda, že nejřidičtější je varianta s 1.6 turbo. Ale celkově v současnosti je to jistě C-HR, která jednoznačně ční.
[17]
30. 6. 2017 v 13:03wakantanka
Blog pekný, postrehy zaujímavé. Jednu vec tam máš ale na začiatku zle. Toto nie je druhá generácie Sportage ale už štvrtá. I. bola prerobená Vitara, II. bola dvojvaječné dvojča I. Tucsonu, III. (ktorú ty navývaš prvou) bola už pod Schreyerom vyrábaná na SK a skúšal si aktuálnu, teda IV. generáciu.
[18]
30. 6. 2017 v 17:56Verny_2013
[17]
Máš pravdu, už je to opravené. Nějak jsem měl zafixováno že ta předchozí designově velmi výrazná generace byla první, asi jsem ty předchozí příliš nevnímal.