-
Lekce 29: Policejní
Dnes je lekce určena především pro příslušníky Policie ČR. Mám pro ně rady, jak se mnou jednat (a potencionálně tedy i s dalšími slušnými řidiči), aby se případné porušení zákona o silničním provozu vyřešilo tak, jak má.
1) Nezastavujte mě bezdůvodně – kašlu vám na „Dopravníkontrolapaneřidiči“. Zastavovat auta s tím, že předem doufáte, že něco najdete a připíšete si úspěšně vyřešený přestupek, patří do policejního státu. Zastavte mě, když něco provedu. Za zastavení pro zkontrolování dokladů a lékárničky bych vás nejraději nakopal.
2) Připravte si důkazy – „Pane řidiči, tamtu křižovatku jste projel na červenou, tady kolega to taky viděl.“ Na to vám kašlu. Vy jste tu od toho, abyste přestupek dokázali, nečekejte, že se k něčemu přiznám, obzvlášť, když se to pravděpodobně ani nestalo.
3) Chovejte se slušně – Nejprve je na řadě pozdrav. Na otázku „Pane řidiči, víte, čeho jste se dopustil?“ jsem alergickej. Vy jste tu od toho, abyste to věděli. Instalatér se mě taky neptá, jak má ty trubky opravit. O doklady od vozidla se prosí.
4) Zdržte mě jen tak dlouho, jak je nutné – desetiminutové ověřování údajů z řidičáku a občanky je zbytečnost a plodí jen další stres, který se negativně ovlivní v řidičově jednání.
5) Buďte v provozu – stání u krajnice a hledání obětí na silnicích nic nevyřeší. Jezděte v provozu a sledujte opravdu nebezpečné přestupky. Pořiďte o nich důkaz (bod 2), zastavte mě (bod 1) a rovnou řekněte, co jsem provedl.
6) Žádné naznačování „alternativních“ řešení – na otázku „Jak bysme to mohli vyřešit?“ se ode mě dočkáte tak maximálně stížnosti k nadřízenému.
Lekce 30: …a teď mi pomáháte nebo mě chráníte? (Policejní II) Lekce 28: Jak ušetřit čas
12 Responses to Lekce 29: Policejní
[1]
12. 7. 2010 v 11:11Emel
U Policie nepracuju, přesto hodím několik postřehů:
1) namátkové kontroly jsou důležité, občas se při nich odhalí takové věci jako jsou kradená vozidla, hledané osoby, jízda pod vlivem alkoholu nebo bez řidičského oprávnění a podobně.
2) Pokud tě policista s kolegou viděli projet křižovatku na červenou, žádné další důkazy nepotřebují, mohou rovnou udělit pokutu.
3) Otázka „Víte čeho jste se dopustil“ není nic špatného… policista se tím jinými slovy ptá, zda hodláš přestupek řešit rychle a bez keců, nebo jestli to bude složitější.
4) Myslím si, že délka ověřování dokladů není chyba policisty, ale spíše doba odezvy systémů právě na kontrolu hledaných osob a odcizených aut.
5) Bez připomínek… snad jen že ten benzín taky něco stojí… ale to je jiný boj. I od krajnice se dá lecos vidět.
6) Všímám si, že alternativních řešení v poslední době ubylo. Zdá se, že systém u Policie přitvrdil…
[2]
12. 7. 2010 v 12:20Perun
Do puntíku souhlas s Emelem.
Neexistuje dokonalá legislativa a neprůstřelné předpisy… ty samy o sobě nepředstavují nic víc, než stohy popsaných papírů – to nejdůležitější je totiž morálka a disciplína nás samotných..
Zkrátka, když udělám přestupek a ještě se u toho nechám nachytat, tak si taky ponesu odpovědnost.. když je to jen o pokutě a bodech, je to vlastně ještě docela levný.. Nedávno jsem za telefon u ucha (a to si na to vážně dávám pozor) nafasoval tisícovku a tři body. Zaplatil jsem bez slova odporu a zlobil se jen sám na sebe. O to víc, že ten policajt byl aspoň o deset patnáct let mladší a tak si kompenzoval vlastní nejistotu přehnanou pózou suveréna.. Chyba byla totiž JEN ve mě.
Jeden můj známý nedávno v Dánsku mistroval se svou A6 v levém pruhu, než ve zpětném zrcátku uviděl modré majáčky policejního Saabu… Hrozily mu dva týdny veřejně prospěšných prací a dostal na právě malou pokutu.. Samozřejmě za to mohl některý z těch id..tů, který předjížděl a co ho pak „prásknul“… A taky ten komisní policajt, co prokoukl jeho šikovnou fintu s předložením prošlého dokladu…
Taky má řeči o (ne)slušnosti a nemá rád silniční kontroly.. hrozně spěchá….
Takže nextrighte, jako ano, ale… Neomylnost vlastního úsudku neomylně vede k podobným soudům.
[3]
12. 7. 2010 v 12:32nextright
Emel:
1) Už jsme tuhle diskuzi v podobném duchu spolu vedli jednou – aby státní aparát buzeroval stovky a tisíce slušných lidí kvůli promilím těch neslušných, je prostě špastně.
2) Psal jsem spíš o těch, kteří si to vymyslí.
3) Tato otázka je naprosto špatná – policista má mít autoritu na to, aby se přestupek sám o sobě vyřešil rychle a bez keců. Proč to jde v USA, Německu, a u nás ne?
4) To mě ale nezajímá…
6) To máš pravdu, naštěstí…
Perun:
Vždyť s tím já nepolemizuju. Jde o to, udělat přestupek, dostat za něj trest a jet, bez zbytečných zdržovaček a keců.
[4]
12. 7. 2010 v 21:13Emel
nextright:
1) jaká buzerace? Prostě padne deset minut mého času, policista dělá svou práci v zájmu nás všech, třeba díky tomu jednou najdou moje ukradené auto. Myslíš, že třeba v těch tebou zmiňovaných USA se takové kontroly nedělají? Nebo v Německu?
2) Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by si policista nějaký přestupek vymyslel… ale stát se to asi může, policajti jsou taky jen lidi a logicky asi ne úplná intelektuální a morální špička.
3) Policista má takovou autoritu, jakou mu svěřuje zákon. Ty můžeš bez keců zaplatit, nebo si nechat napsat protokol a zkoušet to nějak uhrát. Já tu otázku vnímám jako výzvu k tomu říct: „Ano, omlouvám se, spěchal jsem a jel jsem o něco rychleji“, on mi sdělí výši pokuty a v klidu se rozejdeme.
4) Píšeš „tak dlouho, jak je nutné“… no tak to prostě ber tak, že těch 10min je nutná doba k ověření všeho potřebného.
Podle mě je hlavní problém v tom, že obecný přístup je „nasázíme do každé druhé vesnice čtyřicítku, stejně se bude jezdit šedesát, což bude tak akorát“. Společnost rychlou jízdu nevnímá jako nebezpečné jednání a svým způsobem ji spíš obdivuje než odsuzuje. Byl bych klidně pro zvýšení limitů na 60/110/150 a přísnou kontrolu… v průměru by se jezdilo stejně rychle jako dnes, ale byl by to menší Kocourkov :-).
[5]
13. 7. 2010 v 7:34nextright
1) Takže když vláda nařídí, že každé úterý, čtvrtek a neděli ti prohlídnou barák, protože hledají teroristy, pašeráky a vrahy, přijde ti to v pohodě? Promiň, mě ne.
3) Zákon policistovi ale přece umožňuje říct Pane řidiči, jel jste o 20 km/h rychleji, tady je snímek z radaru, je to za 2000 a 3 body.
4) Technicky je možné i v terénu mít to ověřené za deset vteřin. Hotovo.
[6]
13. 7. 2010 v 8:04McMac
Ahoj Nexrighte,
k bodu číslo 1:
myslím, že zásadní problém je v samotném chápaní silnice – silnice není dům resp. dům apod. je soukromý majetek a silnice veřejný statek, který platíme z daní a stát nám ho defakto propůjčuje (ať se mi to líbí více či méně). Kdybych to zahnal do absurdna, tak Tě nikdo nenutí abys silnici používal svým vozidlem.
k bodu 4: jen 2 minuty budeš ťukat do počítače milion čísle o vozidle a pak pokud vim opravdu čekáš na odezvu, protože zatím není systém který by propojil všechno (povinné ručení, krádeže, atd…)
jinak s bodem 5 souhlasím a tleskám 🙂
Měj se 🙂
jinak souhlasím s Emelem
[7]
13. 7. 2010 v 13:24Emel
nextright:
1) záleží na vážnosti hrozby a míře otravnosti kontroly. Pokud bych bydlel v Baghdádu, asi bych se s tím smířil… tady by to byla zbytečná buzerace.
4) Technicky možné to asi je… stačí vypsat státní zakázku, implementovat nové informační systémy, zřídit do nich zabezpečené přístupy… zaplatit to z našich daní…
[8]
13. 7. 2010 v 13:40nextright
1) No vidíš. A já si myslím, že míra rizika, že pár jednotlivců jede namatlanejch nebo s kradeným autem, nevyváží plošné náhodné kontroly, kdy a priori předpokládáš, že každý je zločinec. Navíc se tyto kontroly často nezaměřují ani na tyto jevy, ale fakt jen na tu zprofanovanou kontrolu lékárniček. povím ti příběh. Jel jsem takhle na jih Čech na Vánoce a před pískem na té čtyřproudovce jedu 160. Za zatáčkou, už v Písku, mě staví policejní hlídka. Říkám si – 160 na devadesátce, to bude drahý. A co myslíš? Pane řidiči ukažte nám doklady a povinnou výbavu. Žádné dýchání, žádné ověřování původu auta, nic. Ve svátek, navečer, při teplotě nad nulou, na prázdné čtyřproudové silnici. Naštěstí byli to fajn chlapi, tak jsme pokecali, vše bylo v pořádku a jelo se dál. Ale prostě mě to zbytečně 10 minut zdrželo, aniž by to mělo jakýkoliv vliv na bezpečnost dopravy – vzhledem k místu kontroly spíš negativní. Můžeš mi říct, jak tímhle způsobem hledají kradená auta a opilé řidiče?
4) Ne, to se dělat nemusí, jde to tak dělat i tím způsobem, co dneska. Nevím, jak to ověřují dneska, ale mám pocit, že přes notebook nebo přes telefon. Obojí je otázkou minuty maximálně. Schválně si zkus někdy změřit, kolik toho vyřídíš za minutový telefonát.
[9]
13. 7. 2010 v 19:20Kajfik
S Emelem se shodnu, že se s tebou neshodnu… Mimo to co už uvedl na pravou míru Emel bych jen dodal, že zapomínáš na výchovný efekt namátkových kontrol.
Kdyby se například lékárnička nekontrolovala při namátkových zastaveních, 90% aut by ji dodnes neměla… Stejně jako by víc lidí jezdilo pod vlivem, protože by měli pocit, že jízdu zvládnou a tím pádem jim nic nehrozí…
[10]
15. 7. 2010 v 6:11nextright
david.martan:
Dobře, s tou silnicí máš pravdu. Tak použiju jinej příklad. Když tě bude policie na městském chodníku jako chodce namátkově kontrolovat, jestli u sebe nemáš drogy, kradenej mobil nebo nemáš sešmajdaný podrážky, bude to v pohodě?
Kajfik:
Výchovnej efekt? Tím, že řidiče vystresuješ, jednak tím, že ho zdržíš, druhak tím, že se bude klepat, jestli nemá prošlej obvaz? Come on, to snad nemyslíš vážně?
[11]
19. 7. 2010 v 12:46Emel
nextright: někdo, koho vystresuje desetiminutové zdržení od Policie nebo kontrola obvazu, nemůže na silnicích přežít. Je potřeba se k tomu stavět dospěle, ne jako puberťák, který má strach že ho otec načapá s cigaretou na balkoně.
Pokud budeš třeba podnikat, budou k tobě chodit kontroly z finančáku, obchodní inspekce, živnostenckého úřadu… a bude tě to stát mnohem víc času, třeba celý den. Je potřeba se s tím smířit, to je prostě daň za život v právním státě. Kdyby se to přehánělo, bude z toho policejní stát, já mám ale naopak spíš pocit že se to fláká.
[12]
2. 8. 2010 v 9:24nextright
Jde o to, že to zdržení je naprosto zbytečné. Pokud obhajuješ namátkové kontroly tím, že se při nich odhalí kradená vozidla a opilí řidiči, chci od tebe předložit statistiku. Jsem si stoprocentně jistý, že se jedná o mizivé procento případů a není kvůli nim nutné blokovat dvoučlennou hlídku policistů, kteří by mohli být v terénu a sledovat přestupky, které jsou pro provoz mnohem nebezpečnější, než ten profláknutý prošlý obvaz.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.