-
Lekce 10: Mezi slepými…
Po krátké přestávce opět pokračuje naše autoškola. Tentokrát se dostáváme k otázkám technickým, tedy za jeden bod. Podíváme se to, ja, zajistit, aby naše auto bylo viděno.
Od jisté doby, konkrétně od loňského července, musíme jezdit celoročně se zapnutými potkávácími světly, případně světly pro denní svícení. Nemá smysl diskutovat o smyslu tohoto nařízení, prostě to berte jako fakt. Jedním z negativních dopadů této úpravy pro nás řidiče je fakt, že žárovky v předních světlech častěji odcházejí. Ano, skutečně se jedná o velmi asociální nařízení, spojené s vyššími výdaji na žárovky, což některé sociální skupiny může připravit až o čtyři piva, což je přibližně cena jedné žárovky H4, nejběžnějšího typu v českých světlometech. Já sám už od roku 1999, kdy jsem začal řídit, a tím pádem i svítit, musel vyměnit nejměéně čtyři. A přátelé, to už je 16 piv, která jsem si za osm let musel odpustit!
Prásk!
Tak jako každá žárovka, i ta automobilová má prostě omezenou životnost. Jednoho dne si řekne, že už toho na ní bylo dost, a rozhodne se odejít do žárovkového nebe (případně do nejbližšího odpadkového koše u benzínky). Bohužel s touto skutečností někteří řidiči vůbec nepočítají, a tak velmi často potkáváme vozidla, jedoucí v půl dvanácté v noci osvětlená tak, že máte pocit protijedoucí motorky. Když se pak někdo rozhodne předjíždět, protože mezi jedno auto a jednu motorku se vejde, je neštěstí na světě. To jsou pak překvapení, když ta motorka je vlastně škodovka stopětka.
Ale nemusí se jednat pouze o staré nesvítící vraky, jedním z nejvíce jednookých vozidel na našich silnicích je škoda fabia. Motorový prostor je tak zaplněn brutálním velkoobjemovým 1.2, že na prostor pro výměnu žárovek nezbylo žádné místo. A tak radši než aby se majitelé dřeli, případně zabočili do nejbližší prodejny škodovek, aby jim to provedli profesionálové, raději jezdí poloslepí. Pravda, najít servis škodovky je v našich končinách obrovský problém, srovnatelný asi tak s možností že v Krkonoších natrefíme na Yettiho (a teď nemyslím další škodovku).Kontrola je nezbytná
Až na některé výjimky nejsou nejrozšířenější vozy na našich silnicích vybaveny upozorněním na nesvítící žárovku. Tuto kontrolku často nahrazují ostatní řidiči, ale na to nelze spoléhat. A proto existuje jen jedna cesta, připomínající populární scénu z filmu Vrchní, prchni – Stěrače stírají, ostřikovače ostřikují. Ona scéna ve filmu sice byla dotažená ad absurdum, nicméně já osobně jsem rád, když vím, že na autě všechno funguje. A co vy?Příště by jsme třeba mohli probrat strach z pravého pruhu na dálnici, co vy na to?
Lekce 11: Do leva jen na chvíli Lekce 9: Rychle a zběsile
13 Responses to Lekce 10: Mezi slepými…
[1]
18. 7. 2007 v 12:44Kyslik
thumb up 🙂 hezky prispevek 🙂
[2]
18. 7. 2007 v 12:45kkk
uz jsem si rikal, kde jste:) doufam, ze ted budou clanky zase casteji;)
[3]
18. 7. 2007 v 12:50nextright
kkk: Když ono je to těžký. Nechci ze sebe něco potit jen proto, abych naplnil denní kvótu, tak radši počkám, aby to pak bylo aspoň o něčem. Doufám, že to mí čtenáři pochopí…:-)
[4]
18. 7. 2007 v 13:56da_b0mb
Dobrej clanek…hned jsem si vybavil Francii…tam pres den svitit nemusi a obcas to bylo fakt neprijemny…hlavne auta s tmavymi odstiny laku byla spatne videt, obzvlast kdyz bylo pod mrakem
[5]
18. 7. 2007 v 14:08nextright
dabomb: Hlavně je nepříjemný, když půlka aut svítí, a půlka ne. Běžný stav v Reichu…
[6]
18. 7. 2007 v 17:35Baracudaj
„strach z pravého pruhu na dálnici“, to je další silné téma. Možná zaděláno na flame :-).
[7]
18. 7. 2007 v 19:39PepaSFI
taky svítím už asi šest let,taliánský auta umí samorozsvěcet a samozhášet takže jsem se tím neobtěžoval.Vyměnil jsem myslím dvě žárovky.Ve srovnání s tím co stojí benzín je to k smíchu.
[8]
18. 7. 2007 v 20:38toliary
Já svítil už v době před zákonem nonstop. Můj talían má světla spojená s klíčkem tudíž pokud vypnu klíček vypnu světla, zapnu klíček zapnu světla. Jak prosté.
[9]
19. 7. 2007 v 13:07Klaudius
Problem je v tom, ze jazdis Skodovkou. A tam sa tych ziaroviek minie voci inym naozaj dost. Ak vidim na ceste „poloslepe“ auto, v drvivej vacsine pripadov je to Skoda, najma Fabia. Dovod? Napriklad u Fabie je to poddimenzovanie napajania, elektroposilovac riadenia prilis pretazuje siet.
[10]
20. 7. 2007 v 9:24nextright
Klaudius: Kdo jezdí škodovkou? Já mám getze… Na něm jsem za tři roky vyměnil dvě žárovky, předtím na favoritu za stejnou dobu taky dvě. A ten neměl posilovač…
[11]
23. 7. 2007 v 22:17Johnny
Nejlepší kontrola funkčnosti žárovek je nablýskaný lak auta stojícího přede mnou v koloně nebo na semaforech…
[12]
25. 7. 2007 v 1:15Kráťa
[11] Přesně tak. Neřeknu, pokud někdo jede za bílého dne po dálnici vzdálenost třeba 200 km, tak si svého nesvítícího předního světla nemusí všimnout. Pokud ale sjede do města a zastaví za nějakým autem, nebo u zdi nákupního střediska, nebo je dokonce tma a on to stále nevidí … tak je to debil, který za volant nepatří.
[13]
25. 7. 2007 v 9:05Martin
Samozřejmě s článkem naprosto souhlasím a rád bych doplnil ještě jednu věc a to, že by bylo vhodné kdyby se řidiči ještě naučili používat sklápění světel… Neni nic horšího když v pátek a v neděli jezdi auta naložená skoro až po střechu a z potkavaček se rázem skoro stávají dálkové…
Osobně jezdím přes den se sklopenymi světli k zemi, jsou rozsvícené, vidět jsou, ale niko jimi ani za nic neoslním, jakmile se stmívá šaham ma kolečko a se vzrůstající tmou jedou světla nahoru až do správné polohy, která odpovídá zatížení…
Takže nejejen jezdit s rozsvícenými světli, ale taky neoslňovat!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.