-
Motory v historii značky Maserati (díl 2)
text je převzat z mých webových stránek http://www.maserati-club.cz/
TIPO 107
Doba produkce: 1963-1988
Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4135.8 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 93.9mm zdvih 85mm
Kompresní poměr 8.5:1
Nejvyšší výkon 290bhp @ 5000 rpm
4 Weber 38 DCNL5 karburátory
Tento skvělý, 4karburátorový V8 byl tím pravým základem pro vozy firmy Maserati v 60. a 70. letech. Přirozená evoluce silné jednotky pohánějící závodní Maserati 450S byla poprvé použita v první generaci sedanu Quattroporte, poté v modelech Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Khamsin, Kylami a konečně i ve třetí generaci Quattroporte. Tento motor se vyráběl ještě ve verzích 4709 ccm (290 bhp – 5000 rpm) a 4930.6 ccm (280 bhp – 5500 rpm).TIPO 9
Doba produkce: 1966
Vidlicový dvanáctiválec s rozvidlením 60°, 2989 ccm
DOHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 70,4mm zdvih 64mm
Kompresní poměr 11.0:1
Nejvyšší výkon 360bhp @ 9000 rpm
Lucas vstřikování
První Maserati V-12 byl navrhnut v roce 1956 pro 350S a Tipo 250F 2T. V sezoně 1957 250F s tímto V12 debutovalo ve francouzské GP a o rok později Jean Behra vedl GP v Monze, než ho zradily problémy s mazáním. Bohužel, Maserati v roce 1957 opustilo závodní svět a tento V-12 zůstal vývojově nedotažený. O deset let později proběhly testy motoru osazeného Weber 38 IDM karburátory a dvojitým zapalováním, ale později byly karburátory nahrazeny vstřikováním Lucas. Tento motor převzal Cooper-Maserati F1 team a zvítězil s ním v GP Mexico a GP of South Africa (1966 a 1967), s celkovým druhým a třetím místem v šampionátu (1966) pro Johna Surteese a Jochena Rindta. Během sezony 1967 došlo k evoluci motoru, pojmenovaného Tipo 10, nyní s tříventilovou technikou. Tipo 10 produkoval 380bhp v 9800 rpm a vážil pouhých 171 kg. Bohužel nebyl příliš spolehlivý a tak se v půli sezony tým vrátil k osvědčenému Tipo 9.TIPO C114
Doba produkce: 1970-1974
Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 2675.1 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 87mm zdvih 75mm
Kompresní poměr 9.0:1
Nejvyšší výkon 188 bhp @ 6250 rpm
Bosch vstřikování
Když v roce 1967 Citroen převzal kontrolu nad Maserati, jeho hlavním motivem bylo zajistit si výkonné víceválcové agregáty pro vlastní prestižní modely. Tipo C114 je evolucí karburátorového motoru původně navrhnutého pro Citroen SM. Motor byl velice kompaktních rozměrů a též byl velmi lehký: díky slitinám hliníku vážil necelých 140 kg a měl vynikající ukazatele nejvyššího výkonu, akcelerace, točivého momentu a k tomu přidával krásný zvuk sání a výfuků.TIPO C114.50.30
Doba produkce: 1972-1975
Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 2675.1 ccm
4OHC s dvěma ventily na válec
Vrtání 91,6mm zdvih 75mm
Kompresní poměr 7.8:1
Nejvyšší výkon 190bhp @ 6000 rpm
3 Weber 44 DCNF karburátory
Derivát motoru Tipo C114, montován do vozu Merak, Merak SS a Merak 2000 (ten pouze pro italský th). Vozy osazené tímto motorem zaznamenaly slušný komerční úspěch.BITURBO
Doba produkce: 1981-1992
Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
DOHC tři ventily na válec
Vrtání 82mm zdvih 63mm
Kompresní poměr 9.0:1
Nejvyšší výkon 180bhp @ 6000 rpm
2 IHI turbodmychadla a 42DCNVH Weber karburátor (později vstřikování).
První motor navrhnutý a vyvinutý pod vlastnictvím Alejandra De Tomasa. Motor vycházel z té samé konfigurace jako C114 (V6, úhel rozevření válců 90 stupňů), ale byl výrazně přepracován. Prvotně navrhnut jako dvoulitr, aby se vešel do přísné italské „Value Added Tax“, která zdražovala všechny vozy s objemem motoru nad 2.0 o plných 36%. Později byly pro export vyvinuty verze s objemy 2.5 a 2.8 litru. V roce 1986 byl motor vybaven vstřikováním paliva.
Tento tříventilový motor a dvěma turbodmychadly poháněl více Maserati než kterýkoliv předchozí motor v historii firmy (přes 30,000 prodaných kusů) a byl prvním sériově vyráběným agregátem na světě, který použil přeplňování dvěma turbodmychadly.Prošel těmito evolucemi:
1983 Biturbo S 1996.2 cc – 205bhp @ 6500 rpm
1984 Biturbo 425 2490.9 cc – 200bhp @ 5500 rpm
1984 228 2789.8 cc – 255bhp @ 6000 rpm
1985 Biturbo S II 1996.2 cc – 210bhp @ 6000 rpm
1986 Biturbo Si 1996.2 cc – 220bhp @ 6350 rpmHi Tech 6:36
Doba produkce: 1985
Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
4OHC 6 ventilů na válec
Vrtání 82mm zdvih 63mm
Kompresní poměr není znám
Nejvyšší výkon 261bhp @ 7200 rpm
2 IHI turbodmychadla a 42DCNVH Weber karburátor.
V roce 1985 Maserati oznámilo vývoj prototypu V6 s šestiventilovou technikou!. Na svou dobu měl výborné výkonové ukazatele, ale nakonec do výroby nedostal a zůstal jen prototypem..V6 4AC 24v
Doba produkce: 1988-1998
Vidlicový šestiválec s rozvidlením 90°, 1996.2 ccm
4OHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 82mm zdvih 63mm
Kompresní poměr 7.6:1
Nejvyšší výkon 245bhp @ 6250 rpm
2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli vstřikování.
Rok 1988 zastihl původní tříventilový motor Biturbo na konci evoluce. Přišla totiž verze se čtyřventilovou technikou a odolnější vačkovou hřídelí, novými turby a Marelli Weber vstřikováním. Agregát přinesl novou dimenzi hladkého chodu a spolehlivosti. Nejvyšší výkon tehdy vrcholil hodnotou 245bhp. V roce 1990 se ve speciálu na bázi modelu Biturbo – verzi Racing objevil s výkonem plných 282bhp. Ale to nebylo všechno, v ´91 spatřilo světlo světa nové závodní auto značky, model Barchetta, kde výkon dvoulitového šestiválce vrcholil hodnotou 315bhp. Nové Ghibli II (1993) mělo tento motor naladěno na 306bhp – a stalo se tak autem s nejsilnějším seriově produkovaným dvoulitrovým motorem na světě. V roce 1995 se v rámci představení vozidel pro tzv. Ghibli Cup přepracovala hlava válců a vyměnila turbodmychadla a výsledkem bylo famózních 330bhp – největší litrový výkon u seriově produkovaného auta. Exportní modely pak měly motor 2.8 o výkonu 286bhp.Evoluce v tabulce:
1990 Racing1996.2 cc – 285bhp @ 6500 rpm
1991 Barchetta1996.2 cc – 315bhp @ 6250 rpm
1992 Ghibli II1996.2 cc – 306bhp @ 6250 rpm
1993 Ghibli II2789.8 cc – 284bhp @ 6000 rpm
1995 Ghibli Cup1996.2 cc – 330bhp @ 7000 rpmV8 4AC 32v 3,2
Doba produkce: 1988-1995
Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 3217 ccm
4OHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 80mm zdvih 80mm
Kompresní poměr 7.5:1
Nejvyšší výkon 326bhp @ 6000 rpm
2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli vstřikovací a zapalovací systém.
Maserati znovu vstoupilo do kategorie „supercars“ ještě před rokem 1990 s modelem Shamal a již tehdy jej poháněl tento V8 3.2 motor vlastního vývoje o výkonu 326bhp. V ´90 byl tento agregát vybrán pro prototyp Chubasco, který ale nedošel sériové produkce. Konečně v roce 1995 se dostal i do sedanu Quattroporte IV.3200GT
Doba produkce: 1998-2001
Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 3217 ccm
4OHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 80mm zdvih 80mm
Kompresní poměr 8.0:1
Nejvyšší výkon 370bhp @ 6250 rpm
2 IHI turbodmychadla a Weber Marelli 4CM vstřikovací a zapalovací systém.
Druhou a poslední evolucí přeplňovaného osmiválce byl motor označený stejně jako model do kterého patřil – 3200 GT. Bylo tak již pod dohledem Ferrari, které v roce 1998 převzalo nad Maserati kontrolu. Výkon se vyšplhal na výsledných 370bhp a motor se vyznačoval dravým nárůstem výkonu.V8 4AC 32v 4,2
Doba produkce: 2001-dosud
Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4244 ccm
4OHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 92mm zdvih 80mm
Kompresní poměr 11.1:1
Nejvyšší výkon 390-405 bhp @ 7000 rpm
Bosch Motronic ME7.1 vstřikovací a zapalovací systém.
Atmosférický osmiválec, který nahradil dlouholetou plejádu turbomotorů poskytlo k přepracování Ferrari. Motor vyniká točivou charakteristikou, skvělým zvukem a sportovním projevem (zejména v ochotě jít do otáček). Kvůli své sportovní charakteristice má oproti konkurenci trochu nižší hodnoty točivého momentu v oblasti 3-4000rpm, ale přesto se jedná se o špičku mezi současnými osmiválci.V8 4AC 32v 4,7
Doba produkce: 2008-dosud
Vidlicový osmiválec s rozvidlením 90°, 4691 ccm
4OHC Čtyři ventily na válec
Vrtání 92mm zdvih 88mm
Kompresní poměr 11.1:1
Nejvyšší výkon 444 bhp @ 7000 rpm
Bosch Motronic ME7.1 vstřikovací a zapalovací systém.
Motor původem od Maserati dostalo jako první v roce 2007 kupé Alfa Romeo 8C Competizione. Motor má oproti předchůdci zvětšený zdvihový objem a při stejné supersportovní charakteristice přidává větší suverenitu v nižších otáčkách. U Maserati se představil v modelu GranTurismo S na ženevském autosalonu 2008.Zde zatím náš přehled končí. S každým dalším motorem se článek rozšíří. V tuto chvíli mi nezbývá než poděkovat a zmínit anglické stránky Maserati fandy Enrica, kde jsem se dozvěděl spousty historických informací a nalezl také některé fotografie. Bez nich by tento text těžko vznikal..
Raddik
Alfa Romeo 156 (1997-2005) díl I. Motory v historii značky Maserati (díl 1)
4 Responses to Motory v historii značky Maserati (díl 2)
[1]
19. 3. 2008 v 21:35T613
Díky za osvětu! Doufám, že budeš pokračovat
[2]
21. 3. 2008 v 16:07gtfour
Perfektní čtení!
[3]
25. 3. 2008 v 12:31martin
Vynikajuci prehlad, Maserati je klenot svetoveho autopriemyslu!
[4]
28. 3. 2008 v 17:25Luba
Taky dekuji, pocteni, ktere dokonale vyhovuje mym smyslum, jsem dojat, Luba
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.