-
ZIL Gorbačova a Jelcina na prodej
Čas od času se na prodej objeví vsktutku zajímavé vozidlo: Bentley, Jaguar, Daimler či Rolls od královské rodiny, něco se sbírky arabských šejků a sultánů. Jen málokdo se ale objeví přímo prezdientský speciál a to ještě z éry východního bloku.
Nyní je jeden takový na prodej – vladní obrněná limuzína ZIL 41052, s kterou jezdil Grobačov i Jelcin. Vůz byl vyroben v roce 1989 a byl používán až do roku 2007.
Každý vůz pro prezidenta či podobně důležitou osobu musí být v něčem zvláštní a výjimkou rozhodně nemohla být vládní limuzína Kremlu. Ve skutečnosti není jen výjimečná, ve své době byla dokonce jedním z nejbezpečnějších automobilů na planetě a dodnes tomu nebude jinak. Na výjimečnosti mu přidává fakt, že ruský ZiL je na vládní vozy jednoznačným specialistou.
Svého času byl dlouho zkoumán Američany, ale svá tajemství odhalil naplno až po rozpadu Sovětského svazu, kdy ho poprvé mohli rozebrat a rozkrýt veškerá tajemství, která by dopomohla motorizovaným americkým prezidentům k větší míře bezpečí. Obrnění sestávalo ze zpevnění základní konstrukce s pancéřovanými detaily. Sovětští inženýři však při stavbě postupovali tak, že nejprve svářeli pancéřové kapsle a až poté na vzniklém podkladu začali stavět samotný vůz. Limuzína používá obrnění třídy B-7 a také neprůstřelná skla, je rovněž schopná odolat útoku granátem.
Z tohoto pancéřování a ochrany samozřejmě vysoká hmotnost dosahující 5,5 tuny. Aby bylo možné s takovým tankem na kolech rychle ujet z potenciálního ohrožení do bezpečí, nepomáhá jen doprovodná eskorta, ale také 7,7litrový vidlicový osmiválec s výkonem 315 koní (dosahovaných při 4 500 otáčkách). Maximální točivý moment překračuje 600 newtonmetrů.
Na stokilometrovou rychlost údajně zrychlí za 13 sekund a rozjede se dokonce až na 190 kilometrů v hodině. Pokud vám přitom prostřelí pneumatiky, vůz údajně nemusí vůbec zpomalit. Podle dostupných informací disponuje 120litrovou nádrží a spotřeba se pohybuje v průměru na 22 litrech pětadevadesátioktanového naturalu. N
Uvnitř starého prezidentského prostředku, který byl logicky nejčastěji vídaný v Moskvě a ve vládních garážích parkoval od roku 1989 až do 2007, se nacházely výklopné stolečky, čalounění z přírodní kůže, podpěrky na nohy, palubní interkom, klasický telefon a vůbec vše, co bylo v té době možné. Řidič mohl zapnout kdykoliv majáky zabudované do přídě a promlouvat na venkovní okolí přes „hlásnou troubu”. Byly zde také systémy, které zajistily, že šlo startovat motor i nouzově, akumulátor pro palubní elektroniku rozhodně nebyl v útrobách sám.
Pokud chcete, můžete se vydat v čase zpět do dob studené války a pocítit tu atmosféru. Jeden z třinácti vyrobených kusů je totiž na prodej a to s pouhými 29 tisíci kilometry na budíku, v prvotřídní kondici. Vůz, který by vám mohl závidět i lekcterý státník však vyjde na 1,25 milionů Euro, tedy přes 34 milionů korun. Na ceně ale tneto kousek rozhodně ztrácet nebude.
ZIL – poslední limuzína (film) Pozdrav od Goodyear Dunlop
One Response to ZIL Gorbačova a Jelcina na prodej
[1]
13. 6. 2014 v 13:21Barrichello
http://www.carandclassic.co.uk/car/C465656
Komentáře nejsou povoleny.