-
JAWA 1000 a 1200 – litr bude!
Výroční zpráva Jawy za rok 2018, kterou ale zarputilí hateři Jawy nečetli a Kniha 90 let Jawy, která byla pokřtěna během oslav v Týnci + prohlídka továrny, kam nechali majitelé během oslav dne 17.8.2019 nahlédnout, přinesla nové informace o Jawě 1000 a 1200.
Shrňme si stručně vývoj a historii těchto prototypů – projekt velkoobjemového motocyklu Jawa, resp. u MPO vedeného jako „Výzkum a vývoj nové generace motocyklu JAWA s víceválcovým motorem o obsahu 900-1200ccm“, byl zahájen na počátku roku 2008. Začalo se litrovým dvouválcem, projekt byl oficiálně ukončen v roce 2010 výrobou 8 ks plně funkčních prototypů, i po tomto datu ale neustále probíhá další vývoj a příprava na sériovou výrobu. V roce 2014 jeden z prototypů havaroval, údajně měl najeto v té době 80 000 km, motory se dále testovaly samostatně na brzdě a probíhalo odladění motockylů.
Ohledeně motoru panují velké spekulace, Jawa Moto tvrdí že jde o motor vlastní konstrukce, podle všeho jde ale o výrazně upravený litr od německé MZ, na který Jawa koupila práva.
Se silnější verzí 1200 bylo počítáno už od počátku, ale projekt byl spuštěn až v roce 2012, v roce 2013 byl postaven první prototyp, dohromady jich zatím vzniklo 5 ks.
Celkově by tedy mělo být postaveno 13 ks prototypů Jawy 1000 a 1200, loni se postavil další, se zcela novým designem, ten ovšem na fotkách není a netušíme jak vypadá.
Na vývoj obou verzí získala Jawa Moto dotace z MPO ve výši přes 30 milionů Kč.
Tolik tedy stručně historie.
Jaká je aktuální situace?
Na popud marketingu bylo rozhodnuto o změně designu, v roce 2018 byl postaven prototyp s novým desingem, stavba další prototypů a testování bude pokračovat i letos. Tvůrcem nového vzhledu by měl být zcela nový designer , mát jít o jednoho z žáků Václava Krále. Starý design, který vidíte na foto dělal člověk, který designoval Pragy ED 250 a prototypy Jawa 280 z 90. let.
Jawa uvedla, že celý vývoj zatím stál 100 milionů korun, tekže někaých 30 milionů z MPO je jen třešnička na dortu.
Původní motor 1000 ccm byl připravován na emisní normu Euro 3, nyní je však přepracován na emisní normu Euro 5.
Veškerý vývoj a výroba prototypů byla koncem roku 2018 převedena do závodu Jihostroj Velešín, který je majitelem Jawy (majitelem obou firem je Ing. Jiří Gerle), do Týnce i Jihostroje se nakupují další nové stroje, jedná se o CNC fa Haas (ano je to firma co vlastní tým Haas F1 ve Formuli 1), nové soustruhy a další nutné vybavení, které Jawě scházelo.
Jihostroj, který vyrábí pro letecký průmysl má mnohem více lidí a zkušeností s moderními technologiemi. Až bude celý proces hotov, vrátí se na sériovou výrobu projekt zpět to Týnce.
Že prototyp jezdí testy dokládá svědectví lidí, pohybující se v okolí továrny, které testovací stroje pravidelně vídávají.Co se týče verze 1200, ta čeká až bude dán do sériové výroby litr, pak se začne vyrábět i dvanáctistovka.
Cílem spuštění sériové výroby litru je rok 2021, ale finální datum se ještě může posunout.
Bájný litr tedy skutečně existuje, počítá se s ním do série a nejedná se o 3 zaprášené prototypy vyrobené na koleni kvůli ziskání dotací, jak léta jedou někteří hateři Jawy. Kromě toho Jawa moto pracuje i na homologaci indických verzí Jawa (prototyp byl představen na oslavách 90. let Jawy v Týnci) a příchod na český trh by měl být taktéž v roce 2021.
Zdroje a fotky: Jawa Moto, motorkari.cz, jawa660.cz, zaměstnanci Jihostroj Velešín atd.
American blog
- Únor 20221 Příspěvek
- Leden 20221 Příspěvek
- Březen 20212 Posts
- Leden 20211 Příspěvek
- Prosinec 20201 Příspěvek
- Únor 20202 Posts
- Říjen 20191 Příspěvek
- Září 20192 Posts
- Leden 20192 Posts
- Září 20181 Příspěvek
- Duben 20181 Příspěvek
- Březen 20181 Příspěvek
- Leden 20183 Posts
- Září 20172 Posts
- Červen 20172 Posts
- Duben 20173 Posts
- Leden 20172 Posts
- Srpen 20161 Příspěvek
- Červen 20162 Posts
- Duben 20161 Příspěvek
- Březen 20161 Příspěvek
- Únor 20162 Posts
- Leden 20165 Posts
- Říjen 20153 Posts
- Červenec 20151 Příspěvek
- Červen 20152 Posts
- Květen 20151 Příspěvek
- Březen 20151 Příspěvek
- Únor 20152 Posts
- Leden 20156 Posts
- Listopad 20143 Posts
- Září 20143 Posts
- Srpen 20142 Posts
- Červenec 20142 Posts
- Červen 20142 Posts
- Květen 20142 Posts
- Duben 20143 Posts
- Leden 20145 Posts
- Listopad 20131 Příspěvek
- Říjen 20134 Posts
- Září 20131 Příspěvek
- Červenec 20131 Příspěvek
- Červen 20131 Příspěvek
- Květen 20133 Posts
- Duben 20131 Příspěvek
- Únor 20132 Posts
- Leden 20134 Posts
- Listopad 20124 Posts
- Říjen 20123 Posts
- Září 20123 Posts
- Červen 20121 Příspěvek
- Květen 20123 Posts
One Response to JAWA 1000 a 1200 – litr bude!
[1]
11. 9. 2019 v 08:07Vratidlo
Budu Jawě fandit, i když si myslím, že to je marný. Podle mě, správný postup jak udělat mašinu, která uspěje, je příklad Böhmerland 21 (https://youtu.be/GDCopgXaKsM). Nádherný, moderní stroj s odkazem na minulost. Už jen to, že vedle jednohupu udělají i elektrickou verzi, tak svědčí o přítomnosti projektu v 21. století. 10r vyvíjet 1000ccm motor, dát ho do starýho rámu se starým designem… no nevím jestli to bude mít úspěch.
Komentáře nejsou povoleny.