• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > American blog  > ZIL/ZIS 127 – raketový busík

  • ZIL/ZIS 127 – raketový busík

    Publikováno: 24. 3. 2021

    turbo-namiSovětský svaz, který se v 50. letech rychle rozvíjel potřeboval doplnit železniční sít taktéž sítí měziměstských autobusů. Úkol vyvinout moderní meziměstký bus získal tradiční moskevský výrobce ZIS.
    Vývojové práce na autobusu byly zahájeny v roce 1953 ve Stalinových závodech ZIS. O projekt se osobně zasadil a dohled nad ním držel tehdejší ředitel továrny, Ivan Aleksejevič Lichačev, který se v té tomto roce stal ministrem dopravy a dálnic SSSR(26.8.1953). Je tak více než pravděpodobné, že zadání tohoto vládního úkolu moskveskému výrobci bylo jeho dílem .
    ZIS má s výrobou autobusů již bohaté zkušenosti, jednalo se hlavne o stroje ZIS 154 a 155 a pak starší stroje 8, 16 a 17, jednalo se ale hlavně o městské a pro dálkovou přepravu nevhodné a pomalé stroje. Zadání pro nový stroje je dosahovat až stokilometrové rychlosti a nabídnout vysoký cestovní komfort.

    Vývojové práce trvali kontruktérům ZISu necelé tři roky a v březnu roku 1956 představují první produkční model autobusu ZiS 127. Jako podvozkový základ posloužil náklaďdní vůz ZiS 164. Autobus svým designem nápadně připomínal tehdejší dálkové vozy GM z USA , což ale bylo pro tuto dobu typické, v SSSR se designově inspirovali v USA. Mezitím už ale došlo odhlaení Stalinovu kultu (1956) a celý závod se přejmenovvá na ZIL – právě podle bývalého ředitele I.A. Lichačeve na Zavody Imeni Lichačeva.

    Délka činila 10 220 mm, šířkoa 2 680 mm a hmotnost 13 tun. Na palubě našlo místo 32 cestujících, kteří byli hýčkani na sovětské poměry dosud nebývalým komfortem.
    Interiér busu byl vybaven lavicemi potaženými kombinací vlny a koženky, oprdla byla polohovatelná. Navíc nad každou řadou sedadel byla namontována lampa a výdech ventilace, okna byla z výroby doplněna závěsy. Bus byl dokonce vybaven rádiem a řidiče potěšilo množství budíků, na kterých mohl kontrolovat důležité údaje.

    Kromě rychlosti a otáček mohl totiž kontrolovat i tlak v obou brzdových okruzích (s posilovačem), napětí ve dvanáctivoltové palubní elektroinstalaci, tlak oleje a dokonce i venkovní teplotu. Autobus byl vybaven hydraulickým posilovačem a jízdní komfort v noci zlepšoval výkonný dálkový světlovět nad čelním sklem.

    Pohonnou jednotku tvořil dvoutaktní dieselový šestiválec JaMZ-M206D o objemu 6981 ccm. Ten při dvou tisících otáček za minutu dokázal vyvinout sílu sto osmdesáti koňských sil. Zhruba desetitunový autobus dokázal rozpohybovat až na 120 km/h, maximální rychlost byla ale omezena na 95 km/h. Na svopu dobu velmi slušné hmotnosti se podařilo dosáhnout použitím řady hliníkových komponentů na podvozku a karoserii vozu. Šestiválec byl spřažen s manuální čtyř rychlostní převodovkou se synchronizací na dvou nejvyšších stupních , ta měla velmi nízký převodový poměr na “čtyřce”, díky čemuž dosahoval vůz velmi slušné vysoké rychlosti, při velmi slušné ekonomice provozu. Stodavacetsedmička tak spotřeobala v průměru necelých 40 litrů na 100 km, což umožnovalo autobusu dojezd okolo 600 km.

    V 50. letech západ zkoumal použití turbínového pohonu v automobilech, v Británii se tímto zabýval Rover, který měl zkušenosti z válečné výroby ve svých továrnách a v USA s turbínami experimentoval Chrysler.
    V SSSR se rozhodli zkoumat možné využití plynové turbíny v automobilech taktéž, a jako testovací stroj na výzkum byla zvolena právě stodvacetsedmička. V roce 1959 tak jeden z vyrobených ZILů 127 putuje do vývojového institutu NAMI, kde je do něj technici a vývojáři namontovali plynovovou turbínu.
    Na přídi se vedle nápisu ZIL objevilo NAMI a vzadu přibyl logicky velký nasávací otvor na střeše a masivní „výfuk“ turbíny.
    Také uvnitř došlo ke změnám – oproti sériovému busu zde nebylo 32 sedadel pro cestující ale jen 10.
    Turbína poskytovala autobusu výkon tří set padesáti koní při 17 000 ot/min tak vzniká onen raketový busík, který už v roce 1950 je schopný uhánět stošedesátkou 🙂
    Naví turbína byla oproti seriovému dieslovému šestiválci lehčí, ale pohon turbínou samozřejmě přinášel řadu komplikací. Naopak turbína mohla spalovat různá paliva – do busu se sem dalo nalít skoro vše co hořelo. Motorová nafta, petrolej ani benzín nebyly problémem. Turbína pracovala spolehlivě, měla také velmi hladký chod, startovala bez problémů i v 26 stupních mrazu a v letních vedrech se nepřehřívala. A prý méně kouřila, což asi můžeme přeložit jako ekologičtější provoz.

    Hlavním problémem bylo brždění. S busem totiž nešlo brzdit motorem , dávkování výkonu turbíny na kola přes dvoustupňovou převodovku rovněž nebylo úplně jednoduché. Turbína se totiž točila neustále, proud plynu roztáčel další menší turbínu, která byla mechanicky spřažena s převodovkou. Řazení bylo elektro-penumatické a nemělo žádnou spojku, ani neutrál. Částečně se celý systém dá přirovnat k hydroměniči, ale opravdu jen částečně.
    Pokud měl tedy autobus stát na místě, nebo jet pomalu například městem, musel řidič brzdit. Brzdy tak byly velice namáhané a byly jednou z problematických částí autobusu, podle dobových materiálů údajně nevydržely více jak 400 km.

    Cestování experimentálním prototypem nebylo díky turbíně vůbec plynulé a zvláště ve městě se spíše šlo o přískoky a trhavou jízdu. Pasažéři navíc trpěli značným hlukem turbíny a jako všichni se i sověti potýkali s vysokovou spotřebou, ta je u všech dobových aut poháněných turbínou výrazně vyšší než u klasických pístových motorů.
    NAMI se ZILem objem seriové 250 litrové nádrže v prototypu ztrojnásobili, i tak se ale dojezd nezvětšil na víc než 350 Km.
    Vůz odjezdil při testech cca 5 000 kilometrů, při kterých udržoval rychlost většinou mezi 80 a 100 km/h. Maximální testovaná cestovní rychlost byla již zmíněných 160 km/h, což by byl oproti tehdejším i současným autobusům velký posun vpřed. Dál ovšem vývoj nepokračoval, protože kromě zmíněných problémů měl i další nevýhody. Autobus se špatně řídil, protože turbíně velmi rychle kolísaly otáčky a nebylo tu nic na způsob konvenční spojky nebo neutrálního módu převodovky; řidič měl k dispozici pedál brzdy a plynu a volič převodovky. A volant, to byly veškeré ovládací prvky.

    Dieslový ZIL 127 nesplnil maximální šířku autobusů na dva a půl metru, ke které se SSSR připojil. Se svými 2680 mm byl prostě širší a tak jeho výroba byla zastavena. Za necelých pět let bylo vyrobeno celkem 851 autobusů. Se stodvacetsedmičkou skončila i výroba busů v ZILu, autobusy se pak v SSSR vyráběli u firem LiAZ (Likino), GAZ a PAZ (Pavlovský autobusový závod) nebo se kupovaly madarské Ikarusy.

Poslední pětice Prodeje nových amerik v ČR 2020

3 Responses to ZIL/ZIS 127 – raketový busík

  • [1]

    7. 4. 2021 v 12:09Wakantanka

    Tak koľko ten zázrak vážil? 10 či 13 ton? 140 km/h dala z mierne z kopca aj Karosa LC736, dnešné autobusy by s tým tiež nemali väčší problém, nebyť legislatívneho obmedzenia ich maximálne rýchlosti.

  • [2]

    7. 4. 2021 v 16:25Barrichello

    Turbínová verze prázdná necelých 7 tun, klasická dieslová cca 7,1 tuny prázdná. Provozní obou s pasažéry 9-10 tun.

  • [3]

    14. 4. 2021 v 14:29Wakantanka

    v blogu sa ale píše niečo iné, raz 10 inokedy 13 ton, bez udania či sa jedná pohotovostnú či celkovú hmotnosť. 🙂 dík za dovysvetlenie

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

American blog

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Únor 20221 Příspěvek
  • Leden 20221 Příspěvek
  • Březen 20212 Posts
  • Leden 20211 Příspěvek
  • Prosinec 20201 Příspěvek
  • Únor 20202 Posts
  • Říjen 20191 Příspěvek
  • Září 20192 Posts
  • Leden 20192 Posts
  • Září 20181 Příspěvek
  • Duben 20181 Příspěvek
  • Březen 20181 Příspěvek
  • Leden 20183 Posts
  • Září 20172 Posts
  • Červen 20172 Posts
  • Duben 20173 Posts
  • Leden 20172 Posts
  • Srpen 20161 Příspěvek
  • Červen 20162 Posts
  • Duben 20161 Příspěvek
  • Březen 20161 Příspěvek
  • Únor 20162 Posts
  • Leden 20165 Posts
  • Říjen 20153 Posts
  • Červenec 20151 Příspěvek
  • Červen 20152 Posts
  • Květen 20151 Příspěvek
  • Březen 20151 Příspěvek
  • Únor 20152 Posts
  • Leden 20156 Posts
  • Listopad 20143 Posts
  • Září 20143 Posts
  • Srpen 20142 Posts
  • Červenec 20142 Posts
  • Červen 20142 Posts
  • Květen 20142 Posts
  • Duben 20143 Posts
  • Leden 20145 Posts
  • Listopad 20131 Příspěvek
  • Říjen 20134 Posts
  • Září 20131 Příspěvek
  • Červenec 20131 Příspěvek
  • Červen 20131 Příspěvek
  • Květen 20133 Posts
  • Duben 20131 Příspěvek
  • Únor 20132 Posts
  • Leden 20134 Posts
  • Listopad 20124 Posts
  • Říjen 20123 Posts
  • Září 20123 Posts
  • Červen 20121 Příspěvek
  • Květen 20123 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura