-
FUTURISTÉ (1. díl) – Mégane šel nakonec jinou cestou…
Premiérou v seriálu o koncepčních automobilech jsem zasvětil automobil, který by se dal vzdáleně přirovnat k shoting – brake. Byl představen na pařížském autosalonu roku 2006 a jak je na první pohled jasné, mezi konkurenčními studiemi rozhodně nehrál druhé housle…
… s velkým nadšením jsem si prohlížel design modelu Altica a musím říct, že jsem zde z mého pohledu nenalezl žádnou, byť sebemenší chybičku. Každý detail kompaktní karoserie je dotažen do konce…Příď je navržena ve zcela snadno identifikovatelném designovém jazyku Renaultu současnosti, který byl nastolen po pádu kultu Avantime. Jeho průkopníkem byl model Fluence.
Charakteristický znak tohoto designového jazyku je absence klasické, do středu přídě centrované masky chladiče, kterou nahrazuje celek, tvořený otvory pod světlomety, společně s horizontálním nasávačem. Zde rovněž nalezneme průduchy pro přívod vzduchu do motoru (také v horizontální orientaci) a precizně tvarované mlhové světlomety, tvořené LED – diodami.
Světlomety tvoří samostatnou kapitolu přídě. Nabízí zcela nevšední tvar a originální seskupení. A jak jinak, LED diody zde našli své uplatnění opravdu ve velkém…
Profil je dynamický a dotváří dojem kompaktního automobilu. Ne nadarmo se po představení tohoto konceptu spekulovalo, zda – li se nejedná o zdánlivou předzvěst budoucího Renaultu Mégane…
Jedním z nejvýraznějších prvků profilu je „rozbité sklo“ za B – sloupkem. Tohoto nesmírně originálního řešení se ale v sériové produkci budoucího kompaktního Renaultu s nějvětší pravděpodobností nedočkáme… věčná škoda.
… no a záď jde ruku v ruce tradicí Renaultu – jako vždy je provokativní, nekonvenční a ničemu jinému se nepodobá.
Interiér je oázou nápaditosti a nespoutané fantazie. I sem zavál, u Renaultu již tradiční, futurismus, který je zde kombinován s typicky francouzskou útulností…Kaplička působí dojmem, jakoby byla ve volném prostoru. Interiér je plný precizních a velice avantgardních detailů, vyvedených v chromovaném provedení. Tomu všemu vkusně sekunduje harmonické sladění barevných odstínů. Svétlá kůže, spolu s tmavou šedí a hnědou (byť ve velmi malé, ale přesto podstatně míře) zkrátka udělají své…
Tento koncepční vůz jsem si zamiloval. Jeho design mě okouzlil maximální měrou. Když jsem si před časem lepil plakáty ve svém pokoji, krásný čelní pohled na Alticu v záplavě Alf Romeo, Renaultů a klasických italských aut nesměl chybět…
… na úplný závěr nesmí chybět komentář tvůrce studie Altica, designéra Patricka le Quémenta:„Altica zosobňuje rovnováhu plynulého designu a sportovnosti. Jako futuristická a originální vize kombi přijímá silnou a inovační grafickou identitu“
Myšlenkové pochody… MĚSTSKÉ krabice
51 Responses to FUTURISTÉ (1. díl) – Mégane šel nakonec jinou cestou…
[1]
3. 7. 2009 v 22:04T613
Bohužel nesdílím tvé nadšení. Kdyby jsi řekl, že tento koncept spatřil světlo světa před deseti lety, řekl bych super. Ale na rok 2006 již působí staře.
[2]
3. 7. 2009 v 22:06Culdaraztriptaco
T613: dík za komentář. Já si nemyslím, že v roce 2006 působil staře. Podle mě by překvapil i dnes…
[3]
3. 7. 2009 v 22:29Ronault
[1] T613: Nemáš až tak pravdu, ne každý koncept musí ukazavat směr za 30 či 50 let, některé i blízkou budoucnost (Tudor, který bohužel nedospěl do výroby). Tady na tomto konceptu jde jasně vidět zadní dveře pro oba nové Grantoury (Megane + Laguna) a předek pro Megan. Laguna měla spíš takto vypadat než jak vypadá…
[4]
3. 7. 2009 v 22:33Culdaraztriptaco
Ronault: mě by se líbilo, kdyby se produkční Megane více inspiroval Alticou. Ale je pravda, že jeho předek z tohoto vychází… alespoň něco 🙂
[5]
3. 7. 2009 v 22:49kolmar
ano predok sa na megane podobna, no mne sa paci to rozbite sklo… kde sa to da kupit 🙂
[6]
3. 7. 2009 v 22:50Emel
Pokud se ti opravdu líbí efekt rozbitého skla, nesmutni… můžeš ho snadno dosáhnout i na normálním autě. Neboj, nemyslím kladivo, stačí si pohrát se samolepkou.
Jinak tedy… klasický prototyp, zvenku dost dobré, když tedy pomineme to rozbité sklo… a uvnitř bída. Co ta hnědá? Co ta přístrojovka? Co ten volant? Někdy mám pocit, že automobilkám o interiér nejde a tak ho splácají ze všeho možného, aby to auto nezůstalo prázdné 🙂
[7]
4. 7. 2009 v 0:02vrkuboy
„Když jsem si před časem lepil plakáty“ To je voda na GTI-ho mlýn, opatrně 🙂
[8]
4. 7. 2009 v 5:49_Teddy_
Myslim ze ten koncept by este dnes oslovil, a nestratil by sa medzi sucasnymi. Zaujalo ma najma to „rozstrapkane“ okno, prechadzajuce „do stratena“ – dava tomu autu vyrazne dynamicky nadych. Jedine co mi trochu nesedi su tie zadne svetla – prilis vsedne, a zvisla linia nesedi ani s blatnikom, ani so zadnymi dverami. Na rok 2006 to bolo dobre, dnes by ich uz asi urobili inak…
[9]
4. 7. 2009 v 12:50Ronault
[7] vrkuboy: To není až tak pravda, záleží na formulaci. Kdyby Avantime napsal v pracovně nebo ještě lépe v garáži, tak proč ne 🙂 Já mám taky plakáty v garáži, teda měl
[10]
4. 7. 2009 v 15:49Culdaraztriptaco
Emel: mě se interiér velice líbí… a myslím, že i dobře ladí s exteriérem.
Vrkuboy a Ronault: plakáty jsem si lepil opravdu jen před časem, považuji je za kýč… vždyť lepit si papír na zeď… kde to jsme? 😀 Garáž, to je něco jiného…
[11]
4. 7. 2009 v 18:26Avantime
Lovap – Tvůj příspěvek se nějak nechce zveřejnit, tak ho zveřejním touto cestou. Snad Ti to nebude vadit 😉
„Práve pre tento avantgardný dizajn sa mi Renault ako firma moooooc pozdáva. Alfa a pod sú tak trochu “živočíšne” tvary – stále krásne. Renault však moderný dizajn podáva viac “technickejšie” a to sa mi páči“.
[12]
4. 7. 2009 v 19:06Navtech
Ty už si píšeš příspěvky sám, co?! 🙂
[13]
4. 7. 2009 v 19:08Navtech
Co to je zase za příšeru na těch fotkách? Mobilní mabnetická rezonance? 🙂
[14]
4. 7. 2009 v 19:15Culdaraztriptaco
Navtechu, s uveřejněním příspěvku od uživatele Lovap byly opravdu problémy.
[15]
4. 7. 2009 v 19:18Navtech
Já ti prostě nevěřim… teda pokud neni Lovap ta kyjevská blondýnka a ty nemáš zablokovaný slovo „sex“. 🙂
[16]
4. 7. 2009 v 20:45Emel
Navtech: typický prototyp, na kterém se testují vizuální motivy spíš než reálná podoba nějakého auta. I když Renault patří k těm několika málo automobilkám, co občas mají tu odvahu uvést takové auto do života. Odvahu, naivitu, drzost… záleží na úhlu pohledu. Každopádně jsou prototypy moc zajímavá věc.
[17]
4. 7. 2009 v 20:55Navtech
Emel… máš jistě pravdu a u rendla to platí zvlášť. Ještě aby se úplně oprostili od aplikování konceptů do výroby, tak je to OK. Koukám na ty sračky kolem Laguny a můj Downův syndrom se potvrdil. Dneska neni doba na excesy, lidi převracej každou kačku a nechtěj se vymykat středu. Tam má rendl ještě velký rezervy… VW tou svojí „šedivostí“ sklízí úspěchy, kam se podíváš.
[18]
4. 7. 2009 v 20:56Culdaraztriptaco
Navtech, i mezi spamy, které nabízejí viagru a bůhví co ještě, se najde solidní příspěvek, který bohužel nelze zveřejnit… nevím, v čem je chyba.
[19]
4. 7. 2009 v 20:58Culdaraztriptaco
Navtechu, je spousta lidí, kteří uvítají prvky konceptů, uvedené do série…
A k té Laguně – dneska jsem viděl kupátko… tobě se snad nelíbí? 🙂 Nějak jsem se ho nemohl nabažit… neskutečná krása!
[20]
4. 7. 2009 v 21:04Navtech
Hele Avante, mě ta Laguna celkem nevadí, ale ten xicht je prostě na přesdržku. Ten normálně degradoval celý auto. Nikdy nebyl rendl auto za kterym bych se otočil, krom Vel Satise, ale je to škoda. Pro ně. Ne pro mne. Mě je to šumák.
Jo, ty příspěvky, to je bordel. Jak se ti dostane mezi 200 spamů a ty je vymažeš, je to fuč.
[21]
4. 7. 2009 v 21:12Culdaraztriptaco
Xichtík je ale na kupátku o poznání stravitelnější, než u Berline a Grandtour… ale ani z nich nemám takovou kopřivku, jako ty… něco na nich bude.
Jen tak mimochodem, k těm Rendlům, za kterými se neotočíš, započítáváš i Avantime?
[22]
4. 7. 2009 v 21:23Emel
Navtech: aplikování konceptů do výroby je záslužná činnost – mám rád rozmanitost, i když ne všechno je pro mě. SportSpider, Clio V6, Avantime… aspoň je na co koukat. S trochou nadsázky, děsím se doby, kdy se bude vyrábět univerzální auto v poslední existující automobilce (čínské).
[23]
4. 7. 2009 v 21:25Navtech
Avanta nepotkávám často, tam bych se možná otočil, ale ne až tak s hnusem, jako na satise. Na něj hlavně reaguje manželka a vždycky má takový nepublikovatelný poznámky. Vždycky z toho vyleze plešatej honimír, nebo nějakej balkánec.
Ta Laguna je průser ve všech variacích. Někde z nějakýho pohledu to je OK, ale ten tragickej malej rozvor, jak u pažouta kupé a hlavně, jak to jede proti tobě… prostě hnus. Ale i tak přiznám, že je to škoda. Jinak je mi to fuk.
[24]
4. 7. 2009 v 21:28Navtech
Emel… jasně, v globálu ano, ale ten rendl… jako kdyby se mu to vymykalo z ruky. Ty koncepty. Clio V6 je snad jedinej rendl, za kterym se otočim i „několikrát“.
[25]
4. 7. 2009 v 21:33Culdaraztriptaco
Navtech: Laguna má bezvadnej interiér. Palubní deska je možná trochu nízko, ale design… a materiály… to se Ti snad nelíbí? 🙂
[26]
4. 7. 2009 v 21:37Navtech
Interier nehodnotim, tak blízko jsem se ještě neodvážil 🙂 Auto mě prvně musí zaujmout z venku a pokud mě vyloženě odpuzuje, tak se dál nedostanu. Pak je to vnitřek a až pak jízdní vlastnosti. Ale stejně se toho o rendlu asi víc nedozvim.
[27]
4. 7. 2009 v 22:04Navtech
http://katalog-automobilu.cz/clanky/mercedes-c63-amg-estate-5.jpg
[28]
4. 7. 2009 v 22:43Ronault
Něco pro Navtecha:
http://tugatotheworld.files.wordpress.com/2008/03/mercedes-tanga.jpg
[29]
4. 7. 2009 v 23:35Navtech
Jo, díky… to mám sam doma z e-shopu a mám to na co navlíknout 😉
[30]
5. 7. 2009 v 8:24Emel
Navtech: Clio V6 jsem na silnici snad ještě nepotkal (když pominu blízké okolí Masarykova okruhu apod). Že by se to Renaultu vymykalo z ruky se mi nezdá, i když třeba ten Vel Satis byl po velmi slušném Safranu šlápnutí vedle a i o poznání povedenější Avantime byl po obchodní stránce propadák. Ale na druhou stranu, se Scenicem se to povedlo a troufám si tipnout, že to oba jmenované přehmaty zaplatilo a navíc to vneslo nějaké svěží prvky a fanouškům to dalo nějaký námět k diskusím.
Laguna se mi vcelku líbí… ne sice tolik jako minulá generace, ale třeba GT ve stříbrné je vysloveně pěkné auto.
[31]
5. 7. 2009 v 11:17nrV
Zrovna včera jsem v „showroomu“ okukoval Lagunu Coupe a musím říct, že se mi moooóc líbila.
[32]
5. 7. 2009 v 12:04Ronault
[30] Emel: To ano, ještě pak v modré a nebo černé to Laguně sluší. Už jsem tu psal několikrát tyhle věty:
Laguna svým příchodem nerozpoutala diskuze o senzačním designu plném drsných tvarů, jako Mondeo. Vlastně schytala hned od 80% veřejnosti jen kritiku a to dosti tvrdě. V žádném případě se ale neokoukala. Můj osobní pocit při prvních fotkách bylo zklamání. Osobní setkání a řádné prohlídnutí můj pohled na věc zlepšilo. Pohled na design Laguny je typickým zráním, ne jako u Mondea, kdy jsme unešeni prvoplánovitými křivkami.
Prostě není to taková ta prvolíbivá vizáž laciné děvky z titulní stránky úpadkového pornočasopisu, ale oduševnělý výraz inteligentní ženy, kterou čím déle znáte tím víc vás dostává.
Jinak co se týče líbivosti generací, tak to jde s Lagunou descendentně. Laguna I ve své době rozhodně nejkrásnější vůz střední třídy (i 405-6 předčila). I dnes dokáže zaujumout a oko potěšit. Navíc pofaceliftový kousek ve stříbrné je opravdu nesmrtelný design.
Laguna dvě nadchla. Hlavně kombi spolu s Alfou byly to nejhezčí ve třídě. Dynamické křivky jen trochu kontroverzně narušovala přední maska, která se ještě více zhoršila po faceliftu, ale pořád se tohle auto dokázalo líbit snad více jak 80% lidí.
Laguna III je známá píseň, jestli se líbí aspoň 40% lidí, tak by to byl statistický úspěch. Nehovoří to nic o kvalitě designu, kde profil, vyváženost, elegance, dynamika a nadčasovost jsou v pořádku, ale některé prvky přídě i zádě líbivosti nepřidají.
[33]
5. 7. 2009 v 12:37Emel
Ronault: já jsem založený na kombíky, takže mě se jednoznačně nejvíc líbí dvojka, ve své době to byla bomba. Záď je mistrně zvládnutá, trošku ve stylu minulé MB-E kombi (jakožto mého premianta této disciplíny) – tedy šikmé zadní okno pro odlehčení celkem hranaté zádě.
Experiment u jedničky není sice špatný, ale se šikmou horní hranou zadních dveří to úplně harmonické není. A u trojky mě zase mrzí příliš malý zavazadelník s šikmým víkem – díky tomu vypadá někdy lehce nevyváženě, nebo možná nezvykle, třeba ve srovnání právě s Mondeem. Ovšem u 407SW je to ještě horší. Mimochodem, zajímavé je, že zatímco dvojka měla slušně fungující integrovanou anténu, trojka se opět vrací k prutovce – drobnost, která moc nepotěší.
U liftbacků je méně asi více, tam se mi zase naopak dvojka zdá překombinovaná a jednička nadčasově elegantní, zejména verze po fl. Trojka ale taky není marná.
[34]
5. 7. 2009 v 12:55Ronault
[32] Emel: Ano, taky jsem spíše na kombíky. S tou anténou to taky nechápu, přitom funguje naprosto bezproblémově a chytá kde co, viz SZ 😉
Jinak se všim souhlasím. 😉
[35]
5. 7. 2009 v 12:58Ronault
[32] Emel: Napiš mi pls SZ, odpovím ti tím, co jsem chtěl napsat, nějak nemůžu najít tvůj profil
[36]
5. 7. 2009 v 20:10Culdaraztriptaco
Tak s tím souhlasím – Laguna zraje, o tom není pochyb. Prokazuje svou nadčasovost, o které ještě všichni uslyšíme. No a Mondeo… po prvním nadšení se až nebezpečně rychle okoukalo… a některé detaily působí lacině, až kýčovitě…
… a co teprve interiéry – Mondeo disponuje masivní palubní deskou s méně kvalitně zpracovanými detaily, lacinými povrchy dekorací a nepříliš uspokojivou ergonomií, kdežto Laguna má nádhernou, tvarově lehkou a precizní přístrojovku s opravdu kvalitními materiály a, ve vyšších verzích, také s pravým dřevěným dekorem…
[37]
5. 7. 2009 v 20:22Emel
Avantime: Mondeo je trošku jinak pozicované auto, také je výrazně větší. Pokud je na hezkých kolech a v zajímavé barvě, tak se mi líbí.
[38]
5. 7. 2009 v 20:30Culdaraztriptaco
Emel: mě se Mondeo líbilo na začátku kariéry, kdy mě, ve srovnání s usedlým předchůdce, mile překvapilo. Ale časem se, v mých očích, okoukalo… i přes to, že v daných metalízách se mi celkem líbí dodnes… ale i tak, myslím, že nebude tak nadčasové, jako Laguna (nehledě na jeho designové nedostatky, které jsem popsal ve svém předchozím příspěvku).
[39]
5. 7. 2009 v 21:53Lovap
To Navtech (18) : Iste VW žne svojou šedivosťou úspechy – ale taktiež je potreba povedať prečo. A odpoveď je strach, alebo nechuť tzv. obyčajných ľudí vyčnievať z davu. Veď v dave je tak pekne pohodlnúčko … všetci rovnaký …
[40]
6. 7. 2009 v 20:56T613
Tak tvrdit o Lag3, že zraje je trochu silná káva. Tam nemá co zrát, ten design „smrděl“ už při narození
[41]
7. 7. 2009 v 6:09Emel
T613: jde spíš o ten první pohled jak popisuje Ronault… Laguna I je designově zcela nekontroverzní auto, líbivé na první pohled… tedy alespoň liftback. Trojka je jiná, někdo k ní najde cestu za delší dobu, někdo vůbec. Pro mě ta cesta vedla přes GT, ta mě na první pohled nadchla a pak jsem se naučil ocenit stejné prvky i u obyčejné verze…
[42]
7. 7. 2009 v 7:07T613
Na jedničce se shodneme, je dodnes tím nejkrásnějším autem té doby (krom kombi). U trojky ovšem rozhodně ne. Na kupé verzi je totiž krásně vidět čím Lag3 nikdy nebude – krásným vozem. Tato generace nemá absolutně nic. Není ani pěkná, nemá ani šmrnc, kterým by mě upoutala na druhý nebo třetí pohled. To auto může někoho oslovit pouze technikou nebo cenou. Vzhledem k velké konkurenci nemá vůbec význam se tím autem vlastně zaobírat při výběru nového vozu.
[43]
7. 7. 2009 v 8:00Pierro
Hoši nezlobte se ale ten koncept je dost ohavná obluda. Můžem se tu bavit o zajímavých detailech ale jako celek je to příšera z jezera. Toť můj názor….:-(
[44]
7. 7. 2009 v 19:12Emel
T613: kupé se mi dost líbí, i když maska mi tam vadí víc než jinde. Ale profil kupátka je nádherný a zadní partie je taky pěkná, přestože má trošku problém s proporcemi (Astonovské tvary prostě potřebují placaté auto, Laguna je i v kupé víceméně normálně vysoké a široké auto).
[45]
7. 7. 2009 v 20:50T613
Proti Laguně kupé nemám nic, naopak 😉 Proti Laguně 3 mám vše 🙂
[46]
7. 7. 2009 v 21:30Culdaraztriptaco
Pierro – koncepty Renault z nové éry se skutečně inspirují oceánem, takže s vodou mají lecos společného 🙂 to ale asi nebude případ Alticy.
[47]
7. 7. 2009 v 21:31Culdaraztriptaco
Pánové, četli jste nový AutoTip? Laguna ve statistice J.D. Power drtí veškeré konkurenty… včetně prémie 🙂 To nečekal nikdo…
[48]
8. 7. 2009 v 17:55Emel
Hmm, když jsem se podíval na J.D.Power satisfaction rating 2009, tak je Laguna nejhorší ve třídě: http://www.whatcar.com/car-news/jd-power-owner-satisfaction-2009/family-cars/240819.
O jaké statistice mluvíš ty?
[49]
9. 7. 2009 v 19:29Culdaraztriptaco
Myslel jsem J.D. Power, uvedený v AutoTipu… tam byla celkově čtvrtá a nejoblíbenější ve třídě… tak nevím.
[50]
10. 7. 2009 v 8:08Emel
Avantime: no tak by to chtělo trošku víc údajů, AutoTip se mi kvůli tomu kupovat nechce a přímo na J.D. jsem našel tohle.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.