-
PEUGEOT 405 T16 – s příchutí Dakaru
PEUGEOT 405 T16 (1993-95) – s příchutí Dakaru
Mám rád auta z přelomu 80. a 90. let. Nesou v sobě odkaz na legendární vozy skupiny B. Byly to jedny z nejvýkonnějších vozů, které kdy okusily šotolinu. Jejich technická řešení zastínila i tehdejší monoposty F1. Skupina sice existovala jen pár let, než byla po tragických nehodách zakázána, ale ovlivnila mnoho sériových vozů.
Takovou automobilkou byl Peugeot. V roce 1984 vstoupil do skupiny B s vozem 205 T16 ( 450koní /910kg ).
Tehdy se zúčastnil jen pěti rallye, z toho tři dokázal vyhrát. V období 1985-86 se stal dvakrát šampiónem. V poslední sezoně do skupiny vlétla i obávaná Lancia Delta S4, která 205 T16 okamžitě odsunula na druhé místo při rallye Monte Carlo.
Po několika tragických úmrtí (posádka vozu Lancia) byla zrušena jak plánovaná skupina S, tak i skupina B. A tak Peugeot Sport, tehdy pod vedení Jeana Todta (dnešní šéf Scuderie Ferrari),
přeorientoval svůj program na dálkové závody jako byly rallye Faraónů nebo Paříž-Dakar. V roce 1987 byl představen zcela nový speciál s plastovou karoserií 405 T16 (600koní/880kg).V následující sezoně už pokračoval s oběma vozy. V té se naposledy blýskla 205 T16, kterou dovedl k vítěznému konci Kankkunen / Piironen. Skvělý Ari Vatanen ovládl tentokrát už s 405 T16 svahy Coloradských hor, při slavném závodě na vrchol hory Pikes Peak (viz přiložené video). Tehdy vylepšil již tak skvěly čas Waltera Rohrla s Audi Quattro S1 Evolution z předchozího klání. Peugeot pokračoval v úspěšném tažení a v roce 1989 obsadily jeho vozy první dvě místa na Dakaru, při rallye Faraónů už jim patřila celá „bedna“. Třetí místo vybojovala Mich
PEUGEOT 607 Pescarolo – Elegantních 400 koní Francouzská šelma (+ 2 videa )
73 Responses to PEUGEOT 405 T16 – s příchutí Dakaru
[1]
14. 3. 2007 v 23:31tomas
Som rád, že sa niekto venuje autu akým je 405 -ka. Naprosto úžasný blog!!!
Je to úžasné auto a najmä ta T16- ka.! Rozmýšlal som nad kúpou, ale je to celkom pekná investícia, takže na to asi zabudnem:(
Ja vlastným tiež Peugeotku 405 GRX turbo (1798 ccm). Je to nafťák, ale nedám na neho dopustiť. Mám na ňom najazdených niečo vyše 680000 km, ale ešte vždy to dáva tých 190km/h., ale žere 10 l oleja na 10000km :)))čo už.
BaracudaJ: nevieš mi náhodou zistiť niečo o tomto motore, lebo som hľadal , ale žiadne info som nikde nenašiel.
[2]
19. 3. 2007 v 14:11Martin
Zjistil jsem něco o Prostějovké T16. je to v podstatě seriovka se zvedlím tlakem turba na 2bar – to v pohodě zvládá seriové turbo VAT25,turbu nestojí v cestě žádný fitr ani jiná brzda, výfuk neucpává kat , nejdůležitější je dostat tam co nejvíc studeného vzduchu. Zase jsem to viděl jet na vlastní oči a je to masakr!! WRC na Barumce je proti tomu udušenej tichej slaboch. bude prý k vidění v dubnu na sprintech na tuningu v Kopřivnici a pak v Přerově,Vyškově a Prostějově a na různých závodech do vrchu. musí to být zajímavej řidič když s tim peugeotkem na nomálních gumách drtí na závodech ty jejich 300koňové speciály na slikách asi je to magor ale je to podívaná ! vřele doporučuji. Martin
[3]
21. 3. 2007 v 21:38David Ingr
……jen krátce….velice povedené….T.16 krása!
[4]
22. 3. 2007 v 18:51BaracudaJ
tomas: Díky za pochvalu. Se 405-kou mám dobré zkušenosti- benzin 2.0 Sri z roku 94. Má v celku slušnou výbavu kůže, klima, vyhřívání sedaček… Motor slušný držák. Měl jsem možnost s ní jet 1100km na jeden zátah (do Chorvatska). Pochválit musím hlavně komfort, slušná hladina hluku, pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením-jen opěradlo by mohlo být o něco delší. Osvědčila se i klima. Spotřeba se ustálila okolo 8 litrů.
Ale ta tvoje nafta-680k km, to už je hodně slušný! Za chvíli pojedeš tacho od nuly :-).
405 T16, taky bych se s ní chtěl někdy svést. Už 405 s atmosférickou 2.0 je dostatečně hbytá. Ale tohle-1340kg a 220koní. To musí být nádhera. Prostě žádná elektronika, jen vcelku jednoduchá konstrukce a foukaný dvoulitr. Navíc tenhle má mít lineární zátah bez výrazného turboefektu-právě díky turbodmychadlu s proměnou geometrií. K tomu pohon 4×4. Na netu je docela dost inzerátů. Dobrý kousky s pár kilometrama stojí i okolo 10tis Euro. Navíc bude dost drahá na údržbu. Oficiálně se u nás neprodávala. Třeba výměna turba bude určitě pár desítek tisíc. Čili vzácný auto, ale jen pro fanouška s tučným kontem.
[5]
22. 3. 2007 v 18:57BaracudaJ
Martin: Zvýšení tlaku na 2 bary. To už se mi zdá docela dost. Běžná verze má 1.1, při overboostu pak 1.3 . U pár úprav jsem četl i 1.6. Ale třeba mu to běhá dobře. Zvuk jsem slyšel jen na videu:-(, ale byl překvapivě ostrý. Prostě pořádný starý dobrý turbomotor s kořeny sk.B. Určitě bych ho moc rád viděl. Díky za info.
[6]
22. 3. 2007 v 18:58BaracudaJ
David Ingr: Díky za pochvalu. T16 je opravdu nádhera i po letech. Moc rád bych jí někdy viděl v celé kráse.
[7]
25. 3. 2007 v 19:06LIBOR
Baracuda : Opravdu to dokáže natlačit 2 bary , občas jsem tam viděl i víc ele nevím jak moc se dá věřit tomu tuningovému zářivě modře podsvícenému boostmetru. Nějaké ty úpravičky tam mám, rozdíl do seriovky je hodně cítit ,i když i ta -seriovka- jede na 400m stejně jako impreza či EVO. Je to váhou a tím že se tento motor nesnáží tak zuřivě plnit emisní limity. Jinak zdravím Martina i když ho neznám a musím Vás pochválit za tyto blogy – jsou nejlepší jaké jsem kdy viděl , spousta témat , videí a komentářů od lidí co ví o čem mluví – ne tede všichni ale to vaše zdravé jádro určitě. hned si kvůli Vám pořídím internet abych se jestli teda můžu mohl zapojit do vašich debat.Kde na videu jsi slyšel zvuk? byl od mého auta nebo od jiného ? Libor
[8]
28. 3. 2007 v 20:28BaracudaJ
LIBOR: Ty jsi majitel té Prostějovské T16-ky? Na netu se o ní docela píše. Asi největší debata byla, když se T16 postavila proti Ferrari 360 Modena a několik metrů měla navrh (není to z mojí hlavy, ale psalo se to na netu). A co spojka a převodovka, jak snášejí ten výkon? A brzdy jsou původní, nebo jsi dal větší kotouče. Prý u nich zlobí elektronika, jelikož nepoužívají ABS od Bosch, ale od Bendix. A co ta zadní náprava s hydraulikou. Zvuk jsem viděl na jednom videu, bylo to tuším na maďarských stránkách (tam je docela silný fan klub 405 T16). Jezdili tam s ní ve sněhu, a ten výfuk byl docela ostrý. Jestli máš nějaký videa nebo foto. Moc rád bych se na ní podíval. A ještě jedna otázečka-objevíš se s ní v nejbližší době na nějakých závodech?
[9]
7. 4. 2007 v 18:40Libor
No to jsem já. Nebyla to 360 ale F430. Dneska jsem se vrátil z Brna z RENOCAR Tuningu a tam jsem jel na 400m proti Ferrari 550 Maranelo a té jsem ujel bez problému od začátku do konce. Mám to ale nějaky nedoladěny a jede mi to o sekundu na 400m pomaleji než minulý rok tak jsem skončil až na třetím místě. Spojka nic moc , převodovka se mi už jedna rozskočila a mezinápravový dif taky. Téď je to už dobry a drží to. Orginální brzdy nestojí za nic , nezabrzdí to pořádně ani třikrát za sebou. Mám tam brzdy ze 406 jsou lepší a s destičkama GALFER to nehoří a funguje. ABS letělo do kovošrotu. Zadní náprava je super ,drží výšku jakou chci, funguje bezproblémově. To auto funguje super až na brzdy a převodovku-to jsou slabiny. motor je nesmrtelný a pokud mu neubude voda tak s ním není problém. snese navýšení plnícího tlaku na 2 bary a vůbec to nepocituje.
[10]
9. 4. 2007 v 13:44voštík
Hezky zpracovaný! Tleskám, ale víš co by mě zajímalo? Ten otačkoměr je nějakej divnej, max ot. motoru na 7.000 a přitom červený pole začíná na tom stejným? To je otačkoměr z Míčka, podle mě.
Jinak je to červeny Téčko, který jsi použil jako model je tady z Česka? Vypadá jako by právě vyjelo z fabriky 🙂 někdy bych ho chtěla taky takhle vymazlit 😉
A, tak ne, je to francouz…..
2Libor: to video jsem viděl, mrkal jsem na drát jak šišatej… Jaký na tom máš úpravy, že to takhle frčí? Teda ono to frčí i bez úprav, ale proti F430 asi ne tak markantně
[11]
9. 4. 2007 v 21:59mi16
TO Voštik: Ta cervena T16 neje z Ciech ale z francuzska. Tie fotky mam aj ja v compe. A inak daco sa na peugeot-clube jeden cas sepkalo ze predavas svoje T-cko. Je to este aktualne? Ci si to zavrhol?
[12]
10. 4. 2007 v 15:45BaracudaJ
voštík: Maximální otáčky motoru jsem vyčetl z oficiálních materiálů pro T16. Zobrazený panel je opravdu z T16. Fotky té červené T16 jsou asi z Francie. Nevím jak se to majiteli povedlo, ale buď s ním opravdu nejezdil a jedná se o netknutý kousek, nebo je kompletně zrenovovaný. Ale takhle čistý motor a podvozek, žádný olej nic. Sám jsem koukal jako péro.
http://405t16.free.fr/images/laurent25/IMAG0004.JPG
http://405t16.free.fr/images/laurent25/IMAG0003.JPG
[13]
15. 4. 2007 v 11:48voštík
Ze je to francouz jsem si vsiml hned jak jsem napsal odkud ze to je… Ale nechtel se mi masckat ten backspace 🙂
mi16: je to tak napul, chci a nechci… kdyz nekdo prijde, ze by to chtel a nabidne rozumnou cenu, tak holt pujde. Ale nemusi jit za kazdou cenu….
Barracuda: nj, ja uz tu svou palubku nevidel asi pul roku, takze si to presne nepamatuju, nicmene mam dojem, ze cerveny zacina na 6.500.
Pan majitel francouze zcela jiste renovoval, bo ta cervena barva neni original – je to spis takovy do oranzova….Takze celolak
[14]
1. 1. 2008 v 21:18ja viem kto
405 T16, 405 Mi 16 x4 a 205 T16 podľa mňa jalepšie autá aké kedy Peugeot vyrobil od tej doby nič lepšie nebolo, pre tieto autá Peugeot milujem. (Mal som 405 sedana 1,6 – nadám dopustiť)
[15]
29. 4. 2008 v 18:17Slavo
počuvajte. Neviete nahodou kde by som mohol tu t16 viddieť na živo. Alebo aspoň kedy sa konaju tie tuningove zrazy a kde. Z tolkého počúvania mi to jednoducho nedá. Budem vam vďačný ak mi o tom dáte nejaké správy .
[16]
30. 4. 2008 v 20:40Baracudaj
Slavo: Jedna celkem pravidelně závodí, je z Prostějova, majitel je Libor, který o svém voze psal pár příspěvků o pár řádků výše v diskuzi. Zanechal i email, tak mu zkus napsat libor.nec@seznam.cz.
[17]
30. 4. 2008 v 20:41Baracudaj
Slavo: Když budeš mít štěstí, pak třeba na Mimoňských válkách některou potkáš. T víš, udělalo se jich cca 1600 kusů. Ale je to raketa.
[18]
5. 6. 2008 v 12:29hedvin
nedá se to sehnat nekde v zahraníčí za slušný prachy?V německu byla jedna na prodej ale byla za 7000 euro
[19]
2. 7. 2008 v 22:06marty321
jestli máte rádi auta, tak to určitě musíte kliknout na web
[20]
8. 7. 2008 v 23:50cengáč
dá sa takyto stroj aj vobec zohnat ???
[21]
10. 7. 2008 v 15:05tomáš
ahoj jen pro upřesnění Vectra turbo měla hmotnost 1365kg a max rychlost 240km/h nemyslím to špatně…
[22]
13. 7. 2008 v 18:30Baracudaj
Cengáč: Jasně, i když se jich vyrobilo jen okolo 1600 kusů, stále se dají sehna i třeba jen se 100tis km, ceny se dnes pohybují okolo 7-8tis euro.
http://www.webmycar.com/zonecar/webacar.nsf/annonces-auto?openform&cat=VENTE%20VEHICULE%24PEUGEOT%24405%20T16
[23]
13. 7. 2008 v 18:31Baracudaj
[71] tomáš: Ono dohledat hmotnosti není vůbec snadné, bral jsem podklady z dobových testů francouzských či anglických časopisů a i u nich se hodnoty lišili.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.