-
Jak vylepšit Corollu?
Zdánlivě nesmyslná otázka, neboť toyota Corolla, globálně nejúspěšnější lidový vůz, by už vlastně měl být dokonalý z výroby. Jenže aby auto mohlo být lidové, musí být relativně levné a aby mohlo být levné, musí být relativně jednoduché.
Když jsem si zamýšlenou Corollu prohlížel loni na jaře u prodejce, zarazilo mne, že kapota není z vnitřní strany odhlučněná žádnou izolací. Prostě holé plechy z obou stran. Už tehdy jsem tušil, že to tak nenechám. Hluk je jedním z hlavních viníků únavy. A na rovinu přiznávám, že hluková izolace Corolly je z výroby mizerná. Naštěstí existuje docela levné a efektivní řešení. Žádné doobjednávání originálních výplní za majlant. Strýček Google vám na dotaz po odhlučnění auta nabídne nespočet odkazů. A jeho brácha YouTube doplní praktickými návody.
Nechal jsem se inspirovat a v e-shopu firmy Ahifi z Brna jsem vybral potřebný materiál. Ovšem pokud máte na rozhazování, můžete jim svoje auto přivézt a nechat si je odhlučnit profesionálně za jeden den. Mně zatím stačí málo, takže jsem se zaměřil na kapotu a přepážku mezi zavazadlovým prostorem a kabinou. Jako základní antivibrační a protihlukovou vrstvu jsem nalepil tlumící materiál Profidamp ALUBUTYL 18 V2. Zde je odkaz na jeho vlastnosti:
https://www.ahifi.cz/tlumici-material-profidamp-alubutyl-18-v2.html
K němu jsem přikoupil akustický tlumící materiál Gladen Aero Wave:
https://www.ahifi.cz/akusticky-tlumici-material-gladen-aero-wave.html
Jedná se o samolepící materiály, práce s nimi je snadná a zábavná, a výsledek stojí za to. Hluk a rezonance ze zavazadlového prostoru jsem omezil akustickým gumo molitanem Gladen Aero Wave, do budoucna ještě plánuji vytlumit podlahu kufru, nejspíše opět Alubutylem 18.
Výsledné snížení hlučnosti je znatelné a opravdu stojí za vynaložené náklady. Navíc si takto lze hrát kdykoli budete mít nějakou tisícovku navíc a směle si ve volných chvílích postupně odhlučňovat auto jak vás napadne. A nemusí to nutně být zrovna Corolla. 🙂
Tak příjemnou zábavu!
Cesta do pekel, nebo autonomní ráj? Posvátná kráva
14 Responses to Jak vylepšit Corollu?
[1]
5. 1. 2018 v 18:43Emel
Tak po přečtení prvního odstavce jsem myslel, že to bude nějaký vtip… ale téma odhlučnění je docela zajímavé. Dost se to řešilo u Octavie III, kde je čalounění kapoty jen u naftových motorizací (ale dá se jako náhradní díl koupit a namontovat i pro benzín). Pár lidí to udělalo a reakce byly vesměs takové, že by to asi ani nepoznali. Bylo by zajímavé to zkusit s nějakým měřícím zařízením…
[2]
5. 1. 2018 v 20:04Missouri
Hm, no k tomu musím podotknout, že u Corolly jsem to rozhodně poznal. Otázkou je, jak dalece dokáže originální výplň od výrobce konkurovat výše popsaným materiálům. A myslím, že moc dalece ne. Každopádně například v situaci, kdy původní tovární výplň poškodí kuna, je tento alternativní způsob náhrady zcela jistě levnější a mnohem účinnější. Takže jsem vlastně rád, že mi toyota poskytla šanci řešit si to individuálně.
[3]
7. 1. 2018 v 20:21rohYpnol
Ano, až na to, že touhle úpravou zcela bez homologace jste docílil nejspíše toho, že auto nemá na silnici co dělat, že… Odhlučňovací materiály tohoto typu jsou vesměs založeny na vysoké hustotě a hmotnosti.
A kapota dnešních vozů má požadavky zcela odlišné. Naopak má být měkká, lehká, aby se při případné srážce chodce minimalizovaly rizika. Výrobce a jeho tapecírung tohle nepochybně splňuje.
Tyhle domácí dodělávky ne. Umím si představit, že někde kvůli tomu člověk neprojde technickou.
[4]
7. 1. 2018 v 20:35MariAchi
[3]
Ty jo, dal jsem si na zadni sedadlo potahy, asi bych mel odevzdat technicak dobrovolne, enz me nejaky rohypnolem najaty sluha spravedlnosti sestreli… OMG, kdyz ma i takove pako volebni pravo, tak to tu pak ma nejak vypadat 🙁
[5]
7. 1. 2018 v 21:25rohYpnol
Jistě, ty upravíš vůz bez homologace a místo toho, aby ses podíval na své počínání, budeš urážet někoho, kdo na to upozorní… ano, jak to tu pak má vypadat…
P.S. Ano, budeš se divit, ale i potahy musejí projít atestem.
[6]
7. 1. 2018 v 23:35idam.i
Ja to mám od výroby.Keď som okukoval Corollu ani ma nenapadlo sa na to pozrieť.
[7]
8. 1. 2018 v 09:08speedfred
to snáď nemyslíš úplne vážne psia hlava ?
[8]
8. 1. 2018 v 10:25Horst Fuchs
Nejspíš by mě zajímala jen homologace samotné fólie (hlavně nehořlavost), která je údajně OK. Jestli nalepením fólie nějak zásadně změním vlastnosti auta, to bych tedy fakt nemyslel. Neslyšel jsem ani nikdy, že by kvůli odhlučnění měl někdo problémy na STK (atest bych si vzal s sebou). Ale třebas má někdo přesnější informace.
Autopotahy musejí mít atest jednak na hořlavost a pak případně na boční airbagy.
Kapota – ad absurdum – jaký model byl vlastně na crash testech? Oktávka má myslím deku jen u dieselů, u benzínů ne. Takže by měla dělat různé crash testy?
Jednoduše řečeno – podle mě použitím nějakého doplňku s platným atestem nezměním homologaci celého auta.
[9]
8. 1. 2018 v 10:41Missouri
Přiznám se, že mne tato věc také napadla, ale příliš jsem se tím nezabýval. Nicméně rohypnolův podnět mne vyprovokoval ke troše bádání a zde jsou výsledky:
Úpravy vozidel nad rámec schválených provedení, se dají rozdělit na dva základní druhy.
Přestavba a výbava.
Výbava
Výbavu lze rozdělit na typově schválenou a individuálně vyrobenou.
Typově schválenou schvaluje ministerstvo dopravy a musí být označeno schvalovací značkou.Výbava, která se schvaluje je vyjmenovaná v příloze 15 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Vybraná výbava podléhá homologaci podle směrnic EU a předpisů EHK. Homologace takové výbavy je pro jednotlivé kusy nereálné.
Individuálně vyrobenou výbavu lze na vozidlo namontovat bez schválení, avšak tato musí splňovat požadavky zákona. Prokázání plnění požadavků zákona lze doložit protokolem vystaveným pověřenou zkušebnou.
Přestavba
Přestavbou je taková úprava definovaná v §73 zákona č. 56/2001 Sb. takto:
(1) Přestavbou silničního vozidla je změna nebo úprava podstatných částí mechanismu nebo konstrukce provozovaného silničního vozidla.
(2) Za změnu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla se považují
a) změna druhu pohonu, vestavění jiného typu motoru,
b) změna karoserie, pérování vozidla a kol způsobující změnu povoleného zatížení,
c) změna druhu karoserie nebo nástavby, pro které se mění účel a způsob použití silničního vozidla,
d) změna kategorie vozidla.
Typovou přestavbu schvaluje MD ČR
A dále citace z Vyhlášky č. 341/2014 Sb.
Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
Výbava, která musí mít schválenou technickou způsobilost:
1. Antény pro motorová vozidla
2. Audio soustavy vozidel
a) autorádia, radiopřehrávače a jejich příslušenství
b) televizní a navigační systémy určené k montáži do prostoru pracoviště řidiče
3. Automobilové koberce
4. Disky kol
a) z lehkých slitin
b) ocelové
5. Elektroinstalace vozidel
a) zástrčky a zásuvky pro spojení el. instalací tažného a připojeného vozidla, např. 7-pól, 13-pól, 15-pól, – 12 V, 24 V)
b) elektroinstalace přípojných vozidel
6. Elektrické a elektronické příslušenství vozidel
a) cyklovače stěračů
b) elektronické záznamníky jízd
c) palubní počítače
d) taxametry
e) tempomaty
f) vozidlové telefony a příslušenství
g) vozidlové ventilátory
h) vozidlové vysílačky a příslušenství
i) zvuková výstražná zařízení signalizující zpětnou jízdu
j) informační a odbavovací systémy
7. Nosiče zavazadel
a) střešní
b) jiné než střešní
c) nosiče kol
d) nosiče lyží
e) střešní boxy
8. Ochranná zařízení vozidel
a) ochranné rámy vozidel
b) boční ochrany
c) zadní ochrany proti podjetí
d) ochranné kryty motoru a jiných částí vozidla
9. Vnější plastové a pryžové doplňky vozidel
10. Pneumatiky vozidel
a) příslušenství:
b) ventilky
c) duše
d) prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky
11. Potahy sedadel vozidel a potahy volantů
a) potahy volantů
b) potahy sedadel
c) pro sedadla s airbagy
d) pro sedadla bez airbagů
12. Přídavná zařízení motorů vozidel
a) zařízení pro úpravu parametrů motorů, automatické převodovky a systémů jízdní dynamiky, např. ABS, ASR, EDS,
b) zařízení pro dodatečnou úpravu výfukových plynů,
13. Nálepky na skla vozidel
14. Sněhové řetězy vozidel
15. Spojovací tažná zařízení vozidel
16. Světelná zařízení vozidel, doplňková světelná označení některých druhů vozidel
17. Tažná lana, tažné tyče a upínací soupravy
18. Zabezpečovací zařízení vozidel
a) mechanické
b) elektronické
c) bezpečnostní značení skel kódem
19. Zařízení k ovládání vozidel
a) ruční ovládání pro tělesně postižené
b) druhé ovládání pro potřeby autoškol
20. Zařízení pro přepravu osob se sníženou pohyblivostí
21. Zasklení vozidel
a) střešní okna
b) plastová okna
c) technologie oprav skel
d) tónování skel
e) fólie – bezpečnostní, ztemňovací, protisluneční pásy
Z uvedeného tedy nevyplývá, že by mnou provedené odhlučnění kapoty kolidovalo s platnou legislativou.
[10]
8. 1. 2018 v 12:32Emel
Já bych to taky neřešil. Když už jste to ale začali pitvat… kam podle tebe spadá to odhlučnění? Nejspíš asi sem, ne?
Individuálně vyrobenou výbavu lze na vozidlo namontovat bez schválení, avšak tato musí splňovat požadavky zákona. Prokázání plnění požadavků zákona lze doložit protokolem vystaveným pověřenou zkušebnou.
Protokol ze zkušebny ale nemáš…
Rozumím podstatě námitky od Rohypnola… pokud bys třeba tu kapotu podložil centimetrovým ocelovým plátem kvůli odhlučnění, tak by to jistě nebylo ok… a princip je vlastně stejný.
[11]
8. 1. 2018 v 13:01Missouri
Myslím, že další spekulace o shodě s legislativou jsou bezpředmětné. Každý dovozce a dodavatel zboží v rámci EU musí disponovat příslušnými dokumenty umožňujícími prodej na volném trhu.
Pokud firma Ahifi dodává na trh materiály určené k odhlučňování vozidel, musí být tyto schváleny evropskými autoritami. A pokud jsou tyto materiály použity v souladu s doporučeními dodavatele, nevidím žádný problém. Dokumenty typu Prohlášení o shodě, anebo bezpečnostní certifikáty, je dodavatel povinen na vyžádání předložit.
Navíc se nejedná o individuálně vyrobenou výbavu, nýbrž o profesionální materiály použité v souladu s doporučeními jejich výrobce, které jsou pouze individuálně aplikovány a jejich aplikace není nijak podmíněna.
Pokud si například někdo amatérsky ošetří podvozek antikorozním přípravkem, který je vyroben k tomuto účelu, jistě nemusí žádat o schválení pověřenou zkušebnu.
[12]
14. 1. 2018 v 15:16praděda7
(9) Z uvedeného vyplývá, že úředníci musí stále něco vymýšlet, aby měli co dělat a čím lidi otravovat….ach jo….
[13]
20. 1. 2018 v 12:27rohYpnol
[10] přesně tak
[14]
3. 7. 2020 v 10:39olgakarto
Do Corollu bych určitě nacpal odhlučnění. Je fakt docelam hlučná 😀 Já jsem do svý před rokem si nechal udělat tady https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.