-
Cesta do pekel, nebo autonomní ráj?
„This ain't no technological breakdown Oh no, this is the road to hell“
Chris Rea
„Tohle není žádný technologický průlom Ó ne, to je cesta do pekel“
Zde je dopis všem vynálezcům, zlepšovatelům, vývojářům, vizionářům a sociálním inženýrům.
Vzpomínám si, jak jsem coby zhruba pětiletý chlapec sedával doma na kuchyňském kanapi, na kolenou si jako volant držel bílý smaltovaný lavor, v představách měl před sebou jedinou ulici mého města, kterou jsem si dokázal vybavit, a řídil.
Dnes je mi o padesát let víc, mám řidičák pro všechny skupiny vozidel, a i když mě už desítky let neživí, pořád se mi o tom volantu občas zdají sny.
Víte, co je pro mne autonomní ráj? Nastává pokaždé, když usedám za volant svého auta, které (zatím) mohu svobodně a sám řídit. Třeba do pekel, ale svobodně.
Sice nevěřím, že se toho dožiju, ale stejně cítím obavy. Protože určitě nejsem se svou láskou k řízení jediný. A protože centrální plánovači mají zase svoje sny, v nichž regulují a zakazují pro blaho lidstva.
Pokud zakážete lidem dělat to, co je baví, vezmete jim smysl života. Vím, že zákaz řízení v dohledné době nehrozí, ale už se vyhrožuje. A vlivný vizionář a miliardář Elon Musk na tom dělá. A jelikož světu vládnou plutokrati a jejich zájmy, cesta do pekel v jejich režii je reálná alternativa. Seberou nám řízení a prohlásí, že je to pro naše dobro. Jinak to totiž nepůjde. Buď bude všechno na silnicích autonomní, nebo postaru řízeno lidmi. Případně budou muset být autonomní vozidla provozována odděleně od ostatní spontánní dopravy. Třeba v inteligentních městech postavených na zelené louce. Protože si nemyslím, že legislativa dokáže ošetřit existenci autonomní a spontánní dopravy ve společném prostoru. Ostatně Elon to prohlásil rovnou, podle něj bude řízení aut zakázáno.
Podle Turingova výroku stroj, který nedělá chyby, nemůže být inteligentní. Jenže není snad cílem vizionářů autonomní řízení, které nedělá chyby? Autonomní řízení by muselo získat schopnost samostatně myslet, nikoli jen chovat se podle algoritmů naprogramovaných člověkem. Jenže jakmile by stroj získal schopnost samostatného myšlení, nevyhnutelně by se učil z vlastních chyb. Tato schopnost je motorem vědy a evoluce.
Zásadním argumentem pro zavedení autonomního řízení je snížení (vyloučení) nehodovosti a ochrana lidského zdraví a životů. Lidé přece za volanty chybují, kdežto stroje chyby nedělají. Takto jednoduché to údajně je. Inteligentní autonomní vozidlo bude zákonitě a logicky chyby dělat. Nevím jak vy, ale já bych si vůz, který nesmím řídit a za jehož případné nehody nepřevezme stoprocentní zodpovědnost výrobce, či jiná cizí autorita, nejspíše nekoupil. To za prvé. Za druhé, pokud mi má nějaká věc říkat pane, nemůže si současně dělat co chce. Platím, tedy rozhoduji. Namítnete, že přece pojede tam, kam řeknu, nebo naplánuji. Jenže to je málo, to už prosím existuje a nese to název Taxi. No a konečně za třetí, cestovat autonomním vozidlem, které je moje, ale tak nějak si vlastně jede podle svého, bych se bál. Kdo je tu vlastně šéf? Protože umělá inteligence není živý livrejovaný šofér v prosklené kukani, co vám úslužně podrží dveře, protože mu platíte. Taková na vás nezávislá inteligence neustále komunikuje s ostatními autonomními a inteligentními vozidly kolem, zatímco já jako prostý pasažér (a majitel) netuším, co si kromě údajů o poloze, rychlosti a kdovíčem ještě, navzájem šuškají. Takže jsem vlastně úplně mimo. Diskvalifikován na pouhý náklad.
Je to jednoduché, mám rád svoje auto a mám k němu vztah. Myslím, že je tomu tak proto, že mi umožňuje realizovat moji zálibu v řízení a umocňovat moji nezávislost a svobodu pohybu. Jakmile by se z něj stal řekněme typizovaný modul, který mě na povel někam dopraví a tečka, můj vřelý vztah k němu by stoprocentně ochladl na teplotu kosmického prostoru, v němž teď čerstvě a na krátko pobývá Tesla Roadster. Z mého milovaného auta by se stala neosobní, sterilní bedna na kolech a můj vztah k ní by se rozpadl na prach jako se to nevyhnutelně stane tomu Elonovu elektrickému sporťáku na oběžné dráze kolem Slunce.
Vážení vynálezci, zlepšovatelé, vývojáři, vizionáři a sociální inženýři. Je mi jasné, že vaše snahy o zavedení autonomního řízení svým dopisem nezastavím. Budiž mi tedy útěchou, že mi snad bude dopřáno se alespoň před každou cestou v autonomní cele opít. Proto ji prosím nezapomeňte vybavit nerezovou mísou a kavalcem. Bez toho by dobro na mně spáchané nebylo úplné.
Děkuji.
2 Responses to Cesta do pekel, nebo autonomní ráj?
[1]
15. 2. 2018 v 15:57rohYpnol
V pohodě. Autonomní jízdy se tu u nás nikdo nedožije. Náš stát není schopný dobudovat ani síť dálnic nebo odstranit billboardy vedle dálnic, natož aby zvládl připravit dopravní infrastrukturu do takové podoby, že bude možné přistoupit k automatizaci v dopravě a k umožnění autonomní jízdy…
Jinak s tebou příliš nesouhlasím, protože věc je mnohem složitější. Dnešní vývoj autonomních vozidel uzpůsobuje vozidla reálnému provozu, tudíž není podmínkou, aby z provozu zmizel lidský prvek.
Navíc je autonomní jízda a autonomní jízda… Mě by naopak docela potěšilo, kdybych věděl, že místo mnohých neschopných řidičů a řidiček zastává tuto situaci „chytrý algoritmus“.
Stejně tak odsuzuješ autonomní řízení automobilů, zatímco (předpokládám) že s lety na dovolenou v moderních Airbusech problém nemáš, že? Přitom tam je pilot takřka jen pojistkou a autopilot zvládá takřka vše…
Navíc já taky rád řídím, ale třeba představa, že jízdu po D1 směr Praha za mě odřídí auto, mi vůbec není nesmpatická. Stejně jako to, že při poskakování v koloně na výpadovce bych si místo řízení mohl odpočinout…
[2]
19. 3. 2018 v 18:53Missouri
A je to tady:
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/samoriditelne-auto-poprve-zabilo-cloveka-uber-po-nehode-v-ar/r~5713c3122b9b11e8b8310cc47ab5f122/
Sice zatím bez podrobností, ale přiznejme si, že to byla jen otázka času.
A už víme víc:
https://autobible.euro.cz/video-smrtelne-nehody-autonomniho-vozu-dokazuje-naproste-selhani-techniky-i-procesu-uberu/
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.