-
Automobilový marketing v krizi?
Právě probíhá jeden z nejvýznamějších autosalonů letošního roku. Novináří z celého světa publikují jeden článek za druhým. Člověk to ani nestíhá všechno číst. U mě se ale dostavilo veliké zklamání.
Znáte to šimrání, když víte, že automobilka připravuje nový model a brzy ho představí? Pokud je mezi nimi i naše Škodovka, tak tepová frekvence stoupá dvojnásobně. Pravidelně si před oficiální premierou mohu hlavu urkoutit na R10, jak pozoruji zamaskované prototypy, které se kolem mě prohánějí.
Jakým způsobem však automobilky představují nové modely na trh se mi vůbec nelíbí. Chybí tomu atomsféra, chvilka napětí, moment překvapení, Jobsova one more thing, Všechno je to takové chladné, neosobní. Výrobci mnohem levnějších zařzení umí vyvolat mnohem větší emoce.
Před 15 lety jsme hltali tištěné časopisy, které pro nás byly jediným zdrojem informací. Automobilky pro novináře připravovaly veliké prezentační akce, z kterých se potom psaly reportáže, pořizovaly se fotografie, aby se pravidelní čtenáři měli čím kochat. Od té doby se mnohé změnilo, jen přístup automobilek k tomu, jakým způsobem informuje o svých nových modelech, nikoliv.
Podívejme se na pár příkladů novinek pařížského autosalonu.
Škoda Fabia – přibližně měsíc před autosalonem jsme dostávali v pravidelných intervalech pár fotek (nárazník, světlo, klika u dveří, atd..,), aby se nám nakonec Fabia objevila v plné kráse. No napětím mi praskly trenky asi 29x… Pro jistotu u kombiku jim fotky unikly a tak se to obešlo bez svlíkací procedury. Na to, že to je pro Škodovku druhý nejdůležitější model po Octavii, je to vážně slabé divadlo.
Fiat 500X – když zapomenu na jednu uniklou fotku, tak se prostě objevil na autosalonu. Fiat se ani moc nesnažil cokoliv připravovat. Asi řeší více ekonomické problémy a na kreativitu v marketingu není prostor. Promarněná příležitost, v této kategorii by se toho dalo tolik vymyslet….
Nissan Vitara – poskytl tisku několik fotek a pak se model rovnou objevil na autosalonu. Tady si automobilka hodně zahrává se svoji ikonickou značkou, které dala autu menšímu než Yeti, ale to by vydalo na jiný článek.
Renault Espace – alespoň připravil emotivní video. Ale na druhou stranu, kdo ho nedělá. Interaktivita s fanoušky značky žádná.
Situaci se tak alespoň na Facebooku snaží zachraňovat místní importéři, ale je to takové celé nekoordinované a většinou jsou na www.auto.cz snímky dříve než na oficiálních stránkách automobilky.
Mrzí mě, že se automobilky tak soustředí na vývoj auta a jeho maskování, že zapomínají vymyslet zajímavý scénář odhalování modelu tak, aby to zaujalo nejen automobilové fandy. Ať tu máme také trošku toho vrušení!
Komentáře nejsou povoleny.