-
Nissan Primera 2.0 SLX (P10)
Chcete dynamický a spolehlivý automobil? Potřebujete jistotu a bezpečnost? Máte rádi pohodlí a důstojný vzhled? Jste šetrní a chcete za auto utratit co nejméně peněz? Tak potom lze říci, že vaše požadavky nejsou skromné. Je více moderních automobilů, o kterých se dá tvrdit, že splňují všechny tyto podmínky, ale snad žádný jiný nemá dobré vlastnosti v tak dokonalé rovnováze, jako Nissan Primera. Je moderní, rychlý, luxusně vybavený a snadno ovladatelný. A navíc jej pořídíte za velmi výhodnou cenu. Pojďme se na něj podívat trošku podrobněji.
Nissan Primera je typický automobil střední třídy, která je v Evropě nejvíce rozšířena. Je to vůz velikostí i jízdními výkony srovnatelný např. s Opelem Vectra, Peugeotem 405 či s Fiatem Tempra. Pro své harmonické vlastnosti je typickým rodinným automobilem a v Evropě i v zámoří je velmi oblíben. Splňuje však bez problémů i nároky, kladené na manažerský automobil s trochou sportovního ducha. Nesporné kvality Primery ocenila mezinárodní porota v roce 1991 druhým místem v prestižní soutěži o titul „Vůz roku“.
Tři karosérie, pět motorů
Primera spatřila světlo světa poprvé v roce 1990, kdy první vyrobené exempláře začaly sjíždět z montážní linky závodu Nissan Motor Manufacturing v britském Sunderlandu. V bohaté nabídce firmy Nissan nahradila typ Bluebird, který se již čtyři roky vyráběl v moderní sunderlandské továrně s velkým podílem domácí výroby. Na našem trhu je Primera nabízená ve všech třech karosářských variantách. Jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback a praktické kombi, samozřejmě pětidveřové. Motorů na výběr je celkem pět. Tři zážehové šestnáctiventilové čtyřválce s objemy 1.6 litru (66 kW – 90 koní), 2.0 litru s jednobodovým vstřikováním (85 kW – 115 koní), 2.0 litru s vícebodovým vstřikováním (110 kW – 150 koní) a dva úsporné vznětové čtyřválce s objemy 2.0 litru (55 kW – 74 koni) a 2.0 litru s přeplňováním (67 kW – 91 koní).
Při pohledu zvenku vůz nebudí žádnou mimořádnou pozornost a je sebevědomě nenápadný. Nepotřebuje své přednosti dávat okázale najevo a to mnoho budoucích zákazníků ocení. Elegantní tříprostorová karosérie klasického střihu vyniká vyváženými proporcemi a měkkými liniemi. Oblá příď velmi důmyslně maskuje sportovní srdce japonského sedanu. Vůz je 4400 mm dlouhý, 1700 mm široký a zavazadlový prostor má objem úctyhodných 480 dm3.
Dvoulitrový šestnáctiventilový motor Primery je snad nejlepší, který v této třídě můžete za rozumnou cenu dostat a potvrzují to i odborné testy renomovaných zahraničních časopisů. Zážehový, vodou chlazený čtyřválec, vybavený centrálním elektronickym vstřikováním paliva ECCS a čtyřmi ventily ve válci s hydraulickým vymezováním vůle má blok motoru i hlavu válců z hliníkové slitiny. Při 6000 ot/min. motor dává největší výkon 85 kW (115 koní) a točivý moment dosahuje maxima 166 Nm již při 4000 ot/min. Samozřejmostí je třícestný katalyzátor se sondou Lambda.
Sportovní podvozek, útulný interiér
Podvozek nissanu nijak nezaostává za pružným a silným motorem a prokazuje opravdové sportovní kvality. Prostřednictvím ručně řazené pětistupňové převodovky poháněná přední náprava má modifikované lichoběžníkové zavěšení s torzním stabilizátorem a je odpružena vinutými pružinami se souosými tlumiči. Zadní náprava je vedena na každé straně dvěma příčnými, jedním podélným ramenem a pružícími vzpěrami McPherson. Brzdový systém s hydraulickým posilovačem a čtyřmi kotoučovými brzdami (alternativně s ABS) plně odpovídá pohotovostní hmotnosti vozu – 1180 kg.
A ted exkurze do interiéru. Po otočení klíčku v zámku řidičových dveří nám sériově montované centrální zamykání otevře přístup do pohodlného a komfortně vybaveného „cestovního apartmá“. Výbava, za kterou u jiných vozů musíte draze zaplatit na vás čeká bez příplatků v Primeře jako milé překvapení. A vůbec tím není myšlen posilovač řízení, či výškově nastavitelný volant. Poprvé si uvědomíte nadstandardní vybavení, když usednete do pohodlného sedadla řidiče. Nejen, že se dá nastavit podélný posuv a sklon opěradla, ale můžete si navíc seřídit výšku a sklon sedáku a tuhost opěradla v bederní části.V nejnižší poloze sedáku je mezi ním a stropem ještě 920 mm místa, takže ani řidiči vyšších postav nemají problémy s nedostatkem místa nad hlavou.
Po usednutí za volant vás obklopí samé příjemnosti. Všechna čtyři okna lze ovládat elektricky z místa řidiče, navíc má pochopitelně každé okno samostatné tlačítko s nočním osvětlením. Rovněž zpětná zrcátka jsou elektricky ovládaná a vyhřívaná. Další, velmi účelnou pozorností typickou pro vozy Nissan je možnost plynulé změny intervalu cyklovače stíračů.
Pro milovníky hudby nabízí Primera v základním vybavení čtyři kvalitní zabudované reproduktory a elektricky výsuvnou anténu v pravém zadním blatníku. Pochvalu si rovněž zaslouží ovládání větrací a topné soustavy pomocí tlačítek a servomotorků, které otvírají a zavírají vzduchové výdechy, případně uzavřou přívod vzduchu do interiéru a přepnou soustavu na režim cirkulace. Jedinými prvky výbavy na přání jsou ABS, klimatizace, posuvné a vyklopné střešní okno (elektricky ovládané), metalický lak a stereorádio s přehrávačem Blaupunkt.
Rychlé a úsporné cestování
To, co Primera slibuje po přečtení firemního prospektu se na silnici potvrdí ve dvojnásobné míře. Po nasednutí do vozu a nalezení optimální pozice za volantem zjistíte, že vás příjemně obklopuje důvěrubudící palubní deska a v ruce třímáte tříramenný volant s masívním věncem. Všechno okolo má nevtíravý sportovní nádech, na který byste při pohledu na vůz zvenku ani nepomysleli. Po spuštění motoru a přidání plynu už není pochyb, že sedíte v zakukleném „žihadle“. Zrychlením z 0 na 100 km/h těsne pod 10 sekund a maximální rychlosti 200 km/h hladce překonáte většinu i zahraničních vozů jezdících po našich silnicích.
Motor je velmi pružný a i při vyšších rychlostech nesmírně kultivovaný a tichý. Sametový zvuk šestnácti ventilů a mohutný záběr už od nízkých otáček vám dá na chvíli zapomenout na starosti všedních dní. Navíc tímto nenápadným vozem snadno přivedete k údivu i majitele mnohem dravěji vypadajících automobilů. / Při běhu naprázdno je motor tak tichý, že jsme museli několikrát při stání před křižovatkou pro jistotu sešlápnout pedál plynu, abychom se přesvědčili o jeho činnosti – Auto ´92 /.
Podvozek a řízení jsou v souladu s motorem spíše tvrdší, což ovšem není v žádném případě na úkor komfortu cestováni. Jízdními vlastnostmi na suché i mokré vozovce patří Primera určitě mezi nejlepší vozy své třídy. Neutrální chováni auta na pneumatikách 185/65 NR 14 přechází v mezích adheze do lehké přetáčivosti, která je daná předním pohonem a snadno se koriguje přesným řízením. Za štědře nabízenou dynamiku je třeba také platit, a to zejména ve městě. Při vytáčení motoru a svižné jízdě Primera spolyká okolo 10 litrů Naturalu na 100 km. Pokud ovšem nebudete závodit, lze spotřebu udržet i pod 8 litrů na 100 km, ale i při konstantní rychlosti 150 km/h po dálnici nepřesáhne 9 1/100 km.
Závěrečné hodnocení bude v případě Nissanu Primera 2.0 SLX stručné. Je to moderní automobil s mimořádně vyváženými vlastnostmi a bohatou standartní vybavou, ktetý těžko hledá ve své třídě a ceně konkurenta. Bohužel svým nenápadným zjevem zatím nepadl do oka českých zákazníků, toužících po něčem neobvyklém, tak jako v jiných zemích světa. Zřejmě není u nás při výběru vozu kvalita, spolehlivost a nenápadná elegance stále ještě tím pravým kritériem. Ale sousedé by vám jistě záviděli i Primeru, nemyslíte?
(Profit 37/93)
Nissan Primera GT : 150 k / 6400, 181 Nm / 4800, 0-100 km/h – 8,4 s , max. 220 km /h
4 Responses to Nissan Primera 2.0 SLX (P10)
[1]
16. 12. 2006 v 20:38BaracudaJ
Dobrý článek, jen k tomu motoru. Je to 2.0 16V a má jen 85kw při 6000min-1 a 166Nm. To je vcelku málo. Motor ve 405 byl 2.0 8V a dával 89kw při 5750min-1 a 176Nm už při 2750min-1. Ale díky převodovce poskládané na dlouho dával 100km/h až za 11s.
[2]
18. 12. 2006 v 10:53mari
Dobrý článek. Mám s tímto vozem osobní zkušenost a můžu potvrdit na tu dobu nadprůměrné jízdní vlastnosti. Byl to také 2.0 SLX, ovšem s automatem. Ten ho svazoval poněkud víc než by bylo zdrávo, takže dynamiku motoru nemohu objektivně posoudit. Spotřeba se v této kombinaci jevila jako nadprůměrně vysoká. Sedadla byla pohodlná, odpružení solidní, pouze rázy z příčných spár bylo dost cítit. Mezi japonci velmi dobrý průměr. Ve své době nenápadný, ale dobrý vůz.
[3]
23. 12. 2006 v 23:09Koni
Také se mi líbí teneto článek, takže jednoznačně pochvala za něj. Ale píši takto opožděně hlavně proto, že mě zajímá jestli je tento Nisánek pozinkovaný, je docal líbivý (tedy alespoň pro mě) ale jedna věc mi teda dost vadí a to absence dieselového motoru menšího obsahu než dva litry. Je to ale dané trochu datem výroby a tehdejšímy trendy, hlavně když bylo auto určeno většímu spektru řidičů, než jen zapřísáhlým šetřílkům.
[4]
19. 1. 2007 v 12:12honza
Mam taky primeru,1.6 16V.sice je to slabsi(90k)ale mohu potvrdit ze pri otackach 4000 chytne motor druhy dech a zadna 1.6 tka me jeste neposrala.krom toho ma medeny chladic tkery je nahovno protoze ho sezrala sul ze zimy…chtel bych to trochu vyladit ale tuning se primerou moc nezabyva.jinak pekny clanek cus
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.