-
Sport Utility Vehicle a Crossover
K napsání této úvahy mě vedl test X6ky na Auto.cz, ve kterém jsou pokládány obvyklé otázky po smyslu SUV resp. crossoverů podobného typu. Mimochodem testy M. Fokta se čtou jedna radost, v jeho postřezích je cítit vyježděnost a zdravý přístup k věci.
Prodejní úspěch X6ky je hezkou odpovědí na všemožná tvrzení, zejména ta často omílaná o tom, že doba SUV resp. zvýšených variant končí, že doba si žádá jiné, zákazníci se od těchto aut odvracejí a podobné zaručeně platné informace, které nejsou ale nic než jen přáním, jež bývá otcem myšlenky. Realita je zcela jiná, trh tato auta žádá a žádat bude. A tahounem je právě segment luxusních SUV resp. crossoverů, který pak svou existencí dává život podobným autům v nižších třídách, vždyť touha jezdit v něčem podobném tomu, v čem jezdí pracháči, je věčná. A proč ti bohatší tato auta chtějí, proč není za podobné peníze v lux segmentu sedan jasnou volbou? Protože tito lidé se také mění, stejně jako celá společnost, a ono slovo Sport v názvu SUV je nutno chápat mnohem více ve vztahu ke sportu, k jehož provozování vás auto doveze s dostatečnou porcí Utility, než ve vztahu ke sportovnímu charakteru jeho jízdních vlastností. Většina bohatých lidí žije aktivním životem a auto už pro ně není jen prostředkem dopravy na parkoviště golfového klubu, chtějí po něm více. A tady lux sedany nemají šanci, tedy pokud někdy někdo viděl sedmičku či esklasse řítit se prachem polní cesty nebo se kolem něj mihla se střešním nosičem plným horských kol, ať mi pošle fotku, rád přiložím do kategorie kuriozit.
Proto SUV, nastoupila a urvala si místo, které jen tak nepustí, ta všemožná SUV a crossovery, při jejichž hodnocení se často používá slovo kompromis. Ale je to opravdu ten správný výraz? Opravdu takto řešená auta znamenají slevování z požadavků promítnuté do jakési formy kompromisu? Pokud má někdo pochybnosti o jízdních kvalitách např. oné X6, doporučuju svezení. Testy se vždy hemží větami, „výborné jízdní vlastnosti na třídu SUV, ale kombík střední resp. vyšší střední je lepší a dává větší smysl… atd., atp.“ Sám střídám pravidelně velké SUV se sedanem vyšší střední, jež je v této třídě etalonem jízdních vlastností, a mohu zodpovědně prohlásit, že hlavní rozdíl není ani tak v účinnosti těchto aut na silnici jako ve faktoru zábavnosti. Ano, nižší auto je čitelnější a snáze se při jeho řízení dají navodit pocity sportovního svezení, ale špičková SUV nezaostávají ve své performance zdaleka tolik, jak se tvrdí v testech. Jen se u toho člověk míň baví, ale faktem zůstává, že taková X6 z hlediska schopností svého podvozku zpráská 90% toho, co na silnici může potkat. A „vo tom to je“, prostě tu prakticky žádný kompromis není, je tu spíš bonus možnosti přelítnout z asfaltu na polňačku, strčit do kufru psa nebo kola. Pětka v kombíku zvládne ta kola, ale polňačku už ne, sedmička navíc vyžaduje psa, který není klaustrofobik. Sport Utility, mají to v názvu, a je to přesně to, co je na autech tohoto typu lákavé, X6kou se dá vzhledem k reprezentativnosti jejího designu používajícímu „rychlé“ tvary bez uzardění přijet na obchodní jednání, jehož ostatní účastníci parkují venku esklasse, ale opět bez uzardění se dají na něj v pátek naložit ta horská kola a vyrazit lesní cestou do nejbližších kopců. Opravdu tato kategorie někomu připadá nesmyslná? Tedy, ptám se těch jejichž myšlení nebloudí v kruhu hlášek o malých penisech a blondýnách za volanty podobných vozů. Dle mého je X6 trefou do černého, trefou do tepu doby.
dinar.blog.auto.cz
- Září 20201 Příspěvek
- Červen 20201 Příspěvek
- Říjen 20191 Příspěvek
- Duben 20191 Příspěvek
- Září 20181 Příspěvek
- Červen 20181 Příspěvek
- Květen 20181 Příspěvek
- Duben 20181 Příspěvek
- Březen 20171 Příspěvek
- Leden 20171 Příspěvek
- Říjen 20161 Příspěvek
- Duben 20151 Příspěvek
- Únor 20151 Příspěvek
- Únor 20141 Příspěvek
- Listopad 20132 Posts
- Srpen 20131 Příspěvek
- Únor 20131 Příspěvek
- Únor 20123 Posts
- Prosinec 20101 Příspěvek
- Listopad 20102 Posts
- Říjen 20101 Příspěvek
- Červenec 20101 Příspěvek
- Březen 20101 Příspěvek
- Únor 20101 Příspěvek
- Červen 20091 Příspěvek
- Květen 20092 Posts
- Duben 20091 Příspěvek
- Únor 20092 Posts
- Leden 20092 Posts
- Prosinec 20082 Posts
- Listopad 20081 Příspěvek
- Září 20081 Příspěvek
- Červenec 20082 Posts
- Červen 20081 Příspěvek
1 600 Responses to Sport Utility Vehicle a Crossover
[1]
7. 5. 2009 v 8:10Emel
Jen poznámka pro ty, co článek nečetli: redaktor se ani v nejmenším netají tím, že se mu X6 nelíbí a za dané peníze by pořídil něco jiného. Je to ovšem profesionál, takže je schopen se přes osobní názor přenést a objektivně zhodnotit v rámci dané kategorie. Připojuji se tedy k jeho názoru: nelíbí, nekoupil bych, ale špatné auto to není a pro jistou skupinu lidí to může být zajímavá volba.
[2]
7. 5. 2009 v 8:34Ingister2
Pre Šviháka…
ten ingister, nepochádza od slova Inšpektór…
[3]
7. 5. 2009 v 8:54Ingister2
To Dinar.
mám postavenie ku ktorému prislúcha niečo ako 5-er, alebo E-class, a cecnatá blondína k tomu…napriek tomu jazdím na Mondeu…
Jednoducho na niektorých zákazníkov to nerobí dobrý dojem…
Rovnako asi vieš že SUV je medzi manažérmi (nie medzi podnikateľmi,myslím manažérov ako zamestnancov) pomerne zriedkavý jav, vo väčšine firiem sú priamo zakázané…
Nikdy som nehodnotil ľudí podľa toho na akom aute prišli, ale ak prídem ku klientovi, ktorý má trvale problémy s platením a na dvore mu stojí nová X6 (X5, Q7, E-class), tak si pomyslím svoje…
Ako som povedal, SUV majú svoj význam, aj svoju klientelu…
Ale X6… mne sa jednoducho nepáči… je to taký divný bastard,
[4]
7. 5. 2009 v 22:54švihák lázeňský
Kluci, svému synkovi (3,5 měsíce) jsem koupil dupačky od Porsche design. Nevíte jak na něj budou koukat ostatní miminka? 🙂
[5]
7. 5. 2009 v 22:56švihák lázeňský
Ingister2, to inšpektór bylo za ty vědomosti, fakt dobrý! 🙂
Mě procenta nikdy nešly…
[6]
9. 5. 2009 v 20:58element5
Dinare, s článkem víceméně souhlasím, diskuzi jsem nečetl a foto pro tebe nemám, ale minulý víkend jsem v Sušici viděl nové eSko se zahrádkou a kajakem na střeše. Opravdu. 😉
[7]
11. 5. 2009 v 8:24Ingister2
to šviháku…
A nemáš jedno do čoho sa nakoniec pokadí??? :-))
[8]
13. 5. 2009 v 8:22
Ahojte, tak na tému BMW X6.
Pracujem v Nemecku, toto auto som videl medzi prvými, a auto sa mi zapáčilo na prvý pohľad. Má niečo, čím sa odlišuje od ostatných áut na trhu. Má svoju špecifickú charizmu.
Tak asi aj preto oslovuje veľké množstvo ľudí, ktorí si ho potom kupujú.
Trochu je to aj na škodu, lebo po čase bude „okukané“.
Ešte ke tej zábavnej časti.
Tak ja som mal možnosť vidieť tu v okolí Mníchova vidieť Audi A8 s prívesným vozíkom,
BMW 3 kabriolet naložený doskami, nespočetné množstvo SUV-čiek plne naložených a ešte ťahajúcich prívesné vozíky.
Takže mi to tak pripadá, že keď Nemci – fajnšmekri na automobily, dokážu niečo takéto, tak potom na čo sa my u nás na Slovensku alebo v Čechách hráme.
Však autá sú len spotrebný materiál.
Pravda je, že Ferrari alebo Lamborghini som tak ešte nevidel …
[9]
18. 5. 2009 v 10:37
Myslím že SUV je kompromis. Protože Dodávka mi dá více místa, sportovní auto zase lepší vlastnosti. X6 bych do toho nepletl, ta je na špici, a navíc tam sportu muselo ustoupit „utility“. Vždyť je jen čtyřmístná a kurf není (proti jiným SUV) taky žádný zázrak. Takže zas kompromis.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.