-
Bavorský dýchánek (M3 GTS)
Vlna kritiky se snáší v posledních letech na mnichovskou automobilku z řad „skalních“, „mladých a neklidných“ nebo naopak „pamětníků těch pravých BMW“. Jistě, BMW už nedělá svá auta stejně jako před dvaceti lety, jenže všechny ty řeči o ztrátě kurzu BMW, o zkonzumnění jejich aut, jdou zhusta na vrub přehnaných očekávání, chybějcích zkušeností s nedostatky předchozích generací a tudíž jejich přehnanou glorifikací, a to v kombinaci s nechápáním směřování automobilového průmyslu obecně, tady mám na mysli zejména brekot nad vyšší váhou aut, a na druhé straně sáhodlouhé diskusní rozbory hvězdiček NCAP, nebo otázku vývoje motorů, ano BMW bude mít tříválce s turbem, ale zlobit pro to bychom se měli na úplně jiné lidi než na bavorské inženýry, na ty se případně zlobme až ty tříválce nebudou nejlepšími motorizacemi mezi svou konkurencí.
Sám se nepovažuju za nějakého extra znalce starých pravých BMW, ale vzhledem k tomu, že jsem začínal na E30 v dobách, kdy byla aktuálním modelem, a má další auta byla až na výjimky právě BMW jsem snad schopen posoudit vývoj posledních dvaceti let, navíc zhruba deset let mám možnost projet si veškerou bavorskou produkci přicházející na trh a porovnat ji s konkurencí. Přesto, a možná právě proto, vím, že zásadním, co se událo za oněch posledních dvacet let není to, že by BMW rezignovalo na své firemní atributy dle hesla „Freude am Fahren“, ale že se jednak změnili ostatní, kteří se v tomto smyslu velmi zlepšili, a jednak, že v podmínkách diktovaných více a více všesvazující legislativou ani není možné, aby se auta špičkových výrobců svými kvalitami, schopnostmi, ale také charakterem stále více nepodobala. Je třeba tento trend chápat, stejně jako způsoby, kterými dnes mohou ti špičkoví svou špičkovost projevit, například extra edicemi sportovně zaměřených modelů.
BMW M3 GTS
Už když člověk tohle auto vidí stát vedle „obyčejné“ emtrojky, dojde mu, že to není jen poladěná emtrojka, to auto už svým postojem a dodatečnými prvky zbroje, říká, já jsem závoďák. Být tohle auto dílem tunera, řeknu njn., ale rozšířit rozchod a dát dozadu křídlo umí každý, jenže chyba lávky, změn je více, a na těch podstatných místech; brzdy, přepracovaná převodovka s jinými spojkami, stavitelný podvozek a zejména „poladěný“ motor, poladěný tak, že je to vlastně motor úplně jiný. A potom to zásadní pro sportovní auta – váha, váha která je pod patnáctisty kily, což je sice pořád o víc než sto kilo přes váhu slavné CSL, na druhou stranu tu máme o sto koní více.
Takže jak je to, tuníme, klameme tělem, nebo je tohle auto i schopné? Uvnitř skořepiny, polorám, hasičák, jo, dobrý, ale to je pořád v mantinelech netovárního tuningu. Jenže stačí nastartovat a prohrábnout plyn. Hm, to už začíná být zajímavé, totiž tam, kde se při prohrábnutí plynu u emtrojky ozve jemně barytonový zvuk véosmičky, GTSka zazní mnohem hlubšími tóny, ale s větší naléhavostí a následným zaprskáním při usazování se na volnoběh. No, tak se projedem.
Bohužel, celé mé projetí se omezuje pouze na okruh, snad mi těch patnáct kol dá alespoň pár odpovědí. Takže brnku o pádlo a jedem. Rychlost, jsem rychlost 🙂 ne, není to Blesk McQueen, ale ten zátah je famózní, od volnoběhu motor táhne, s prominutím, jako postřelená svině a rychlost s jakou se dostane ručička otáčkoměru k osmičce je fascinující, šup další kvalt a znova, vrůůůůméééén, zvuk se mění a já se držím volantu, ne, tohle není sportovní varianta silničního auta, tohle je polozávodní auto, prsk, prsk, dva kvalty dolů brzdy a zatáčka. Posadím se do pravé, ne moc zeširoka ať mám místo, a pak zatlačím, čekám totiž, že při té rychlosti a výkonu mi ustřelí zadek, a tak mrknu, co na to stabilizace v M módu… jenže nic, GTSko se jen zapřelo zadními koly a vystřelilo ze zatáčky, hmm, to auto bude mít limit možná o kus dál, než kam je schopna zajít moje kuráž.
A taky jo, kombinace širšího rozchodu se skvělými corsami dává takový grip, že dostat tohle auto do náznaku driftu mi trvalo pět kol, než jsem si troufnul zašlápnout to v zatáčce natolik, že jsem se dočkal mírné korekce elektronického dozoru. A vůbec tu nejde o nějakou záludnost, to auto je prostě tak úžasně stabilní a efektivní v držení čisté stopy, že rychlost k utrhnutí za plného tempa je už otázkou dostatku morálních sil, a také zkušeností, pokud si člověk dovolí vypnout stabilizaci. Ovšem, k driftování na parkovišti bude právě stačit jen vypnout stabilizaci a šlapat a točit, jenže k tomuhle účelu to auto stavěno není.
GTSko, stejně jako mně, mnohem více uspokojuje čistá stopa, efektivita, to je jeho rajon, tady exceluje, všechno pro takovou jízdu potřebné u něj funguje o kus lépe než u standardní emtrojky. Hlavní pochvala a fanfáry míří k řízení, naprosto dokonale vyvážené, citlivé, byť s minimální zpětnou vazbou (tu ale nemá žádné auto s motorem vpředu vyrobené v posledních deseti letech), stručně řečeno to nejlepší, jaké BMW za posledních několik let pustilo do světa, fantastické brzdy, skvěle dávkovatelné a i po patnácti kolech bez slábnutí fungující. Tohle vše pod taktovkou perfektně sladěného páru motor/převodovka.
Ano, ti dva si skvěle rozumí, M3 GTS je jedno z aut, které, atakujíc výkony (ve smyslu podání) supersportů mi celkem jednoznačně předvedlo, že manuál je už pasé, já vím, zábava, vtažení do děje, jenže ať se na mě kdo chce jak chce zlobí, výkony GTSka už jsou za limitem smysluplného použití manuálu, tohle auto není na okresky, na to má příliš brutální výkon i nastavení, přestože bude i tam dle mého schopné, jeho domovem je okruh, a tam svým syrovým a přitom chirurgickým projevem dokáže řidiče vtáhnout do děje i za pádla, alespoň u mě se mu to povedlo. Divize M předvedla, že stále umí. 😉
Kdo se bojí… GeTerosexuál na pátou
13 Responses to Bavorský dýchánek (M3 GTS)
[1]
28. 7. 2010 v 13:09iudex
Tak toto som čítal so zatajeným dychom… Rovnako, ako Teba vtiahla do deja GTS, mna chytil Tvoj popis.
Ja som síce mal možnosť si „zařádit“ na uzavretom letisku s trojkou, ale bohužiaľ len celkom obyčajnou, civilnou, no i to bol pre mňa zážitok. Preto si zvezenie s GTS dokážem predstaviť len náznakovo, každopádne vďaka Tvojmu textu o čosi lepšie. Takže tentokrát bez akýchkoľvek výhrad a komentárov palec hore.
[2]
28. 7. 2010 v 13:21da_b0mb
Hohooo
Tak s prvními dvěma odstavci nelze než souhlasit
No a ten zbytek? Měl jsem z toho skoro husí kůži…
…snad jen škoda, že nejsou fotky 🙂
[3]
28. 7. 2010 v 14:06Navtech
Brawurní blog! Přesně si vystihnul, proč už BMW tolik „nevyčnívá“ nad konkurencí (jak pro koho). Vždyť už i ten fiat má nejlepší dvojspojku na světě, že?!
[4]
28. 7. 2010 v 20:44GTI
V informační záplavě blogů, článků či diskuzních semenárních ejakulátů by se při letmém pohledu mohlo leckomu zazdát, že je tu jen zase jeden článek o jednom autě. O jednom autě z tisíců. Cee´d, sportáž, GTS, všechno jedno, padni komu padni, všichni jsme si u pumpy rovni. Jenomže tak to samozřejmě (naštěstí) není. Jen to vědět… A ten kdo nejen ví, ten, kdo zároveň i umí, může potom napsat blog, který se čte jako čítanka. A tohle prostě Dinar zvlád´ fakt na jedničku.
Ano, skutečně je to tak, že BMW je stále jedním z mála tahounů světového motorismu, je to (stále) ten, který byť svazován realitou dní, míří stále dál. A tu cestu klestí pro nás, tedy… pro některé z nás. Vlastně pro všechny, neb, že je v každé automobilce každý nový model BMW do šroubku rozebrán, na to můžeme vzíti jed.
Dinar nás vtáhl rovnou do kabiny geteeska. Výjimečná možnost. Možná právě tohle by tu leckomu mohlo votevřít vobě voči. Neb nevědět je snad ještě horší zločin, než… nemít.
BRAVO DINAR.
[5]
29. 7. 2010 v 15:50kolmar
Zdravim Mr. BMW 🙂 paradni text, paradne auto a urcite aj paradny zazitok. Co ja by dal za 15 kol…hoci len s masovou M3…
[6]
30. 7. 2010 v 9:04Dinar
Pánové, díky za pochvalu, dostat se ke GTS zatím považuju za největší úspěch v rámci toho do čeho jsem mohl zatím strčit svou zadnici. Ještě se hraje o „emjedničku“, první hotová (ne prototypy) předseriová auta už jezdí, tak uvidíme, každopádně příští týden bude nová srovnávačka vyšší střední, kvůli M37 a v srpnu možná přijde i kouzelník a postaví konečně emtrojku proti RS5. 😉
[7]
30. 7. 2010 v 9:11Dinar
A ještě ke GTSku, jsem si jist, že až se tím povozí širší novinářská obec, bude se nejvíc pokřiku týkat faktu, že jich bude vyrobeno tak málo. Důvodem je motor, přestože si za GTS nechá BMW dostatečně zaplatit, použití prakticky závodního motoru omezuje možnosti seriové výroby. Tolik fakta, na druhou stranu, dát do GTS standardní motor z emtrojky nepřišlo by to auto o přitažlivost a zcela jistě by se ho pár tisíc kusů prodalo. K tomu můžu říct jen to, vězte, že ne vždy automobilka dělá to, co radí její marketing, za sebe v tomto případě nemůžu než kroutit hlavou.
[8]
30. 7. 2010 v 9:31Perun
Dinar: řadím se do fronty gratulantů a také loudilů o nějakou fotografii.. Vždyť už se ani ten mobil dnes bez foťáku nedá koupit… 😎
[9]
30. 7. 2010 v 9:41Dinar
Perun: díky. Fotky z těchto srovnávaček nebyly a nebudou, už jsem tu párkrát psal, jak a díky komu se tam občas můžu dostat, jsou to interní akce marketingu BMW a já jsem rád, že se můžu svézt, fotit tam nesmí ani zaměstnanci. Horší je, že můj „kontakt“ jde koncem roku do důchodu a já budu nahranej, odkázán na novináře, vlastní zkušenost pak max. z akcí autosalonů v ČR.
[10]
30. 7. 2010 v 9:46Perun
[9] Dinar: Nó…. Tak vítej mezi většinu 😉 Nezbývá než nahodit udičku někam dál..
[11]
30. 7. 2010 v 10:08Dinar
Perun: myslíš něco na způsob…“Váš otec, který zemřel v Argentině, Vám zanechal akcie firmy Porsche v celkové výši…“ 🙂 Tak fajn, hned mi hoši připravte jednu GT2 a jednu GT3 na Hockenheim, přiletím zítra kolem třetí. 😉 Ale vidím to spíš na předplatné AMT, život je krutý. 🙂
[12]
30. 7. 2010 v 10:13webpaja
To je počteníčko…jako vždy od někoho, kdo jezdí…jezdí rád, dobře a se skvělými auty! 🙂
[13]
30. 7. 2010 v 10:51Perun
[11] Dinar: Není vysokých cílů! 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.