-
Krosouvrem tam a zpátky
Bmw X1 x-drive 20d
Jsem sedanista, neplést se satanistou, a říkám, že začátek konce světa přišel se zrozením auta s „poetickým“ jménem Kaškaj, kterým nám Nissan oznámil, že napříště se od něj nedočkáme ničeho s klasickou karoserií, protože budoucnost je v krosouvrech. Tenhle, od Nissanu velmi úspěšný tah, kombinován s boomem SUV, jejichž obliba roste také směrem dolů třídami, znamená, že my sedanisti budeme za chvíli ohroženým druhem.
Z toho důvodu, a také proto, že sám také vlastím i jedno SUV, přistupuju ke crossoverům s velkou nedůvěrou podezírajíc je z předstírání univerzality, která je ale dělána na způsob dortu pejska a kočičky (vezmi kastli kombi/SUV, zdvihni/sniž ji, přihoď 4×4, trochu plastů…) a výsledkem pak bohužel není očekávná spokojenost daná šíří schopností, ale spíše bolení břicha z toho, že auto nedělá pořádně…nic.
Takže, když mě můj tatínek, jezdící aktuálně grand vitaru, požádal, zda bych mu nevybral něco na automobilový vejminek, a začal mluvit o tom, že chce zachovat zvýšený posaz, ale vzhledem k tomu, že tímhle autem už nebude obrážet farmy v širém kraji, nepotřebuje off road, ale zase o čtyřkolku přijít nechce, protože žije v oblasti věčného sněhu (na poměry ČR), tedy poté mi bylo jasné, že slovu krosouvr se při svém výběru nevyhnu.
Nebudu to dále zamotávat, adeptů je několik, vzhledem k mé náklonnosti k BMW vedla logicky jedna z cest také k nim, přestože nějak podvědomě 🙂 tuším, že ten jejich krosouvr nebude pro mého tatínka to pravé, důvodem, proč o tom ale píšu, je, že to auto docela překvapilo mně.
S BMW X1 jsem dosud měl čest jen jednou, a to s našlápnutou předváděčkou 28i, což bylo zajímavé auto pro spojení atmosferického šestiválce s primárně nesportovní kastlí. Na rozdíl od větších SUV X3, X5 u nichž byl atmo šestiválec nevhodný, nestačí svým krouťákem na váhu těch aut, s X1 28i bylo svezení docela zajímavé.
Teď tu mám ale podstatně prozaičtější verzi, a to X1 20d xdrive, která je, z hlediska zaměření X1ky velmi referenční variantou.
Design
Chutě do toho, ať to máme odbyto, ano, často čtu o hnusu, obludách apod. ve spojení s X1, já s ní až takový problém nemám, vidím klasickou siluetu BMW, ze všech úhlů karoserie tvarově sedí, za vyloženě nepovedený ale považuju přední nárazník s náznakem radlice, či co to má být. Tady je určitě prostor pro facelift, aktuálně se dá tato partie vyřešit pořízením M paketu. Rozhodně mě tedy design X1 neuráží, a v pořízení by mi nepřekážel, na druhé straně nemůžu ani říct, že bych si X1 koupil právě proto, že vypadá skvěle.
Co se prostoru týká, tady přichází první překvapení. S používáním různých modelů BMW mám celkem slušnou zkušenost a prostě nízkou praktičnost danou menším vnitřním prostorem (v porovnání s třídní konkurencí) tak nějak očekávám. Ovšem věci se mění, a tak jak fungují z hlediska praktičnosti a prostoru ostatní modely řady X, tak funguje překvapivě (překvapivě s ohledem na vnější rozměry) i nejmenší X1. Prostor pro řidiče je naprosto bezproblémový, nikde nic neutiskuje, prostoru pro nohy je dost, přitom je zachována typicky bavorákovská „sportovní útulnost“, přístrojovka řidiče obklopuje, posaz za volantem je perfektní. A vzadu? Ani vyšší řidič zvyklý na pozici „dlouhé nohy“ neznamená, že se za něj nikdo neposadí, jistě není to žádný superb, ale naprosto stejný prostor za mnou zůstává ve většině aut střední třídy. A podívám-li se ještě více dozadu, pak můžu pouze konstatovat kufr velikosti kombíku nižší střední, dle mého dostatečné.
Jízdní vlastnosti
Znova musím začít ve stylu Gargamela, „nemám rád…“, já ovšem ne Šmouly, ale auta od BMW osazená xdrive. Jde o to, že modely s xdrive jsou nastaveny více nedotáčivě, bavorákovské neutrální vyvážení je pryč, a také řízení je postiženo, je lehčí, tupější kolem středu, hůř vyvážené. O citu mluvit nechci, taková debata mi u moderních konfekčních aut přijde velmi legrační, ale celkově si myslím, že xdrive ubližuje projevu řízení mnohem více než proklínaný elektrický posilovač. Jinými slovy, když bavoráka, tak rwd, tedy tam, kde to má smysl, čímž mám na mysli, že modely X se z této kategorie dají vyjmout, protože chtít po dvou a půl tunové cihle (X5), aby byla přirozeně vyvážená a zábavná díky koncepci rwd, je nesmysl, tady naopak je třeba nacpat auto všemi dostupnými obezličkami, aby bylo jízdně schopné, byť ve svém projevu syntetické, od této kategorie se prostě více čekat nedá.
Takže obloukem zpět k X1, pro kterou, z toho co jsem řekl, neplatí prakticky nic. První, co tu „nesedí“, je absence adaptivního podvozku, X1 je poslední v modelové řadě BMW, která tuto věc nenabízí. Takže si musí vystačit s nastavením jedním, a to je dobře, protože u toho auta by bylo na škodu, kdyby měnilo charakter jako ponožky. Je totiž nastaveno ve stylu klasických BMW, do tuha a přitom zachovávající dostatek komfortu, což znamená, že se s ním dá jet na rozbitém povrchu velmi rychle, podvozek pod karoserií pracuje, ta jako tuhý ingot pouze pluje, zatáčí s lehkým náklonem a přes použitý xdrive s minimálním sklonem k nedotáčivosti. A xdrive dokáže i vrátit to, co primárně ze zábavy ubírá. Zkoušel jsem na sněhu legrácky s 5er xdrive, s X5, ale u nich je limitem váha, při trochu vyšších rychlostech už se člověk při snaze o zábavu lehce orosí, protože taková jízda vyžaduje více „rezervního“ prostoru, ale X1 je při něčem podobném naopak ve svém živlu. Jel jsem s ní zhruba dvacetikilometrový úsek krásně zasněžené silnice s barierami po stranách a minimálním provozem, po tmě, tedy bez neočekávaných protisetkání v zatáčkách, takže jsem si mohl dovolit ji před každou zatáčkou rozhodit a se šklebem Mad Maxe po kankunenovsku prolítnout bokem. Skutečně paráda, šestnáct set kilo pořád ještě dovoluje xdrivu vést auto plynem jak je libo, ovladatelnost je perfektní, byl jsem tak vysmátý, že jsem se otočil a dal si půlku té tratě ještě jednou. Nekecám! Prostě zábava ve stylu, který bych schopnostmi ovladatelnosti toho auta na sněhu přirovnal k impreze nebo třeba A4 quattro v kombíku, a přitom na suché silnici je X1 lepší, méně nedotáčivá, s harmoničtěším pérováním. Jinými slovy, tohle je první xdrive, který mi nevadí, naopak, jestli X1, musí mít xdrive. A to už je něco, protože např. 3er E90 ve čtyřkolce bych nikdy nedoporučil, tam je devalvace charakteru na suché silnici zásadní.
Motor a převodovka
Hm, dýzl, čtyřválec, o tom motoru byly popsány stohy papíru, ano, turbodíru nemá, jede od volnoběhu, krásně se točí, má dobrou spotřebu, ale pořád je to čtyřválec s kulturou chodu horší šestiválce, což v karoserii modelů X, které s výjimkou nové X3, na které se v tomto směru zapracovalo, trpí horším odhlučněním. Tedy v X1 se 20d projevuje vibracemi na volnoběh a nehezkým vrčením, při ustálené jízdě je to o.k., ale pod plynem je motor prostě hlučný. Spotřebu jsem při svižném ježdění držel pod deseti litry, s benzinovým 20i bych byl nejspíš tak o litr dva výše, ale s mírně lepší dynamikou a za podstatně lepší zvukové kulisy. Ale tohle je otázka preferencí.
Převodovka, zde opět X1 stojí v pozici posledního v řadě a čeká, nejspíš s faceliftem, na nový osmikvalt (mluvím o automatech), ale i tak tento „starý“ šestikvalt je pořád automatem, nad kterým by se spousta automobilek oblizovalo, mít ho v nabídce. S dýzlem spolupracuje příkladně, drží ho pěkně v oblasti největšího krouťáku, žádné řvavé vytočení při každém náznaku šlápnutí na plyn, prostě pohoda, v manuálním modu taky bez problémů, pro svižnou jízdu stačí řadit si mezi čtyřkou a pětkou, celkově i na dnešní dobu velmi slušný standard.
Závěr
Nemůžu, než to auto pochválit, jakkoliv tohle není třída pro mě, vidím to tak, že přemýšlí-li mladý otec rodiny nad nějakým kombíkem nižší střední příp. rozměrově menšími modely střední (a v případě, že chce navrch 4×4 tady ani moc možností nemá) nebo přímo crossoverem, měla by být X1ka žhavým kandidátem. Z řidičského hlediska jezdí jako ty nejlepší hatchbacky, je praktická jako ostatní crossovery, má důstojnou image, já bych řekl, velmi dobrá volba, tohle auto se rozhodně nedá strčit do škatulky dámských kabelek nebo krosouvrů pro rozvážení dětí do škol, šíře jeho schopností je skutečně velká. 😉
Krosouvrem tam, esuvéčkem zpátky Tak kterou? (díl 3.)
27 Responses to Krosouvrem tam a zpátky
[1]
10. 2. 2012 v 12:11GTI
Není co řešit, jakkoli na diskusích pitváme kriticky každičký model (nejen od BMW) fakt až do těch ponožek, obecně se holt musí konstatovat – je to bavorák. Tvůj šoférský um umí nad obecnou mez vytěžit z vozidal maximum a to maximum pak výborně popsat. Tedy ano, beru na vědomí, je to bavorák. Díky.
Zastavit se však ještě musím v tvém textu u užitého slova – tatínek. Příznám se, že mi to při čtení vehnalo slzu do voka (stárnu…), fakt a upřímně. Také svého tátu oslovuji „tatínku“… Je v tom pravda vztahu, pravda úcty, pravda lásky a pravda… života.
Díky Dinare.
[2]
10. 2. 2012 v 12:31T613
Jupíí jej, to je počteníčko..
[3]
10. 2. 2012 v 12:36_Teddy_
neviem ci len mne, ale nezobrazuju sa mi obrazky. Miesto kde by mali byt je prazdne, biele. A ked nan kliknem pravym a dam zobrazit, ukaze sa len „unauthorized“, a link vedie kamsi na email.cz…
[4]
10. 2. 2012 v 12:38Emel
Moc pěkně podáno, hlavně jízdní poznatky jsou výborné.
Mě osobně se X1 nelíbí, zejména kvůli přední masce, ale ani z proporcí nejsem moc nadšený. Je možné, že i ty proporce jdou na vrub předního nárazníku, který místo aby relativně vysoké auto opticky odpíchl od silnice působí dojmem jakési rozplizlosti. Pokud SUV od BMW, tak za mě X3 po faceliftu… alespoň co se designu týče.
Pokud jako mladý otec přemýšlím nad kombíkem v nižší střední, jsem zhruba na polovině ceny X1… ale to jen tak na okraj, řečí o ceně už bylo v poslední době dost.
[5]
10. 2. 2012 v 13:09Dinar
GTI: díky, vím, že tyhle věci cítíme podobně. 🙂
T613: kdybys tak někde sehnal 603, tu bych rád zkusil, napsat to pak můžem spolu. 😉
Emel: proporce mi přijdou o.k., takový zvýšený kombík, základní bavorácká linka s dlouhou kapotou tam je, převisy v pohodě, vzhledem k vybrání blatníků by to auto sneslo větší kola, myslím celkový průměr vč. gumy, nárazník s maskou jsou opravdu horší, ale zkus mrknout na tu empaketovou verzi, to je o dost lepší. S konkurencí těžko srovnávat, tohle není SUV, opravdu spíš crossover, sedíš jako v osobáku, žádná židle, ke srovnání je mnohem blíže scout než tiguan, například.
Co se výběru týká, já to srovnání s kombíkem nižší střední nemyslím logicky z hlediska ceny, ono taky, který kombík C-segmentu má awd, ale to srovnání sedí z hlediska jízdních vlastností a prostoru. Tedy, ¨máme-li tu dobře situovaného mladého otce rodiny, který principielně nechce velké auto, protože rád řídí, pak může sáhnout po X1 a bude, dle mého, spokojen. 😉
[6]
10. 2. 2012 v 13:19Starfighter
Výborný test v Harrisovském střihu. To tady hrozně chybí, paráda Dinare 😉
[7]
10. 2. 2012 v 13:19Emel
Koukám na to eMko (které jsem na silnici snad ještě neviděl) a je to fakt o hodně lepší… auto konečně má aspoň náznak offroad looku a nevypadá tak rozplácle.
Převisy jsou samozřejmě ok, dlouhá kapota dejme tomu (u krátkého auta trošku diskutabilní),
[8]
10. 2. 2012 v 13:29krultheking
moc dojemne hosi…
k autu: x1 o tobe vypovida zhruba totez, co boxster
k testu: ten zaver to zabil, mlady tata rodiny 😀
[9]
10. 2. 2012 v 13:35T613
joo, žel nikoho takového neznám. Teoreticky můžu posloužit jen vojenskými veterány.
[10]
10. 2. 2012 v 13:37Dinar
[7] Dlouhá kapota být musí, je to BMW. 😉 Do ofroadového looku bych X1 osobně ani netlačil, charakter toho auta je opravdu zcela jinde než u X3 a X5, což jsou jízdně taky schopná auta, ale o zábavě se v jejich případě bavit nelze. Ale protože nevybírám pro sebe a podstatnější vlastnosti než ovladatelnost jsou vyšší posaz a ticho na palubě, tak jsem si objednal ještě i tu X3 se stejným motorem, protože ceny se teď dají domluvit více než slušné na cokoliv. Rád bych zkusil, o kolik je dvoulitr v X3 utlumenější než v X1 (třílitr je o dost tišší než v akt. X5), tak uvidíme, chystám se na lyže, tak ji taky vezmu do hor a bude-li to stát za to, dám sem pak třeba nějaké srovnání. 😉
[11]
10. 2. 2012 v 13:41Dinar
[8] k tobě: cos napsal o x1, potažmo boxsteru vypovídá o tom, žes zatím řídil max. šlapací autíčko. Co se mladého otce rodiny týká, je to opět o tobě, budeš-li předpokládat, že jsou na tom automaticky všichni stejně jako ty, tak tím looserem zůstaneš už na vždy. 😉
[12]
10. 2. 2012 v 13:45Dinar
[9] Škoda, že jen vojenskými, jestli je něco, čím bych se chtěl svézt, tak je to 87ka, to auto je pro mě větší ikona než 911, mám po dědovi všechny „Hanzelky“, co kdy vyšli, jako kluk jsem v tom ležel, 603ku mám zas spojenou s jinými vzpomínkami, bohužel jsem ji nikdy neřídil. 😉
[13]
10. 2. 2012 v 14:29T613
Bohužel s osobníma Tatrama přímo neznám nikoho, takže nemůžu posloužit. Kdysi jsem věděl od jedné odstavené a shnilé 603, ale ta už je asi taky fuč..
[14]
10. 2. 2012 v 14:33Emel
[10] Dinar: dlouhá kapota musí být něčím vyvážená… jinak skončíš jako u Z3 Coupe. Ale budiž, u X1 je to ještě v pořádku.
X3 mě docela zajímá… byť je to mimo mé cenové hladiny, tak je to jedno z mála SUV co se mi líbí a uměl bych si ho v garáži představit.
[15]
10. 2. 2012 v 20:34Ronault.
Příjemné počtením, skoro jako vždy. I pro mne docela cizí kategorie, ale proč ne, na stáří to chápu, viz můj tatínek (když to používáš i ty), který taky volil něco s trochu vyšší stavbou, jen tedy se skoro třetinovou cenou 😀
Na fotkách je už ten konkrétní zakoupený model? Já jen, že dle SPZ bych ho mohl někdy potkat 😉
[16]
10. 2. 2012 v 21:45Dinar
[15] Ne, to auto je půjčené u jednoho nejmenovaného dealera bmw z jednoho blíže neurčeného města. 🙂 😉 Teď mi tu stojí od nich X3ka dokonce s nápisy přes celé auto. Jak jsem ale zmiňoval někde v textu testíku, že X1 nebude favoritem výběru, tak se tak i stalo, auto je z pohledu mého tatínka moc sportovní, sedí se nízko a vůbec… Uvidíme, co X3, ale stejně si myslím, že to skončí tiguanem, možná sportage nebo naopak XC60, tajným tipem je novinková CX5, na svezení s ní se těším. 😉
[17]
10. 2. 2012 v 22:11Emel
Jo, CX-5 vypadá dobře… mě se nakonec líbí i ta CX-7. V prémii se mi líbí ještě GLK a Q5, ale čistě okem pozorovatele, jízdní zkušenosti nemám. Na XC60 byly brutální čekačky, nevím jak je to teď.
[18]
10. 2. 2012 v 22:21Ronault.
[16] Ten nejmenovaný dealer v nejmenovaném městě co má teď před nejmenovaným divadlem vystavená auta 🙂 teď hledal nějakého pisatele, co by jim psal do magazínu články, většinou překlady. Tak mě přesvědčovala má drahá, že u toho pořád sedím, čtu a píšu, že bych taky toho něco měl 😀 To tak… naštěstí ten inzerát už zmizel 🙂 Já a psát třeba o BMW, to by dopadlo…
Tak možnosti to jsou zajímavé, což o to, doufám, že o nich budeš stejně referovat jako o X1 😉
Taky pak dej vědět, co nakonec vyhrálo, ať vím, co v tom nejmenovaném městě pozorovat podrobněji, ale pokud to bude Tiguan, tak to vzdávám 😀 😉
[19]
11. 2. 2012 v 0:05kyklop
nadherne polnocne citanie 🙂
[20]
11. 2. 2012 v 17:42Dinar
[18] Co to bude, nevím, posledně jsem vybral tu vitaru, i přes strašlivý kompromis tragického renault dýzlu se mi to jevilo jako nejlepší auto pro daný účel, a vzhledem k tomu, že se osvědčilo, dostal jsem důvěru i teď. 🙂 Ale jak jsem psal, potřeby se mění, a důchodci skutečně ocenňují jiné věci než my mladíci. Co se tigiho týká, nebyl bych zdaleka tak kritický, mě se v něm sice nelíbí posaz, ale jinak je to po fl auto jako fík, dvoulitr tdi s dsg je naprostá špička, rozhodně produkuje méně hluku než to samé v X1. Ale uvidíme, hodně jsem zvědav na tu mazdu, je to novinka, měla by být lepší, na druhé straně je tu zas zlaté pravidlo nebrat první ročník. Ať tak nebo tak, raději bych, kdyby byl tatínek méně racionální člověk a chtěl si na autovejminek pořídit třeba sportovní kupé, to bych vybíral určitě s větší chutí. 😉
[21]
11. 2. 2012 v 21:56Ronault.
[20] Nalejme si čistého vína, Dinare, právě pro ten tragický Renaultí diesel se ta Vitara osvědčila. I místní uživatel woody alien si jej pochvaloval. Takže já být tebou, tak jdu ještě předvést tatínkovi Koleose 😀 (ten se mi povedl 😉 … no i když ta 2,0 dCi je o kus dál než stará 1,9 dCi, tady bude vadit naturel zbytku auta, ale ani bych se nedivil, kdyby seděl staršímu člověku)
Špatně jsi mě pochopil, k Tigimu vůbec nejsem kritický, naopak proti němu krom interiéru a umístění klimatizace vůbec nic nemám. Jen při té četnosti na silnici bych vzdal možnosti, že na tebe v centru nejmenovaného města náhodou natrefím 😉
To máš tak, když vidím určité auto, tak vyhlížím, jestli by to nemohl být GTI, totéž s WL a mnoha dalšími atd. 😉
S Mazdou souhlas a to včetně prvního ročníku.
Ne vždy je dobré lidi přesvědčovat o svých racionálních postojích. Taky jsem loni přesvědčoval, že na 12t km ročně a cesty do práce je zbytečný v relativně malém autě diesel, ať peníze za diesel vrazí do o třídy většího a tudíž pohodlnějšího. Neprošlo to… ale v konečném důsledku je spokojený nad míru, tak proč ne 😉
[22]
12. 2. 2012 v 22:48lled
Tohle jsem absolvoval v 2006 – Beskydy, auto pro dva + veliky pes, samota, v zime hure dostupne (ale traktor protahne), nakonec vyhral Subaru Forester – i kdyz to byl takovy krok do neznama. K staveni vede nezpevnena cesta takze vyssi svetla vyska byla podminka a take z duvodu horsi dostupnosti v zime pohon 4×4. Po case se ukazalo, ze svetla vyska neni az tak dulezia, pohon 4×4 nutnost. Dneska bych volil asi X1 – ktera se mi vizualne nesmirne libi.
[23]
13. 2. 2012 v 0:06Navtech
Ahoj Dinare…
Nakonec to skončí v této kategorii u financí. Těžko zvolíš Dustera, protože se do něj nasedá lépe, než do X3, což je z podstaty hovadina. Jde o preference, čoklové, děti, tvoje děti, jestli je vozí na tátovu chalupu, nebo na tvojí, platí to auto táta, nebo ty… však víš… Jsi vrtulák, tak jaký testy? Chceš mu po vitaře asi polepšit, jinak by si ho nestrkal do báva a začal nějakým kaškajem, co ve finále s 4×4, dementním automatem a s ekokůží vyjde přes 8 stováků?! Kup mu auto a nespekuluj. Můj názor je, že mít v rodině víc značek, než jednu, je vždycky na ho.no:))
[24]
13. 2. 2012 v 0:08Navtech
Jo a ještě jednu… Lepší „hnusný“ bávo, než než „krásnej“ asiat.
[25]
13. 2. 2012 v 9:46GTI
[24] 😀 Tohle je věta, která napřed vyrazí dech, a pak člověka donutí kejvnout hlavou… jo, životní pravdy, to nejsou slogany z filmů o Krtečkovi…
[26]
13. 2. 2012 v 21:27jakubMG
Dinare, dekuji. Dobry text o X1, GTI lepe popsal uzasnost Tveho textu o tatinkovi, ale absolutne poprve ctu „pravdu o podvozcich xDrive“. Konecne. Navic stejny devalvacni efekt na jizdni vlastnosti ma Haldex na PASSAT.
Zkus projet jeste Scouta, techniku ma shodnou s Tiguanem a je vyrazne komfortnejsi a pritom jistejsi ( jasne ze je nizsi ). A nebo nove Subaru XV, tatinek by v nem jeste mohl honit vodu..:0)
Ty tipy beru s pokorou, vis toho sam o autech dost.
[27]
14. 2. 2012 v 21:45loydl
kup mu GLK a mas po starostech
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.