-
Modrobílé zítřky
BMW i8
BMW bude mít nový sporťák, co sporťák, supersport, reinkarnaci emjedničky… Jo, a bude to hybrid! Cože?? Nějak takto jsem reagoval při prvních informacích o připravované i8 před pár lety. Pak ji ukázali, designově nádherný počin, ovšem ten zbytek… Naděje na pilovitou V10 nebo alespoň turbenou V8 či R6 vzala za své a nastoupilo složité vysvětlování funkce složitého pohonného řetězce, v němž skutečně figurovala slova elektromotor a tříválec. Prostě noční můra každého fandy modrobílé vrtule. Jak plynul čas a s ním spousta testů íosmičky, tak íosmička plynula mimo můj zájem, resp. spíše ostentativní nezájem, kdy mi v diskusích o ní stála maximálně za povzdech ve smyslu, „jó být tam tak šestiválec, mohlo to být ňáký auto.“
To vše platilo, až do onoho osudného čtvrtka (řečeno s klasikem), kdy se naše cesty protnuly a mě bylo do íosmičky usednout a krátce ji projet. Na nějaké podrobné testování nebyl prostor, ovšem i toto letmé setkání stačilo, abych si poopravil názor.
S tvary íosmičky jsem problém nikdy neměl, myslím, že jestli nějaký sporťák svým ztvárněním dokonale vyhmatává tep doby a ukazuje cestu kudy dál v designu sportovních vozů, pak je to právě i8, podle mně každého fandu sportovních aut musí při pohledu na ni šimrat v podbřišku. A šimrání nekončí ani po otevření nůžkovitých dveří, ano trošku zbytečná „Lambo“ manýra, ale efektní a praktičnost neomezující, po níž následuje klasické supersportovní upadnutí přes práh do sedačky parádního interieru. K tomu poznámka, pokud si někdo potrpí na elegantní nastupování do svého vozu, i8 pro něj nebude, nastupuje se pádem, vystupuje se vyškrábáním ven. Ale vystupovat se nebude řidiči chtít, kabina je totiž skvělá. Vím, interiéry BMW za nic nestojí a rozpadávají se už v autosalonech, přesto tvrdím, že tohle je aktuálně nejhezčí interier mezi sporťáky dané cenové kategorie. Navíc i přes designovou finesu si stále drží dokonalou BMW ergonomii, také prostoru je zde překvapivě hodně a najít dokonalý posaz dokáží bez problému i dlouháni, tedy zatím je to bez ztráty kytičky.
Následně nám, nám proto, že akci absolvuji spolu s testovacím souputníkem a diskusním kolegou webpajou, člověk od BMW do podrobna vysvětluje, jak funguje systém pohonu, jeho možnosti a nastavení a jízdních režimů. No, a pak vyrážíme. Po zmáčknutí startéru se motor probudí s hlubokým sonorním zavytím a… ale ne, tady začíná příběh i8 jít svým směrem, tedy po zmáčknutí startéru se ozve zvukový signál, jakože auto je ready, a víc není slyšet nic. Vyrážíme na elektriku a já z místa spolujezdce sleduju tiché plutí, které by mělo údajně na plně nabité baterie vydržet dvacet kilometrů s omezením rychlosti na 120 km/h. Po přechodu do hybridního modu se poprvé probudí tříválec a jak Pája mačká plynový pedál začíná pohon íosmičky své představení. Auto nakopne společné úsilí elektromotorů a tříválce, íosmička sebou mrskne a vyrazí vpřed. Způsob, kterým vyrazí je velmi uspokojivý, ale hlavně, děje se tak za velmi hutného zvukového doprovodu. Od BMWmana jsme se dozvěděli o rezonátoru ve výfukové soustavě i „přihrávání“ zvuku do reproduktorů, ať se ale na zvukovém projevu podílí cokoliv, výsledek je skvělý, pod plynem zní íosmička vyloženě osmiválcově, zvuk je zcela prost „syntetické“ složky, kterou má např. M5, a to platí nejen uvnitř, ale i zvenku. Padají poznámky o italských osmiválcích, celkově je to takový mix., dole spíše hutnost nějakého amerického železa, nahoře je slyšet bavorsky mechanický zvuk, opravdu možná podobný spíše italským V8, velmi pěkné. Přesedáme a já se nezdržuji s el. nebo hybrid módem a rovnou přepínám do sportu, tahám za pádlo a pak už jen ručička otáčkoměru letí za šestku cvak, další kvalt, vrůůům, cvak, brzda podřazení, krátké vrrm, jak převodovka předvede meziplyn, plný plyn, cvak a cvak, míjíme kolonu běžného provozu, první ostřejší zatáčka, usazuji íosmičku do oblouku a čekám, apex, plyn a vrůům, paráda, základním pocitem je lehkost, neutralita, nízké těžiště i relat. nízká váha plus perfektně odladěný podvozek. Tohle se povedlo. Dávám ještě pár zatáček a pochvaluji si řízení, které byť elektromechanické, je lepší než u všech ostatních současných BMW, živé kolem středu, výborně vyvážené, správně sporťákovité.
Následuje pár km po městě, kde i8 předvádí komfort a bezproblémovost použití v nízkých rychlostech a doplňuje tím mix vlastností, které oddělují sportovní auta od špičkových sportovních aut. A tím i8 bezesporu je, i přes svůj dnes ještě nestandardní pohon.
Musím tak skončit konstatováním, které jsem v různých obdobách v testech i8 četl, tedy, že jestli takto má vypadat budoucnost sportovních aut, není třeba plakat. Jinými slovy, užívejme atmosférických šesti-osmiválců a manuálních převodovek, dokud jsou, ale právě jen a proto, že jednoho dne už prostě koupit nepůjdou, a ne proto, že tato klasická kombinace musí nutně znamenat lepší auto. 😉
dinar.blog.auto.cz
- Září 20201 Příspěvek
- Červen 20201 Příspěvek
- Říjen 20191 Příspěvek
- Duben 20191 Příspěvek
- Září 20181 Příspěvek
- Červen 20181 Příspěvek
- Květen 20181 Příspěvek
- Duben 20181 Příspěvek
- Březen 20171 Příspěvek
- Leden 20171 Příspěvek
- Říjen 20161 Příspěvek
- Duben 20151 Příspěvek
- Únor 20151 Příspěvek
- Únor 20141 Příspěvek
- Listopad 20132 Posts
- Srpen 20131 Příspěvek
- Únor 20131 Příspěvek
- Únor 20123 Posts
- Prosinec 20101 Příspěvek
- Listopad 20102 Posts
- Říjen 20101 Příspěvek
- Červenec 20101 Příspěvek
- Březen 20101 Příspěvek
- Únor 20101 Příspěvek
- Červen 20091 Příspěvek
- Květen 20092 Posts
- Duben 20091 Příspěvek
- Únor 20092 Posts
- Leden 20092 Posts
- Prosinec 20082 Posts
- Listopad 20081 Příspěvek
- Září 20081 Příspěvek
- Červenec 20082 Posts
- Červen 20081 Příspěvek
20 Responses to Modrobílé zítřky
[1]
20. 4. 2015 v 13:04MariAchi
Hezké čtení 🙂
A jak ho teď vidíš vedle ostatních cenově
podobných aut? Já ho zařadil vedle 911.
[2]
20. 4. 2015 v 13:06Dinar
Ano, 911 byla zjevně cílem a bench markem, pocitem z jízdy je jí i8 dost podobná. Slušné na první pokus, řekl bych. 😉
[3]
20. 4. 2015 v 13:08MariAchi
Btw.: tohle jsem o i8 napsal Pajovi:
Ja to vidim spis jako univerzala, nejbliz asi k te 911. Efko je spis super vikendovka, s i8 klidne poberes 90% toho, co potrebujes jezdit. A pritom ti ucetni ani nemuze rict, ze ses magor. Spis si tu i8 umim predstavit v Londyne, nez u nas, k nam je vhodnejsi neco na vyblbnuti a pro kazdodenni jezdeni neco nenapadneho…
[4]
20. 4. 2015 v 13:33Dinar
Záleží vyloženě na potřebách, já to mám do kanclu z garáže 18 km, ráno v provozu odpo v provozu, to je ideál pro elektriku, ale ta možnost vzít to občas oklikou a trochu se pobavit může být v i8ce prostě v jednom balíčku. Navíc se s tím dá v poho cestovat. S rozdílným charakterem oproti ftypu souhlas. Ale i v souvislosti s tím, co píšu na konci, tj. užívejme klasiky dokud to jde, mi z toho pro mé potřeby vychází daily driver a cesťák v dýzlu a jako víkendovka cayman gts. 😉
[5]
20. 4. 2015 v 13:35MariAchi
Jo, Cayman GTS, chtel bych si na nej aspon sahnout 🙂
[6]
20. 4. 2015 v 14:05iudex
Hmm, zaujímavé, ak vyhranený a vyjazdený šofér ako Ty dá íosmičke zelenú, tak to asi naozaj nie je len taká mníchovská eko-maniera. Ostatne niečo už o prekvapivých dojmoch naznačil paja, keď mi písal o absolvovaní predvádzačky, takže dva hodnoverné zdroje. 😉
Každopádne to stále vnímam ako pioniera, priekopníka, ktorý nutne nesie riziko novátorských chýb. V druhej generácii by som si vedel predstaviť dve verzie tohto modelu: jednu takúto eko-variantu, ale s predĺženým dojazdom a teda schopnú viac fungovať ako elektromobil a druhú performance verziu s R6, kde baterky budú hlavne na podporu okamžitého zrýchlenia a pružnosti (teda smerom k NS-X či LaFerrari).
[7]
20. 4. 2015 v 14:43webpaja
Někteří říkají, že tenhle kluk má vytetovanou vrtuli i na patách a že chrápe jako řadovej šestiválec…první slovo tedy patří jemu…Dinarovi.
Co o i8 můžu já napsat víc? Nůžkový dveře mají něco do sebe, lehkost s jakou se zvedají i zavírají je nepředpokladatelná. Jasně odhalí karbonovou neupravenou vánočku skeletu a ačkoliv otvor není příliš vysoký, při troše cviku a s radou maníka od BMW vystrčíte zadek jako na kolonoskopii, vrznete s ním dovnitř a pak natáhnete zbytek těla. Palubka je jednoduchá, futuristická, intuitivní a vše odpovídá cenovce +3M. Sedačky jsou skořepiny, ale nesmírně příjemný a pohodlný. Aktivace (ne startování) pak nepřekvapí nikho, kdo zkusil Lexus nebo čistý elektromobily. Co překvapí je naprosto intuitivní, přesný, lehký řízení, který svou linearitou a konzistencí nemá obdoby ve všech autech, který jsem s podobným systémem posilovače řídil. Auto mi připadne jako by mělo hmotnost pírka, zčásti díky karbonovýmu skeletu, zčásti díky umístěný elektropříslušenství v podlaze. Překvapí, že se dá celkem rozumně svižně drandit na „dráty“ celkem běžnými rychlostmi.
Na to pravý ořechový to chce dát volič jízdních režimů do S. Zvuk, který se line interiérem a chvílemi mazlivě drtí uši zní jako VROOOOUUUUUAAAAAAAAAAAm, kdy poslední stovky otáček letí tóny nahoru, stále však v barytonovým soundu, ječení je návykový a zrychlení na jakoukoliv neslušnou rychlost velmi silný, návykový. Auto jede jako po kolejích. Jemná pocitová dikce zatáčení pomocí zadku potěší, stejně jako perfektní komfort na silnicích kolem Hlučína (místní znalci vědí o čem mluvím).
Nechám vzhled na pokoji, mě se líbí…resp otáčí hlavy všech, kteří i8 potkají. Nemusí se každýmu zdát krásná, ale je nesmírně působivá, naprostý zjevení. Základní linie jsou jasně bavorácký a detaily dávají smysl.
Teď není na pořadu dne, užívejme si dinosaury chlemtající drahocenou tekutinu dokud to jde, ale až jednou…tak to nebude tak zlý, jak jsem si myslel. BMW i8 mě uchvátilo 😉
[8]
20. 4. 2015 v 14:58webpaja
(3) Ano, souhlas, ale bez nějakýho mučení jsem dal s V8S Ostrava-Košice-Brno-Praha za 24h bez problémů a nějakýho zaváhání… Přesto i8 bude o něco využitelnější 😉
[9]
20. 4. 2015 v 15:16MariAchi
Pajo…tys jel s i8 kolem Hlucina a nestavil ses? To si snad delas **** 😀
[10]
20. 4. 2015 v 15:32webpaja
(9) Nechci, aby to znělo jako výmluva, ale fakt nebylo moc času…navíc kolem poledního. To ještě soustružíš 🙂
[11]
20. 4. 2015 v 15:49MariAchi
Kolem poledniho chaluju rohlik se salamem a chapu, zes nechtel, abych ti umazal volant 🙂
[12]
20. 4. 2015 v 17:39Dinar
[6] Ona je i8 opravdu „jen“ sporťák, není to supersport, mně nejvíc sedí srovnání s carrerou, jak projevem, tak praktickou použitelností, je to sporťák daily car. Možná je i 918ka daily carem, ale každopádně s přídomkem supersport, tj. řádově jiné výkony, řádově vyšší cena. Vývoj si představuju opravdu ve větším dojezdu čistě na elektriku a postupném snížení cenové hladiny díky rozšíření technologie pečených karos. dílů i do konfekčních modelů BMW, stejně jako pohonu, to celé tak, aby cenou i8 mohla konkurovat klasické 911 s podobným výkonem, zatím je drahá. 😉
[13]
20. 4. 2015 v 17:44Dinar
[7] Ty vrtule na patách, nevěřil bych, čeho si nevšimneš. Příště žádný společný apartmá. :)))
Napiš něco k představovačce XE, já z toho nemám ani fotku. 😉
[14]
20. 4. 2015 v 17:46Dinar
Mariachi: tys jel i3?
[15]
20. 4. 2015 v 17:47MariAchi
Ne, i3 jsem jeste nejel.
[16]
21. 4. 2015 v 19:34Tomik_1
Kluci, vy mi děláte radost! 🙂 Tohle kdyby bylo jakkoliv dlouhý, a to včetně diskuze, tak čtu a čtu a čtu a sním 😉
Trochu mám problém s přijetím zvuku z repráků. Na to si musím asi najít názor sám. Fakt je ten, že mi to od stolu přijde, jak kdyby sis na PC monitor dal tapetu playera od McIntoshe a poslouchal MP3. No, uvidíme…
Budu muset zkusit taky 😉
[17]
22. 4. 2015 v 12:32Dinar
[16] Uvnitř nemáš šanci poznat, jestli to je z repráků nebo od výfuku, navíc je to dle slov bmwmana kombinace rezonátoru ve výfuku a dohrávky z repráků, a podle mně mnohem lépe zvládnuto než u M5, kde je ten zvuk cítit umělotinou, tady se fakt dá vést debata, jestli je v tom autě osmiválec us provenience nebo italský. Prostě dobré. Jsem zvědav, jestli nějak podobně vyladí zvuk té R3 i v běžných modelech, neměl bych pak s tím tříválcem žádný problém. 😉
[18]
26. 4. 2015 v 22:08Emel
Tentokrát se kloním k Tomikovi, ať je ten zvuk sebelepší, je to prostě švindl.
Jinak ale… theres something about i8, tohle je už několikáta pozitivní recenze od lidí, kteří nemají za nickem Antidiesel 😉
[19]
27. 4. 2015 v 13:41Dinar
[18] Ano, švindl, v případě, postavíme-li hranici tak, že hardware úprava je ok a software ne. Jenže kdyby se tato hranice měla vztahovat i na jiné věci spojené s pohonem/dynamikou auta, pak bys měl dnes švindl prakticky všechno. Aby mělo současné auto zvuk i třeba při osazení V8 s turby, musíš vyloženě postavit výfuk, který zvuk vytvoří, žádná mechanická nirvána a ryčení vzduchu v sání se nekoná.
Ale jo, taky bych měl raději auto s pořádným motorem a laděným laufem, než spoléhal na elektroniku, jen jsem u i8 chtěl říct, že výsledek je velmi dobrý, až tak že i ten, kdo má naposloucháno, jen je ohledně i8 neinformovaný, nemá šanci poznat, že je „šizen“. 😉
[20]
29. 4. 2015 v 12:48webpaja
(18) švindl nešvindl, i8 prostě jezdí výtečně a stejně dobře zní. Co je mi pak po švindlech? :-).
Ta holka, co jí máš na skrytý stránce webovýho prohlížeče má taky umělý a zíráš na ní 😀
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.