-
Racing is Life – UPDATED
Letošní závodní sezóna je bohužel zásadně ovlivněna čínským pořadatelem, který se rozhodl celou její první polovinu zrušit, a tak rok 2020 bude hlavně ve znamení mcqueenovského „just waiting“. A čekání je opravdu otravné, broušení simulátoru sice trochu pomáhá, ale vůni benzínu a horkých gum vykouzlit nedokáže. Proto jsem rád za každou příležitost, kdy je možné se do závodního auta posadit, a nutno říct, že náš týmový boss se v tomto směru velmi snažil a i přes komplikovanou situaci se mu podařilo dostat nás dvakrát na okruh. O tom prvním testování, mosteckém, se v diskusi svého blogu zmiňoval už webpaja, to druhé, brněnské, proběhlo minulý týden a já jsem měl možnost si ho užít.
Předmětem testů byla naše nová zbraň do 4. divize Kramp Endurance poháru, zvaná „Příhodova bestie“, auto postavené na základě první generace BMW 1 coupe s vnitřnostmi z BMW M3 dvou generací. Je to opravdu zajímavé auto, podvozek, resp. nápravy z M3 E90, spec. skládaný dif. Drexler, hnací řetězec z M3 E46, což zahrnuje geniální motor S54 a bohužel už méně geniální převodovku SMG. Auto má původní ocelové šasi z 1er coupe, ale všechny další karosářké díly jsou originál „Příhoda design“ v karbonovém provedení. Díky této kombinaci má bavoráček velmi zajímavé parametry, kdy odbržděných 370 koní pohání pouze necelých 1.200 kilo. To, plus sofistikované nápravy z M3 E90 a dokonalý samosvor tvoří velmi schopný stroj, jehož projev limituje jen a pouze obutí. Ve 4. divizi není bohužel možné použít slicky, které by si nadmíru schopný podvozek zasloužil, je tedy třeba najít pro dané auto nejlepší variantu semi slicků, a to bylo také hlavním cílem tohoto testování.
K vyzkoušení jsme měli dva různé typy (dvě různé směsi) od Federalu, jednu z nich Radicalteam používá na všech svých bavorácích, relevatní je zejména dobrá zkušenost s jejich použitím na týmové 130i coupe, která je novému autu konstrukčně nejpodobnější.
Nutno ještě dodat, že k nové bestii jsem si zatím jen krátce přičichnul právě minule v Mostě, tam ale byla obuta ještě na velmi úzkých kolech a nedostatek gripu byl naprosto fatální, takže tohle byla pro mě nejen premiéra s tímto autem v Brně, ale prakticky vůbec. Ovšem jako zkušený testér jsem si věřil a bylo mi jasné, že po konci stintu podám mechanikům zpětnou vazbu jako starej Lauda. 🙂
Tedy do toho, první jdou na řadu gumy s novou směsí. Začínám opatrně, protože poslední dva roky jsem s plechovkou na okruhu jel snad dvakrát a návyky z radicalu nejsou pro tohle auto to pravé ořechové, takže se musím chvíli soustředit na dřívější brzdné body, taky způsob brždění je naprosto opačný než u radicalu, kde se jde brutálně na brzdy a pak povoluje, plechovka s posilovačem potřebuje naopak nepřepálit začátek, páč jinak jsou z ní sáňky. Ale zvykám si, taky na krásný zvuk šestihrnku, a kvituju posilovač řízení, protože po hodině v radicalu mám vždycky předloktí jak Pepek námořník. Horší je ten pocit, že řídím koráb, zvlášť citelný rozdíl je při přenosu váhy z jedné strany na druhou, kde v radicalu stačí otočit volantem a zatnout tělo, tady se musí pracovat s váhou auta. Ale je to zábava, přicházím bestii na chuť a fakt se bavím. Ovšem jen pár kol, pak, přes svou větší jistotu, cítím, že to přestává být ono, spec. po stadionu toho mají gumy dost, dolů do schwantzovky nestačí zchládnout a farinkou se probruslím. No, docela brzo, AIM ukazuje ujetých šest kol a gumy jsou jako balony. Do toho se přidává problém s vysokou teplotou oleje, a tak musím do vymezené půlhodiny vložit jedno chladící kolo, pak zkusím ještě jednou přitlačit, ale gumy už toho mají dost. Takže, výsledek nic moc, auto by jelo, ale po pár kolech je po gumách. V depu se potvrzují příliš vysoké tlaky, takže do druhé sady dáváme o pár desetin baru míň a uvidíme.
No, a vidíme, stará osvědčená Federal směs začne předvádět „Tajwan“ ještě o pár kol dříve a ani přes zpomalení se gumy už do kondice nedostanou, a tak si trénuju „jízdu v dešti“. Zábava to je, ale rychlé moc ne. Každopádně tahle sada je ještě horší než ta první a neumím si představit jet na ní dvouhodinový stint.
Takže laborování s tlaky a hlavně s výběrem semi slicků vhodných pro bestii bude pokračovat, snad se podaří najít vhodnou variantu do září, kdy by mělo tohle auto absolvovat v Mostě svou první ostrou šestihodinovku. A pokud ano, pak to bude nejspíš i se mnou za volantem, 4. divize mě láká, je nabitá konkurencí, závodění by mohlo být napínavější vč. přímých soubojů na trati, a protože se letos nejede celkový šampionát, tak mi snad kolegové z posádky a naše SR3 odpustí, že si odskočím za jinou.
Hlavně, ať už je září, protože Racing is Life! 😉
Krátký onboard z testu, první dvě kola jsou na první sadě, kdy ještě nějak fungovala, druhá dvě jsou na druhé sadě a je na nich vidět, jako to vypadá, když se gumy najednou vypnou…
TESTOVÁNÍ V MOSTĚ 6.8. 2020
S laděním 1M3 a vychytáváním zbývajících restů jsme pokračovali minulý týden v Mostě. Pořád přetrvává problém s chlazením oleje, přestože bylo změněno umístění chladiče, motor se stále hřeje, v horkém počasí minulého čtvrtka vydržel v plném tempu max dvě a půl kola, pak bylo vždy třeba zvolnit. Pro závod pochopitelně nepoužitelné, tedy bude se laborovat dále, zřejmě přibude ještě jeden chladič do série, nová čidla atd., snad se do začátku září podaří vyřešit.
Zkoušeli jsme také další pneumatiky, na rozjetí jsem měl pro první stint Federaly, které se neosvědčily v Brně, v Mostě to bylo podobné, sice jsme už měli odladěné tlaky, ale i tak, při vědomí, co podvozek bestie umí, ho tyhle gumy omezovaly příliš, příliš rychle a moc. Na závod proto máme nachystaná toya, ta by měla otázku gum vyřešit snad definitivně. Bylo ale ještě třeba zkusit i „mokrou sadu“, jako takové se v dané třídě pro endurance dají dobře použít UHP, v našem případě Michelin Pilot Sport. Čekal jsem, že to na nich na suchu bude horší než se semislicky Federal, ale ukázalo se, že Michelin prostě umí, protože auto na Pilot sportech bylo lepší než na semislickách od Federalu.
Já jsem si testování užil, i když tahle akce v Mostě, kde v jednu chvíli jezdilo po okruhu snad všechno, co má kola, např. formule Renault vedle Maserati QP na značkách, nebyla úplně ideální, protože míra chaotického pohybu některých účatníků byla občas až nebezpečná. Každopádně, letos díky za každou minutu v autě, je to svátek.
Onboard:
Takhle bestie vypadá, tady bohužel ještě na fotkách z Mostu, na úzkých kolech a v barvě přírodního karbonu. Kola už dostala nová, širší, lak dostane v létě.
Racing is Life 1/20 Racing is Life 2/19
26 Responses to Racing is Life – UPDATED
[1]
9. 6. 2020 v 17:05white label
Díky za zajímavý report!
Video už postnul iudex.
[2]
9. 6. 2020 v 20:37speedfred
Chcel som ísť aj ja ale už bolo akosi plno. 🙁
Ako čítam tak chladenie oleja ešte asi neporiešili, ale za to už si mal nové čelné sklo 🙂
Myslíš že to auto už je rýchle na Federaly?
Mám pocit že Moste boli údajne rovnaké pneu na 130i aj na 1M3 ale rozdiel v jazde bol hodne rozdielny. To bude asi dlhšie laborovanie pokial sa nájde niečo rozumné.
[3]
10. 6. 2020 v 6:33Dinar
(1) Ach so, jsem si říkal, že na těch mých pár odběratelů je tam nějak moc shlédnutí. 🙂
[4]
10. 6. 2020 v 6:42Dinar
(2) No, oni se tam nacpali ti dva zázraci, co chtějí přejít ze 130i, tak dostali šanci s instruktorem, M. to chtěl pořešit jednou pro vždy. Co jsem viděl onb a telemetrii, tak si myslím, že je to pořešeno. 🙂
Každopádně na Tebe jsem myslel, něco jsem s M domluvil, dnes ti zavolám. 😉
Ano, je tam nové sklo i kapota, chlazení oleje bylo lepší, ale pořád to nestačí, tlak je ok, ale teplo za chladičem se točí, neodchází, je to umístěním. Trochu se s tím, v rámci možnosti hadic, hýbalo, a bylo to lepší, ale stejně si myslím, že to vyřeší až větší chladič a víc vepředu. Ale to je malá věc, logická a řešitelná, s těmi gumami to bude horší, páč je evidentní, že ekonomická taiwan varianta tady stačit nebude, buď se sáhne po jistotě michelinů nebo pirellek, za čtyřnásobnou cenu, nebo se bude laborovat, toya např. jsou dobrý adept na zkoušku. Uvidíme. 😉
[5]
10. 6. 2020 v 7:07speedfred
Na Alfci mám ako alternatívu P Trofeá R a je to neskutočne parádna guma. Len tá cena…..
[6]
10. 6. 2020 v 7:51Dinar
(5) Ano, trofea R, nejlepší semi slick, jenže jsme v amatérském závodění, každá kačka hraje roli, a když musíš počítat se dvěma sadami na závod, tak rozdíl skoro 50tis. v obutí už nějakou roli hraje. Takže, já tu zkoušku federalů chápu a přiznávám, že jsem nečekal, že budou tak průserové, protože na těch slabších bavorácích fungují slušně, ale tohle auto už je nad jejich síly. Mluvil jsem s jedním známým, co má semi-slicky vyzkoušeny na cupovém týmu po x let a ten radí (mimo jistotu pirellek a michelinů) vyzkoušet ta tyoa. Ale to je na M., uvidíme.
[7]
10. 6. 2020 v 9:56webpaja
Parádní blog jako vždy, tentokrát nemám moc napsat. S 1M3 jsem se ještě nesvezl, v Mostě jsem měl starosti sám se sebou a Radicalem. Na Brno už nebylo místo a trochu si myslím, že pro mě ani zatím nebude. Aby se náhodou nerozpadla posádka v SR3 ;-).
Onb jsem projel, krásný zvuk, mnohem víc hraní než s plackou. Na zrychlení nebude 1M3 pomalejší a ve vinglech si podle všeho vyhraješ víc. Obecně mi nevadí hravější zadek, ale musím mít jistotu v přední nápravě a pneumatikách, to máme naštěstí s Dinarem stejný a o to lepší je nastavovat auto, kde se střídáme. Čas je na ty gumy parádní, horší je, že se nedá jezdit celý stint. pak to může připomínat Leon WTCC, který jezdí v div 6 a je na něm znát, že po 20-30min odcházejí pneu. Před výměnou pak zkušená posádka Pfisterů zajíždí kola v Brně až o 10s horší než na počátku jízdy a to je frustrující. 1M3 váží přes metrák víc než e36, navíc větší výkon, agresivnější nastavení atd. Bude to chtít lepší pneu 😉
[8]
10. 6. 2020 v 10:13Dinar
(7) Jo, ty gumy jsou naprosto klíčové, ale jak jsem ti už říkal, jak se svezeš, budeš stejně nadšenej jako já. Konečně auto do čtyřky, které je velmi konkurenceschopné. A k tomu moje beloved S54. 🙂
[9]
10. 6. 2020 v 10:13kpt.Budha
Super, vypadalo to docela na zábavu 🙂 Jen teda ten zvuk při řazení nahoru, to je normální? Mně to zní úplně jak kdyby klouzla spojka, ale jsem laik.
Už i na ostatní auta jsou levnější gumy? My měli v posledním Brně na SR4 nějaké jiné, že ty původní se už nevyrábí, a jelo to super asi 7 kol a pak už zadek tancoval po zbytek stintu, ale třeba se mi to jen zdálo 🙂
Soudíte, že Trofea R jsou lepší než Sport Cupy?
[10]
10. 6. 2020 v 10:40Dinar
(9) Ten zvuk jsi slyšel správně, já tu smg převodovku zmiňuju v textu, nemám ji rád, je to produkt své doby, dnes přežitý. Jde o to, že sice máš nastavení rychlosti přeřazení, začínal jsem někde na polovině škály, a v té půlce to řadí nahoru tak, že citelně ubere plyn, zařadí a přidá, takže se u toho zhoupneš, zkušený řidič odřadí líp. Pak jsem to dal na max. rychlost přeřazení a to je na tom videu, ona převodovka sice rychleji možná zařadí, jenže elektronika nechá klouznout spojku, reálný výsledek rychlosti přeřazení je podle mně stejný, jen v tomhle módu to nehoupe, ale zas je tam ten zvuk klouzající spojky, prostě si nevybereš, k tomu motoru patří buď manuál (který tam konec konců je) nebo nějaká závodní sekvence od getragu.
Na radicalech jsou slicky, to je jiná kapitola. Co se trofea vs. cupů 2 týká, já s nimi na závodním autě žádnou zkušenost nemám, ti co mají, tvrdí, že pirellka je jízdně lepší, a vhodná tam, kde počítáš při dešti s přezutím na mokré gumy, tj. endurance. Pokud ne, např. cupy, sprint závody, pak je lepší michelinka, protože prý snese i nějaké mokro, pirellka na mokru nefunguje vůbec. Takhle jsem nakoupil. 😉
[11]
10. 6. 2020 v 12:47webpaja
(9) Ten zvuk při odřazení bude v pořádku, až tam přibude normální fofrklacek 😉
[12]
11. 6. 2020 v 15:10lyon667
V prvé řadě se omlouvám Dinarovi, že jsem na blog zabrousil až po upozornění. Přeci jen je tu většinu času mrtvo 🙂
Jsem rád, že se to auto podařílo postavit po letech konečně na trať v použitelném stavu, byť SMG tomu asi dost omezí životnost. Na druhou stranu chápu, že Martin raději vymění převodovku, než motor.
V Brně jsem se letos ještě nesvez, takže netuším, do jaké míry se od posledně zrychlil asfalt, ale 2:26 je pěkný čásek na kilásek a jsem si jist, že střelcům s 944kama to může v závodě slušně zatápět, stejně jako Z4 Coupe. Tak snad to ti „zázraci“ z SR3 neočešou o svodidla hned v Mostě. 😛
K těm gumám, Federal RSR funguje dobře pro lehčí auta a auta s výkonem do 200 koní, za danou cenu je to supr kauf do nižších divizí, ale můžu potvrdit, že těžké auto a špatně nastavené tlaky z toho dělají brusle. Totéž na vodě. Na Toya jsem slyšel chválu, ale vyzkoušené je nemáme, další možností je zůstat u Federalu a zvolit vyšší řadu. I tam bude ale potřeba vybrat vhodnou tvrdost a nižší počáteční tlaky. U silničních gum typu Sport Cup bych se trochu bál životnosti jako takové.
[13]
14. 6. 2020 v 13:45xxc
Preco maju budiky v strede nad volantom a preco potom skoro vsetci taketo skvele riesenie kritizuju?
[14]
15. 6. 2020 v 9:41Dinar
(12) Díky za Tvůj komentář, docela jsem čekal, co napíšeš, protože vy těch zkušeností se semi slicky musíte mít na kila. V podstatě potvrzuješ jednak to, co jsem si sám zkusil, jednak i to co nám jiní radí. Poslední info zatím je, že zkusíme tu vyšší řadu federalů, toya a michelinky, které už M. má. Jsem fakt zvědav. Hned bych šel jezdit ku… 🙂
[15]
15. 6. 2020 v 10:11lyon667
(13) Ty dražší Federaly, konkrétně FZ201, máme vyzkoušené na oktě a ve špičce výkonnostní křivky dokážou být výrazně rychlejší, než RSR, víc se blíží opravdovým slickům. Problém je akorát v tom, že si špičku neudrží dostatečně dlouho a po čase výkon klesá, ačkoli guma jako taková vydrží podobně jako RSR. Čerstvá guma je ale super na stíhací jízdu a útoky na nejrychlejší kolo. Tedy aspoň na autě s 950kg prázdné hmotnosti 🙂
[16]
15. 6. 2020 v 11:48Dinar
(13) Ta váha tam bude asi podstatná, přece jen čtvrt tuny, a navíc u nás zadokolka, tam ty zadky dostávají zabrat dvojnásob, FZ201 by mělo být přesně to „lepší od Federalu“, o kterém píšu. Měl jsem je sice už ze startu přefouknuté, ale i tak si myslím, že nebude stačit, mě začala bruslit jen o kolo později než RSR.
[17]
17. 6. 2020 v 9:52Dinar
xxc napsal: „Preco maju budiky v strede nad volantom a preco potom skoro vsetci taketo skvele riesenie kritizuju?“
Úplně to nechápu, myslels asi, proč mají budíky uprostřed a ne nad volantem. Nad volantem je displej AIM, kde jsou všechny potřebné údaje, otáčky, rychlost, veškeré teploty a tlaky kapalin motoru, časy na kolo, prostě, jsou to „budíky“ pro závodní auto. A jsou na svém místě a řidič sleduje AIM. Ty origo budíky z M3 E46, jsou na středovém panelu jako záloha, rychloměr ani není zapojený, jde hlavně o otáčkoměr, kdyby AIM přestal fungovat, je to tam prostě jako záloha, navíc, a při ostré jízdě se na ně moc dívat nedá, jinými slovy, ne, toto umístění rozhodně není pro budíky ideální, resp. „skvele resenie“.
[18]
10. 8. 2020 v 9:56kpt.Budha
To vypadá, že bude opravdu přesednuto zpátky do plechového auta 🙂 Každopádně zvuk toho řazení nahoru mě dráždí i nadále 🙂
[19]
10. 8. 2020 v 11:34iudex
Už som videl video na YT, parádna jazda, 1M3 je naozaj raketa, okrem tej formuly som moc nevidel autá, ktoré by stíhali. A tiež pekná čistá jazda, najmä so zohľadnením tej hustej premávky. Tak snáď sa chladenie a gumy vyriešia a bude dariť aj v závode.
[20]
10. 8. 2020 v 12:18Dinar
(18) Jj, bude přesednuto 🙂 aspoň pro Most, v říjnu v Brně uvidíme, ale asi spíš zas pojedu s sr3. Ten zvuk při odřazení je proto, že je tam při rychlejším modu řazení převodovky přidaný meziplyn, tak mi to vysvětloval ten borec, co to programoval. V prvních kolech jsem tam nechal nejpomalejší rychlost odřazení, tam meziplyn není a zní to jako normální přeřazení. Asi si to tak nechám, protože reálně nevidím rozdíl mezi rychlejším módem a pomalejším, v tom pomalejším to aspoň normálně zní. 😉
[21]
10. 8. 2020 v 12:24Dinar
(19) V prvním stintu mě tam naháněl borec s upravenou M3 F80, perfektní okruhový sleeper, protože zvenku vypadá naprosto seriově, uvnitř jen závodní sedačka řidiče, jinak serie, ale má notně modifikovaný podvozek, brzdy, sto koní navíc, mluvil o třičtvrtě mega za ty úpravy. A to se vyplatí. :)) Ale jelo mu to jak pila, rozdíl v rychlosti mu skoro stačil, aby se po cílovce na brzdy přede mně dostal, ale jen skoro. :)) Prostě váha rulezz. 😉
[22]
11. 8. 2020 v 7:58webpaja
Primový! Auto už vypadá stabilněji na videu, jízda je čistá a pěkná. Dostala mě nájezdová rychlost do zatáčky č.8, ta je skoro stejná jako s SR4. Až bude chladit, tak se těším na jízdu. Akcelerace není daleko od malého Radicalu, samozřejmě horší na brzdách, ale tohle se mi líbí. Pošlu fotky od Freda, tam už je vidět, že auto má široká kola 😉
[23]
11. 8. 2020 v 9:07Dinar
(22) SR4 je o pořád o kus jinde, v tech. pasážích o pár km/h rychlejší, na zrychlení to sice bude plichta, ale zase, sr4 má vyšší rychlost na výjezdu a později brzdí, takže i na krátké rovince typu Mostu bavoráčka dá, zajímavé to bude třeba na cílovce SK ringu. Ale celkově je to dobrý, na 4.divizi je bestie rychlá dostatečně, uvidíme jak s výdrží. 😉
[24]
13. 8. 2020 v 13:19Emel
Ad gumy… v poslední době jsem slyšel dost chvály na UHP od Hankooku… což normálně dřív nebývala „moje“ značka. Mají asi tři typy semi, Z214 jsou fakticky slicky se dvěma drážkama, RS4 je víc do normální gumy… a TD vypadá jako zlatá střední cesta. Ale nevím, jestli se to tady vůbec prodává…
[25]
28. 8. 2020 v 7:16speedfred
No už sa to blíži, začínam byť trochu nervózny.
Snáď už je upraveneé vetranie kabíny, nemáš nejaké info?
[26]
31. 8. 2020 v 20:37kpt.Budha
Tak snad vám vyjde počasí, ještě se trápit na mokru… 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.