-
Superb II
Škoda Superb
Tento test resp. text už „suším“ asi týden. Důvodem je, že jsem se chtěl trochu více rozepsat
o designu nové velké škodovky, ale zase jsem nechtěl, aby mé hodnocení bylo poplatné dojmům z prvního setkání, tedy nechal jsem na sebe auto pár dní „působit“, a řekl bych, že se můj názor na něj už ustálil.
Takže Superb II, je ho všude plno, testuje se zvesela, hodnotí a porovnává. České „limo“, to je prostě téma, a jaké. Totiž, pokud se podíváme zpět na představení několika posledních škodováckých modelů zjistíme, že došlo k zajímavé proměně. Dříve se nový model škodovky odbyl slovy o konzervatismu, účelnosti a pár větách o chalupářích, jenže počínaje roomsterem staly se modely této „konzervativní“ automobilky z hlediska svého designu velmi kontroverzními a názory polarizujícími. Zvláštní efekt, řekl bych.
Superb, auto, které má nastoupit na cestičku prošlápnutou svým předchůdcem, postaveném s šetřivou opatrností a plnící roli průzkumníka škodováckých šancí v tomto segmentu. Ukázalo se, že dálnici sice neprošlápnul, ale na slušnou okresku to stačilo, takže teď druhé kolo a Superb II, který je už zcela svébytným modelem.
Ten „můj“ je v tmavě modré metalíze, na osmnáctipalcových kolech. Tmavá metalíza a velká kola, to jsou jistě faktory, které vzhledu každého auta pomůžou, a nejinak je tomu u superbu.
Přední a předoboční pohled je bez problému, ba co víc, superbí předek je dokonce velmi povedený, je to auto s kapotou a blatníky, v době kdy polovinu obého u jiných novinek zabírají světlomety, je pohled na předek superbu velmi osvěžující. Vůbec tvar světlometů vč. zakomponovaných ostřikovačů je jedním slovem vymakaný, dojem předku umocňují tvarově a hlavně proporčně perfektně zvládnutá maska a další nasávací otvory v nárazníku. Žádné obrovské tlamy, agresivní pětiúhelníky, a přesto auto dělá dojem dravosti a přikrčenosti ne nepodobný výrazu bavoráckých vdolečků, tedy zde za jedna. Dál je to bohužel horší, boční pohled odhalí příliš hmoty nad a za zadními koly, problematickou linii střechy a příliš tlustý C sloupek. Je možné, že konstrukce twindooru nedovolila jiné řešení, ale i přes plošší linii střechy, kdyby měl C-sloupek třetí malé okýnko nebo jen falešný náznak (třeba ve stylu mazdy 6), velmi by to opticky odlehčilo dojem hmoty nad zadním kolem a macatost C sloupku. Při pohledu na Superb mi ale vadilo něco ještě více než poměry hmot z bočního pohledu. Celkem dlouho jsem zkoušel různé úhly, až se mi to začalo jevit celkem jasně. Nejhorší je předoboční pohled, od půlky auta dozadu. Superbu trčí záď, totiž, z tohoto pohledu vypadá těžkopádně na zadek, problém je v tom, že záď se v oblasti rohů dostatečně nezužuje, vystrkuje konce auta do stran, a při té délce je to už moc, působí to disharmonicky. Jistě je to daň za objem kufru, ale tady těch deset litrů mohli klidně oželet. Chuť se dá spravit zadním pohledem, tady opět pochvala, proporce a umístění zadních světel, decentní odtrhová hrana, neagresivní a přesto dynamické. Tedy celkově design není bez problémů, na druhou stranu proč je takový jaký je, na to odpovídá Superb uvnitř. Prostor, prostor a zase prostor, na tom autě je prostě vidět, že jej nestavěli jako obyčejnou střední třídu, která má zastat roli manažerského auta s občasným převozem pasažérů na zadních sedačkách. Superb je auto, které jasně ukazuje, že záměrem je tak široká škála použití, že prostě k nějakým kompromisům v podobě designu dojít muselo. Tohle auto v základních motorizacích může sloužit jako cesťácký povoz středního managementu, díky twindooru a prostoru vzadu si jej může jako rodinné dovolit lépe situovaná rodina, i s velkými dětmi, a ve vrcholných motorizacích a výbavách může klidně sloužit jako ministerská limuzína. Tohle, ať kdo chce nebo ne, je rozsah schopností, které v rámci třídy nezvládne žádný z konkurentů. Pokud si toto člověk uvědomí, neměl by mít problém některé sporné aspekty designu superbu přehlédnout.
Interiér je velmi povedený, a to jak v rámci střední tak i vyšší střední třídy. Pro řidiče výborný posaz vč. širokého rozsahu nastavení sedačky a volantu a dokonalá ergonomie, jsou tou nejlepší kombinací z německé školy a škodováckých zvyklostí. Pocity z místa řidiče jsou opravdu velmi podobné německým premiovkám vyšší střední, útulnost, obklopenost autem a prostor tak akorát, rozhodně jsou auta střední třídy, která v příčném směru nabízejí více prostoru, ale ať to byl od Škodovky záměr nebo je to jen stav daný hodnotou šířky vozu, působí to útulně a velmi premiově, včetně materiálů a zpracování. Výsledný dojem např. ve srovnání s ikonizovanou Mazdou 6 je, že sedím v autě o kategorii výš. A tento dojem se umocní ještě více po rozjezdu. Podařilo se mi vyhnout se dýzlu a mám auto s 1,8 TSI, což je motor, o kterém v Superbu člověk ani neví, a je jedno v jakém režimu zrovna pracuje. Ticho, žádné vibrace, lineární tah a pocit dostatku výkonu i pro tak velké auto. A to je důležité právě proto, aby mohla vyniknout největší deviza superbu, a tou je kvalita jízdy. Klidně oblíznu dva prsty a budu přísahat, že Superb je s přehledem auto s nejlepší kvalitou jízdy v segmentu a nejvíc ze všech tím připomíná auto vyšší střední. Je totiž dokonale odhlučněn od kol, pokud bych měl znova použít mazdu 6 ke srovnání, tak na 18´´ kolech to není rozdíl jedné, ale dvou tříd. Zvukový komfort je doplněn absencí aerodynamického hluku. K perfektní akustice se přidává svou prací i podvozek, který dokáže nabídnout takovou kvalitu „zadkového“ komfortu, že ve třídě se dá přirovnat snad jen Mondeo resp. snese srovnání i s etalonem komfortu jízdy o klasu výše, tedy s MB E. Kvalita jízdy je jednoznačně nejvýznamější markantou superbu, a před škodováckými konstruktéry nezbývá než smeknout za to, co dokázali dostat z podvozku složeného z koncernových komponent. Co potěší, je to, že dokonalý komfort není na úkor dynamických vlastností podvozku, který je naprosto srovnatelný s passatem, tedy dostatečná jistota, snadná ovladatelnost, čitelná lehká (zde díky motoru) nedotáčivost v kombinaci s mírně tupým řízením. Zmiňovaná Mazda 6 má podvozek agilnější a také její řízení je lepší, strmější a těžší, je jistě zábavnějším autem k řízení, ale rozdíl není takový, že by se dalo říct, když chci auto se schopným podvozkem musím vzít Mazdu, protože Super je jen pohodlný. Chyba lávky, na to co si i odvážný řidič může v běžném provozu dovolit superbí podvozek stačí s přehledem, díky delší zádi nepostrádá ani určitý prvek zábavnosti, možnost řídit auto v zatáčkách plynem. Není tolik mrštný, ale rozhodně nemá tu, až přílišnou, vláčnost citroenu C5. Prostě povedené. K motoru a převodovce se mi psát ani nic nechce, jsou to dostatečně známé agregáty a v superbu se chovají jako kdekoliv jinde, co bych si ale dovolit tipnout, je, že tato motorizace bude pro Superb ideální, a po opadnutí zbytků dýzlmánie, i nejprodávanější. Také o twindooru a místě v zadu už bylo taky napsáno dost, takže můj závěr směrem k Superbu je, že z technického hlediska je to auto na špičce třídy, a to nejen svým projevem, ale také nabízenou šíří variant a použitou technikou, tedy otázka prodejní úspěšnosti (mimo ČR) bude víceméně závislá na přijetí či nepřijetí diskutabilního designu nového mladoboleslavského kočáru.
Bylo jednou jedno TURBO. Nová sedma!!!
12 205 Responses to Superb II
[1]
18. 7. 2008 v 19:14Perun
Dobrý text Dinare, dobrý 😉
Sám jsem si v červnu řádně vyzkoušel Superba v ceně přes milion (no jo, dýzl..) i C5 (jen o málo levnější top verzi). Podvozkově se Škoda výrazně posunula dopředu a jízda je konečně na té předpokládané, tj. vysoké úrovni. Přesto (tak jak správně předznamenal mts), C5 s hydractivem posouvá limity dál. Je tišší, kultivovanější a i když to není prvoplánové, dovolí řidiči na srovnatelném obutí více.
Rovněž sedadla jsou v C5 poněkud jinde, než ve Škodě. Ne že by byla škodovácká křesla špatná, ale C5 je posunuje dál.
Paradoxně je Superb první Škodou, kde jsem nemusel příliš dlouho hledat „mušky“. Tlak ruky na středovou konzolu a „dřevěné“ obložení (ve dvou autech) vždycky vyvolal skřípot. Ten se sice za jízdy neozýval, ale myslím si, že to je pouze otázkou času… Šetří se všude 🙂
Kde ale Škoda bezprecedentně přebírá oteže, to jsou benzínové motorizace, hlavně ta 1,8 v turbu, ta se mi móc líbí :-)))
[2]
18. 7. 2008 v 19:16Perun
Bude-li čas, napíšu o tom něco víc. Možná v souvislosti s nedávným testem v SM… 😉
[3]
18. 7. 2008 v 22:56gld
Fúha digitinár, kedy vyjde ďalšie číslo světa motorú..? ináč zaujímavé počítanie, vravím ako vystrihnuté z nejakého (NEMENOVANÉHO) časopisu o autách :-DDD
[4]
19. 7. 2008 v 1:15PekelnáMicinka
[51] Perun: C5 je úplně z jiného těsta. Ten posaz při pohledu zepředu je prostě neskutečnej. Sedačky, i když jsem v nich neseděl, vypadají jak z o segment vyšší třídy a jsou prý velmi pohodlné. Jediný co mi kazí dojem je skloněný zadek a la Passat a takové ploše působící světla. Škoda, že tady se Citroen víc neodvázal a nevytvořil něco řekněme míň francouzského a víc sportovního. Není to tedy zase tak hrozné, jen se domnívám, že šlo najít něco víc odvážného a více korespondujícího s dravou přída
[5]
19. 7. 2008 v 8:05kocur
To Perun: Neměl by sis změnit nick na Saturnin a otevřít si kancelář na uvádění románových skutečností na pravou míru :))
SM jsem si koupil (asi po 8 letech) a nic se za tu dobu nezměnilo….
[6]
19. 7. 2008 v 9:02Perun
PekelnáMicinka: Citroën šel s designem C5 tam daleko k jeho východním hranicím, že to možná pány v představenstvu polekalo.. Podle mého je dobře, že mu trochu vlastních genů zůstalo :-))
kocur: :-)) SM je dnes již daleko vyváženější. Před osmi lety by nebylo možné (a tehdy ani objektivně) vyčíst mezi řádky textu, že je interiér francouzského auta zpracován lépe a kvalitněji, než interiér koncernového wagenu. On ten Superb uvnitř na první pohled vypadá opravdu výborně a díky svým klasickým tvarům nemá vlastni nikdo problém se sním identifikovat. Podrobnější zkoumání prozradí snahu ušetřit. Jako když se díváš na krásnou novou fasádu domu z porobetonu 😉 Ale to je pouze můj názor, protože realitu prozradí až sto tisíc ujetých kilometrů. C5 je uvnitř cokoliv, jen ne klasická, takže přitáhne spíš individualisty. Zato ale opravdu bytelná. Ne jen na povrchu 🙂
[7]
20. 7. 2008 v 21:35Emel
Dobrý text… občas se dalo i souhlasit :-).
Design se mi líbil na fotkách, v reálu ale občas vynikne „jezevčíkovitost“, úzké a dlouhé auto prostě nemůže vypadat proporčně úplně dobře. Kupodivu mi přijde, že nejhorší je to v černé s těmi chromovými doplňky… stříbrná na velkých mnohopaprskových kolech je lepší.
Co se motorů týče, 1,8TSI musí zastat roli ideálního motoru, protože motorová nabídka je přece jen (zatím?) poměrně chudá. Trošku kuriózně se Superb dostává s motorizacemi pod úroveň Octavie, která má 2.0TFSI. Vím, 3,6FSI… to ale pro běžného uživatele není. Zkrátka tomu zatím chybí střední benzín a velký diesel. Zejména pokud budeme vnímat Superb jako auto tlačící se spíše k vyšší střední, v normální střední se dá s 2,0D a 1,8T přežít.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.