-
Éčkový vdoleček
BMW 330e
Názory na elektroauta a hybridy všemožných typů se různí, mám za to, že názor na ně si člověk dělá více v závislosti na svém životním stylu, resp. svých osobních potřebách ve vztahu k užívání automobilu, než podle reálných kvalit konkrétního auta.
V tomto kontextu jsem ohledně přítomnosti elektropohonu v autě došel k názoru, že při současném stavu technologií mi dává největší smysl plug-in hybrid, který umožňuje jízdu čistě na el. pohon alespoň v délce několika desítek kilometrů.
Tímto bych se chtěl vypořádat s otázkami po smyslu auta jako je 330e a dále se věnovat už jen konkrétním vlastnostem a dojmům z něj.
Design a ergonomie
Trojka je trojka, v mých očích stále etalon sportovně pojatého sedanu v této třídě, klasická 3er silueta, nízký ponton, sportovní postoj na silnici. Hybridní verze na tom nic nemění, kromě označení plaketkou na C sloupku a víčku dobíjecí zásuvky v LP blatníku se od zbytku trojek nijak neliší. Dá se k ní pořídit i Mpaket, což, jak zmíním později, nemusí být ani tolik absurdní, jak by se mohlo ze spojení „e“ a Mpaket zdát.
Stejně se to má i s ergonomií, vnitřek auta je identický, pár detailů typu tlačítka změny jízdních režimů el. pohonu u voliče automatu nebo mírně pozměněné „budíky“ se symboly zásuvky na tom nic nemění. Zajímavý detail je tlačítko otevírání víčka benzinové nádrže, které běžné trojky nemají, víčko se neotevírá jako u všech bmw prostým zatlačením na něj, hybridy mají k otevření tlačítko v kabině, po jehož zmáčknutí se aktivuje systém vyrovnávání tlaku v nádrži a pak se víčko teprve uvolní. Vot těchnika.
Pohon, motor, převodovka
„Éčko“ pohání spojení dvoulitrového turbobenzinu s výkonem 135 kW, tedy varianta z 320i, a synchronního elektromotoru s výkonem 65 kW. Výkon soustavy je pak 185 kW a 420 Nm točivého momentu. Převodovka je klasika 8ZF automat. Parametry na danou třídu slušné, uváděné zrychlení 6,1 s na sto uvěřitelné, z hlediska předváděné dynamiky bych 330e přirovnal ke golfu GTI.
Z mého pohledu je ale podstatné to, že z hlediska pohonu si člověk za volantem nemusí uvědomovat, že sedí v hybridu. Prostě žádné kompromisy typu zoufale pomalého hučícího vysavače pod kapotou, převodovky ze skůtru, což v kombinaci vede k rezignaci a „ekojízdě“ s hybridem, lovení kytiček na přístrojovce a následnému hodnocení ve stylu, „je to hybrid a jako takový vybízí spíše ke klidné jízdě.“ Nic takového, zapomeňte třeba na IS 300h, tenhle hybrid je podstatně lepší. 330e se chová jako BMW a jeho pohon v zásadě znamená jen to, že s benzinovým autem lze v kombinaci (při podobné dynamice) jezdit se spotřebou dýzlového šestiválce, konkrétně můj průměr byl po týdnu ježdění 6,7 litru, což považuju za skvělý výsledek. Z hlediska zvukového projevu jsem také nijak nestrádal, v el. modu je ticho, při rozjezdu jemné trolejbusové bzučení, po připojení čtyřválce je slyšet klasický točivý zvuk motoru bmw.
Jako bonus pak člověk dostává 30 km, a dodávám, že reálných, čistě na elektřinu, což je v případě způsobu používání auta pro denní dojíždění do práce, například, bonus velmi zajímavý. Pro úplnost dodám, že nabití z běžné zásuvky do plna trvá zhruba dvě hodiny.
Jízda
S jízdními vlastnostmi se to má podobně jako s motorem a převodovkou, 330e je zadokolka od bmw a podle toho se chová. Přidání baterií nad zadní nápravu a chladiče baterií naopak před tu přední neznamená nic jiného než naprosto ideální rozložení váhy 50 na 50. V kombinaci s faceliftem odladěným řízením a tužším podvozkem (330e má standardně pružiny z mpaketu a spec. tužší tlumiče) jsou jízdní vlastnosti na úrovni, ani známka nedotáčivosti, přední náprava zaklekává lépe než u variant s benzinovým čtyřválcem, zadní se nehoupe, prostě gut. Negativem takto agilního (a to nejen na hybrid) jízdního projevu je snížený jízdní komfort. Vyšší váha a tvrdší odpružení v kombinaci s eko (nižší přilnavost) rft pneumatikami znamená vyšší míru drncání než u běžných verzí trojek a také vyšší hladinu hluku od kol. Prostě něco za něco, každopádně origo pneu bych osobně vyhodil okamžitě.
Závěr
Vzhledem ke své týdenní zkušenosti s 330e, po které ji považuji za naprosto univerzálně použitelné auto, tedy i jako plnohodnotné rodinné, moc nerozumím tomu, proč ji BMW nenabízí také ve verzi kombi.
Pokud je 330e ukázkou varianty pohonu, která by se měla stát standardem pro nejbližší budoucnost, tedy plug-in hybrid, pak nevidím důvod, proč naříkat. Stanou-li se plug-in hybridy standardem, přijdou jistě i verze, kde bude el. motor kombinován se šestiválcem a vybere si každý.
Často v diskusích o hybridech čtu, jak jsou Japonci, bývá zmiňována Toyota, v hybridech napřed. V době příchodu prvního LS 600h nebo GS 450h to platilo, tehdejší sedmičkový či pětkový hybrid nebyl tak dobrý, jenže dnes je vše jinak, výše zmíněný IS 300h působí proti třídně konkurenční 330e jako nepovedený pokus. 😉
BMW M3 competition paket Modrobílé zítřky
8 Responses to Éčkový vdoleček
[1]
26. 10. 2016 v 11:07webpaja
Paráda! Tím spíš by bylo skvělý, kdyby se BMW hybridizace chytlo ve větším měřítku a nabídlo P-G verzi i k R6. Tedy teritorium dosud vymezené GS450h nebo Q50h. Šestiválec, osmikvalt, krásný zvuk a možnost vlítnout do intravilánu, odmastit si 30-50km na elelktriku je kouzelný.
Umím si 340e představit v M-Paketu a s motorem 40i a výkonem na úrovni Q50h :-).
Jak je to nákladově, jak v porovnání s 330d i jízdně?
[2]
26. 10. 2016 v 11:56janiin
Díky, díky za článek! Já se bál, že blog na auto cz už umřel a bude tu psát jen Baryk a Renault news…
[3]
27. 10. 2016 v 7:20iudex
Pekný testík. Plne zdieľam Tvoj názor, že z eko možností je najlepšou cestou plug-in hybrid. Je fajn, že hybridná trojka funguje, výkon dvojlitra so spotrebou jedna-štvorky je super, ale hlavne bez zásadných obmedzení oproti normálnemu motoru. Akurát cena zrejme bude drsnejšia, ale cenník som nepozeral.
Mňa osobne zaujal ako prvé eko auto Hyundai iOniq s jeho tromi alternatívami. Hybrid je fajn a hlavne za super cenu, ale ten prínos bateriek je skôr menší. Čisté elektro je zelený sen, ale už je dosť drahé a čisto bateriek by som sa obával (zima, dlhšie trasy). Plug in hybrid sa javí ako ideálny kompromis, denné dochádzanie do práce by mal zvládnuť čisto na elektrinu a pre ostatné prípady je tu benzín. Naviac na rozdiel od Toyoty vyzerá ako auto, nie ako zmutovaný hmyz (to, že má niečo alternatívny pohon neznamená, že to musí vyzerať nasilu inak), tiež má dvojspojku, nie vysávačové CVT. A pri plánovaných dotáciách našej socialistickej vlády na elektro autá 5000 eur by to malo byť aj cenovo prijateľné.
[4]
27. 10. 2016 v 7:48simon_sez
vdaka za test, presne takato kombinacia dava aj mne zmysel – denne behacky po meste si odbavis na el. – ak chces (mozes), za 2 hod. vecer dobijes a dlhsie trasy vybavis bez nejakeho obmedzovania sa (dojazd/cakanie na nabitie baterie) a ked je to vsetko v normalnom kabate a bez zmeny jazdnych vlastnosti – super. Ak toto je smer, ktory budu postupne nasledovat aj mainstreamovy vyrobcovia tak som za.
Prinutil si ma pozriet stranky predajcu bmw (uvedomil som si, ze som tam este nikdy nebol, kedze je to upne mimo moju ligu), zaujimalo ma ako nastrelili cenu a vyzera to celkom fajn – 43.600e, co je cena za 325d/330i AT – vybavy sa mi nechcelo porovnavat, predpokladam, ze su rovnake. Ale napriek tomu si nemyslim, ze tento model nejako zamava predajnymi cislami.
[5]
27. 10. 2016 v 9:44Dinar
[1] Chová se to stejně jako kterákoliv trojka s mpaket podvozkem, jen ty eko gumy jsou na prd. 😉
[6]
27. 10. 2016 v 9:47Dinar
[3] Jo, to je přesně ono, kupuješ si auto s hybridním pohonem, tak musíš u japonců dělat kompromisy, dynamicky zdechlina, design botníku na kolečkách, jízdně trakař, tohle je prostě bmw s přídavkem el. motoru.
iOniq jsem neznal, vypadá ale zajímavě. 😉
[7]
27. 10. 2016 v 9:49Dinar
[4] V dnešních podmínkách to prodejně určitě žádný trhák nebude, 320d je levnější a udělá stejnou službu. 330e je prostě alternativa, ale alternativa bez kompromisů. 😉
[8]
29. 10. 2016 v 10:39woody-alien
Z nadpisu jsem usoudil, že se bude konat „porcování“ Medvěda 😉 a ono takhle. No,“zelený“ alternativy zatím byly mimo můj zájem. Tento způsob ovšem nevypadá vůbec zle, dynamika na úrovni, většina pojížděk po městě by se dala zvládnout čistě na elektriku a ke všemu to vypadá jako normální auto. Fajn testík se spoustou zajímavých informací.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.