• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > ericn  > Omezení výkonu auta pro mladé řidiče?

  • Omezení výkonu auta pro mladé řidiče?

    Publikováno: 2. 8. 2014

    Jak začít? Asi takhle, mám doma skoro 17ti letého puberťáka, co se těší, že si už za rok bude dělat řidičák na Auto. Osobně si nedokážu představit, že bych si k adolescentovi s mokrýma popírama sedl do mého auta 🙂 Vracím se v paměti k bodu před 20ti lety, kdy jsem si dělal řidičák já a musím se usmát, že to můj táta a jeho Favorit 136L vydrželi. Byl přísný, ale také dost radil, jak dobře jezdit, řadit a já mu za to děkuji. Je fakt, že v roce 94 tu ještě stále bylo silných aut „za babku“ poskromnu a drtivá většina z nás dosáhla tak maximáleně na Š105/120, Ladu 2101, případně kdo měl víc peněz tak základní verze Golfa II, Escorta či Kadetta ze začátku 80let. Tedy auta s výkonem do 50kW, nic moc na závodění, spíš tak na naučení se řídit a i tak někteří z nás skončili ve škarpě, ne-li hůře.

    Dnes je situace o dost jiná, není problém koupit olítanou Alfu, Audi, BMW či Volvo s výkonem nad 110kW za cca 50tis kč a že jich na trhu je, stačí projít inzertní servery. Tj i uplně mladý ucho co vyleze z autoškoly s čerstvím řidičákem se může dostat k autu, se kterým může ohrozit podstatným způsobem sebe i ostatní účastníky provozu, jelikož to na něj bude jaksi „moc“… Takový 2 mladý janky jsem potkal včera večer na Strakonické v BMW E36 325i a „závodili“, snad raději nekomentovat.

    Vracím se k otázce, jestli bychom neměli zavést podobný způsob udělování řidičských průkazů jako je u skupiny A? Tedy omezení výkonu automobilu pro mladé začínající řidiče? Např. v 18ti letech, po získání ŘP sk. B omezit výkon auta na např. 55kW a po dvou letech praxe (20let věku řidiče) automaticky posunout tuto hranici na 74kW a po dovršení 21let neomezeně? Berte to jen jako moje zamyšlení, nic víc tím nejsleduji.

    Jak to vyřeším já? Až bude mít ten můj puberťák papíry a vážně to auto bude chtít, pořídíme nějaké starší menší auto (rv.2004-6)s rozumným motorem s objemem 1.2-1.4l a výkonem kolem 55Kw. Ideálně pak vozy jako je Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 206, Škoda Fabia či VW Polo a uděláme si spolu tu „reálnou“ autoškolu. Jde o to aby se naučil dobře řídit, mohl být nezávislý a také se o svoje auto starat. Až si bude vydělávat sám, ať si pak dělá co chce 🙂

    Co vy na to? Jak to vidíte?

20tis. km s Focusem III Hot hatch na hraní?

45 Responses to Omezení výkonu auta pro mladé řidiče?

  • [1]

    2. 8. 2014 v 16:25CenturionCz

    Psal jsem o tom tady (http://centurion.blog.auto.cz/2012/11/auto-pro-teenagera/) . Upřímně, důležitá je ta osoba, která na plyn šlape, spíše než jaký motor auto má. V 19ti jsem měl auto se 160Kw a nikde jsem neboural. Zabít se přitom (aniž bych to nedej bože někomu přál) dá i s 10kw. Je to o přístupu a výchově.
    Je pak dost diskutabilní, zda je bezpečnost nějak spojena s výkonem. Předně je spojena s designem a bytelností karoserie, výbavou (airbagy apod.), což asi jakž takž lze vyčíst z nárazových testů. Malé městské autíčko s 55kw podle mě mezi nejbezpečnější auta patřit nebude.
    Výkon naopak lze využít v některých krizových situacích, takže to podle mě není tak jednoznačné.

  • [2]

    2. 8. 2014 v 16:51ericn

    Dík za názor. No upřímně 160kW na začátek je slušná porce a myslím, že na naučení se jezdít je to až moc. Je fakt, že už vůbec nevím, jak v současné době probíhá výuka a výchova nových řidičů v autoškole. V každém prípadě souhlasím s tebou, že bezpečnost je určitě dána konstrukcí auta a je fakt, že i nízký výkon v nezodpovědných rukou může natropit spoustu škody. Nicméně si pořád myslím, že je lepší začít např s Fábií než se silným autem..

  • [3]

    2. 8. 2014 v 17:34rohYpnol

    foto rohYpnol

    To si to tady slízneš 🙂 Existuje tu na ACZ jedno pravidlo – nikdy ve svém příspěvku neopužívej slova jako je omezit, zakázat, přikázat nebo zpoplatnit či zdanit.

    Zde na ACZ každý ví, že jakékoliv omezení čehokoliv je špatně a řidič je přece ten, co ví všechno nejlíp…

    A teď vážně – k zamyšlení pro Tebe: a co když si ten řidičák někdo udělá třeba ve 30 vs. ten, co od 18 jezdí profesionálně? A jaký výkon už je přijatelný? 135 kW v Multivanu vs. 50 kW v nějaké „motokáře“?

    Moje odpověď na Tvoji otázku: Ano, jednoznačně bych byl pro určité omezení. Dokonce vědci zjistili, že pud sebezáchovy je plně vyvinutý až někde kolem cca 26 let.

    Nicméně byl bych pro sofistikovanější omezení, tj. ne zcela podle věku a ne zcela podle kW. Tj. byl bych pro omezení podle délky od získání papírů (a i to není ideální, protože zacímco někdo najede 5. tis km/rok, někdo jiný třeba 50 tis.) a omezení bych zavedl ne podle výkonu, ale podle poměru hmotnost/výkon.

    V zásadě ale platí, že blb pojede jak blb a je vcelku jedno, co mu dáš do ruky. A nehorázně nejezdí jen mladí. Faktem ale je, že možnost přesednout „z autoškolové Fabie HTP do Panamery 4S“ mi nepřijde zrovna úplně vpořádku. Koneckonců u motorek toto omezení je a přijde někomu jako nemístné omezování osobní svobody?

    Myslím, že i zazobané děcko by snad mohlo tu chvíli přetrpět třeba v Octavii 1.4 TSI. Zas tak strašné příkoří by mi to nepřišlo. Když se ale z drhé strany vezme věc za špatný konec, pak je z toho Aixam, opravdu bezpečné auto pro začátky…

  • [4]

    2. 8. 2014 v 17:56ericn

    Jj chápu co tím chceš říct, je to diskuze a já dal námět k zamyšlení, nikoli požadavek na něčí omezování. Nicméně jak jsem psal já na začátku a ty také, u motorek to funguje a všichní to berou. Já si myslím, že to je správně, nejdřív se nauč jezdit a pak si kup (když chceš) něco lepšího, silnějšího a rychlejšího. Žádný systém není spravedlivý a nikdy nebude. Mě se třeba taky nelíbí, že s „B“ nemůžu tahat karavan a musím si udělat „E“ atd. Ale je to tak nastavené a mě nezbývá, než to respektovat 😉

  • [5]

    2. 8. 2014 v 20:27Ondris

    Psal jsem to už pod Centurionovým blogem o tom samém – je to jen o hlavě.
    Začínal jsem (a pořád jezdím) na šedesátikoňové Corse. To se člověk na křižovatkách moc předvádět nemůže, ale i tak auto na okresce pokoří 150 km/h. Od té doby uteklo pět let a koní je taky skoro pětinásobek – a pořád dobrý.
    Současná přítelkyně začínala rovnou na třech stovkách koní v RRS a následky to zanechalo jen v tom směru, že když se posadí do slabšího auta, je to o nervy a o hubu. Ale stále jezdí pomalu.
    Takže co bych doporučil – nic nezakazovat, nic neomezovat, sáhnout si do svědomí a naučit se během roku, roku a půl ve slabém autě (atmosféra cca do 100 koní) řadit a využívat dostupného výkonu. Pak už se dá přejít naprosto na cokoli.

  • [6]

    3. 8. 2014 v 07:16ericn

    Jasne , je to jen o hlavě. Bohužel ne každý to v ní má dostatečně srovnané. Navíc v 18 nad tím přemýšlíš jinak než třeba o 10 let později 🙂

  • [7]

    3. 8. 2014 v 09:59rohYpnol

    foto rohYpnol

    [5] Samozřejmě, že to je o hlavě. Jenže jednoduše předpoklad, že řidičse chová odpovědně, je zcela mylný.

    Jinak řečeno (obrazně): 80% mladých nikdy na silné vlastní auto mít nebude nebo si jej jednoduše nekoupí kvůli provozním nákladům, 5% sami raději dobrovolně začnou na slabším voze a později koupí silnější, ať jim to zákon nařizuje nebo ne, 5% zákon přinutí začít na slabším autě, než by si sami pořídili, a 10% bude jezdit jako dárce orgánů v čemkoliv.

    Otázka zní, jestli nám těch 5% stojí za regulaci nebo ne. Já říkám, i s odkazem na princip u motorek, že ano.

  • [8]

    3. 8. 2014 v 10:06most

    Je to blbost podle me je spis rozdil jestli mu tata sveri sveho Range Rovera za 3 mega a nebo Corsu za par klacku se kterou je problem predjet traktor z kopce . Ja osobne zacinal na autech nad 150KW a nikdy jsem neboural ne ze bych nejezdil rychle, ale postupne jsem si troufal vic a vic s najezdenymi km, ale nikdy tak abych ohrozil vuz a ostatni ucastniky, prave z respektu k cene vozu . Kdybych mel nejakou tu corsu se trema kockama v motoru tak bych se asi spis nekde zabil pri ctyr kilometrovem predjizdeni cyklisty do kopce.

  • [9]

    3. 8. 2014 v 11:09ericn

    most: promiň, ale nemáš pravdu. Nejspíš si nikdy s malým autem nejel. Mám za sebou různá auta a různými výkony. Dost času jsem například ze začátku strávil v Cliu 1G s motorem 1.4 a výkonem 58kW a rozhodně jsem nebyl brzdou provozu a ani se nezabil při předjíždění cyklisty 🙂 Ani když jsem měl půjčený Saxo 1.1 s výkonem 44kW a hmostností kolem 900kg, tedy vyloženě městské auto, nebyl problém svižně jezdit a i předjíždět. Jasně chyběla tomu výkonová rezerva a když si ho naložil, musel si tomu přizpůsobit styl jízdy. Je to vždy o řidiči, nicméně těm novým prostě zkušenosti chybí a někde je musí získat. Pokud máš pod „plynem“ 150kw, tak to prostě láká a když na to nemáš, je to zbytečný risk pro tebe i okolí…

  • [10]

    3. 8. 2014 v 11:41rohYpnol

    foto rohYpnol

    [8] ale vždyť si sám dokonale protiřečíš. Jestli se shodneme na tom, že je to v prvé řadě o řidiči, tak je úplně jedno, jestli jezdíš s 50 nebo 150 kW, pokud to máš v hlavě srovnané. Bezpečně se dá jezdit v podstatě s čímkoliv kromě Aixamu 🙂

    A pokud nezvládáš jízdu s 50 kW, nedokážeš odahdovat vzdálenosti, nedokážeš ovládat výkon, tak asi těžko budeš ovládat 150 kW. To je úplně jednoduché. Koneckonců, i proto nejde začít na „velké motorce“.

    A jestli máš pocit, že bys nezvládl jízdu s Corsou, tak asi nebudeš tak dobrý řidič, jak si myslíš…

  • [11]

    3. 8. 2014 v 12:42Ondris

    [6] [7] [10]
    Já jsem se vycukal sám tím, že jsem sledoval stránky jako ogrish a liveleak. Ono když pravidelně vidíš, jak vypadá posádka auta, které si dalo pusu s kamionem ve 160 km/h (ano, je napůl v kufru a napůl všude okolo), začneš jezdit opatrně. Tohle bych dával do autoškol v rámci teorie.
    Poslední dobou si říkám, že bych se měl zase zklidnit, zvykl jsem si, že ve třílitrovym biturbu se prostě šlápne na plyn a stihneš to vždycky. Jenže na brzdách jsem na tom stejně jako v té Corse, prostě to neukecáš.

  • [12]

    3. 8. 2014 v 15:36Emel

    foto Emel

    V principu jsem pro, pro ochranu zmíněných mladíků (a mladic) a zejména (!) ostatních účastníků provozu. Pokud to má smysl u motorek, pak s autem člověk napáchá mnohem víc škody kolem sebe… a jak už se tu parkrát řešilo, je potřeba chránit hlavně ostatní.

    Na druhou stranu, už dnes je řidičák drahá sranda a ten systém by neměl být moc komplikovaný… o psychotestech mám své pochybnosti, věk je možná příliš omezující pro ty rozumné.

    V doprovodu osoby „vyspělé“ by asi mělo být možno řídit cokoli – pokud otec svěří synkovi řízení rodinného auta a sedí vedle, pak se jedná o tzv. externí pud sebezáchovy 😉

  • [13]

    3. 8. 2014 v 16:32ericn

    Emel: Souhlas s poslední větou:

    „V doprovodu osoby „vyspělé“ by asi mělo být možno řídit cokoli – pokud otec svěří synkovi řízení rodinného auta a sedí vedle, pak se jedná o tzv. externí pud sebezáchovy“

    Bylo by to jako pokračování autoškoly 🙂

  • [14]

    3. 8. 2014 v 15:47rohYpnol

    foto rohYpnol

    Z policejních statistik by se nepochybně dalo vydolovat z dat, jaký podíl tvoří nehody mladých namistrovaných jelit ve výkonných vozech.

  • [15]

    3. 8. 2014 v 20:59TomasPT

    To omezení výkonu podle věku je na jednu stranu fajn, ale na druhou….co když rodian někam vyrazí rodinným autem, které je silnější, na dovolenou? To by pod dozorem mohl řídit i silnější? Hodně policajtů stejně silná auta nestaví, když nemusí, protože předpokládají, že jejich řidiči budou arogantní blbci, se kterými se nechtějí dohadovat.

    Osobně si myslím, že je to o člověku. Někdo může být psychicky vyzrálý už v 18 a uvědomovat si, že auto je zbraň, ať už má jakýkoliv výkon. I s 55kW felicii můžeš vletět na zastávku autobusu a sejmout malé školáky, čekající na odvoz do školy. Stejně tak tě 100kW a pohon všech kol mohou v zimě vyhrabat ze sněhu, kde bys měl se slabou předokolkou problém.

    Jasně, každej si chce na začátku zablbnout, zjistit co jeho auto umí a přitom nemůže platit za uzavřený okruh nebo malé letiště, kde si vyzkouší drifty, maximálku i rychlý průjezd zatáčkou.

    Pravidelně jezdím škodovkami s 55 a 75kW. Stačí to, ale třeba si úplně nevěřím na předjíždění, protože to auto, i když řádně podřadím a dostanu ho do otáček, nemá ten správný odpich, jako by mělo 103kW s turbem…..nebo 125kW v E46 <3

    Já bych byl spíš pro drsnější trestání mladých řidičů. Za jízdu pod vlivem sebrat papíry ihned, i kdyby to bylo jen malé množství a na delší dobu.
    Trestat rychlou jízdu a porušování předpisů – vyšší pokuty a při 2. stejném přestupku v roce sebrat papíry. Dneska má každej řidičák za samozřejmost, ale tak by to být nemělo. Když se chováš jako magor, tak tě odeberem z provozu.

  • [16]

    4. 8. 2014 v 08:35Barrichello

    Vidím to tak, že je to blbost. Záleží na typu člověk, na charkateru, výchově a odpovědnosti. Každý je jiný.
    Rozbít hubu se dá i na Babetě, když nebudeš disciplinovaný a rozumný.

    Jinak muj bratránek začínal na BMW 325 a neměl žádný problém, já začínal se Stratusem co měl 160 HP a uměl jet 210 a taky žádný problém….

    Takže to není o tom zda to má 70 Hp nebo 250, ale co má kdo v hlavě….

  • [17]

    4. 8. 2014 v 13:06Škrt

    Jak zde již mnozí psali, je to o řidiči. Je to plus mínus rok, co jsem si domu přinesl řidičák a vím jak to chodí. Začal bych s naprostou nekvalitou autoškol, kde jsem byl svědkem toho, že holce, co absulutně neuměla řídít, dali řidičák jen protože tam byla potřetí a že se na konci jízdy rozbrečela. Ale to sem zřejmně nepatří…

    Na vlastní auto peníze nemám a rodiče mi ho zatím koupit nechtějí. Tak dosud jezdím s auty, co máme v rodině. Přičemž dva nebo tři měsíce jsem musel jezdit pod dohledem jednoho s rodičů. A tohle mi neuvěřitelně pomohlo. Proto si myslím, že řidičák od 17-ti s rokem jízdy pod dohledem je dobré řešení. Kdyby platil tvůj návrh, tak si ani nezajezdím, protože obě auta, co máme jsou silnější než „by bylo povoleno“ 😉 Nejčastěji jsem jezdil s Passatem 96kw, občas s Audi A6 180kw.

    A teď to podstatný, v mém okolí si spousta kamarádů dělali řidičáky a někteří i dostali svá „slabá“ auta. A zatímco já se i se 180-ti kw A6 dokážu na silnici chovat jako člověk, kamarád v Puntu s výkonem okolo 50kw je opravdu nebezpečím pro všechny. A o výkonu to není, stejným způsobem by jezdil v jakémkoliv autě. Takových příkladů bych měl spoustu.

    P. S. policisté by měli při silničních kontrolách kromě přítomnosti alkoholu kontrolovat i přítomnost drog… To by se našlo řidičů.

  • [18]

    4. 8. 2014 v 14:36šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    Někdo, kdo píše na auto.cz do blogu a je zdá se nadprůměrně starostlivým rodičem, nemůže mít zas tak nezvladatelného puberťáka. 😉 Samozřejmě záleží na řidiči, mezi zhuleným vychechtaným machříkem a zodpovědným mladým fandou do aut je nebetyčný rozdíl. Předpokládám tedy, že se bude jednat spíše o tu druhou skupinu, takže to snad není třeba tak prožívat.

    Přesto volbu malého vozu schvaluji. Pokud jsi z Prahy, bude slabší autíčko určitě super. Osobně bych se celým tělem přikláněl k minulé generaci dvanáctistovkového Fiatu Punto. Na okreskové pilování řidičských schopností a srážení zvěře to nejlepší volba není, ale do města a na dálnici paráda. Není hezké ani ošklivé, proto nevyzývá k závodění, a je na něm levné vše – na pořízení, na servis, na pojištění, na spotřebu. Motor 1.2 FIRE pamatuje Uno, a jelikož je jednoduchý, litinový, při prasknutí řemene se nepotká a při návrhu auta měl Gianni (Agnelli) již plné zuby image Fiatu coby hezkých aut, co jim v noci zhasne podsvícení interiéru, nepotřebuje skoro žádnou údržbu. Ale aby nebyl mladý bez práce, olej je základ všech italských motorů a tuším, že je v reznoucí ocelové vaně… Současné (dosluhující) Punto a Panda už mají kvůli měření emisí i za studena a obživě servisů malé olejové nádržky s intervalem výměny 30 000 km. 😀 Obecně platí, že atmosféry od Fiatu jsou – 1.1, 1.2 a 1.6 – paráda, spolehlivost – 1.4 – nic navíc proti 1.2 a 1.6 – 1.8, 2.0, 2.2 – ruce pryč a nohy na ramena. Takže Punto II – za mě super
    http://www.tipcars.com/magazin-fiat-punto-ii-na-nem-jiz-servis-nevydela-1109.html
    http://www.tipcars.com/magazin-fiat-punto-12-8v-a-dojmy-majitele-po-roce-provozu-4889.html
    http://www.tipcars.com/magazin-fiat-punto-a-zkusenosti-majitele-po-trech-letech-6299.html

    PS: Na dobrý trénink řízení by samozřejmě bylo fajn Suzuki Swift nebo třeba Mazda MX-5, ale to už letíme ke sto tisícům… za cenu orezlé Feldy kára výše. :-!

  • [19]

    4. 8. 2014 v 14:37šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    A co se týče toho návrhu… většina těch týpků už stejně polovinu výkonu kamsi potratila. 😀

  • [20]

    4. 8. 2014 v 17:48ericn

    Škrt: Není to návrh, jen téma k zamyšlení. Já si za svým názorem stojím, myslím si že by to pomohlo stejně jako u Motorek. Ano, je to o hlavně lidech. Bohužel je na silnici výrazně víc „janků“, než těch co používají hlavu 🙂

  • [21]

    4. 8. 2014 v 17:50twistedTSD

    foto twistedTSD

    Škrte, pod to se podepíšu.

    Znám takové, kteří jezdí s nějakou Fabií HTP v kombíku takovým stylem, že se divím, že jsou ještě naživu, jiné s podobným dělem, kteří jezdí relativně normálně, ale pro změnu vůbec netuší, jak z té atmosféry v případě nutnosti výkon vlastně dostat (v autoškole se to dnes opravdu nedoví)…Nechci tvrdit, že výkon žádnou roli nehraje, to ano, ale…jak píše rohypnol – je otázka, zda to za regulaci stojí, protože jádro problému se tím neřeší.

    Řidičák od 17 zní velmi dobře, osobně jsem určitě pro, jedinou nevýhodou je snad jen přejímání zlozvyků rodičovstva.

    Jinak já již od autoškoly jezdím převážně s Haťapkou. Asi mě to naučilo předjíždět, přemýšlet a pracovat s motorem, ale ono také není divu – pár nečekaně dlouhých chvil v protisměru člověka naučí. :-))

  • [22]

    4. 8. 2014 v 17:54ericn

    šmoula: No je fakt, že jsem o něčem takovém přemýšlel:

    http://www.tipcars.com/fiat-punto/12-16v-sporting-23733822.html

    K tomu starostlivému rodiči a puberťákovi – je v pohodě, navíc introvert, takže o zhuleným týpkovi se mluvit fakt nedá. Jde o to aby se naučil řídit, mít odpovědnost, nezávislost a také aby se naučil o to auto starat. Jak se říká, nic není zadarmo a když se starat nebude, nebude jezdit. Celkově ta debata byla spíš myslena oběcně 🙂

  • [23]

    4. 8. 2014 v 19:08šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    ericn: Jj
    Já bych klidně zůstal u 8V motoru. Je otázka, zda si auto vůbec komplikovat motorem se složitější hlavou. Šestikvalt zhorší rejd a třídvířko je vcelku zbytečné. Ojetin se základním agregátem jsou navíc mraky. Můžeš si i podle barvy vybírat… 😉

    http://www.ooyyo.cz/detail/c=CDBE1D7114D28570111B976FBA26355B78A01D780AD3866A111FF46FBD6F8D58CCA21D7FD9D489B31608F34FBE/-4542903093017262518.html/
    http://www.ooyyo.cz/detail/c=CDBE1D7114D28570111B976FBA26355B78A01D780AD3866AA914F46FBD6FBD40CCA21D7FD9D489B3160DF67AB6733273CF/-5144330361813924614.html/

    Ale ještě máte chvilku čas…

  • [24]

    4. 8. 2014 v 19:22ericn

    šmoula: jj času je dost a vybírat auto bude on s podobným rozpočtem jako je v odkazech a já budu mít poradní hlas 🙂

  • [25]

    4. 8. 2014 v 19:36šmoula nešika

    foto šmoula nešika

    (24) Pokud něco málo o autech ví, tak super nápad. Jinak aby už začal šprtat… 😀

  • [26]

    4. 8. 2014 v 20:30rohYpnol

    foto rohYpnol

    Jak to tady tak pročítám, tak mám pocit, že mnozí tu vůbec nechápu účel případného omezení, ať jej schvalují či ne.

    Snad nikdo nepochybuje o tom, že je to v prvé řadě o hlavě a o řidiči a že i se slabým vozem jde jet (sebe)vražedný styl.

    Smyslem regulace však podle mě není zamezit takovémuto jednání (to koneckonců ani nejde), ale omezit možnost chyby těch, kteří prostě nemají v hlavě a v rukách srovnáno, jak se pohybovat v provozu, nemají odhad, co vůz dokáže. Koneckonců dostat první aquaplaning v 60 kmh nebo ve 130 kmh je značný rozdíl.

    Jak to, že na motorce to vlastně nikdo zde nerozporuje, zatímco u aut s tím každý zde má evidentně problém? U motorky je to přeci zcela stejné – pokud má řidič v hlavě srovnáno, klidně by mohl začínat na 500 ccm…

    Snad ve všech odvětvích je přeci přirozené, že se začíná na jednodušším a časem se přidává. Rally se taky nezačíná na vozech S2000.

  • [27]

    5. 8. 2014 v 11:38MariAchi

    Diskusi jsem nečet, nemám tolik času, sorry.
    Omezit, zamezit zakázat…
    Máme jinou možnost?
    Jistě – naučit, vysvětlit, jít příkladem.
    Mít děti je obrovská odpovědnost.
    Píšeš, že si nedovedeš představit sednout si vedle svého syna, až bude jednou řídit – to je ale tvá obrovská prohra, uvědom si to. Autoškola a předpisy jsou tu hlavně od toho, aby v procesech nebyl holubník, hlavní výchovnou silou musí být rodina a blízké okolí. Jestli svému synovi nevěříš, selhals především ty sám. V tom, jak bude řídit a jak se bude chovat v provozu, najdeš především sám sebe a pokud jsi něco zanedbal, tak omezení výkonu nepomůže.

  • [28]

    5. 8. 2014 v 14:18ericn

    mariachi: koukám, že jsi i psycholog, gratuluji. Komentuj prosím téma a ne můj vztah se synem, o kterém nic nevíš a nic ti do něj není. Předem děkuji. Jinak si můj příspěvek vůbec nepochopil. Jde o to že autoškola v současné době ti dá papíry, ale řídit tě nenaučí, od toho je praxe, první 1-2 roky v provozu. Napsal jsem také, že bude fajn aby si koupil vlastní auto a proto se zamýšlím nad tím, jaké a s jakým výkonem a zda-li by to nemělo být regulováno jako u motorek, kde to v pohodě funguje. Toť vše…

  • [29]

    5. 8. 2014 v 16:37grifith

    foto grifith

    ericn: U motorek to spolehlivě funguje? Opravdu? Ano, je dáno nějaké rozdělení dle výkonu a poměru výkon/hmotnost, kdy bez omezení můžeš získat velká A až od 21 let. Podmínkou však není vlastnictví předchozích skupin se slabším výkonem. A co tedy toto rozdělení řeší? Zdá se ti, že nejvíce bourající jsou ti s papíry na slabší stroje? To rozhodně nejsou. Že by věk člověka rozhodoval o jeho mentálních schopnostech se dá s úspěchem pochybovat, je mnoho 21 letých, jenž by neměli sedlat ani Babety, natož silné stroje a je naopak mnoho lidí do 21 let, kteří to mají v hlavě „v pořádku“ a taková restrikce je jen zbytečnou byrokracií tohoto státu.
    Pokud by se stejný systém zavedl i pro řidičáky na automobily, co by se změnilo? Možná by se pouze zvedl věk mrtvých hazardérů, jelikož by se jim dovolilo sedlat ty „výkonné bestie“ (co si pod tím představit, je pro mě vcelku záhada) až od 21 let? Jak se zde již napsalo a více diskutérů se shodlo, je to hlavně o hlavě, o rozumu a taky o výchově. Autoškola je jen formální nástroj pro získání řidičského oprávnění, nic víc od toho nečekej. Přirovnat to lze k současnému vysokoškolskému systému, však kolik akademiků je každým rokem „vyrobeno“ a určitě o nich obecně nelze prohlásit, že to jsou špičky svého oboru. K tomu také potřebují praxi a tu nezískají jinak, než životem….

  • [30]

    5. 8. 2014 v 18:50ericn

    grifith: opakuji nic nechci zavádět, bylo to téma do diskuse, jak to ostatní vidíte. Názory jsou různé a to je dobře. Souhlasím s tebou, že je o hlavě. Nicméně se předpokládá, že v 21 je člověk přecejen už o něco zkušenější než v 18, ikdyž někdy je jedno jestli dotyčnému 18 nebo 50 🙂 S poslední větou plně souhlasím – vše je o praxi…

  • [31]

    5. 8. 2014 v 19:08grifith

    foto grifith

    ericn: Samozřejmě to beru jako námět k diskuzi. Moc jsem se do tématu zabral v tom smyslu, co by se stalo, kdyby nějaké kastování u ŘP bylo na programu dne 😉
    S tou zkušeností vztaženou k věku by se právě dalo polemizovat. Ale o tom už jsem psal výše. Každopádně nelze než popřát pevné nervy a synátorovi hodně bezproblémových kilometrů.

  • [32]

    6. 8. 2014 v 06:47MariAchi

    [28]

    Komentuju to, cos napsal, jestli se ti to nelíbí, tak nepiš a nebude co komentovat.
    Ostatně fakt, že v řidičské výchově spoléháš jen na autoškolu svědčí o tom že jsem to trefil.
    Kluka jsi měl vychovávat (ne jen učit řídit, chápeš ten rozdíl?) k pohybu v provozu především ty sám, to je to, o čem píšu. Pak bys nemusel tak vehementně horovat pro omezování a zakazování a neměl bys problém si sednout vedle toho „adolescenta s mokrýma papírama“ do svého auta.
    Faktem, že mu koupíš nějakou slabou olítanou hujdu, současný stav moc nenapravíš.
    Každopádně do jeho autoškoly máte oba ještě dost času, jezdi s ním, vysvětluj, předváděj, nech ho si to vyzkoušet a osahat, ptej se, jak by reagoval a proč, v sedmnácti není nic ztraceno. Ten rok s tebou mu dá mnohem víc, než první dva roky sám, případně s kamarády.

  • [33]

    6. 8. 2014 v 06:54woody-alien

    foto woody-alien

    ericn: Já osobně jsem se trochu „zasekl“ při vybírání životního partnera 😉 takže podobné dilema mě čeká až za hodných pár let, nicméně téma i pro mě velmi zajímavé. Za sebe bych spíš volil neomezovat. Mám čerstvou zkušenost s uváděním své ženy do provozu v situaci, kdy ve věku 30+ má řidičák už řadu let, ale zkušenosti veškeré žádné. Z toho mi vyplývá, že člověk může být v 19 letech daleko „vyježděnější“,zkušenější a svému okolí i sobě méně nebezpečný než podstatně starší občasný řidič. Jistě, i kolem sebe mám příklady mladíků, jimž sotva uschl tisk na řidičáku a už mají křížek u silnice, jenže jejich smrtící stroje nesestávaly pouze z proklínaných zadokolek o výkonu 200 koní a více, spíše naopak. Přesto tvoje řešení, tak jak ho píšeš na konci, mi dává smysl. Plus věnovat dítěti zvýšenou pozornost, jak to jen jde jezdit s ním a podporovat ho v získávání správných řidičských návyků. Stejně jako jsem to musel dělat nedávno se svou ženou.

  • [34]

    6. 8. 2014 v 12:15MariAchi

    JInak pokud se nepletu, tak takový omezovací systém funguje (jak jinak) v GB, a ještě v Dánsku (?), nebo Švédsku (?), nebo Holandsku (?), zkušenosti půjde dohledat na netu.

  • [35]

    6. 8. 2014 v 16:29rohYpnol

    foto rohYpnol

    [32]
    Jsou věci, které nevysvětlíš a na které si každý musí přijít sám. Bezpečná rychlost (=přizpůsobení rychlosti stavu povětrnostních podmínek a vozovky, a vlastně i osobním schopnostem), to není věc, co se dá naučit. Tohle se získává lety praxe a odježděnými km.

  • [36]

    7. 8. 2014 v 10:09MariAchi

    [35]

    Nejprve se musíš naučit a potom praktikovat. Samozřejmě je mi jasné, že praxe je důležitá, ale já psal o tom, že podle toho co a jak píše ericn o svém synovi, zanedbal asi právě tu fázi učení a vysvětlování. A to v autoškole nedožene.

  • [37]

    7. 8. 2014 v 10:44ericn

    mariachi: přestaň prosím komentovat to o čem nic nevíš, děkuji. Působí to značně hloupě. Ber to jako jednoduché sdělení, snad to pochopíš. Nerad bych ti ukazoval regulaci v praxi 🙂

  • [38]

    7. 8. 2014 v 12:11MariAchi

    [37]

    Ještě jednou:
    Komentuju to, cos tu napsal, jestli ti to nesedí, je to tvůj problém. Klidně mi předveď regulaci v praxi, ono utéct před problémem je jednodušší, než ho řešit. Ta regulace k tobě docela sedí…Zakázat, omezit… Volils komouše, nebo socany, viď?

  • [39]

    7. 8. 2014 v 12:33ericn

    mariachi: ty jsi dobrej případ, asi si nepochopil ironii a smajlika za tim. Zbytek nestojí za komentář. Přeji ti hezký den 🙂

  • [40]

    7. 8. 2014 v 13:26MariAchi

    Klidně mi nadávej a zkoušej urážet, jsem na takové nahrazování nedostatku argumentů urážkami zvyklej. V textu jsi tu na sebe prozradil dvě věci, na které by chlap asi neměl být zrovna hrdý:

    1: Synovi jsi moc vědomostí o řízení nepředal, je fajn, že si to uvědomuješ a máš pořád čas to napravit, to ti píšu nejen já, ale v podstatě všichni ostatní. Nevím, proč to bereš tak naštvaně, tos tu o sobě napsal ty sám…

    2: Raději než abys to napravil, bys omezil, zakázal, přístup k výkonným autům. Částečně chápu tvoje pohnutky, mně občas napadá to samé, ale ne kvůli řízení mých dětí (ostatně můj syn ještě neumí ani chodit), ale spíš kvůli řízení jiných mlaďochů, na které tátové kašlali jak ve výchově řidičské, tak ve výchově lidské (tohle v žádném případě nemířím na tebe!!!) a oni se teď podle toho chovají na cestách za volanty jak silných, tak slabých vozů. Ano, tento strach o vlastní bezpečnost a bezpečnost mých blízkých mně taky vede k úvahám o omezování a zakazování, jen je mi takováto politika kvůli pár pitomečkům prostě proti srsti.

  • [41]

    7. 8. 2014 v 20:30rohYpnol

    foto rohYpnol

    [38], [40] Já ti nevím, ale to co píšeš vyznívá poněkud trapně. Nikdo ti tu nenadává, o tom, jak kdo koho vychovává, víš houby že reaguješ jen na to, co ericn napsal?

    Tak čti pořádně a ještě jednou.

    A jestli volí toho či tamtoho? Odsuzovat podle stranické nálepky je snad ještě ubožejší než cokoliv jiného. I kdyby volil komunisty, tak no a co? I mezi komunisty jsou velmi vzdělaní a rozumní lidé. A volit ODS, kde každý druhý je přebarvený komunista, je podle tebe zřejmě OK, že?

    Navíc nevím, kdo reguluje a omezuje víc. Dnes tu sice není centrálně řízené hospodářství, ale zato tu máme nádherně pokřivený trh řízený projistotu ne z Moskvy, ale z Bruselu. A tohle nikomu nevadí a všichni spokojeně mávají vlaječkou EU…

  • [42]

    8. 8. 2014 v 11:05MariAchi

    [41]

    Fajn, tak jsi přispěl svou troškou do mlýna, nicméně debata o rýpání je už dávno skončena, stačí se jen orientovat v diskusi.

    Tématem je regulace a omezování a já tvrdím, že aplikováním tohoto postupu se za čas stanou z občanů jen nemyslící ovce, které budou slepě konat jen podle předpisů. Zajeď si do Švýcarska, ať to vidíš v praxi. Pro tebe možná OK, pro mně ne a to i s tím, že riziko je podstatně vyšší.
    Tvrdím, že základem ve výchově má být rodina, ta má připravit mladého člověka na vstup do společnosti – zde se bavíme o společnosti účastníků silničního provozu – a dobře připravený člověk nebude omezení a regulace potřebovat, ba naopak budou u něj kontraproduktivní.
    Ericn pravděpodobně (podle toho co a jak píše o svém synovi) tu přípravu pro řízení zanedbal (neřeším proč a jak, to je mi fuk, jistě měl své důvody) a já tvrdím, že omezením to nedožene. Lépe udělá, pokud se synem začne trávit čas za volantem a předá mu co umí a co zná ještě dřív, než syn nastoupí do autoškoly.

  • [43]

    8. 8. 2014 v 15:51rohYpnol

    foto rohYpnol

    [42]

    Tvrdím, že základem ve výchově má být rodina … Ok, zcela se pod tuhle myšlenku podepisuji. Rodina, výchova, to je začátek a konec problémů ve společnosti.

    Jenže tohle je jen bohapusté konstatování, prázdná fráze, která nic neřeší. O tom to je. Prostě žiješ ve společnosti opic a na ty prostě platí jediné – pořádně to tvrdě začít „mlátit hlava nehlava“, tak e nikdy ničeho nedobereš. Když to nejde po dobrém, musí to jít po zlém.

    Smutné, ale je to tak.

  • [44]

    8. 8. 2014 v 16:06RADEK1

    Proč se každá debata na tomto serveru musí odchylít od zadaní, od tématu a skončí u nadávek a osobních útoků. Přitom to byl docela dobrý námět. Já bych volil cestu omezení rychlosti. Mám auto s cca 3oo koníky a ty bych adolescentovi svěřil jen za předpokladu, že s autem nepojede jako prase. Tzn.omezit rychlost na třeba 8o.A kdyby se i vyboril tak má jakousi pravděpodobnost přežití. Není to dlouho co se mě zabila 17 letá sestřenice v autě. Sedla do auta debilovi v rozpadajícím bmv a dopadlo to jak dopadlo.Věřte nic příjemného….

  • [45]

    10. 8. 2014 v 09:00MariAchi

    [43]
    Není to prázdná fráze, to byla moje dobře míněná rada, jak naložit s tím „puberťákem“.
    Co se týká společnosti opic – tohle se nesmí říkat nahlas 😉
    Jak už jsem napsal: Je mi proti srsti kvůli pár hlupákům postihovat komplet všechny.

    [44]
    Tématu se držíme, klidně si to párkrát přečti, ať to pochopíš. Jen bylo třeba si vysvětlit, že konstatování, že někdo něco neudělal, není žádný zavrženíhodný osobní útok…

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

ericn

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Duben 20221 Příspěvek
  • Září 20151 Příspěvek
  • Listopad 20141 Příspěvek
  • Srpen 20141 Příspěvek
  • Červenec 20141 Příspěvek
  • Květen 20141 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura