-
BMW Z1
Hledáte neobvyklý dvousedadlový roadster? Spolehlivou německou značku? A znáte Z1čku? Klasický koncept BMW: šestiválec, 2.5 litru, pohon zadních kol.
První vlaštovka z nové řady Z (od slova Zukunft = budoucnost) se představila veřejnosti roku 1987 na Frankfurt Motor Show. Byl jím model Z1. Ihned při představení se strhla vášnivá debata o tomhle výjimečném autě a především o jeho kontroverzním designu. Ale tím, že BMW přišlo víc než 5000 objednávek ještě před uvedením do prodeje, se ukázalo, že se trefili do vkusu svých zákazníků.
Šasi Z1 bylo úplně nové, nejednalo se o nějakou předělávku z jiných verzí BMW. Jediné co bylo na ní převzaté z jiných modelů byl motor, převodovka a přední zavěšení. Jako první BMW pak mělo zadní nápravu typu Multi-link. Původně se dokonce přemýšlelo i o verzi s pohonem na všechny kola, ale od tohoto záměru bylo nakonec upuštěno. Nejzajímavější věcí jsou na Z1 bezesporu její dveře, které se otvírají vertikálně. Nevýhodou je, že při vystupování a nastupování musíte překonat poměrně vysoký práh. Což se ale může brzy obrátit ve výhodu, pokud do vozu nastupuje atraktivní žena v minisukni… Z1 má velkou výhodu ve svém nestárnoucím designu. I po 20 letech vypadá pořád atraktivně a její věk byste jí rozhodně nehádali. A to jak se staženou, tak i s nataženou střechou. V nabídce byla jak klasická látková střecha, tak hardtop.
Motor i převodovka byly převzaty z BMW 325i. Jednalo se o dvanáctiventilový šestiválec o objemu 2.5litru a s výkonem 170koní. V kombinaci s pětistupňovou převodovkou pak Z1 zrychlila na 100km/h za 7.9s a dosahovala rychlosti 224km/h. Ve své době stála Z1 kolem 85000DM. Nakonec se prodalo 8012 kusů BMW Z1BMW Z1 se vyráběla od roku 1988 až do 1991. Protože se vyrobilo jen 8.000 kousků, tak je tento model poměrně zajímavým sběratelským kouskem. Zhruba 6.500 kusů se prodalo na německém trhu. Už před započetím výroby mělo BMW 5.000 závazných objednávek, ale po roce 1989 zájem o toto auto opadl.
Karoserie je z plastu a celá lze prý vyměnit za pouhých 40 minut. Původně BMW předpokládalo, že si majitelé koupí zrovna další karoserii v jiné barvě, aby mohli pravidelně střídat vzhled svého vozu. Podstatný detail na tomto vozu jsou dveře. Neotevírají se do boku, ale zasunují se směrem dolů, do karoserie!
Motor má výkon solidních 170 koní při 5.800 ot/min. Několik tunerských firem nabízelo úpravu zvětšením objemu motoru na 2.7 litru a výkon vzrostl na 200 koní. Převodovka je pětistupňová. Minimálně jeden kousek Z1čky skončil s motorem z BMW M5 se 330 koňmi! Auto původně vyjelo na 15ti palcových kolech.
Cena dnes začíná zhruba na 17.000 eurech.
vice článků o BMW na http://www.famousbmw.cz
One Response to BMW Z1
[1]
22. 8. 2007 v 19:02Klaudius
Pekné. Podobných viac-menej zabudnutých takmer legiend je viac. Škoda, že na cestách je to už viac-menej rarita.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.