-
PASSÁTNÍ VÝCUC (sběratelská edice)
Přiznám se, ani vlastně nevím proč mě to napadlo, asi nějakým intuitivním garážovým přetlakem jsem dospěl k závěru, že PASSAT, nejprodávanější vůz střední třídy v Evropě, by si zasloužil nějaký ucelenější pohled, vždyť co si pamatuji i na diskuzích vyvolává každý článek o Passatovi neumdlévající proud tu nadšených tu doslova oslavných příspěvků. Sem tam se samozřejmě najde i nějaký ten garážový hnidopich, ale jistě se na úvod všichni shodneme, že jestli něco Passat je, pak samozřejmě vynikající vůz.
V roce 2010, v roce kulatého letopočtu přijel nový Passat. Diskuze stíhají diskuzi, ohnivá prohlášení střídají chladné odsudky. Podívejme se na nového Apoštola reálně, a to okem dospělého člověka, okem poučeného řidiče, tedy okem toho, komu je Passat prioritně určen.
Tak především registrujme to hlavní (ve vizuálním kódu) s čím nový Passat přijíždí. Do třídy vnáší nebývalý prvek elegance, dokonce míru elegance z třídy luxusních vozů. Kdo čekal letadlo utržené ze řetězu neví, co je Volkswagen, neví co je střední třída a neví co je auto. Žijeme v éře cizelování značkových markant. Prakticky každá evropská automobilka se našla ve výrazu (tohle dopadá především na německé a severské značky), a ten, kdo se zatím najít nedokázal, na své tváři intenzivně pracuje. Registrujme tedy, že nový Passat tvář Volkswagenu podtrhuje, je to ten známý dominantní švihák, který získal navíc dávku elegance, noblesy a dávku až tiché, tajuplné krásy.
Generačně vzato nebylo jednoduché na předchozí generaci Apoštola navázat, vždyť co může být ve středním mainstreamu dokonalejšího, než předchozí Passat? Popravdě… nic. Volkswagen dokázal takřka nemožné, dokázal posunout karoserii Passata o patro výše. V tomto kontextu nelze než napsat, že nový Passat velmi přesvědčivě dokumentuje značku Volkswagen jako supermainstreamovou značku, vyrábějící jak esteticky, tak technicky to vůbec nejlepší, co lze v daných třídách pořídit, viz. např. POLO, SCIROCCO, GOLF, TOUAREG.
Předznačenou skrytou krásu s akcentem na vyšší míru elegance pak věrně dokládá tento snímek:
Člověku se až zatají dech při zjištění, že se jedná o vůz středního mainstreamu.
Auto jako takové lze samozřejmě hodnotit izolovaně, není ovšem od věci porovnat nový model s jeho konkurencí na trhu. Upřímně, kdo by se mohl postavit doslovné klase Apoštola? S velkou rozvahou lze jistě napsat – nikdo. Nikdo.Volkswagenu se podařil mistrovský tah, stvořit referenci ve třídě. Design Passata se naplno rozvine do dvou let, kdy bude na silnicích vídán v počtech na jaké jsme zvyklí z modelu předchozího. Tehdy prokáže v každodenní silniční pohledeové konfrontaci svou vysokou dávku estetické nadstavby. Nadstavby o které se konkurenci může jenom zdát.
Co ocenit dále? Jistě kabinu, ergonomicky bezvadnou, materiálově exklusivní. Sedadla Passata pak nejlépe dokumentují jistotu s jakou designéři aut Volkswagenu přistupují k práci na modelu. Vše je uvnitř spičkově vybalancováno – pohledový, uživatelský i materiálový komfort. Kompozičně nemá přístrojová deska chybičku, v komplexu řidičský ideál.
Passat těží i z výhody, plynoucí z četného modelového spektra koncernu jako celku. Nemusí tedy usilovat o to, vnutit jeho majiteli, že si koupil největší auto na světě, vždyť pokud chce zájemce větší koncernový vůz, bere logicky AUDI A6. Touto výhodou nedisponují žádní jiní konkurenti, a podle toho to pak ve střední třídě také vypadá…
Z pohledu techniky nelze na novém Passatu nalézt prakticky nic, co by bylo ke kritice, ať už se jedná o nedostatek, či přebytek. Motorová paleta benzínu i nafty pokrývá výkonové spektrum bez jediné výhrady. Doplníme-li tradiční možnost pořídit čtyřkolku, dvouspojku, nově jistě i adaptivní tlumiče, získáváme premianta třídy ještě před tím, než vyjede na silnici.
Nový Passat je doslovný silniční třídní klenot, definuje svou třídu, definuje image, definuje styl. Své konkurenci utekl o jednu estetickou epochu.
Někomu harmonizuje tvar karoserie sedan, někomu jinému kombi. Nic mimořádného, někteří výrobci nás v této třídě sice hýčkají i karoserií liftback, avšak tím výčet možností prakticky končí. Ne tak docela, produkční jednička Evropy, Volkswagen přišel s nejúchvatnější karosářskou třídní variací, jakou lze vůbec na tomto světě v této době pořídit. Ano ano, znalí ví, PASSAT CC, VOLKSWAGEN PASSAT CC.
Segmentární aktivita Mercedesu, který jako první v novodobé historii dokázal vytvořit čtyřdveřové coupé nachází v mainstreamu konečně důstojného pokračovatele. Co je však v tomto kontextu důležité – ono nestačí stvořit v prémiové třídě nový objekt zájmu (CLS), je především nutné nový styl zpřístupnit středním vrstvám, ty totiž počnou tvořit ikonu.
Tak jaký je, Apoštol nebe. No především je v rámci mainstreamu bezkonkurenční. Vydařený, stylotvorný, krásný až snový. Nižší karoserie, dravčí přikrčený postoj, širší rozchod kol, exkluzivní kokpit, to vše vrhá Passata do supermainstreamových sfér. A pak, tímto vozem pozvolna utichají orgastické tance kolem služebních sedanů… Představenstvo ti asi těžko odsouhlasí dvoudveřové kupíčko k reprezentaci společnosti, ovšem čtvery dveře, to je jiné presso. Tedy nic nebrání tomu, aby se Passat CC stal kultovním náčiním mladých horkokrevných úspěšných mužů.
Držme palce, ať Volkswagen nepodskakuje cenou a drží ji na prestižní úrovni… není totiž zoufalejších vykročení, než začít prodávat nový model ve výprodejních akcích se zárukou na štěstí v trvání sedmnácti let… Co by to udělalo s image, to vidíme všichni.
Rokem počátku výroby cecečka , rokem 2008 se začíná psát nová historie aut. Volkswagen (jako vždy) stojí na čelní příčce, definuje svou dobu, a spolu s Mercedesem udává směr. Při pohledu na šaramantního Apoštola mi na mysl vytanula až úsměvná scéna z filmu Casino Royale… co by Bond, James Bond dal tehdy za to, kdyby ke golfovému klubu mohl přijet v novém Passatu CC…
I přes značnou šíři estetického koridoru, který vymezuje vizualitu současných aut, zůstává i nadále požadavek na eleganci jakýmsi středobodem designových zájmů všech automobilek. Jistě, elegance, nadčasovost, optické harmonie, pohledům libé křivky, nikoliv nepodobné dokonalým křivkám krásných žen… to vše odráží soustavný zájem jak designérů, tak kupců aut. Jeli tedy středobodem krásy elegance, pak středobodem aut je střední třída. Kategorie, jejíž reprezentant pohodlně odveze čtyři dospělé osoby, reprezentant, který velikostí navozuje důstojnost, dominanci, tedy synonyma věrně svět aut doprovázející.
Čas od času se světovým designérům zdaří stvořit ikonu. Ikonu elegance, ikonu stylu. Ikonu, která přesáhne meze své třídy, ikonu, která zatřese ustálenými hodnotovými měřítky. V tomto kontextu je zcela mimořádným, ojedinělým produktem vozidlo z produkce koncernu VOLKSWAGEN, totiž PASSAT CC.
Pozorovatel užasne nad tím, jaké kouzlo dokázali tvůrci vtělit do tohoto vozu. Jde o takřka absolutní harmonii, absolutní dokonalost tvaru. V měřítku své třídy přesahuje Passat CC do jiných světů. Přitom tohoto efektu dosáhli designéři poměrně jednoduchými “fintami” – zjemněním střechy, důsledným zaoblením záďi a zdominantněním tváře. Napohled přirozené, v praxi výjimečné.
Pasat CC v sobě koncentruje vše, po čem může řidič toužit – elegantní základní tóny linií karoserie jsou dramatizovány akcenty z říše dravců – nízká stavba a široký rozchod. Panovačný pohled je pak vyvažován jemnou zádí s geniální kompozicí zadních světel.
Ve střednětřídním mainstreamu jistě dnes není přitažlivější vůz, než-li Passat CC. Vůz na silnicích celé Evropy působí jako démant, popírá svůj třídní původ a směle se tak řadí k designové ikoně, jakou je z prémiového segmentu Mercedes-Benz CLS.
Elegance vnějšku je doprovázena (to u VW tradičně) také vysokou elegancí vnitřku.
Kokpit, přístrojová deska, kompozice středového tunelu, volant, sedadla, to vše je vyvedeno v nejkvalitnějších materiálech a s akcentem té nejnáročnější automobilové estetiky. Doplníme-li tuto charakteristiku ještě o klasickou volkswagenovskou ergonomii, stává se Passat CC objektem zájmu nejen řidičů, sedlajících tradičně střední třídu v mainstreamu, nýbrž i řidičů ze segmentu prémie.
Volkswagen tímto modelem (tak jako v případě Phaetonu či Touaregu) naplňuje svůj status, co evropské automobilové jedničky, jakož i status automobilky, která se zvolna z mainstreamu přesouvá do vyšší sféry. Jistě ne nadarmo naplňuje v Evropě termín supermainstream než právě automobilka Volkswagen.
Tedy závěr – Volkswagen vytvořil v Passatu CC auto, které buďto máš v garáži, nebo o něm sníš. Jiná možnost dnes vlastně ani neexistuje.
Jak zakončit toto naše passátní čtení? No slovem nejpovolanějšího, slovem profesionálního testéra. Následující text je otištěn v jednom z posledních evropských respektovaných testů, které PASSAT úspěšně asbsolvoval, jedná se o test AUTO.CZ z měsíce února 2011. Text samotný je jistě ústřední esencí toho, proč je PASSAT přitažlivý již pro více než šestnáct miliónu dosavadních majitelů. Tedy nyní slíbená citace:
„Jestli však chcete být hýčkáni vždy a všude, bude vaší volbou Passat Variant. Ten byl totiž z testované trojice (Mondeo, Superb, pozn. aut.) jednoznačně nejpohodlnější. Cestující byli od nástrah českých silnic téměř dokonale izolováni, za celou dobu testu jsme nezaznamenali ani jediný nepříjemný ráz do zad což rozhodně nebývá zvykem. Jízdní vlastnosti jsou proto logicky mnohem méně sportovní než je tomu v případě Mondea, i tak nás však překvapila ochota podvozku projíždět zatáčky na limitu…“
Nelze, prostě nelze než připojit – BRAVWO VOLKSWAGEN-PORSCHE.
Pozn.aut.: Velkorysý fotozdroj, jakož i citace – AUTO.CZ
PŘESTUPKOVÁ TORTURA D.I.U. 2011
25 Responses to PASSÁTNÍ VÝCUC (sběratelská edice)
[1]
16. 2. 2011 v 3:51wikinko
ty naozaj nevies prezit to vitazstvo mondea v teste vsak? kedze o autach vies dost malo, znovu pises ze toto je novy model. nie je. ani euroNCAP nerobilo novy crashtest, pretoze to novy model nie je, platia vysledky predfaceliftoveho modelu.
[2]
16. 2. 2011 v 7:20_Teddy_
GTI: „…kabinu, ergonomicky bezvadnou, materiálově exklusivní…“
Tak-tak, na temu materialov a ergonomie kabiny sme tu zrovna nedavno mali povedane nieco podobne v teste „Ford Mondeo kombi vs. Škoda Superb Combi vs. VW Passat Variant“. Alebo zeby to nebolo az tak podobne?
„…Interiér Passatu Variant pro nás byl malým zklamáním. Použité tvrdé plasty nevypadají příliš hodnotně, navíc nejsou měkčeny ani v oblasti kolen (!), což popravdě nechápeme…“
[3]
16. 2. 2011 v 8:04Magistr
Pořád ještě čekám na tu tabulku, potvrzující že Passat je nejprodávanější ve své třídě v Evropě. Dočkám se…?
Na zbylé nesmyslné bláboly nemám ani čas, ani chuť.
[4]
16. 2. 2011 v 8:05Mr.Murphy
ROFL 🙂
[5]
16. 2. 2011 v 8:18_Teddy_
Ale vtipny je to suhaj, tento GTI! Vsimnite si, zacituje z testu:
„…i tak nás však překvapila ochota podvozku projíždět zatáčky na limitu…”
A tu nahle vetu usekne! Preco asi? Pozrime sa ako to pokracuje dalej:
„…, byť ten přichází z testovaných vozů nejdříve…“
Aha! Teraz uz je jasne, preco necitoval celu vetu… 🙂
[6]
16. 2. 2011 v 9:00Kuko
Léčba grafologií? 🙂
Jsem se už začínal divit, 2 dny po historické porážce a pořád žádný blog který by uvedl vwěci na správnou míru.
[7]
16. 2. 2011 v 9:12webpaja
U ojedinělého a neustále neokoukaného a působivého CC najdu mnoho shod s blogem. Opravdu trefa do černého a překvapení, že doposud nikdo z mainstreamu VW nenásledoval. Jak prosté obohatit paletu vozů Watsone.
Klasický Passat po FL je iné kafe. Nejenže se nepodařilo navázat na příjemné linky výchozího modelu, ale po setkání tváří v tvář mohu jen potvrdit hranatě přitroublý výraz předních světel a zbatečně mohutné masky. Na poměrně jemné linky předchozího modelu ztrácí přední část ve všech směrech. Záď naopak vyznívá velmi dobře.
Interiér až na drobnosti zůstal takový, jaký znám z původního vozu. Nijak emotivní, ale přesto příjemné a útulné provedení a hlavně pohodlí.
Tvrdé plasty středové konzoly zdobí i dražší A4, takže pokud beru jen koncern VW žádný důvod k nářkům není, zda však nestálo za drobnou investici v podobě něčeho příjemnějšího si musí zodpovědět sám výrobce. Když už bude u toho přemýšlení, mohl napříště použít důstojnější výplně dveří minimálně v předním sektoru. Již od B6 jsou tvrdé a tenké…až tak, že řidič při přesedání z jiného vozu přemýšlí, jestli to není na úkor nejen komfortu, ale i bezpečnosti.
Ale to je asi vše. Střednětřídní dělník s možností rekvalifikace na mistra provozu (něco to stojí, ale to všude) zůstane srovnávací hladinou pro ostatní. Na tahu je konkurence, Passat možná nevyniká ve všem, ale souborem vlastností je laťkou.
[8]
16. 2. 2011 v 9:22Emel
GTI: tak na tohle nemám sílu… nějaká inspirace Castrovými projevy?
[9]
16. 2. 2011 v 9:35murcix
Super! Sice som cital len asi prvych 5 odstavcov, ale nesklamal si ! Naco by si clovek kupoval C, A4 alebo 3, ked je na svete passat ! Aj ked podla mna mnoho ludi si ho kupuje preto, lebo nevie , ze to je jedna trieda.
[10]
16. 2. 2011 v 10:35Magistr
[8] Emel: Asi jo, je to podobně dlouhé a (podle několika náhodně vybraných odstavců)podobně realistické 😉 My ovšem máme tu výhodu, že to číst / poslouchat nemusíme 🙂
[11]
16. 2. 2011 v 10:58reza.traktor
GTI opouští vyšinutou vazbu „být než“ (je tam jenom jednou!!!), kde jsou moje jistoty?
Seberte se, GTI, takhle je to než špatný marketing.
[12]
16. 2. 2011 v 12:40Andromeda
A nebylo by nejen Tvým vysvobozením si ten zázrak pořídit do vlastní garáže?Alespoň by jsi v něm skutečně jezdil a blogy by se mohly klidně jmenovat „Moje auto“ 🙂 .
[13]
16. 2. 2011 v 13:31Emel
[5] Teddy: jo, ono z každého testu se dá vyoperovat nějaký kus, který se zrovna hodí. Naštěstí tu jde ještě o řezání celých vět a ne třeba slov ;-).
Mě ještě dojímá radost nad „úspěšným absolvováním testu“ (na posledním místě)… jako by bylo možné test neabsolvovat. Obzvláště úsměvné to bylo u Foxe na 100.000 :-).
[14]
16. 2. 2011 v 13:46GTI
Je to, pánové, nášup, co, ten PASSAT. Zejména ten první horní snímek… dát to do konfrontace třeba s 508… 🙂 Je to opravdu úsměvné, jak nepoučitelní jsou někteří diskutéři, zapomínají na starou známou poučku – chceš-li vědět, jak dopadne model nový, podívej se, jak si stál model… předchozí. Třeba právě pod tou 508 člověk čte horkovzdušné proklamace o útoku na čelní místa tabulky. A proč jako? Ona snad 407 atakovala někdy čelní místa?
Velmi silně souhlasím s Pajou, CC je opravdu třídní klenot. V podstatě je to exklusivní designový jiný svět. V tomto kontextu opravdu nechápu ty nedůvodné adorace lagun a spol. Kam jste dali, kolegové, voči?
Tak pamatujme, kvalitní design auta to není lustr z broušených skelných perel z Kamenického Šenova. Kvalitní design, to je například… PASSAT (CC). Jen to vidět… co?
[15]
16. 2. 2011 v 15:41Kuko
[14]
tak co, už je líp? už ta bolest ustoupila?
[16]
16. 2. 2011 v 16:58GTI
[15] Jsi si jistý, že víš kde komunikuješ? Neulétlo ti to z mailu adresovaného milence vedle z kanclu?
[17]
16. 2. 2011 v 17:21Ronault.
Pravda, od Kuka to není ono, ale já bych se tě mohl zcela legitimně a odborně zeptat, jestli se po zdravotní stránce po tomhle PR příspevku na blogu cítíš lépe?
[18]
16. 2. 2011 v 20:03michal
Tak nějak si představuji medvědí službu. Až mi přišlo líto, jak ten pašík k tomu přijde.
[19]
16. 2. 2011 v 23:41wolff
do mrtvol nekopu, je mi lito GTI
[20]
17. 2. 2011 v 0:49GTI
[19]
Ti sis popletl, nahoře není o Cromě ani čárka…
[21]
17. 2. 2011 v 10:59blowik
Pěknej článek… na facelift (novou půlgeneraci) sem si už zvykl a musim uznat, že jde pravděpodobně o jediný vůz v nepremiové střední s uceleným a rafinovaným designem, který se nepodbízí nějakou lacinou líbívostí, což je bolístka dnešní střední třídy obecně…
btw. 4GTI teď to ber spíš jako pochvalu… nemáš nebo neměls náhodou zaměstnáním blízko k nějaké formě marketingové komunikace?
[22]
17. 2. 2011 v 11:12GTI
[21] Neměl a nemám 🙂 i když, jak to tak poslední dny sleduju, tak takovým povoláním je tu zde i povolání lékaře, viď… 🙂
Jinak souhlas, a snad jen dodám, že „čas“ designu nového Passata oceníme především tak za dva roky, až vyjedou ty pětsetosmičky a všem dojde, že auto má být v této třídě především elegantní. A CC, to je doslovný třídní klenot. Letos snad vyjede v modernizace, předpokládám, že zdramatizují příď, bude to stále nedostižné eso třídy.
[23]
17. 2. 2011 v 13:07iudex
Vo väčšine prípadov platí, že ak ma i nové auto na obrázku nenadchne, dojem na živo je lepší. Faceliftovaný Passat je jedna z mála výnimiek, ktoré na živo vyzerajú horšie, ako na obrázkoch. Keď som prvýkrát videl Passat F/L, negatívne ma jeho nový dizajn prekvapil. Pôsobí veľmi chladne, stroho a jednoducho v tom negatívnom zmysle (t.j. nie nadčasová jednoduchosť, v ktorej je krása, ale nedokončená, prázdna jednoduchosť nezariadeného bytu). A obrana o nadčasovosti takéhoto dizajnu je úplne mimo, pretože na rovnej línii, resp. hrane nemá čo zostarnúť. Je to ako nepokreslený list papiera. Pre mňa osobne značné sklamanie, osobitne po tom, čo všetky ostatné facelifty či nové generácie vozidiel VW s novým corporate face predstavovali dizajnový progres oproti predchodcom.
[24]
13. 3. 2011 v 2:15jonn2
comment5,
[25]
17. 3. 2011 v 8:50jonn2
comment1,
Komentáře nejsou povoleny.