-
GARÁŽOVÝ ANTAGONISMUS
Opakovaně se na diskusích zjevují kolegové, kteří mají mlhu v kvalitativních třídách. Poskytněme jim humanitární garážovou pomoc, vždyť bez znalostí o základním kvalitativním členění automobilové produkce není možné zaujímat na diskusích postoje korespondující s úrovní zdejšího portálu.
Osobně chápu možné tápání, podporované jistou složitostí předznačeného tématu, zejména tedy v uchopení drobných nuancí, odlišujících například lowend od lowendu plus, no věř, že orientace v tom je dána praxí hodnotitele, koneckonců jak v odborné tak v poučené laické veřejnosti s tím obvykle není problém. V podstatě neznám jediný vůz, o němž by se kdy vedly kvalifikované spory o jeho zařazení do kvalitativních tříd. Akcentuji v této svislosti termín „kvalifikované spory“, neboť toužebná přání některých jedinců, přetavit ve své garáži patnáctiletou lowendovou herku na prémiový klenot okresu, jsou věčné jako obloha nad námi.
Tedy jaké vlastně známe kvalitativní třídy? Je to prosté – lowend, lowend plus, mainstream, supermainstream, subprémie, prémie, lux a exklusiv. Kvalitativní členění samozřejmě soužívá s členěním velikostním, které tedy chápej jako centrální, výchozí. Toto dvojí členění však není stínové, v mnohých případech se silně prolíná, v jiných zase nikoliv.
Samozřejmě, že danou problematiku nelze brát strnule, neměnně, naopak, právě ve struktuře členění probíhají poměrně významné přesuny. Jistým způsobem je dynamika změn v třídní klasifikaci ke spatření například u plnoformátové automobilky (VOLKSWAGEN) reprezentující kvalitativní klasifikaci právě v rovině završeného dlouhodobého projektu – supermainstream (tedy od mainstreamu k supermainstreamu). Ten je právě na rozdíl od statusu „subprémie“ stavem chtěným, sledovaným a očekávaným. No… zdařilo se. Naproti tomu subprémie je stavem automobilkou neprojektovaným, takříkajíc vynuceným, jinak chápáno… možnou přestupní stanicí do výšších (ovšem pozor, též do nižších) tříd.
Nelze v této souvislosti nezmínit, že vertikální orientace tříd požívá i širšího rozměru klasifikace horizontální, a sice u dvou tříd – supermainstreamu a subprémie. Vnitřní vygenerování tříd v hierarchii vertikální jsem popsal shora, v rovině horizontální pak je nutno uvedené dvě (sub)třídy chápat jako (sobě) rovnocenné v tom smyslu, že doplňují centrální osu kvalitativních tříd o širší produkční bázi.
Zajímavé je, že tohle neplatí u dvoutřídy lowend – lowend plus. Zde akcentuji právě předznačený termín „dvoutřída“, který dnes jistě věrně vyjadřuje jednak uzavřenost dané třídy, jednak vnitřní třídní pnutí, které je však zatím pevně semknuté v hranicích svého postavení. Tendence je vystopovatelná, osobně (a zde prosím přijmi můj ryze osobní pohled) se domnívám , že vývoj může pokračovat (odspodu) směrem k mainstream-minus (ve zkratce MM), ale tohle je čistá spekulace, nejsem připraven na hlubokou argumentaci. Časový horizont tří pěti let nám napoví více.
P.S. Samostatnou a postojově jistě velmi hutnou třídou je třída pocitová, tedy jinak řečeno třída emoční, ale o tom někdy příště.
301 LEV V ROUŠE BERÁNČÍM (EUROTEST) OSOBA BLÍZKÁ – FANTOM SILNIC
59 Responses to GARÁŽOVÝ ANTAGONISMUS
[1]
16. 11. 2012 v 13:12GTI
[48] Emele, právě ty supermainstreamové výboje dělají z Rapidu jakostně mezitřídní model. Současně berme na vědomí, že již užívaná technika není v případě Koncernu nějaký nahodile kompletovaný lowendový výprodej. Status Rapidu v daném segmentu je jasný, zde vezměmě jako dno (nikoliv hanlivě však) produkci dacia, logan a spol.
Jinak jasně, jsou prvky výbavy, které nechci ani zadarmo 🙂 Například chci mít v autě regulerní rezervu, žádný sprej na komáry 🙂
[2]
16. 11. 2012 v 13:27Emel
GTI: jaké výboje, o čem to konkrétně mluvíš?
Ve srovnání s Loganem je Rapid ok, ale Fluence je i přes své stáří zdatným konkurentem.
[3]
16. 11. 2012 v 14:07GTI
[52] No o tom, o čem píšeš – DSG například. Současně design Rapida, to je třídní mistrovství. Srovnej daciu a c elyssée. Fluence ano, tohle renault dobře cílí.
[4]
16. 11. 2012 v 14:33Emel
DSG jedině, nic jiného tam není…
[5]
16. 11. 2012 v 15:28GTI
Design, na ten nezapomínejme. To je opravdu trefa. Docela jsem zvědavý na P301, příští týden jsou prezentace, tak se na to podívám.
[6]
16. 11. 2012 v 15:34Emel
Design je fajn, ale naživo přece jen ta lacinost vyplouvá na povrch. Je to blíž mému vkusu, ale kvalitativně opět srovnatelné s Fluence (zejména tedy po faceliftu, předek byl nejhorší část).
[7]
16. 11. 2012 v 15:45pogo26
Buď rád, že jsi nezavítal na německé stránky Renaultu. Tam by jsi našel Fluence s cenou již od 21 450,- Euro.
[8]
16. 11. 2012 v 20:03jakubMG
(40) GTI, napsal jsem to ostreji, nejostreji, jak jsem na Tvem blogu povazoval za slusne, a nyni vidim, ze asi prilis ostre. Mohl jsem se mirnit ve vyrazivu, prijmi omluvu, prosim.
Ocenuji, ze jsi kritiku ustal, myslim ze i prijal.
Respektuji Tvou historii na tomto webu, a to zase asi vetsina ctenaru, hodne diky tobe jsou
(bohuzel u vetsiny) clanku diskuze prinosnejsi nez clanky samotne.
Pochop tedy muj osobni interes, aby se zde nediskutovalo zpusobem popularnim
na novinkach.cz.
K cene RAPIDA, je zrejme, ze nekdo pri tvorbe ceny udelal skolackou chybu.
RAPID by nemel stat stejne jako Golf, zneverohodnuje to jeho cenu, a umoznilo to Peugeotu
ceny podstrelit.
[9]
18. 11. 2012 v 11:31pogo26
Podle mě Škodovka nasadila cenu Rapida velice dobře. Nevím, proč ta cena někoho překvapuje. Škodovka je v cenotvorbě konzistentní a Rapid se v ničem neliší od ostatních modelů, Domácí prodeje modelů jako Octavia nebo Rapid stojí na fleetech a tam Škodovka nabídne rozumné ceny. Pro firemní zákazníky je pak stejně důležitá i prodejní cena a proto je žádoucí, aby na těchto modelech byla vyšší ceníková cena. Je celkem jasně, že se pak ojetá auta budou prodávat za vyšší ceny. Tohle má Škodovka na domácím trhu dobře promyšlené a vše perfektně funguje. Tak proč to měnit a jít cestou lovení jednotlivců na nízkou ceníkovou cenu, což mimochodem strategie tak na pár let. Po pár letech se bude zdát i tato cena moc vysoká a značka jen získá lowendovou image.
Komentáře nejsou povoleny.