-
ŠKODA CITIGO – SBĚRATELSKÁ EDICE
Událost roku žádá důstojnou reakci.
Jsme svědky historického zlomu, do třídy miniaut vstoupil razantně ten, který v tom konečně udělá designový pořádek, Koncern VOLKSWAGEN. Končí designová epocha bárboidních a medvídkovských naivností, kudrlinek pro vkusově roztěkané jedince, končí prostě éra naivních aut ve třídě mini. Pro toto desetiletí nastupuje designová kvalita a styl jak břit.
Bárbinovsko-medvídkovská stylizace padá nyní definitivně propadlištěm dějin do náručí nenáročných, v estetických potřebách povrchních jedinců. Neboť budoucí svět patří čistým, funkčním tvarům, tvarům, které definují svůj účel, nikoliv snad, jako tomu bylo dosud, kdy vizuální definici produktu přebíjela především povrchní podbízivost, laciná líbivost a cingrlátková přitažlivost.
Evropu v tichosti oživí tvary, (VW, Škoda, Seat) které ve třídě nemají svým vyspělým, bohatým obsahem, svojí dokonalou estetickou nadstavbou obdoby. Svým výrazem jde o zcela dospělé produkty, určené k tomu aby vytvořily novou tvář evropských měst. Nezbývá, než si přát, aby generační a designová obnova započala co možná nejdříve. Země, kde miniauta netvoří majetkovou páteř státu a páteř osobních garáží, samozřejmě začlení do silničního parku Upa, Citiho a malého seata zcela přirozeně a nenásilně. Země, kde lze však od sebe obtížně odlišovat majitele padesátiletého vraku od jeho aktuální reminiscence, tam je nutno vyčkat. Avšak, může-li tam nejlepším kompaktním číslem trhu být importovaný GOLF, je poměrně nadějné, že i tam, (zprvu estetická elita), naplní městské ulice malými krásnými auty od Koncernu VOLKSWAGEN.
Speciálně nás všechny jistě těší, že naše Škoda, v dokonalém souručí s volkswagenem bude ta, která Evropě nabídne důstojnou, nádhernou, kvalitní a v komplexu špičkovou variantu minivozu. To však není všechno, přijde čtyřdveřový model, model na elektrický pohon, dále pak ryze účelové deriváty… tohle není pouhá premiéra nového modelu, tohle je opravdu svět budoucnosti v přímém přenosu.
V logicky se nabízejícím rychlém prvotní fotoduelu Up! x CITI jde o je vořech pouze zdánlivý. Co je však na tomto zadání přitažlivé? No především to, že na důsledně identickém (zatímním) dvojmodelu můžeme přehledně odečítat jemné genetické nuance, které každé z aut věrně usazují do portfolia své značky.
Prvotní pohled napoví, že vlastně není možné si… vybrat, ovšem v trochu jiné rovině, než by ji tu rádi viděli plakáti. Každý model je totiž nečekaně osobitý, každý model má rysy originality, přičemž ani jeden z modelů nepostrádá styl.
Souhrnně si napišme, že oba dva posouvají třídní kulturu do vskutku nečekaných designových výšin. Čisté, uchopitelné, logické, přirozené a funkční, esteticky až občerstvující tvary, tvary, které dosavadní konkurenční cirkusové kreace posílají přímou cestou do garážových muzeí.
Up! – na CITIm ztrácí v méně sympatické přídi, body naopak získává za šmrncovní, avšak méně praktické (dobrý postřeh kolegy Emela) zadní boční okénko, v komplexu však nekritizovatelný model, auto definuje třídní vizáž pro inteligentní lidi, pro lidi se vkusem, pro lidi pro něž jsou legíny, šampíčko, biobebe k snídani a kombucha k večeři v podstatě nepřijatelné produkty.
CITIGO – trochu obtížněji uchopitelné jméno modelu, co se týká designu, pak trefou jsou velké „voči“, které zejména s červenou barvou karoserie auto fantasticky rozzařují, celková, dokonale parcelovaná příď (mlhovky nutné) citiho vjemově posouvá až někam o třídu výše, ano, v pozitivním slova smyslu je to „dospělý vůz“. Cením, velmi cením boční lini skel, zejména odpověď zadním bočním oknem na jistou vizuální rozevlátost Upu, linie skel je přesvědčivá, vskutku jedinečná a (konfrontačně) samozřejmě praktičtější. Problematičtější natravování zádi zatím padá na margo pouze fotokontaktu.
Dílčí závěr – jedinečný, dvojjediný vstup do třídy, vstup charakteru malého třídního (vizuálního) zemětřesení. V delším časovém horizontu pasuj do estetiky ostře taktéž střiženého Rapida, Octavii III a Golfa VII a tedy dohromady máme na vočích už dnes výraz těch nejlepších v tomto desetiletí. Do čtyř pěti let můžeš čekat plagiáty ze všech světových výrobních stran.
Závěrem se zastavme uvnitř nové malé Škody, neboť právě kabina je to, co dokonale potvrzuje absolutní konfigurační a materiálovou nadstavbu jak Škody, tak samozřejmě celého koncernu. Byla-li, lépe řečeno, jsou-li konkurenční produkty budované na základní filosofii vnutit kupci minivozu až udivující myšlénku, že získává jen o trochu méně než by získal nákupem modelu S-klasse, pak ve výsledku se samozřejmě u poučených jedinců nutně musí jednat o kontraproduktivní cestu. U zorientovaných jde právě naopak o to, aby mu výrobce nabídl takovou míru komfortu, která je třídně konsistentní, relevantní a netluče sama sebe o vrata své garáže těžkopádností, neboť než zatežkána miniaturizováním architektury kabin velkých modelů.
A tedy pohled do kabiny malé Škody je doslovným očišťujícím pramenem. Zádání je přitom tak jednoduché – prvotřídní sedadla, čtyři regulérní místa pro evropskou biologickou konfekci, špičková ergonomie, to vše zabalené do adekvátních materiálů, tvarů a uměřené vizuality. Asi nejoslnivější je v kabině vnitřní pasáž dveří, ty překrásné dveřní výplně, které auto pohledově čistí, zprůzračňují, aby však zachovaly současně špičkovou účelnost. Toto vše samozřejmě pokračuje v architektuře celé přístrojové desky – absolutní přehlednost přístrojů, kaplička na místě přímého pohledu řidiče vpřed, jednoduché, jiskřící tvary rámované jednak kvalitním plastem, asociačně zdobené barvou karoserie… ano ano, tohle je minivůz v nejvyšší míře poznání, jakou je nám tento svět vůbec schopen poskytnout.
Máme-li vyjádřit základní vizuální poselství, s nímž CITIGO a Up! vjíždí do třídy, do světa silnic vůbec, pak konfrontačně si to můžeme představit takto – Do zahuleného sálu kulturního střediska, postaveného v akci Minizet, z něhož se na vesnické náměstí line otevřenými okny dupavý takt songu Škoda lásky, při němž na tanečním parketu vydupávají obtloustlé selky v krojích dokonalé mainstreamové ser…pentýny, tak do tohoto sálu právě vchází elegantním rytmickým, uvolněným krokem dvě překrásné modrooké holky, které si odskočily snad rovnou z mola od Karla Lagerfelda, holky co tam spadly snad doslova z nebe…
Upřímné, zřetelné a doslova nadšené BRAVO – BRAVO – BRAVO.
VW CC – SBĚRATELSKÁ EDICE MATURITA V SOSNOVÉ
25 Responses to ŠKODA CITIGO – SBĚRATELSKÁ EDICE
[1]
2. 10. 2011 v 10:50Pierre Baguette
Tvoja zapálenosť v koncerne Volkswagen ja vážne nepopísateľná. Avšak máš čistú pravdu, v dobe groteskných „malých/veľkých“ designovo nevyvážených paródií na autá vznikajú dvaja či traja (aj so SEAT-om) poslovia dobrého vkusu a vyváženého chovania na ceste. Troška bezpohlavné, ale to teraz potrebujeme. Ja držím palce!
[2]
2. 10. 2011 v 12:00Cara Binieri
Tak se nám to od technického a technologického zlomu (motor vzadu, kompozity atd. atd.) posunulo v pouhou reminiscenci na FSM Beskid z roku 1982.
Technika není nic zajímavého, proto musíme donekonečna omílat tu u Citiga dost diskutabilní estetiku.
Když už jsme u těch geniálních řešení, může mi někdo vysvětlit, proč má Go pevné a dopředu skloněné opěrky hlavy? Slečny s culíkem nebo skřipcem to náležitě ocení…
[3]
2. 10. 2011 v 13:25RayBan
Naprosté většině je snad jasné, že tahle trojice nepřináší nic, skutečně nic nového. Tohle jsou prachobyčejná přibližovadla s tím nejnutnějším vybavením pro homologaci montovaná po desetitisících na lince, nic víc. Tak už to neber 🙂
[4]
2. 10. 2011 v 13:44prekladys
chápu tvé nadšení, při pohledu na citigo zamáčkneš slzu a vzpomeneš, jak se ti před třinácti lety zapalovala lejtka…
tehdy na jekor u folksvágnů vytlačili zbrusu nový VW lupo s litrovým motorem z embéčka. bohyně sestoupila z nebes!
a dnes? hodně povyku pro nic, bohužel… tohle je jen opožděná veleúsporná reinkarnace kulhavého vlčka. vně, i uvnitř. nic víc, nic míň (jednou ty mašiny, pánové, musíme už amortizovat)
[5]
2. 10. 2011 v 15:11Mr.Murphy
Hoši, tady se píše historie a vy to ne a ne pochopit….
Nu což, nezbyde, než aby vás poučil budoucí vývoj….
Jsme svědky něčeho zcela epochálního, přistání na měsíci je proti tomu směšná, bezvýznamná epizodka….
Tak děkujte osudu, že to zažíváte na vlastní kůži a pokorně olízněte prach silnice, až kolem vás projede CitiGo…. (s motorem 1.0, který je tak neskutečně odladěný, že ho nemusíte točit nad 3000 otáček, takže vlastně reálně to auto potřebuje jen tak 15-25 koní výkonu…. 😉 A stejně je to legenda a ne že ne!
[6]
2. 10. 2011 v 15:22GTI
[1] Díky, Fejooo, myslím, že na věc nahlížíme dobrou optikou.
[7]
2. 10. 2011 v 15:24GTI
[2] Biniere, o technice a jízdních vlastnostech toho z fotek zatím moc nevyčteme, pokud by tohle však bylo na úrovni designu, pak do třídy vjěla snad doslovná devětsetjedenáctka… 🙂
Čas na hodnocení jízdy a techniky jistě přijde.
[8]
2. 10. 2011 v 15:26GTI
[3] Naprostě většině prosťáčkůje jasné uplně všechno, přesně tak jako nyní tobě, RayBane. Nevím, co podle tebe nemám brát, ale ať je to jak je to, pokud jsi nezanamenal tu dokonalost, která vplouvá do třídy mini, musíš být slepý a hluchý.
[9]
2. 10. 2011 v 15:28GTI
[4] Kdyby to bylo, prekladysi před třinácti lety, onanuju tu na geterkem. Je to absolutní, ale absolutní designová trefa. Sto z deseti možných… 🙂
[10]
2. 10. 2011 v 15:31GTI
[5] Ano, ano, odtušuji dokonce, že ty svá slova balíš do ironie, aniž bys ovšem byl schopen vhlédnout do reality. Možná je to tím, že se cítíš být povýšený nad touto třídou, no s tím já problém nemám, a určitě je to tím, že tu mohu psát názory a nemusím se o ně snažit…
[11]
2. 10. 2011 v 15:36prekladys
raději se nebudu ptát, které gtrrrr máš na mysli… oba dobře víme, že ani jeden z nás nepoběží kvůli citigu do krámu. a že to zhusta neudělají ani něžnější polovičky, je nám oběma taky jasné. a to je Škoda.
[12]
2. 10. 2011 v 20:53Ronault.
Jeden světově proslulý anglický spisovatel o tom napsal již divadelní hru: Much Ado About Nothing
[13]
3. 10. 2011 v 9:19Wartburg 353W
Priklad dokonale jednoducheho, funkcniho designu malych aut je Fiat Panda 1 od Giugiara (autora Golfu), coz je auto 30 let stare. Pokud dnes prijde VW s necim podobnym, marne hledam, kde je posun, zlom, zmena. Tohle auto se zda byt jen x-tou varantou na to same tema. Ani technicky, zda se, nijak nevybocuje, japonske automobilky dnes nabizeji mala auta s pokrocilejsi technikou. Treba Mitsibishi i-EV ma in-wheel elektricky motor, coz eUp, pokud vim, mit nebude. Zajimalo by me, z ceho prameni to presvedceni o historickem zlomu. V cem je to lepsi nez Twingo, Panda? Naopak, zda se mi to jako typicka ukazka zaostavani Evropy. V roce 2011 prichazi VW s malym autem, ktere nicim a v nicem (zda se mi, ale treba mi neco uniklo) neujizdi dnes vyrabenym modelum, natoz modelum chystanym (Prius C).
Pokud namitnete, ze je to levne, jednoduche, a to je to, co zakazniky zajima, tak dobre. Ale uvedomme si, jak se to otaci. Evropa sije levne a lacine konfekcni zbozi a luxus je z Asie? To je pri nakladech na pracovni silu sebevrazedna strategie.
[14]
3. 10. 2011 v 11:44super7
dovolím si jen malou technickou poznámku – jako technický amatér si myslím, že „in-wheel“ elektrický motor asi není žádná výhra s ohledem na neodpruženou hmotu. Použil to už Porsche u vozu Lohner v roce 1901 – viz tady
http://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche_Mixte_Hybrid
[15]
3. 10. 2011 v 16:39Emel
Své jsme si již k celé trojce řekli, pokud si odmyslím tvé povinné nadšení a proklamace o deklasování konkurence, pak myslím, že se docela shodneme – VW postavil moderní a podařená auta, která budou logicky patřit k nejsilnějším hráčům v dané třídě (ono těch silných zase tolik není).
K zamyšlení je informace od kolegy Jossalita, totiž že výroba je dimenzována na 180.000ks ročně. Pokud by se tato informace potvrdila, pak by měl VW poměrně skromné cíle – loňské prodeje kolínských trojčat jsou těsně pod 300.000ks, a to po 6 letech na trhu…
Jen tak mimochodem… psát do nadpisu aktualizováno před pěti minutami je poněkud ošemetné ;-).
[16]
3. 10. 2011 v 16:48GTI
Emele, klid, aktualizace bude dále… aktualizovaná. Pokusím se udržet pětiminutový interval… 😀
Jinak souhlas, povedená trojka. Neznám výrobní výhledy, ale je jasné, že nástup do zavedených konkurenčních vod vyžaduje trochu času.
[17]
3. 10. 2011 v 16:57Wartburg 353W
super7: Mylis se, diky vyvoji trakcnich elektrickych motoru, ktere jsou ted velmi lehke, jsou neodpruzene hmoty cca stejne jako u „normalniho“ auta (cca 30-40 kg na hnane naprave). Odpadaji ale veskera mechanica spojeni motor-kolo, se vsemi lozisky, tesnenimi, manzetami a olejovymi naplnemi. Ziskavas ale pohon vsech kol s moznosti ridit eletronicky nezavisle moment na vsech kolech nezavisle, coz je samozrejme uzasne pro jizdni vlastnosti. Muzes take uzasne ridit vsechna 4 kola, k cemuz drive nebo pozdeji dojde a napr pri parkovani do rady auto proste zajede bokem. Vyhody podle me vysoce prevazuji.
[18]
3. 10. 2011 v 17:05super7
OK, možná se mýlím. jinak samozřejmě chápu, jaké výhody by to přineslo. Ale nechce se mi věřit, že kolo s hnací hřídelí váží stejně, jako kolo s elektrickým motorem o adekvátním výkonu – což neznamená, že to tak není ;o)
[19]
3. 10. 2011 v 17:24Wartburg 353W
super7: Motor tam neni navic, ale je navesen na neco, co u klasickeho kola musi byt stejne, kvuli brzdam.
Navic se u techto kol pocita s aktivnim odpruzenim, kde pak neodpruzena hmota nehraje takovou roli, nebot se da (temer) libovolne zmensit zpetnou vazbou a silovym elementem. Polopaticky: Tezke kolo najede na nerovnost a zacne se pomalu, diky sve setrvacne hmotnosti, zvedat od vozovky, aby nerovnost prekonalo. Toto zrychleni zachyti pocitac, ktery vyda pokyn aktivnimu tlumici tezke kolo zvednout vlastni silou. Vysledek? Tezke kolo preskoci nerovnost jako pirko a karoserie se pohybuje stale vodorovne, bez razu.
[20]
3. 10. 2011 v 17:29super7
warťasi, už naposled, ať tady nezacláníme – a ten aktivní tlumič, co to těžké kolo v reálném čase zvedne jako pírko, váží asi kolik?
[21]
3. 10. 2011 v 17:43Wartburg 353W
super7: Souhlas. Tak dve poznamky:
1) Aktivni element se nezapocitava do neodpruzene hmoty. V pohybovych rovnicich nevystupuje v pomeru sila/zrychleni kola.
2) Aktivni pruzeni nemusi byt nutne soucasti in-weel motor reseni, i bez nej jsou neodpruzene hmoty srovnatelne. Precti si testy Mi i-EV — nikdo nepise o uskakane koze. Nicmene Active Wheel od Michelinu ho ma http://www.motorauthority.com/news/1030025_michelins-active-wheel-technology-in-detail
[22]
3. 10. 2011 v 17:47super7
1) jsem nepsal, protože mi to připadalo jasné 😉
2) díky, kouknu na to
[23]
3. 10. 2011 v 17:49T613
a já pravím Ámen bratři a sestry! Slyšeli jste slovo Boží! Alelujááá.. Alelujáá
[24]
4. 10. 2011 v 12:01krultheking
sudy pocet paprsku si da na kola jen designovy (hn)up
[25]
5. 10. 2011 v 9:28super7
(24) a ještě ve tvaru svastiky ;o)
Komentáře nejsou povoleny.