-
BMW X1 – SUVERÉNNÍ KOČKA
Klasik dnes jezdí kompakt. Ostatně co už může být větší poklonou pro GOLF než aktuální verze modelu Mercedes-Benz A-klasse? Jistě, třída kompakt je evropským evergreenem, a to jak pro stylového singlistu, tak pro mladou rodinu. Jak ovšem naložit s širším karosářským portfoliem dané třídy? Dnes totiž není na vážný výběr jen klasický hatchback, případně škodovácký liftback, trendy směřují k větší „tonáži“. Subsegment v podobě kompaktního crossoveru rámovaný „víceméně“ hatchbackem Nissan kaškaj na straně jedné a modelem AUDI Q3 na takřka SUV straně druhé je balancován třídním prémiovým karosářským středobodem v podobě modelu BMW X1. Jaký tedy je, kompaktní crossover-bavoráček?
Poměrně dlouho ho odmítám brát na vážnou notu. Malý, jistojistě uskákaný, ani silniční ryba ani garážový rak… do toho ta i v táboru příznivců BMW diskutabilní příď, no prostě přiznávám, že jsem se za ixjedničkou nikdy na silnici neohlédl. To jsou ostatně i důvody, proč jsem přistupoval poměrně laxně k dané možnosti hrábnout ixjedničce do slabin.
Jenomže, ať chci nebo nechci, nelze brát daný subsegment na lehkou váhu. Dobře tedy, obkružuji bavoráčka na parkovišti a při druhém kolečku opravuji své ještě nedávné karosářské odsudky. To auto vlastně nemá karosářskou vadu. Tedy… až na tu přední sanici, ta ovšem v aktuální modernizované verzi vzala za své. Bravo.
Kompaktní vyšší „crosska“ s naftovým dvoulitrem pod kapotou, řadičkou na šestistupňovém steptroniku v kabině a na poháněných všech čtyřech kolech. Já jedu na tlaku 130/80, v rozměrech rozhodně neatakujících kompaktní třídu, jsem tedy zvědav, jak nám to spolu půjde dohromady.
Elegantním „klíčkem“ otevírám dveře a už jen první vteřinový pohled mi napovídá, že tady to chce trochu vychovanější mravy. Nasednu a ve třech vteřinách jsem v dokonalém šoku. Ten malinký bavoráček to na mně rozbalil v plné kráse. Kabina je opravdu (o-prav-du) prostorná. I přes svůj poměrně vyšší střední nárůst necítím nikde omezení, sedadla jsou doslovnou sedací lahůdkou, seřiditelná ve všech možných směrech, výborně obepínají, avšak neškrtí, na šířku nemám taktéž výhrad, velmi mě oslovuje na výšku poměrně nízké čelní sklo a pak… přístrojová deska. Nakoukán do umdlení z hlavní stránky AUTO.CZ nečekám zázrak, jenomže ten zázrak se dostavuje. Prvotřídní materiály, prvotřídní práce a prvotřídní (skvostná skvostná skvostná) ergonomie, a tam, kde se holeň dotýká tvrdého plastu… tam je přesné kosení hrany tak, aby netlačila a naopak poskytla přirozenou oporu pro mou pravačku. Očima kloužu po tom malém skvostu, hledám chyby a nic negativního nenacházím. Tedy v reálu dokonalý miláček. Psát o tom, že tak jako mi sedlo sedadlo, že mi sedl i volant snad ani není třeba.
Tak zastrčím klíček do přístrojovky a aktivují tlačítko nad ním. Motor naskočí. Je studený a tak cítím jeho předení. Aktivuji na řadičce jízdu, stahuji kopyto z brzdy a dávám do pohybu zeměkouli. Po dvou minutách se motor ztišuje, a též po těch dvou minutách auto začíná topit. Chválím. No tak ixjedničku zahřeji a dám se do toho.
Aby tedy jako bylo jasno, tak bavoráček mě okamžitě strhnul do vášně jízdy, šláp´jsem na to, podřadil o dva stupně a… už z toho následující hodinku nebylo návratu. Auto je jako dokonalá hravá kočka, vnímám pouze příkladnou vyváženost, zatáčky jedu dokonce za hranou svého maxima (!) jsem znovu šokován, co tohle auto dokáže, prostě se nehne, zatáčky tvrdě naříznu, přitáhnu, dokonce přiškrtím, držím bavoráčka přesto stále pod plynem, co držím, já ho jaksi tím plynem částečně i řídím a… proletím vlásenku na jednu čistou stopu. Fantastické. Já jásám nad každou serpentinou, pokaždé ho držím pod krkem, neuhne, neustřelí, nezavlní, sedí jako přikovaný a poslouchá ne na slovo, ale na slabiku. Jsem jízdou doslova nadšený, unesený, poblouzněný. Silniční rajc.
Tvrdost podvozku není však ani na hraně komfortu, naopak, auto jede pružně, neskáče, přes muldy se přenáší s těžko uvěřitelnou pružností. Převodovka není osmistupeň avšak i tak jí mám po deseti minutách v kopytu a s jen jemnou jízdní předvídavostí ji „umím“ dávkovat.
Tak jak? No především daleko, daleko vpředu. Šokem už je jen první posazení. Rázem tě to katapultuje do prémiového nebe. Estetika, její cílení na eurodrzčí charaktery, žádné DuSné páté pokusy o kýčová prošívaná sedadla a šarkiáda místo přístrojů, jen holá čistá dravčí silniční estetika pro jezdce. Ano, ano, i tento malý model BMW je estetickým kabinovým skvostem. Tohle musím naplno prohlásit! A k ocenění je rovněž jistá… uměřenost a přiměřenost, ten těžko papsatelný nadstavbový vjem, ten jistý druh intelektuální stopy v každém spínači, v každé linii, prostě žádná sekaná s koňakovou zálivkou… Kabina je ve zkratce jeden malý/velký prémiový majstrštyk. Pro mne osobně až neuveřitelné setkání.
Dalším poznatkem je zvukem nijak moc zpočátku prémii potvrzující motor. Vše je ovšem zapomenuto po dvou kilometrech jízdy. Neexistuje jediná uživatelská výhrada, ve zkratce šoférský ráj. Dalším poznatkem je… „motokára“, auto se nehne, na korekce volantu reaguje mžikově, přesně. Brzda je tradičním vynikajícím zpomalovákem. Dávkování nemusím trénovat, jak mi tam padne kopyto, tak to brzdí. Dávám deset z deseti možných.
Já, vracím vůz, v očích doslova nadšení. Takhle prostě jezdí to nejlepší z kompaktního crossover subsegmentu. Je to skutečně absolutní kompaktní jízda. Výšší posaz a úměrně tomu též výborná orientace na silnici pak jen utvrdí v tom, že BMW jsou ti, co to zkrátka umí.
Můžeš mi věřit.
Pozn. aut.: velkorysý fotozdroj – AUTO.CZ
GARÁŽOVÝ REBEL BEZ PŘÍČINY VW CC – SBĚRATELSKÁ EDICE
23 Responses to BMW X1 – SUVERÉNNÍ KOČKA
[1]
13. 4. 2012 v 20:03random.jitter
Jo a pak ses probudil a ruka v nočníku….hezké fotky z katalogu. Co tam máš dál?
[2]
13. 4. 2012 v 20:19GTI
Nočník, no hezky se vyjadřuješ o BMW X1. Ty budeš garážový kádr 😀 Jo, snímek jsem vybíral a ixjedničce to právě z tohoto úhlu dokonale sekne.
[3]
13. 4. 2012 v 20:43Ronault.
Schizofrenie BMW: „Tak zastrčím klíček do přístrojovky a aktivují tlačítko nad ním.“ Proč proboha tohle? Když už někam strkat klíček, tak proč tam je ještě tlačítko start/stop? To mi příjde jako nesmysl, resp. snaha mít tam ten knoflík za každou cenu, když je to in.
[4]
13. 4. 2012 v 20:44Magistr
[2] GTI: Náhodou, u tohoto textu dalo docela práci poznat, jestli je to další z dlouhé řady tvých provokací nebo jestli to náhodou nemyslíš vážně.
Až po chvíli jsem si všiml, že v textu chválíš materiály v interiéru a přitom jsi k němu vybral fotku se standardním látkovým čalouněním, které je na úrovni korejského lowendu za čtvrtinovou cenu než X1. Takže další „provokačka“, ale tentokrát docela pěkně promyšlená a náročná na postřeh. Chválím, palec nahoru!
PS: BMW lze taky pochválit, mohou si být jisti, že ten základní interiér si u X1 určitě NIKDO nekoupí a všichni si pěkně připlatí za lepší.
[5]
13. 4. 2012 v 20:51GTI
[3] Souhlas, tohle není domyšlené. Buďto mít „klíček“ v kapse a pak má tlačítko logiku, takhle je to příliš krokolomné.
[6]
13. 4. 2012 v 20:56GTI
[4] Není to provokačka, tím snímkem ilustruji tu pasáž o přístrojovce. Já tam měl, pravda, světlou kůži, ale upřímně píši, že bych nebyl ani proti té látce. Samotná sedadla byla opravdu špička, nečekal jsem, že to tam bude tak promakané, a už vůbec jsem nečekal, jak dobře se mi bude sedět a jak se tam výborně budu cítit. No a pak ta jízda… Já se to pokusil nahoře zachytit, to tedy na to, co jsem od vyššího kompaktu čekal, byl fakt šok.
[7]
13. 4. 2012 v 21:11super7
(5) a zkusil jste to, mít „klíček“ v kapse a stisknout tlačítko? čekal bych, že to naskočí, protože takhle to u BMW funguje už léta. Ta šachta je tam jen jako držák.
Jinak vám přeji ten hezký zážitek ;o)
[8]
13. 4. 2012 v 21:15Ronault.
(7) TO je otázka, jestli to GTI zkusil i bez zastrčení klíče do šachty. Třeba Renault i u hands free karet má tu šachtu, ale jen pro případné odložení. Ale třeba takové Suzuki SX4, pokud jsem si dobře všiml, nemá otvor pro klíček.
Samozřejmě se bude i za bezklíčové startování u BMW připlácet (neznám přesně ceník a celý večer ho studovat nebudu), ale pokud to bez něj vypadá takto nelogicky, tak je to jasný signál pro kupujícího „připlať si“, ale to je tak ve všem…
[9]
13. 4. 2012 v 21:28GTI
[7] To jsem tedy nezkusil, ani by mě to nenapadlo, neb po vstrčení togo klíčku se mi to všechno teprve automaticky aktivovalo – radio, atd. Pak jsem zmáčkl start a naskočil motor. Klíček nešel dokonce vysunout při spuštěném motoru, napřed jsem musel opět stlačit, motor zhasl, a pak šel klíček ven. Po vystoupení jsem na zavření dveří aktivoval na klíčku uprostřed logo BMW.
edit: díval jsem se na stránky BMW, je tam možnost „integrovaného klíčku v dálce“ asi za 6 tisíc a pak komfortní přístupový systém odemykání a startování vozu bez nutnosti použití klíče za asi 15 tisíc. Tak já to vidím, že jsem neměl verzi s automatickým odemykáním atd, musel jsem odemykat i zamykat ručně.
[10]
13. 4. 2012 v 21:36super7
(9) pravda bude asi na obou stranách – já příjdu k autu s „klíčkem“ v kapse, vezmu za kliku, auto se odemkne, rozsvítí se tlačítko sport, které zmáčknu a naskočí motor. Po zastavení zmáčknu tlačítko, auto se odemkne, motor zhasne, ale elektrické obvody zůstanou zapnuté – i rádio hraje. Všechno se vypne až když zvenku zamknu dotykem na kliku. Ale já jsem zase už dlouho nezkoušel zapnout elektřinu bez nastartování motoru – a to by asi nastalo zasunutím klíčku do šachty. Ráno to zkusím ;o)
[11]
13. 4. 2012 v 21:39super7
(10) taky edit – dyk to říkám ;o) a to tlačítko samozřejmě nese nápis „start“, a ne „sport“..
[12]
13. 4. 2012 v 21:45GTI
[10] Tak to u horního modelu nešlo, já musel otevřít dveře aktivací dálky – mělo to dvě stříbrná tlačítka a uprostřed logo BMW. Přední tlačítko bylo na dveře, zadní na kufr a uprostřed na Logu se to zamykalo.
Každopádně jízda a s tím autem neuvěřitelně čitelná, nádherná, přehledná, prostě… fantastická 🙂
[13]
13. 4. 2012 v 21:54super7
(12) no musím přiznat, že o X1 uvažuju jako o svém příštím „nerodinném“ autu (bohužel politické zadání je i u něj 5 dveří) – a ta výše popsaná zkušenost mě v tom trochu podporuje ;o)
každopádně tradičně hezky popsáno!
[14]
13. 4. 2012 v 22:05GTI
[13] Díky za pochvalu, potvrzuji, že jsem to popsal přesně tak, jak jsem to zažil. Úchvatné auto.
[15]
14. 4. 2012 v 6:10Tomik
GTI, palec nahoru! Ještě pár takovejch testů a na Mercedes si nevzpomneš 😉
Jinak chlapi, zapomeňte na výtky. Jsou už minulostí. Klíček se dneska nikam nestrká, osmitupeň střídá téměř lineární osmička. Magistr je s látkou mimo hru.
Z tohodle kousku jsme dokonce i po stránce designu nadšenej od začátku. Čert vem radlici.
Nejsem příznivce M paketů na X řady. Jenomže ta krásná hnědá a ještě krásnější červená,obojí v kombinaci s matným hliníkem, se už trochu zajídá. Volba pro něco novídaného by byla tedy jasná.
X1, 28i, M paket v tmavě modrý metalíze! Tahle motokára (tos GTI vystihl přesně ) si to totiž zaslouží!
A kdo by si myslel,že jsem upadl,tak čekni novej dvoulitr….Radim dobře,chtěj kožený sedačky!!!!
[16]
14. 4. 2012 v 9:17super7
(14) tak poslední rána do již řádně vymláceného klasu – opravdu zasunutím „klíčku“ do šachty sepnu elektriku. Samotného mě to překvapilo, protože klíček nosím paušálně v kapse a už mě dost dlouho nenapadlo ho někam zasouvat (klíček ;o)
[17]
15. 4. 2012 v 8:42Sleeper
Drahý GTI: až ta auta, která „testuješ“, taky nafotíš, budeme ti věřit, žes v nich opravdu seděl. A jestli to neumíš, najdi si nějakého fotografa, který bude jezdit s tebou.
[18]
15. 4. 2012 v 9:38GTI
[17] Nejsem nějak výrazně předpojatý, ale aby mě tu buzna tvého rozměru oslovovala „drahý GTI“, to si tedy velmi výrazně vyprošuji! Rovněž tak to tvé onikání je až nezdravě sebestředné. Pokud si dokážeš představit, že by zdejší známí blogeři, nejen já, psali dojmy z jízdy absolvované na plejstejšnu, zkus se někde zeptat, kde se prodává dospělost. Koukám, že tobě ani tak nejde o dojmy, jako o fotky… 😀 Jsi než internetový moula, nemám příhodnější charakteristiku.
[19]
15. 4. 2012 v 9:40GTI
[16] Znamená to, že jsou asi tři stupně ovládání – standard, pak to za doplatek 6 tisíc a pak „bezklíčové“ ovládání za těch 16.
[20]
15. 4. 2012 v 9:42GTI
[15] Tomiku díky. Víš co je na tom to hlavní, že jsem si vyzkoušel model BMW, do něhož jsem nevkládal vůbec žádné ambice. Jak to píši nahoře, nebral jsem X1 na vědomí. O to úžasnější byl ten jízdní zážitek, a nejen on, prvotřídní je i kabina. Fakt velmi upřímně smekám. Ještě mě brní prsty z toho, jak to auto drželo stopu.
[21]
15. 4. 2012 v 11:54Tomik
GTI,všiml jsem si. Já ho testoval hned po uvedení na trh ve 123d a moje dojmy byly stejné.Ostaně stejné jako vždy když si sednu do Bmw.Proto bych asi nedokázal tolik jásat a tak hezky to popsat.Taky je tu stále hodně kritiků tohodle modelu a mě už nebaví někomu vysvětlovat, že to auto je perfektní. Při tom netuší….Vlastně v době uvedení do jisté míry a v jistém ohledu zastínilo legendární trojku.
[22]
4. 5. 2012 v 9:59frk
Bohužel po přečtení dané recenze,jsem nabyl dojmu,že recenzent v daném autě maximálně seděl,ale nejel,natož aby ho jakkoliv otestoval,to je takový problém v dnešní době přihodit pár fotek???(zvlášt když min.v mobilu má fotoaparát takřka každý) Netrvám na profi kvalitě,ale fotky přímo z recenze,jsou mnohem hodnotnější/vypovídající něž sebe lepší promo foto!!!
Stran BMW X1-je to velmi povedené auto.
[23]
4. 5. 2012 v 17:29GTI
[22] No přece… přesvědčit (pokud to potřebuješ) tě musí snad text, ne? To ty čteš horní text a uvažuješ o tom, že bych byl schopný si vymyslet, že jsem jel v BMW X1? 😀 proč jako bych to dělal? Jde přece o to, podělit se s kolegy o své dojmy, nemyslíš?
Že jsou snímky dobrým a logickým doprovedem textu, s tím souhlasím, no chtěl jsem tu mojí fotografickou absenci nahradit alespoň snímky oficiálními. Pokusím se tě příště tedy uspokojit i v tomto ohledu.
P.S. Píšeš, žes dospěl k závěru, že jsem daný vůz neřídil. Jaké jsou tvé jízdní poznatky, zajímá mě především odlišné zjištění.
Komentáře nejsou povoleny.