• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > heritage  > Leyland Princess: Prokletá princezna

  • Leyland Princess: Prokletá princezna

    Publikováno: 9. 5. 2009

    Austin Princess, Leyland Princess nebo Austin Ambassador patří k těm méně známým autům. Přes nesporné silné stránky a 225 tisíc prodaných kusů je dneska považovaný za neúspěšný, stal se totiž obětí krize bristkého automobilového průmyslu.

    Sedan střední třídy Princess spatřil světlo světa v březnu 1975. Pro verze prodávané pod značkami Austin, Morris a Wolseley bylo vytvořené souhrnné označení „18-22 Series“, jednotlivé verze pak měly v názvu jen číselné označení objemu motoru – 1800 nebo 2200. V  komplikované a proměnlivé struktuře značek koncernu Leyland měl svoje místo mezi u nás dobře známým Austinem Allegro, který měl podobnou koncepci karoserie i základní designové rysy, a Roverem řady SD1.

    18-22 Series

    Poněkud neobvykle z dnešního pohledu zní skutečnost, že Princess byla sedanem. Ve své době to bylo ale naprosto běžné řešení, doba „liftbacková“ přišla až v 80. letech, takže karoserie svým tvarem mate. Proti dobové konkurenci byla výhodou prostorná kabina a moderní řešení s motorem uloženým vpředu napříč – Ford Cortina IV, Vauxhall Carlton i francouzský Peugeot 504 zůstávaly u klasického uspořádání s pohonem zadních kol. Otázkou tedy je What went wrong?

    Odpovědí je hned několik. Můžeme začít s ropnou krizí, ale s odstupem času se to zdá jako blbá výmluva, protože všechny ostatní evropské značky (tedy kromě Fiatu) se ve střední třídě udržely bez zaváhání od 70. let dodnes. Design sice neodpovídá dnešním estetickým standardům a auto si už několik let po představení vysloužilo označení „ošklivé“, proti dřívějším výrobkům BMC a British Leylandu (BL) šlo ale o velký skok kupředu. A velmi komfortní hydraulické odpružení mohl tehdy nabídnou jedině Citroën CX… Chyba tak nebyla v autu samotném, ale v tom KDO a JAK ho vyráběl a prodával…

    Morris 1800 a 2200

    Návrh designu vedl tehdejší šéfdesignér BL Harris Mann. Tento muž se podílel na návrhu prvních generací Fordů Escort a Capri, po odchodu k BL vedl například práce na Austinech Allegro, Maestro a Metro, na obdivovaném nebo nenáviděném Triumphu TR7 a z jeho pera pochází také předesignování Rover z přelomu milénia na MG ZR/ZS/ZT. Práci mu ovšem neulehčily časté změny ve vedení BL, které si svojí rychlostí nezadaly s výměnou ministrů i premiérů v českých vládách. Původní záměr projektu ADO71, nástupce řady ADO17 (aby se to nepletlo 🙂 ), byl vyrobit – ano tušíte správně hatchback. Jenže šéfové BL projekt přejmenovali ďábelským názvem Diablo, aby následně smetli ze stolu návrhy na stavbu kombi, hatchback nechali předělat na sedan a modelovou řadu potřetí přejmenovali na Princess. Rover SD1 a stárnoucí Austin Maxi měly zůstat jedinými pětidveřovými modely celého koncernu.

    Wolseley 2200

    Nabízené motorizace jsem už naťuknul v úvodu. Pod číslem 1800 se ukrýval litinový čtyřválec Austin B-Series s rozvodem OHV, který byl vymyšlen ještě za časů krále Jiřího a ve verzi o objemu 1,8 litru s pěti ložisky na klice měl premiéru v roce 1964 v předchůdci Princess. Na přední kola posílal 60 kW a 138 Nm. Zrychlení z 0 na 96 km/h za 16,2 s a maximální rychlost 149 km/h jsou… k pousmání.

    Vyšší výkonové sféry pokrýval poměrně nový řadový šestiválec SOHC E-Series, který měl objem 2,2 litru, nejvyšší výkon 81 kW a maximum točivého momentu 168 Nm. Jeho jízdní výkony byly taky podstatně lepší – akcelerace za 11,8 s a maximání rychlost 168 km/h. Mimochodem jeho čtyřválcové variantě 1,75 l (67 kW, 143 Nm) se pro Princess uvažovalo původně, jenže někdo důležitý nahoře řekl NE a čtyřválcový E-Series zůstal jen v Allegru. Důležité je také zmínit, že Princess si musela vystačit se čtyřstupňovými převodovkami. Na dokončení vývoje „pětikvaltu“ jednoduše nezbyly vy krizemi zmítaném Leylandu peníze, zájemci o vyšší komfort a horší dynamiku mohli volit třístupňový automat Borg Warner.

    Tři nabízené značky v podstatě znamenaly to, co dnes představují stupně výbavy. Jejich jediným rozlišovacím znakem bylo kromě loga značky uspořádání přední části. Austin zachovával původní myšlenku s obdélníkovými světly a jednoduchou obdélníkovou maskou chladiče členěnou horizontálními lištami. Morris měl prakticky stejnou výbavu, ale vpředu čtyři kulatá, vyvýšený střed kapoty a překombinovanou masku chladiče se čtvercovou mřížkou a chromovaným obdélníkem uprostřed. Wolseley znamenal luxus, nabízel se jenom se šestiválcem, v moderním velurovém čalounění a zepředu vypadal trochu jako Alfa Romeo.

    interiér Wolseley 2200

    Takže je konec léta 1975, my jsme konečně došetřili a líbí se nám Wolseley 2200 se svým chic alfím předkem, bohatou výbavou a tradiční značkou. Jenže to máme smůlu. British Leyland se zreformoval, zrušil značku Wolseley a Princess vyřadil z nabídky Austinu i Morrise. Pod hlavičkou Leyland Cars vznikla samostatná značka Princess a nabídka se smrskla ze sedmi verzí na čtyři – 1800 a 1800HL s kulatými světly a 2200HL a 2200HLS s hranatými světly. Nevadí, bereme teda Princess 2200HLS, která je nástupcem Wolseleye. Naše auto vyrobili někdy mezi stávkami dělníků ???

    Kompletní překopání nabídky v roce 1975 ale nepřineslo nic nového na poli techniky. Princess rychle získal (i když ne zcela oprávněně) pověst nespolehlivého auta, a šéfové divize Austin-Morris situaci vyhodnotili celkem správně, že je potřeba přesvědčit zákazníky o opaku. V roce 1978 se představila Princess 2, která měla naprosto stejný vnější vzhled, ale historický 1,8 OHV nahradily dva nové motory z nové konstrukční řady O-Series (rozvod SOHC a hliníková hlava). Základní 1,7 l měl 64 kW a 133 Nm, prostřední 2,0 l 70 kW a 155 Nm, vrcholem nabídky zůstal šestiválec 2,2 l.

    Princess 2 2200 HLS

    Princess se navíc už neprodávala jako výrobek Leyland Cars, ale společný produkt Austinu a Morrisu. Tyto dvě značky měl přece jen větší váhu, než uměle prosazovaný Leyland. Zlepšila se také kvalita elektroinstalace a konstruktéři zapracovali na několika problematických místech. Ve hře byla opět i verze hatchback a výkonnější dvoulitr se dvěma karburátory, jenže do výroby se nedostala ani jedna z těchto variant. Důvodem byla obava, že by to ohrozilo Rover SD1…

    Princess 2 1700 HL

    Prodejní úspěchy první generace se ale nepodařilo vyrovnat a zájem zákazníků kvůli špatné pověsti modelové řady neustále klesal. V roce 1979 se prodalo 37 tisíc Princess, v roce 1980 už jen 15 tisíc. minimalistický facelift z roku 1980 ani další (už třetí) přejmenování, tentokrát na Princess 1.7 L/HL, 2.0 HL/HLS a 2.2 HLS, situaci nijak nevylepšily. Výroba skončila v listopadu 1981.

    Poslední pokus o vzkříšení přišel v březnu 1982. Model Austin Ambassador byl reinkarnací sedm let staré Princess. Nový design přídě se světly z Morris Ital připomínal tehdejší Ford Escort, z nabídky vypadl šestiválec, což umožnilo snížit přední kapotu, a karoserie konečně dostala velké páté dveře. Stávající motory 1,7 HL a 2,0 HL dosahovaly při stejných výkonech (od uvedení v roce 1978 beze změny…) lepší spotřeby a nový stokoňový 2,0 HLS se dvěma karburátory dokázal při nižší spotřebě dosáhnout stejných jízdních výkonu jako šestiválec 2,2 l.

    Austin Ambassador

    Z původního auta zbyla jenom nosná konstrukce a dveře, všechny ostatní části karoserie i interiér byly nové. Přesto si Austin Ambassador nezískal potřebnou přízeň zákazníků, problémem byla mimo jiné cena na úrovni modernějšího Fordu Sierra a absence silnějšího motoru. Po dvou letech tak Ambassador vyklidil prostor pro nový Austin Montego.

    Austin Ambassador

    Kde se dozvědět víc?

    • http://www.aronline.co.uk/index.htm?ado71indexf.htm
    • http://www.leylandprincess.co.uk/leylandprincess_index.htm#leylandprincess_index

    Dobová reklama – Sir Archibald je okouzlen Austinem Princess a bere francouzskou stopařku

    Další reklama – typická ukázka britského marketingu 70. let

    Ještě jedno dobové video

    A pro náročné čtenáře 10minutový propagační dokument s detailními záběry všeho možného

8 Responses to Leyland Princess: Prokletá princezna

  • [1]

    10. 5. 2009 v 07:42prekladys

    foto prekladys

    prima článek. díky za připomenutí auta, s nímž jsem prožil téměř dvě desítky let – obrazně. druhý a třetí obrázek jsem před pěti lety seškrabávál ze zdi garáže při velkém úklidu. byl tam ještě z dob, kdy jsem do garáže chodil slepovat plastikové modýlky a za auty na strojírenský veletrh, odkud oba prospekty pocházely…
    jen jedenkrát jsem měl možnost vidět tohle auto naživo – díky rovným hladkým plochám působí podstatně větším dojmem, než ve skutečnosti je.

    malé přehlédnutí: „a 225 prodaných kusů“

  • [2]

    10. 5. 2009 v 15:26gld

    vyzerá to na fajn auto..tá alfia maska je veľmi pekná a aj interiér vyzerá útulne..

    ale tie zmeny vo vedení automobilky a nariadenia „z hora“ mi pripomenuli knihu „ano pane ministre“…poznáte? 😀

  • [3]

    10. 5. 2009 v 17:21Ricardo

    foto Ricardo

    [1] Díky za upozornění! Tu hloupou chybu jsem odstranil
    Jinak… pěkná vzpomínka 🙂

    [2] Myslím, že ta kniha, potažmo oba seriály, naprosto vystihují tu dobu a uvažování (nejenom anglických) byrokratů. A BL byl zestátněným podnikem takže asi ani nemohl fungovat jinak než byrokraticky…

  • [4]

    10. 5. 2009 v 19:12T613

    foto T613

    Jistě pane ministře/premiére jsou naprosto nadčasové! Tak funguje byrokracie s státní správa od nepaměti!

  • [5]

    11. 5. 2009 v 10:53Pierro

    Kurňa to jsou pěkný auta….:-))

  • [6]

    11. 5. 2009 v 12:50da_b0mb

    foto da_b0mb

    Nemeli tohle auto taky v nejaky z epizod Top Gearu? 🙂

  • [7]

    11. 5. 2009 v 14:42prekladys

    foto prekladys

    [6] da_b0mb

    ale to víš že ano, zeptej se ricarda… 🙂

  • [8]

    11. 5. 2009 v 16:38Ricardo

    foto Ricardo

    [6] jojo v jednom dílu se ho pokoušeli společně s Roverem SD1 a Triumph Dolomite zničit http://www.youtube.com/watch?v=Tg1Fb4gvqUg
    Už je to dávno co jsem to koukal celý, ale myslím že právě Princess měla nejtužší kořínek 😀

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

heritage

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Květen 20091 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura