-
3 dny v Římě…
Tak jsem strávil 3 dny v Římě… a zážitek je to tak silný, že jsem se rozhodl krátce se podělit.
Tak napřed Řím: pár let jsem tam zase nebyl.. a znova jsem fascinován. Všechno je při starém! Neviděl jsem jinde ve světě to, co je ryze římským syndromem – totiž vždycky jede o jednu řadu víc vozidel, než je na silnici namalovaných pruhů… a kromě toho je poměrně často u krajnice prostě malá benzínka. Jeden, někdy dva stojany… většinou samoobsluha, to nezní úplně bláznivě, ale jen dokud si neuvědomíte, že auto, které tam tankuje, stojí vlastně v pravém pruhu silnice… po které už tak auta jednou v o jedno větším počtu řad, než je pruhů na silnici!
A to už je čistej adrenalin. 😉
Jasně, hodně se taky troubí, ale to už je jen kolorit…
Narazil jsem ale taky na unikátní „řešení“, kdy silnice skoro „rychlostního“ typu, tedy jen dva pruhy, ale se dvěma plnými čarami uprostřed a bez křižovatek, jen se sjezdy, skoro jako dálnice, ale jen s jedním pruhem v každém směru… a pak, v jednu chvíli, protne kruhový objezd prostředkem. Představujete si to? Velký kruhový objezd, s tuším pěti sjezdy… klasika… a prostředkem ho protíná tahle „dálnice“. Ne, žádná jiná úroveň, prostě na tom okruhu jsou dva pruhy kolem dokola… ano, to v praxi znamená tři řady vozidel, a tohle procesí prostě přejíždí „dálnici“. Z té sice nelze odbočit, ale auta na okruhu ji musí zkřížit…. tedy odbočit nelze legálně. Ale v zásadě platí, že všechny příkazy a zákazy jsou Římany vnímány jako doporučení… včetně červené na semaforu – ale tam nakonec většina brzdí. Na poslední chvíli = hodně ostře. A rozjíždí se hodně ostře ještě na červenou.. však ví, kdy už může. 😉
Na každé křižovatce bez světel je stopka, ale nikdo nezastavuje… většinou je rychlost omezena na 50km/hod, ale dost často na 30km/hod… a všichni jednou něco přes 70. Zvolníš a auta Tě za mohutného troubení obtékají zleva i zprava… motorky ani nepočítám – ty jednou ještě rychleji a zcela bez ohledu na „doporučení“… klidně i v protisměru.
Čistej adrenalin.
V tomhle světě jsem ujel za 3 dny něco přes 400km… zkušenost z motorsportu se opravdu hodila, protože způsob jízdy v Římě se ze všeho nejvíc podobá sportovní jízdě… víc než okruh to připomíná rallyecross.
Ta druhá půlka bude o autíčku:
V půjčovně jsem vyfasoval Lancii Ypsilon. Skoro novou – na tachometru měla cca 12tis km. Říkal jsem si „ach jo.. to je to malý auto, co má blbě budíky v prostředku…“.
Proč o tom píšu? Protože jsem to konečně pochopil. To ale nejde pochopit jinde, než právě v Římě! Teda možná ještě v Palermu, Neapoli… nebo Číně, Indii… to auto je prostě geniální.
První dojem je prostor vepředu, a ticho. Motor slyšíte právě tak, abyste věděli, co dělá… Druhý dojem je perfektní sedačka. Jedete „kamikadze“ = rychlostí asi 70km/hod víceméně volně padáte prostorem, najíždíte do míst, kde je v době zahájení manévru ještě jiné auto… a přesto po sedačce nekloužete, nemusíte se držet volantu… když už se s někým špatně pochopíte a musíte „na brzdy“, pak si tohle autíčko se čtvercovým půdorysem zachovává úplnou řiditelnost… a díky CHYBĚJÍCÍM BUDÍKŮM PŘED SEBOU vidíte vlastně úplně před auto! To je fajn i při parkování.. kdy po dlouhém hledání najdete skulinu, odkud vyjel Smart napříč a vy se tam zkusíte dostat Ypsilonku podýl… a na tohle to auto vzniklo.
Pochopíte, proč je atmosféra lepší než turbo… protože potřebujete výkon TEĎ a TADY, a ne čekat na otáčky motoru… nejedete „táhlej dlouhej“.. ale prostě stepujete po pedálech jako varhaník a plné brzdy brzdy se střídají s prudkou akcelerací rychleji, než ministři školství… tohle je svět, pro který tohle auto vzniklo.
Shodou okolností jsem se z vídeňského letiště vracel svým Puntem se stejným motorem… ale tentokrát jsem se nemračil, že to má jen pět rychlostí a tak při 140 točím zbytečných 4 tisíce otáček… není to chyba toho auta. To se jen pokouším sjíždět sjezdovku na čerstvém prašanu na horském kole… a jde to, jen to není ono. Sjezdovky jsou lepší. Aniž by to znamenalo, že sjezdovky jsou lepší než horské kolo. Při výletu kolem letního Máchova jezera bude zase lepší to horské kolo – a to dokonce nepoměrně výrazněji. 😉
To jsem cítil potřebu napsat.
Smekám před tím autem… ve svém prostředí je dokonalé. Smekám před těma opálenýma klukama – všichni řídí bravurně a svoje auta opravdu ovládají… a myslí spolu s těma ostatníma kolem sebe. A díky tomu projede silničkami starého Říma násobně víc aut, než Prahou… a provinčních městečkách ani nemluvě.
P.S.: a přitom spotřeba od začátku provozu toho autíčka byla 6,6 l/100… moje spotřeba za těch cca 400km byla 6,5l/100km… takže když pominu chybu měření, tak mi k pořádného řízení auta po Římě ještě kousek chybí. Ale už jen docela malej kousek… 😉
500X Alpy 2015 Youngtimer tour
24 Responses to 3 dny v Římě…
[1]
8. 9. 2015 v 15:46XTad
„Pochopíte, proč je atmosféra lepší než turbo… protože potřebujete výkon TEĎ a TADY, a ne čekat na otáčky motoru“ Neni to nahodou obracene? 😉
Jinak zajimave pocteni.
[2]
8. 9. 2015 v 20:24Ja Prvni 123
Ne, není…
Atmosféra reaguje pořád stejně. Určitým otáčkám přísluší určitý moment… takže pokud udržíš motor ve správných otáčkách reaguje bez prodlení…
Turbo je méně předvídatelné. Potřebuješ zrychlit a podřadíš na dvojku = dostaneš otáčky na 2 tisíce otáček.. ale nic se neděje… teprve až motor „nafouká“ turbo a tím zvýší plnící tlak, tak se dramaticky zvedne moment – i při nezměněných otáčkách.
Takže do malého, městského auta je prostě atmosféra lepší… a popravdě – kolik % času trávíš s autem ve městě nebo okolí?
Jasně, na přejezd Alp po dálnici je lepší turbo… Teď vůbec neřeším spolehlivost a servisní náklady, jen chování fungujícího motoru v provozu.
[3]
8. 9. 2015 v 20:55XTad
Tady uplne nesouhlasim. Ve meste casto otacky padaji do mist, kde se atmosfera akorat dusi a nejake podrazovani trva rozhodne dele, nez nafouknuti turba.
[4]
8. 9. 2015 v 21:01rohYpnol
Super. V Římě jsem byl už dávno a vůbec mi to nepřišlo. Ale samozřejmě, neřídil jsem…
Chápu vcelku, jak myslíš tu atmosféru, ale úplně bych s tím nesouhlasil. Když totiž udržuješ to turbo ve správných otáčkách, tak právě v pružnosti má navrch.
I když já osobně taky raději atmosféru, turbo na mě působí zkrátka jen tak, že mezi pedálem plynu a reakcí je jen další mezičlánek… Takže raději jezdím slabší a starší atmosférou než moderním TSI…
[5]
9. 9. 2015 v 20:35Ja Prvni 123
No.. jak to praví klasik?
Nesouhlasit můžeš.. Ty to můžeš dokonce i popřít.
A to je asi tak všechno, co s tím můžeš dělat.
😉
A to řazení.. nevím jak komu, ale já mám teda přeřazeno rychleji, když chci.
[6]
9. 9. 2015 v 20:46Ja Prvni 123
V praxi to ale vypadá jinak.
Už jenom, jak jsi to napsal – zkus si to představit: když jezdíš Lancií Delta HF Intergrale, což byl dvoulitr s turbem, tak ale držíš ty otáčky trvale vysoko.. a řešíš to přes spojku.
A po každém závodě lamelu měníš…
Tohle bys asi nechtěl dělat v provozu, že ne?
Navíc to vyžaduje současně brzdit a přidávat plyn… a to už je „vyšší dívčí“, kterou nejsem ochoten absolvovat při hodinovém průjezdu městem v pátek odpoledne.
😉
Zkus se do toho vžít.. o čem mluvím. Pokud budu prostě předjíždět, tak máš pochopitelně pravdu. Ale ve městě nepředjíždíš. Tam nejde o to, jaký máš dostuný moment a jaký je jeho průběh, ale o to jak rychle je dostupnej.
Píšu to nahoře: pokud máš s atmosférou 2000 otáček, tak máš prostě třeba 80Nm, pokud můš 3000 tak máš 120Nm. Vždycky. U turba ale máš ve 2000 otáčkách napřed jen 50 Nm… a o 2 vteřiny později už taky těch 80Nm.. a za další vteřinu 120Nm.. a pořád máš 2000 otáček!
Ale po 3 vteřinách už je mi to k ničemu.. potřeboval jsem to HNED. Protože za 3 vteřiny už zase brzdím!
To je Řím…
😉
[7]
10. 9. 2015 v 12:36Bican
Díky za slíbený blog on Ypsilonce. Má osobní zkušenosti je naprosto stejná. Úplně jsem zapomněl na to, jak je parádně vidět na provoz před Vámi s budíky uprostřed. Beru to jako samozřejmost. Bohužel moment překvapení se koná u většiny řidičů a pasažérů tohoto auta. Kdokoliv do toho sedne je překvapen, „jéé tady je místa, pěkně se v tom sedí“. Pak následuje „tady je ale ticho, příjemně se v tom jede“.
[8]
10. 9. 2015 v 15:16XTad
Jel jsi nekdy s modernim turbomotorem? Takovou prodlevu mela mozna ta Delta Integrale…
[9]
10. 9. 2015 v 16:16rohYpnol
[7] touhle otázkou se dostáváš na tenký led, tj. pokládáš otázku, jestli lze považovat Passat B7 za moderní vůz :->
Prodlevu mají i moderní turbomotory, ta prodleva totiž vychází z podstaty principu turbodmychadla. Koneckonců i proto se sportovní značky dlouho držely atmosfér, dokud nezačala honba za CO2.
Co rozporuji já je jen to, že pokud držím motor v otáčkách, kdy turbo zabírá, tak tehdy ta prodleva v zásadě není žádná. Jenže jak bylo uvedeno, při přeřazení opět je prodleva, než dojde k tomu, že v okruhu bude plnicí tlak turba na takové úrovni, aby opět zabralo.
[10]
10. 9. 2015 v 16:42XTad
Jenomze pokud ti klesnou otacky pod zaber turba, tak tam ta atmosfera nepojede tuplem. Nejaka jednadvojka urcite ne. A toho passata ma tusim v dieselu, ja se samozrejme bavim o benzinu.
[11]
10. 9. 2015 v 17:39rohYpnol
[9]
1. jaký je asi tak rozdíl mezi turbem v dieselu a v benzinu?
2. bavíš se úplně o něčem jiném, nikomu tu přeci nejde o nízké otáčky. Rozdíl ti hezky popsal já První a nevím, co na tom nechápeš. U atmosféry stačí podřadit, u turba je nutné počkat na záběr turba. A čím je asi tak to turbodmychadlo poháněno?
[12]
10. 9. 2015 v 17:42Ronault.
Na městské popojížděčky a poskakování je atmosféra přecejen čitelnější a nemluvě o atmosféře s klasickým lankem od pedálu a ne elektronickým pedálem. Samozřejmě moderní turboBENZÍNY jsou úplně někde jinde s turbodírou než stará TDI, ale pořád svižností reakce na pokyny reagují o něco později a méně očekávatelně.
[13]
10. 9. 2015 v 18:03XTad
Mezi turbodieselem a turbobenzinem je rozdilu dost. O nizke otacky tu jde, jelikoz prave do nich motor v mestskem provozu pada. U turbomotoru slapnes a jedes, u atmosfery musis podrazovat.
[14]
10. 9. 2015 v 18:09XTad
P.S. ten druhy pod opravdu moc nechapu. Pokud nejde o nizke otacky, tak turbomotor bude mit taky prevahu, protoze nejaka prodleva bude absolutne neznatelna a bude cerpat ze sveho vyssiho kroutaku. Tu Lancii neznam, ale pochybuju, ze bude mit tricet let stara atmosfera udusena na EU6 nejak oslnive reakce na plyn.
[15]
10. 9. 2015 v 18:18Ja Prvni 123
🙁
Nechtěl jsem se tady prát… už to neřešme.
Měl jsem zážitek z Říma podělil jsem se.
Moderní turbomotor jsem opravdu jel… 😉
A asi se to vysvětlit nedá. To se dá jen ukázat, vyzkoušet.
To je v pohodě. Vždyť nejde o život.
😉
[16]
11. 9. 2015 v 00:29miromen
Fiat a lopada řidič…..co vic k tomu dodat.
[17]
11. 9. 2015 v 09:43Emel
Hezký textík 🙂
Ohledně toho turba… ono záleží na fůře věcí – hlavně na objemu. Malá atmosféra není o nic lepší než turbo… asi nejlépe to vystihl mariachi v testíku Twinga
V podstatě mi to připadá, že ta 1,0 je tam jako odstrašující příklad, aby si zájemce raději prostě bez keců připlatil za TCe.
[18]
11. 9. 2015 v 11:51lukas13
Řím… Díky za článek, coby řidič to město vnímám hodně podobně.
Ohledně atmo vs. turbo – chápu co jsi chtěl říci (půl roku jezdím 1.2 turbobenzín, na tento objem hodně silný, před tím atmo 1.6). A naprosto souhlas, ideál do velkoměsta je malé auto s atmo 1.2-1.4 čtyřválcem… (nemám rád tříválce, hlavně za studena to vibruje, hlavně ty levné, v malých autech). Nechápu, jak někdo může nechápat…
[19]
11. 9. 2015 v 17:54Ja Prvni 123
[12]
Ano, přesně tak jsem to myslel… díky.
[20]
11. 9. 2015 v 17:55Ja Prvni 123
[16]
Myslel sis, že to neschválím?
Proč bych tě chránil.. udělej ze sebe klidně osla.
[21]
11. 9. 2015 v 17:56Ja Prvni 123
[18]
Jo, přesně tak!
😉
[22]
11. 9. 2015 v 17:59Ja Prvni 123
[7]
I já jsem zapomněl… měl jsem původní Y10, zkoušel jsem i Ypsilonku s tím „ostrým čumákem“… ale stejně jsem to nečekal.
A byla to náhoda! Objednal jsem si výslovně 500… a dostal jsem ji. Krásnou, bílou, s otvírací střechou… ale při přejímce se ukázala, že nefunguje zásuvka… a sorry, ale jezdit po Římě bez navigace už by FAKT bylo moc.
Jako náhradní auto byla Ypsilonka… a byl jsem nakonec moc rád.
[23]
12. 9. 2015 v 16:29MP
čtivě a vtipně napsané, já si z jízdy v italských serpentinách x let zpět pamatuji předjíždění za všech okolností, my měli Audi A4 Quatro V6, oni Punta, ale předjížděli jen a jen oni, nevadilo, že neviděli za zatáčku:) s atmo naprostý souhlas, jezdil jsem ted fordův Ecoboost 1.0 a v nízkých otáčkách je to skoro jako diesel, na atmosféru nedám dopustit, rozhodně lépe ovladatelný motor, turbobenzín musí být alespoň čtyřválec s patřičným objemem, díky za postřehy! 🙂
[24]
15. 9. 2015 v 12:37MariAchi
Rim hezky popsany, ja Itosku proste muzu, to je fakt pohodova zeme…pro turistu, samozrejme.
Co se tyka motoru, tak idealni je kombinace 7,3 V8 s automatem, klidne i prehistorickym trikvaltem, tu reakci na plyn preju kazdemu „malemu-atmosferakovi“ a „malemu-turbistovi“ zazit 😉
Komentáře nejsou povoleny.