• Blesk.cz
  • AutoRevue.cz
  • Živě.cz
  • MobilMania.cz
  • AVmania.cz
  • DIGIarena.cz
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Reflex.cz
  • Doupě.cz
  • Info.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AHA!
    • Blesk pro ženy
    • Dáma.cz
    • FinExpert.cz
    • FITweb.cz
    • Horoskopy
    • Maminka.cz
    • Mojezdravi.cz
    • Orgion.cz
    • SportRevue.cz
    • Recepty.cz
    • Ženy.cz
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2021
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
    • Autofun archiv
  • Veterán
    • Veterán archív

Blog.auto.cz  > JirkaV  > Jak jezdí (plug-in) hybrid po dálnici.

  • Jak jezdí (plug-in) hybrid po dálnici.

    Publikováno: 23. 9. 2020

    Tento článek je psán pro ty, kdo se chtějí dozvědět něco o chování hybridů na dálnici. Často totiž v diskusích čtu „na dálnici hybridu dojde baterka a pak ji s sebou zbytečně tahá, což zvyšuje spotřebu“. Tak se na to pojďme podívat.

    Jak funguje hybrid

    Pomineme tzv. mild-hybridy. To jsou ta auta, která mají posílenou elektrickou síť (na 24 nebo 48V) a někde schovanou malou baterku (často pod sedadlem spolujezdce). Ta jim pak umožní při městské jízdě trochu snížit spotřebu při rozjezdech auta. Základním poznávacím znakem je to, že mild hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, bez účasti spalovacího motoru.

    Full hybrid (HEV nebo FHEV) stejně jako plug-in hybridy (PHEV) na elekřinu jezdit umí. Hlavní rozdíl mezi nimi je v maximální ujeté vzdálanosti bez použití spalováku. HEV typicky okolo 1-2 km, PHEV dnes cca 30-60 km díky výrazně větší baterce (HEV okolo 1-2 kWh, PHEV 8-20 kWh). A pak samozřejmě to, že PHEV se dá nabíjet ze zásuvky.

    Konstrukce (třeba počet elektromotorů) a způsob chování se u hybridů liší podle výrobce, ale princip je vždy sejný. Dá se shrnou do základních pravidel:

    • pokud auto zpomaluje, generuje elektriku a ukládá ji do baterky pro pozdější použití
    • auto umí jet a zrychlovat, i když se ve spalovacím motoru nehne ani válec. Je to omezené maximální rychlostí. HEV tuhle schopnost ztrácí někde kolem 55-70 km/h, PHEV dnes typicky okolo 135 km/h.
    • spalovací motor a elektromotor(y) umí zabrat společně, pokud je to potřeba
    • pokud spalovací motor vyrábí víc energie než zrovna auto potřebuje, přebytky se ukládají do baterky
    • každý hybrid má nějakou úroveň nabití baterky, kterou se snaží udržet pokud je to možné
    • řidič nic z toho nemusí řešit, vše se děje automaticky

     

    Jak je to s tou jízdou po dálnici?

    Na dálnici i hybridů hraje prim spalovací motor. U HEV je to jasné, tam je překročena maximální rychlost kterou je auto schopné zvládnout jen na elektrický pohon. U PHEV můžete jet po dálnici jen na elektriku, ale je to nevhodný způsob používání auta. Hlavně kvůli odporu vzduchu je jízda po dálnici energeticky náročná a tak by vám došla baterka mnohem dřív, než vám slibuje výrobce v propagačních materiálech. Lepší je na dálnici zapnout spalovák a baterku ušetřit na dobu, kdy je její využití vhodnějši (město, okresky).

     

    Moment, jak „došla baterka“? Takže je to pravda, že se baterka vybije a pak je tam zbytečně jako mrtvá váha!  Ne, není :)  Tím, „došla baterka“ je myšleno, že auto zapne spalovací motor ať ridič chce, nebo ne.

     

    Každý hybrid má nějakou úroveň nabití baterky, pod kterou nechce jít. U mého auta je to posledních 15%  baterky. Pokud energie v baterce klesne pod tuto hodnotu, auto samo zapne spalovací motor.

    Pojďme si to ukázat na příkladech. Jsou z nedávné cesty po D11. Omluvte prosím kvalitu fotek, mobil není zrcadlovka :)

    IMG_20200908_1746176

    Typická jízda po dálnici při stoupání, zrychlování, předjíždění. Spalovací motor pohání kola, elektrický motor pomáhá. O chvíli později to může vypadat takto:

    IMG_20200908_1746377

    Spalovací motor vyrábí o něco víc energie než je potřeba pro pohon, přebytky se ukládají do baterky (zpomalování, klesání z kopce, atd.)

    No a o chvíli později zase takto:

    IMG_20200908_1754087

    Auto si trochu dobíjí baterku při běžné jízdě. Tyto tři stavy (a pár dalších možných, které na fotce nemám) se často střídají, klidně každých pár sekund. Auto si prostě samo řídí, co je momentálně energeticky nejvýhodnější.  Bere v úvahu aktuální rychlost, požadavky řidiče (zrychlování, zpomalování), energetické požadavky auta (jízda do kopce, z kopce, …) a aktuální stav nabití baterky.

    Celkově se auto snaží držet v baterce nějakou minimální hladinu energie, aby mohlo pomoci spalováku, kdyby bylo potřeba. Na fotkách je to vidět na ukazateli nabití baterky vedle aktuální rychlostí – nad momentálním stavem nabití jsou dvě malé čárky, ukazující to místo, kte už auto začne využívat spalovací motor nezávisle na tom, jestli to řidič chce.

    A proč je aktuální stav nabití pod touto hladinou? Auto bere v úvahu i aktuální rychlost. Auto jedoucí dálníční rychlostí má nezanedbatelnou kinetickou energii. Když na sjezdu z dálníce začnete brzdit, část té energie se dostane to baterky a obvykle to skončí přesně tak, jak má  – baterkou v „minimálním běžném stavu“:

    IMG_20200908_1803472

    No a pak můžete pokračovat běžným hybridním způsobem, kdy auto vypíná spalovací motor, kdykoli může:

    IMG_20200908_1804047

    Celkově, i když s sebou auto „tahá tu baterku“, může dnešní hybrid po dálnici jezdit se spotřebou lepší než srovnatelné benzínové motory. A blízko spotřebě dieslových motorů (myšleno v legálních rychlostech – při nájezdu několik set km denně rychlostí 160+ je diesel samozřejmě mnohem lepší).

    Jak je to s tou úplně vybitou baterkou?

    Může se to stát? Ano, může. Po najetých 300 tisících km a 12 letech ježdění s hybridy jsem to zažil. Jedou. Se starou Toyotou Prius (zahájení výroby v r. 2003) jsem jel v Alpách v prudkém dlouhém stoupání (12% a více). V půlce kopce opravdu došla baterka a neukazovala „ani jednu čárku“. Kopec jsme vyjeli s motorem v maximálních otáčkách, s plynem na podlaze a rychloměrem ukazujícím max 60 km/h.

    Nikdy jindy a nikde jince jsem vybitou baterku v hybridu nezažil. A na dálnici se k tomu ani nepřiblížíl.

    Jak je to s výkonem?

    To záleží na řidiči. Já jsem klidnější a stačí mi jezdit legálními rychlostmi. Pokud vás zajímá chování hybridu při vyšších rychlostech, musíte číst jinde…

    A na závěr přikládám pár fotek z oné jízdy po dálnici, pro dokreslení.IMG_20200908_1759400IMG_20200908_1800507

2 reakce na Jak jezdí (plug-in) hybrid po dálnici.

  • [1]

    6. 10. 2020 v 14:33Mr.Murphy

    pěkné… pro někoho co o tom nic neví dobrý úvod…. :-) jinak mě Superb iV na dálnici bere něco kolem 7 litrů při reálných 130…. předpokládám že podobný benzín (1.5TSi) by byl o pár deci výše, diesel o litr níž…. čili čistě na dálnici nic extra, ale bohatě se to kompenzuje v jiných režimech, které hybridu logicky sedí líp…. ale i s „vybitou baterkou“ ten Superb umí pár set metrů v omezeních 80kmh jet čistě na elektriku, stejnětak to dělá i v mírných klesáních atp.

    Odpovědět
  • [2]

    17. 10. 2020 v 07:04Bud

    foto Bud

    Fajne. :) Tak nějak jsem si to představoval.

    Odpovědět
  • Napsat komentář

    Odpověď na komentář zrušíte zde.
    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Založit nový blog

JirkaV

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Září 20201 Post

Výběr

Zprávy

Koronavirus
Důchody v ČR
Koronavirus - ekonomika
Válka jako stav mysli: Francouzský spisovatel líčí poválečné poměry na... Zeman poprvé veřejně na invalidním vozíku: V Lánech přijal Kulhánka i ... Krutá vražda Petry (†15) v Jihlavě: Jak dnes žije Doležal, který pomáh...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Hrozí Kúdelovi vězení? Policie chystá obvinění, tvrdí Kamarův právník ONLINE + VIDEO: Sparta - Liberec 0:1. Vitásek otevřel skóre v boji o f... Sedmý zápas v Třinci? Nedorosta čeká deja vu: Nejradši bych na to zapo...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
MS v biatlonu 2021
Hamáček poletí do Moskvy kvůli Sputniku. Babiš: „Nejsem z toho nadšený... VIDEO: Vteřiny před smrtí! Motorkář (†41) kličkoval mezi auty v protis... Praha 2 nechá vysadit 50 nových stromů: Chceme vyrovnat ekologickou zá...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Hledá se Maminka roku 2021! Nejste to náhodou vy? Eva Gerová (†93) měla rozjetou filmovou kariéru - Zvítězila rodina! Recepty s alkoholem: Rizoto se sušenými rajčaty
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Ford Mustang je opět nejprodávanějším sporťákem na světě Leclerc si vyjednal od Ferrari auto. Nemá ho kam dát Hyundai IONIQ 5 zná české ceny. Stylový elektrocrossover nabízí i čtyř...
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Cetin v síti VDSL zrychlí upload na dvojnásobek K Živě Premium přidáváme MobilManii. Také chystáme nový obsah, cena zů... K Živě Premium přidáváme MobilManii. Také chystáme nový obsah, cena zů...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Faitův Tedom loni vydělal 375 milionů. Letos chce znovu růst Pražská burza oslabila. Dařilo se společnosti O2, ztrácel ČEZ Kdo vydělal miliardy na burzovním vstupu Coinbase
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Rychlá svíčková Kachna po starocesku Recepty s alkoholem: Jablkové palačinky s ciderovou omáčkou
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Tak do toho šlápni! 5 tipů na pěší túry: Stezkou lesního muže i údolím... Aktivní dovolená v Děčíně: Užijte si cyklo-vodácký výlet do Německa ne... Místa na rozmezí světadílů a kultur, exotika i divoká příroda. Kypr, K...
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
MARANTZANNI Capital s.r.o. - 3685021 Návrat zimy decimuje ptáky: Čápům trčí ze sněhu hlavy, drozdi a kosi p... To je nápad! Prostor v malém bytě šikovně zvětšuje sklopná postel
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Rektální testování na koronavirus: V Česku omyl, v Číně běžná praxe Ztratili jste po covidu čich? Tento čichový trénink vám ho může vrátit... Nejlepší potraviny pro vaši psychiku: Co jíst proti stresu a úzkosti
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Brána světů 18: Kopie Podívejte se na lov a vylepšování vybavení v Resident Evil Village Věda očima studentů: Tunguzská záhada
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
Sparta - Liberec: Velký závar před Kváčou! Hosté puk udrželi před bran... Sparta - Liberec: Bek Vitásek si najel až za domácí obranu a bleskový ... Nejmladší syn Karla Vágnera (79) Josef (30) přiznal strach o rodinu kv...
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti Dětské autosedačky
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky Zahradní bazén Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky České podcasty Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura