-
Ženeva 2007: Boj o emise (díl druhý)
Mohl bych skončit úplně stejně, jako jsem začal. Větou – tak a je to tu zase. Opět sedím v autě a opět si krátím chvíli, po kterou nemusím sedět za volantem (upřímně jsem se letos za volant moc nedostal), psaním tohoto příspěvku.
Ve srovnání se situací před dvěma dny je tu však několik rozdílů. Tak za prvé nemíříme na západ, ale na východ. Nejedeme do Ženevy, vracíme se domů.
Pro nás, alespoň z hlediska osobního pobytu na výstavišti, fotografování a prohlížení klíčových auto novinek autosalon skončil. Jak už to tak ale v životě bývá, když něco končí, něco jiného začíná. Cestou domu se na to nikomu nechce myslet, ale zítra odstartuje druhá fáze ženevského autosalonu. Zasedneme k počítačům a budeme zpracovávat „tuny“ materiálů, které si vezeme domů.
Budeme psát, budeme stříhat, zmenšovat, nasazovat a editovat, abychom vám mohli co nejdříve nabídnout další rozsáhlou přílohu. Proč? Protože chceme, abyste měli skvělý přehled o dění v auto průmyslu, protože chceme, abyste měli díky Auto.cz informační náskok, jenž třeba někdy proměníte ve zlato, nebo z něj budete mít alespoň radost. Ať už se tedy do Ženevy chystáte nebo ne, na Auto.cz najdete vše potřebné.
Boj o emise
Mám-li hovořit atmosféře letošní ženevské autoshow, jak jsem ji vnímal v průběhu dvou novinářských dnů, řekl bych, že optimismus promíchaný s entuziasmem minulého a hlavně předminulého ročníku vystřídala mírná skepse a obavy. Skepse z kolísavých prodejních výsledků velkých evropských producentů (Financial Times například podrobně rozebíral problémy francouzského Peugeotu) a obava z emisních limitů a Korejců.
Korejské automobilky dostaly v posledních měsících křídla. S rostoucí kvalitou vozů a lepšími novinářskými posudky roste i sebevědomí značek Hyundai a Kia a kontinuálně s ním se zlepšují prodejní výsledky. Kia navíc v Evropě už vyrábí a Hyundai bude brzy následovat. To je samo o sobě dost velký problém, aby z něj šéfy Volkswagenu, GM nebo třeba PSA bolela hlava, ale do toho vstoupil možná ještě větší problém.
Evropská Unie požaduje v rámci boje proti globálnímu oteplování (přestože auta na něm mají velmi malý podíl) razantní snížení emisních limitů, s čímž mají mnohé automobilky problém. Padla slova o přestěhování výroby na východ, výhružky rušení pracovních míst, ale vypadá to na předem prohraný boj. Navzdory některým hlasům zlehčujícím či minimálně zpochybňujícím problém globálního oteplování, Evropská Unie podporovaná například německou kancléřkou Merkelovou, trvá na svém.
Emisní limity se snižovat budou a basta. Většina automobilek s EU nesouhlasí a proti postupu unie se bouří, zdánlivá jednotnost výrobců v této otázce však v Ženevě dostala vážné trhliny. Zatímco totiž například PSA nemá se snížením CO2 na 130g/km požadovaných EU zásadní problém, i když toto číslo rovněž označuje za příliš ambiciózní, výrobci sportovních a luxusních vozů jako Porsche nebo BMW se na toto číslo nedostanou, i kdyby se rozkrájeli.
Průměrné emisní hodnoty vozů Porsche přesahují 300 g/km. Není tedy divu, že nejvíce záměr EU kritizují právě výrobci luxusních a sportovních vozů. Na konstruktivní debatu se však v Ženevě příliš nedostalo, sami šéfové velkých automobilek přiznali, že šlo spíše o debatu hysterickou bez nějakého hodnotného výsledku. Snad se jej dočkáme ve Frankfurtu.
PS: Cesta domů se od té do Ženevy liší ještě v jedné věci. Došlo vše, co obsahuje kofein. Ve stavu bdělosti se snažím udržovat jablečným džusem, ale moc to nefunguje. Za prvé není moc dobrý a za druhé šíleně zteplal.
PS2: Domů jsme dorazili asi ve 22:30. Po vydatném spánku (konečně) se naplno rozjíždí proces zpracování nasbíraných materiálů, který bude trvat celý pátek, sobotu a neděli.
Fotoromán: můj mobilní březen Ženeva 2007: Déja Vu
6 Responses to Ženeva 2007: Boj o emise (díl druhý)
[1]
9. 3. 2007 v 13:01PekelnáMicinka
Dobro došli! Jsem rád, že se podařilo nasbírat tuny materiálů, už se těším až se dostanou po celém pátku, sobotě a neděli na stránky. 🙂 Ale proboha, neretušovat! Vše tak jak realita odhalila 😉
[2]
9. 3. 2007 v 13:12GTI
Cítím za krkem ostře nabroušenej srp rudých zítřků a horkej dech termálních věrozvěstů. Hlávkovej salát mává radiátorem ustředního topení nad hlavou, emisaři křepčí na přední kapotě Cayennu … jo… poslední bitva vzplála… Svět je tak teplej, že z toho začínají tát… mozky. Tak, ještě, že máme auto.cz, ještě, že můžeme číst o autech s velkým „A“. A těšit se na reportáže ze Ženevy…
[3]
9. 3. 2007 v 14:25Dinara
Fajn pracovní reportáže. Tak jen do nás s těmi novinkami, jsme natěšení. 🙂
[4]
9. 3. 2007 v 16:46mida
Jasně, emise a zase emise, ale hodně mi to připomíná tu americkou blamáž s cigaretama. automobilky jsou už teď legislativou tlačeny ke zdi a my nadáváme, jak jsou ty motory přidušený, že to pořádně nejede, elektronika řídí už i řidiče a nějak se nám vytrácí ta chuť z řízení, na kterou si pamatuju, když jsem před 25 lety dostal čerstvý béčko. jo, tehdy se na to moc nekoukalo, šli jsme si zajezdit a bylo hotovo. štelovali jsme předstih, odtrh, dávali jiný trysky do karburátoru a různě tunili, to byly časy. teď je to samý čidlo a když se rozblikaj kontrolky, tak se to na chvílku vypne (reset) a jede se dál. A když je něco špatně, tak se hledá viník. Jasně, za emise můžou automobilky, říkají soudruzi v Bruselu a jaksi jim uniklo, že výrobce NEPRODUKUJE emise. ty produkuje uživatel každého vozu a produkuje jich úměrně stylu a technice své jízdy a hlavně technickému stavu vozu. Když máš podhuštěný gumy = větší valivý odpor, tak musíš víc šlapat na plyn = vyšší spotřeba = více emisí a za to může výrobce? když máš na střeše prázdnou zahrádku a svištíš po dálnici 120 a více = máš VELKEJ odpor vzduchu = velká spotřeba = hodně emisí a za to může výrobce? Každej den jezdím cca 35 km do práce po dálnici, jedu na tempomat cca 100 – 110, spotřeba 6,2l a míjí mne desítky aut rychlostí minimálně o 20 km vyšší. na kraji Prahy je dojedu v zácpě, to znamená, že proti mně si vůbec nepomohli, pouze spálili dohromady několik mnoho litrů paliva navíc a vyprodukovali tak více emisí a za to můžou automobilky? ne ne, je to jinak soudruzi v Bruselu, my řidiči produkujeme a hodně zbytečně nepředstavitelný množství emisí ZBYTEČNĚ, výrobci za nic nemůžou. kdo ovlivňuje technický stav auta v provozu? výrobce nebo uživatel? kdo rozhoduje o tom, jak moc a jak často se auto opravuje a seřizuje tak, aby bylo v řádném technickém stavu? výrobce nebo uživatel? kdo rozhoduje o tom, co se na autě opraví a co ještě vydrží? výrobce nebo uživatel? kdo se rozhoduje, jestli odveze auto do servisu nebo do sousedovi stodoly? výrobce nebo uživatel? ano, otázka emisí je skutečně na pořadu dne, ale mám takový dojem, že nějak jinak.
[5]
9. 3. 2007 v 17:31rexton666
Dobře,že jste doma:-)Už se těším na nové informace!!
[6]
18. 3. 2007 v 17:56Angličan
Kamenujte mě – ale já jsem pro limit emisí… ale musí platit PRO VŠECHNY! Jestli to bude jako na vietnamský tržnici – tedy že evropské automobilky zkrachují, protože je udusí „emisní zákon“ a všichni budeme jezdit mizernýma, nebezpečnýma – a emise bez zábran chrlícíma – čínskýma mastodontama, tak se to teda mine cílem a účinkem! 🙂
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.