-
Najdi sám sebe aneb kam kráčíš Saabe
Miluji filmy, které člověka nakopnou k tomu, aby začal o věcech kolem sebe přemýšlet. Vrátil jsem se z kina pozdě v noci a přemýšlel a přitom začal psát test Saabu a zvrtlo se to v možná zajímavou úvahu. Tady je, dřív než si to rozmyslím.
Tyhle noční návraty z kina mají svou výhodu. Tělo je docela unavené, těší se do postele, ale mozek pracuje na plné obrátky a nedovolí tělu na lůžko ulehnout. Začal jsem pást test Saabu 93, který mi právě stojí před domem a místo keců typu Saab 93 přišel na trh, bla, bla, nový motor dostal bla, bla, jsem si řekl, že bych měl zkusit rozebrat to, čím je Saab jedinečný a proč by se neměl cpát tam, kde za prvé nemá šanci uspět, za druhé tam nemá šanci uspět a za třetí tam snad ani nepatří. Následuje úvod testu.
Kdy? Kdy už proboha automobilky pochopí, že nemá smysl vtloukat lidem do hlavy o svých autech něco, co není pravda. Zákazníci nejsou hloupí a i když se na začátku nechají přesvědčit, na konci stejně zjistí, jak se věci mají a pokud na začátku očekávali něco a na konci dostanou přesný opak, výsledkem bude úprk od značky, hromada nehezkých řečí a….negativní reklama.
Když už konečně některé automobilky pochopí, že nemá smysl lézt do zelí někomu, kdo si například dlouhá léta říká specialista na zážitkové svezení, nebo chcete-li sportovní jízdu a místo toho nevymete jinou skulinu na automobilovém trhu. Jaký má smysl lidem tvrdit, že je vaše auto vyveze do řidičského ráje, když cílová stanice nakonec stejně bude „Drivers hell“.
Jaký má proboha smysl slibovat lidem něco, co nikdy nedostanou. Proč vůbec Saab vypouští z úst něco jako „Čeká na vás výkon a řidičské zážitky, které si jen stěží dokážete představit.“ Věří tomu vůbec někdo? A je tohle to, co lidé od Saabu očekávají? Je tohle ta jedinečná vlastnost, která má Saab odlišit od ostatních a přilákat zákazníky do těch nemnoha showroomů napříč Evropou?
Promiňte ten výraz, ale to je blbost. Saab a týká se to i testovaného Saabu 93 přece není auto o nějakém fantastickém podvozku, extrémně rychlém řazení nebo upovídaném řízení. Ten vysoký posaz, gumový dojem z otáčením volantem a poskakování na nerovnostech mu nikdo neodpáře a tím pádem pocit, že tady někdo hodně kecá, nikdy nezmizí. Saab ale přece tohle nepotřebuje.
Tahle automobilka, tohle auto nemusí prolašovat něco, co tvrdím lidem například BMW a narozdíl od Švédů má většinou pravdu. Saab je o jedninečném designu, osobitém přístupu, nezávislosti, možná nonkonformitě, svodobě a individualismu. Co na tom, že v 93 Sportkombi někdo vidí pohřebák, někdo krabici nebo třeba kontejner, tohle auto je (zatím) své, nepotřebuje půlmetrový gril ani zakroucené světlomety a uhlazenou záď.
Klidně bude vypadat hranatě, ale díky tomu bude jednoduše jiné. Jiné než zbytek často hodně uniformní automobilové konfekce. Když Saab začne lidem říkat, jsme jiní, ale přesto stejně dobří a možná i lepší, nebude na tom v konečném důsledku lépe, než v případě orientace na oblast, ve které rozhodně není nejsilnější? Nechci tu dlouze filozofovat, nicméně cesta, kterou si Saab vybere, rozhodne o jeho budoucnosti. Tolik můj názor vycházející z týdenního soužití s modelem Saab93 TurboX.
Tedy k samotnému autu. Nechci vám nic podsouvat, ale Saab 93 vypadá úžasně. Je možná malinko hranatý, nemá single frame ani ledviny, má obyčejnou, drobnou masku, ale už to samo o sobě z něj dělá unikát. Přidejte si k tomu přímočaré světlomety ovšem ozdobené luxusní bílou linkou, profil s dlouhým čumákem a nekompromisně useknutou zádí a dostanete auto, které může dát na frak komukoliv si zmyslíte. Audi nebo třeba Lexus – klidně….a zbytek bude následovat na Auto.cz. Teď už mozek nedokáže vzdorovat fyzickým potřebám.
Kterak jsem k BMW M3 přišel aneb úvod… Supersporty v Brně aneb ať ta ropa nevyschne
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.