-
Co určuje cenu ojetin?
Pravidelně se na diskusích setkávám s názorem, že zůstatková cena automobilu určuje kvalitu daného modelu. Jinými slovy: auto, které drží dobře cenu, cenu drží díky své kvalitě a dlouholeté odolnosti. Ve skutečnosti nic není vzdálenější pravdě.
Všichni víme, že nejvíce drží cenu nejmenší vozidla. Jsou malá vozidla vrcholem dlouholeté bezporuchovosti? Nikoliv. Nejvíce drží cenu nejprodávanější značky na každém trhu. Znamená to snad, že v ČR jsou nejspolehlivější Škodovky, v Německu Volkswageny, ve Francii Peugeoty a v Indii Tata nebo Hindustan?
Na chvíli odběhnu k novým vozidlům. Co u nich stanovuje cenu? Marketingová politika značky. Značka, která chce být chápána jako luxusní, nesmí prodávat lacino, i kdyby lacino dokázala vyrábět. Na druhou stranu pokud vznikne potřeba zbavit se skladových zásob a naběhnout na nový model, ceny rapidně padají. Ovšem nad tím vším je nejdůležitějším faktorem střet nabídky a poptávky, známý z ekonomie. Zde se střetávají kupci nových aut (relativně zámožnější vrstva) s dealery.
U ojetin naprosto padá možnost výrobce zasahovat uměle do cen. Takřka vše určí jen střet nabídky a poptávky, čímž se trh ojetin mnohem více blíží fiktivnímu ideálu „dokonalého trhu“. Na jedné straně je autobazar, který klidně bude prodávat A8 laciněji než Golfa, když půjde na odbyt lépe Golf. On už autobazar přizpůsobí výkupní ceny tak, aby netratil. Protistranu tvoří relativně chudší kupci ojetin.
A jsme u jádra problému! Poptávku po ojetinách určuje vkus nemajetných vrstev. Nemajetné vrstvy mají jednak odlišný vkus, preferují z dražších značek notoricky známé, „ať každý ví, že na to mám“ a z laciných taktéž notoricky známé „každý v tom jezdí, tak to bude dobré“. A i kdyby měli nakrásně vytříbený vkus, brzdí je peněženka. A provoz špičkových modelů není laciná záležitost. Mánie po národním malém voze s nejslabší turbodieselovou motorizací je logickým vyústěním tohoto fenoménu. Takový „automobil snů“, je-li navíc v módní barvě a udržovaném stavu, drží svojí cenu jako politik koryto. Dva, tři, čtyři roky a stále má víc jak polovinu původní hodnoty. Naproti tomu Váš dvoudveřový skvost s osmiválcem pod kapotou a znáčkem, který něco znamená ve vybrané společnosti o několik hraničních přechodů dále je rád, když se ho ujme vůbec někdo a je ochoten prodávat ho za zlomeček pořizovací ceny.
Kdy by byla alespoň částečně pravda ono tvrzení, že kvalitnější vítězí? Kdyby byl trh NAPROSTO dokonalý. Což navíc vyžaduje absolutní přístup ke všem informacím. Všichni lidé, by disponovali všemi znalostmi a zkušenostmi o všech vozidlech. Pak by vyhrával ten lepší, ale opět jen ve stejné cenové/nákladové třídě.
Nyní je jen na Vás, zda kupujete automobil jako spotřební zboží nebo pro splnění svého snu. Pokud chcete minimalizovat ztrátu při pozdějším prodeji, poptejte se svých příbuzných, kteří berou o polovinu méně, jaká auta budou v budoucnu kupovat. Pokud si plníte celoživotní sen, nenechte se zvyklat cenovou disproporcí v bazarech. Váš idol opravdu není větší šmejd než kdejaký hatchback nižší střední. Jenom prostě není „in“ v „Horní Dolní“.
Návštěva u GTIho Prodeje v USA za rok 2006
36 236 Responses to Co určuje cenu ojetin?
[1]
22. 1. 2007 v 20:09GTI
Dobré téma… a parádní věty… „koryto“ 0 „o několik přechodů dál“ a „příbuzní“ :-)) to jsou opravdu perly, bravo… Ale vážně – bazarovej kovboj… co já se na auto.cz už napsal vět :-)) Pojal jsi to fakt výborně… souhlasím, že cena kvalitu odráží toliko částečně, a moc se mi líbí tvá myšlénka (je to takovej malej „Davos“) že totiž ceny v bazarech nejvěrněji odráží tzv. dokonalý trh… Jinak… ta přímá úměra mezi cenou a kvalitou neplatí u ojetejch aut, ale na baby to platí dokonale… i když, tam zase neplatíš penězma… vlastně… 😉 P.S. Tohle je fakt dobrej článek – princip: kup si jakou chceš ojetinu, je jedno, co si o ní myslí soused… je na tobě, abys vytvořil vlastní legendu. Vítězem se stáváš tehdy, když si za pět let od tebe tvou káru ten soused koupí za stejný prachy…. :-))) BRAVO BLOGGER LONES 😉
[2]
22. 1. 2007 v 21:07radimes Opava
Mám rád kvalitu německého původu. Patřím právě do té „dolní“ třídy a vím,že to bude zase něco z koncernu VW. Že by snad přímo zase VW? Určitě.
[3]
22. 1. 2007 v 21:11Lonestarstate
Díky. U bab absentuje kategorie „cenněný veterán“ 😀 A odlišností by se dalo najít více. Samozřejmě, že při výběru záleží na Tobě. Nakonec v tom budeš přece jezdit ty. 😉
[4]
22. 1. 2007 v 21:12Lonestarstate
Radimes: Tak přeji šťastnou ruku při výběru.
[5]
22. 1. 2007 v 21:30Alessio
Lonesi, máš pravdu! Člověk by čekal, že staré japonské auto od značky, co ročně prodá zhruba tolik aut jako škodovka bude v německu za babku…ale ony si ty mrchy drží cenu zuby nehty…a já se ptám – proč? Kvůli malému výběru! je jich řádově méně a bazary ví, že je prodají, protože je o ně zájem… Jestli tohle není dobrá image, tak už nic…..
Díky za pěkný článek!
[6]
22. 1. 2007 v 22:09Angličan
No… dobrá image to je – pro prodávajícícho – ale neříká to nic o kvalitě! Jen o poměru poptávka x nabídka. Ten poměr se nezmění, jestli je málo takových aut… nebo ho hodně lidí chce! 🙂 Nejvíc se mi líbí hesla typu: „já prostě věřím na německou kvalitu…“ :-))) Co to je? Německá kvalita… diesel, co po 150tis km přestává startovat? Už ani ten Mercedes není, co býval… BMW vypadá nabouraný, už když vyjede z showroomu… 🙂 a tak. Už mlčím. Akorát ještě – Lonestare? Baby veterána ocení! To si piš… aspoň některý baby některý veterány – a v tom hledáí je právě to kouzlo! 😀
[7]
23. 1. 2007 v 17:15Lonestarstate
Ale já myslel baby veteránky. 😉
[8]
23. 1. 2007 v 20:31Alessio
lonesi, na starym kole se nejlíp naučíš jezdit :-)))))
angličan: o kvalitě to něco asi říká, bo kdyby se to neprodávalo, tak to nestojí takový prachy. Prodává se to proto,protože potencionální majitel ví, co od toho může čekat…to ví i bazar a cenu vyšroubuje…a chudák kupec musí šáhnout hlouběji.
[9]
24. 1. 2007 v 10:02prekladys
Lonestarstate: díky, tohle je na hlavní diskuzi, co věta, to podnět k rozvedení 🙂
veterány&Co.: ty bych sem netahal, tam to funguje trošku jinak, ačkoliv na ty běžnější existují cenové tabulky, hraje se z velké části na srdíčko, u sólokaprů je to pak sběratelství a cena někdy i věcí aukcí – jsou to zkrátka všechno už výrazné originály.
[10]
24. 1. 2007 v 18:26Lonestarstate
prekladys: díky. jo unikát je unikát.
[11]
24. 1. 2007 v 23:51Petr
Trochu mi to pripomina prvni rocnik ekonomie..dokonaly trh..vsichni maji uplne informace…jen si zapomnel, ze na dokonalem trhu je i cena stejna. A dokonce ani vyrobek se prilis nemuze lisit, kdyz maji vsichni stejne podminky (vyrobci).
Avsak..nerekl bych, ze vyrobce nezasahuje do cen ojetin – treba jen cena nahradnich dilu dela dost. U toho milacka s V8 pod kapotou, bude stat tlumic vic jak pulka porizovaci ceny v bazaru. A prave to umele snizuje cenu. Ani ne tak ze to ma kbelik misto valce.. Protoze kdyz uz jdes pro V8, asi nepocitas s tim, ze to bude jezdit za 7 a pul na 100. Navic to v duchu ani nechces..vsak u pumpy se mracis jednou tydnem, teda s V8 asi castejc :))) ..a usmev mas na rtech vzdycky kdyz pridas.
Sny by se meli stavat skutecnosti..ale kolikrat clovek usedne do sveho snu a je zklaman..proste bida, cekal hodne..a dostal malo..blbej pocit, nekdy je lepsi jen snit.
[12]
25. 1. 2007 v 18:30Lonestarstate
Přesně tak, Petře, díky za doplnění. A on právě výrobek stejný je! V tom smyslu, že zatímco jeden výrobce (Volkswagen) má monopol na jeden výrobek (Golf), tak u ojetin je spousta na sobě nezávislých firem, které nabízejí stejný model vozidla. Trochu bych polemizoval i s rolí ceny náhradních dílů. Zatímco všichni kupci nových aut jezdí obvykle do značkového servisu, tak u ojetin mnohem častěji sahají i k neoriginální údržbě – i zde tedy platí posun k menšímu vlivu výrobce a k dokonalejšímu trhu.
[13]
26. 1. 2007 v 13:51misoo
dobry clanok ! 😉
[14]
26. 1. 2007 v 15:51GTI
Petr, Lones… dobrá diskuze…
[15]
27. 1. 2007 v 17:19Angličan
Allesio? Ne, o kvalitě to neříká vůbec nic… jde jen o poptávku. Skus dát do bazaru Jaguára E… a dostaneš za něho docela pěkný peníze. proč? Protože je populární a je po něm POPTÁVKA. Přesto, že je to beznadějná olejnička, sežere Tě za živa, neseženeš na to už ani pneumatiky a těžko se to řídí. Se štěstím si do toho sednou dva lidi, řidč nevidí na cestu a pokud chceš dát do kufru košili, tak musí být vyžehlená – jinak ten kufr nezavřeš! No a jako opak zkus prodat o deset let mladší Alfu Romeo 75. Kufr 400litrů, krásných 140koní, systém transaxle – takže optimální jízdní vlastnosti. Původní osmiventil Twin Spark je držák… a jezdit budeš tak za 8 litrů. Sportovně jezdit – klině i v pěti lidech. A stejně abys zájemci zaplatil za to, že je ochotnej si ji odvézt… jenom proto, že ji NIKDO NECHCE! Ne proto, že je špatná… Je to tak správně? 🙂
[16]
27. 1. 2007 v 22:05Ricardo
Angličane tak toho E-type jsi trošku přestřelil 😀
Lonesi, díky. Zajímavá úvaha.
[17]
1. 2. 2007 v 23:34Alessio
Angličan: jistě, však to povídám: je to o pověsti (kterou si ta auta ale nějak zřejmě vybudovala)
[18]
11. 3. 2007 v 23:38Laďa
U aut rozhoduje nabídka a poptávka, jak bylo řečeno. Když je moc určitého typu aut, tak jdou dolů ceny. Pokud jste sledovali ceny Fiatu Coupe (podle mě výborná příklad), tak jste si mohli všimnout velké propadu. O desítky tisíc. Škoda, škoda 🙁
[19]
15. 6. 2008 v 19:08marty321
takže všichni co se zajímáte o auta tak klikněte na web
Komentáře nejsou povoleny.