• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > lones.blog.auto.cz  > GM EV-1 – první masově prodávaný elektromobil

  • GM EV-1 – první masově prodávaný elektromobil

    Publikováno: 26. 2. 2008

    Projekt ZEV

    elektromobil GM EV-1

    V roce 1990 na autosalonu v Los Angeles představil koncern GM elektromobil Impact. Jednalo se o odpověď na kalifornský program ZEV (Zero-Emission-Vehicle), do kterého se kromě amerických výrobců pustili i japonské automobilky Toyota, Nissan a Honda. Cílem programu mělo být, aby do roku 1998 v Kalifornii 2% z prodaných aut neměla žádné emise.

    .

    EV-1 jde do prodeje

    A pak v roce 1996 začalo něco, co se zprvu zdálo jako pouhá utopie. První zákazníci si odváželi čisté elektromobily od dealerů (využita byla dealerská síť značky Saturn) v Kalifornii a Arizoně.

    elektromobil EV-1

    Standardní výbava a uplatněná konstrukční řešení byla na tehdejší dobu i cenovou kategorii neuvěřitelná: hliníkový rám karoserie, magnéziová kola, xenonové světlomety, dvoustupňové airbagy, keyless entry, elektrostatické čelní sklo, anténa integrovaná do střechy, systém kontrolující tlak v pneumatikách, numerická klávesnice pro kódování zamykání (dnes známe z luxusních vozidel Lincoln a Mercury).

    interiér EV-1

    I jízdní parametry patřily téměř do říše snů.

    Maximální rychlost: elektronicky omezená na 130 km/h (exempláře s odstraněným omezovačem dosahovaly údajně až 250 km/h)

    Doba nabíjení: cca 20 min.

    Dojezd:

    1996: baterie olověné Delco: 100 km na 1 nabití

    1997: baterie olovo-gelové Panasonic: 150 km na 1 nabití

    1998: baterie Ni-MH Ovonic GM: až 250 km na 1 nabití

    Celkem bylo vyrobeno v průběhu pár let 1 117 kusů. Cena se pohybovala okolo 34 000 dolarů. Vozidla šla koupit jen formou tříletého leasingu, což později sehrálo zásadní roli.

    Náhlý konec

    pohřeb EV-1

    V roce 2003 se v GM rozhodli ukončit program EV-1. S odůvodněním, že nelze prodat dost kusů na to, aby se vozidlo stalo ziskovým a s tím, že s poslední generací baterií jsou nečekané problémy, byla zastavena výroba. O mnohem větší kontroverzi se ale postaral druhý krok: odebrání všech EV-1 již dodaných. Formulace leasingové smlouvy to GM umožňovala. Mnoho „majitelů“ se bouřilo, protestovalo, ale marně. Někteří svým elektrickým miláčkům dokonce vypravili pohřeb. Pak téměř všechna vozidla skončila na šrotišti v Arizoně, kde byla zdemolována. Zbytek (cca 40 kusů) daroval GM různým technickým museím a univerzitám, ale až poté, co ohlídal, že budou vymontovány baterie a kontrolní jednotky.

    Spekulace

    Milovníci spikleneckých teorií mají jasno. Velkokapitál ovládající GM i ropné koncerny nechtěl prý přijít o zisky z ropy a tak vyvinul nátlak na GM, aby program zavřelo. Následně patent na baterie Ovonic GM prodal koncernu Chevron. Vrcholem těchto konspiračních tezí je „dokumentární“ film „Who killed the electric car?“ Kdo zabil elektrické auto?

    EV-1 sešrotovány

    Moje úvahy na dané téma se ubírají zhruba tímto směrem: Buď má pravdu GM, když tvrdí, že EV-1 byl ztrátový a pak to nemá cenu řešit. Nebo byl EV-1 technologií zítřka a byl nebo vbrzku mohl být velmi ziskový. Zisky plynoucí pro GM by pak dozajista kvůli provázanosti volného trhu reflektovaly úsporu ropy (ztráty ropných koncernů). Onomu bájnému megakoncernu by pak nula od nuly pošla a neměl by důvod nutit lidi jezdit na fosilní paliva, protože by se zahojil na ukousnutí jiného koláče. Navíc je ve hře stále možnost, že management GM udělal kardinální chybu. Podobnou jako když z výbav svých vozů stáhl koncem 70.let airbagy. To sotva bylo spiknutí s koncernem chirurgů orientujícím se na poranění hlavy.

Lincoln Continental 1.díl (1939-68) Mazat nebo nemazat?

2 983 Responses to GM EV-1 – první masově prodávaný elektromobil

  • [1]

    26. 2. 2008 v 15:39GTI

    No, hele, to máš třeba jako jeden koRRega na diskuzi, ten je snad na baterky… :-))))

    Ale vážně… celý život si člověk říká, to by bylo, kdybych přijel do garáže, zastrčil kabel a ráno zase odpálil. Kilometr za destník… Ale ono to tak jednoduché není. Tedy můj obecný tip – ať budeme jezdit na naftu, elektřinu, vodu či na vzduch, vždy nám to někdo zpoplatní tak, že v přepočtu nás kilometr vyjde na to samé, na co nás dnes vyjde, když tam lijeme naftu či benzín… Tedy technologický zázrak zítřka nevyvolá současně zázraky s našimi konty… Ukončení výroby shora? Můj odhad – tlak ropného okolí…

  • [2]

    26. 2. 2008 v 16:16T613

    Ona ztrátovost i chyba managementu by byly logické, kdyby.. kdyby si GM nevynutil, což je pro mě skoro šokující info, stáhnutí a sešrotování všech již prodaných vozů. Takže se taky přikláním ke konspirativnímu závěru tlaku ropné lobby. Mít elektromobil s takovými parametry tak slintám blahem..

  • [3]

    26. 2. 2008 v 17:55Lonestarstate

    GTI: Naprostý souhlas. Ten tlak na cenu vznikne ať bude palivo jakékoliv. Ostatně majitelé turbodieselů se slzou v oku vzpomínají na časy, kdy nafta stála o několik korun míň než benzín. Kdyby 60% lidí přešlo u aut na plyn, cena by taktéž letěla nahoru jak střelená. I ta elektřina ze sítě se musí odněkud brát. T613: Já to nechávám otevřený. Nejspíš máme málo informací k dělání validních závěrů. Lobbistické tlaky bezpochyby existují, ale kdykoliv se budou projevovat na úkor tržního systému, časem se jim to vrátí. Představa, že nás kdosi bude tajně držet silou připoutané k fosilním palivům, dokud nedojde poslední kapka a pak přes jedinou noc sám dobrovolně zkrachuje, protože se nepřipravil na změnu…to my moc smyslu nedává pro žádnou ze zůčastněných stran.

  • [4]

    26. 2. 2008 v 17:58Lonestarstate

    My… mělo být v poslední větě Mi. Jdu si odpočinout 🙂 ps: zajímavý článek sám o sobě by šel napsat třeba o patentované napájecí vidlici, která je vidět na první fotce. Nebo o karoserii. Nakonec sem to trochu zkrátil.

  • [5]

    26. 2. 2008 v 18:22T613

    Abych řekl pravdu mě tam hlavně neštimuje to stažení všech prodaných aut. Leda, že by to bylo tak novátorské, že měli strach z konkurence. Ale to zase nedává smysl, když by měli vše patentované a navíc konkurence měla konstrukci určitě už omrknout dosti podrobně. Ach Muldere cos mi to učinil..

  • [6]

    26. 2. 2008 v 19:12marianek

    Jsem si jist, ze jste vvsichni videli dokument „Who killed the electric car“. EV1 je jeho hrdinou. Jeho uzivatele mj. Tom Hanks a Mel Gibson o tomto pozoruhodnem zazraku techniky mluvi velice pozitivne.
    Tema pohonu ciste na elektrinu me osobne velice zajima a snazim se byt o nem co nejvice informovan. V USA je nekolik malych garazi, kde predelaji skoro kazdy automobil na ciste elektricky pohon. Dojezd 200km neni problemem. Pouzivani dane technologie, ktera vzesla z EV1 je zakonem zakazane. Pouzivani dane baterie je dnes chraneno patentem zakoupenym olejarskou firmou Chevron. Tato firma oznamila, ze patent neproda a zaroven toto „tajemstvi“ zustane v sejfu firmy.
    Ekonomika USA je zalozena na rope. Bez ni to zkratka nejde. EV1 je dukazem, ze dnes neni problem jezdit na elektrinu a automobil ropu prakticky nepotrebuje. Tento uspech byl velkym prekvapenim a zaroven sokem pro vedeni USA. Zruseni projektu EV1 nebylo kvuli ropne lobby. Slo pouze o pud sebezachvy USA samotne. Vazeni, penize a budoucnost USA byly za timto krokem.

  • [7]

    26. 2. 2008 v 21:17Falco

    Zajímavý článek! Je pravda, že je to jediné auto, které neslo logo GM?

  • [8]

    26. 2. 2008 v 21:20Falco

    marianek: USA má ročně deficit v obchodě s ropou několik stovek miliard USD, těžko je její ekonomika ZALOŽENÁ na ropě! Spojené státy americké jsou respektovány jako jedna z nejvyspělejších technologických velmocí světa – GM EV-1 je toho důkazem

  • [9]

    26. 2. 2008 v 21:46lorenz

    Falco: Ano, aj nie. Aut znacky GM bolo viac, avsak je to jedine SERIOVE auto znacky GM.

  • [10]

    27. 2. 2008 v 1:39Alessio

    …to znamená, že až dojde ropa (o tom si my popovídáme v domově pro seniory, ti starší budou přítoni jen v urničkách), není problém takřka ze dne na den najet výrobu elektromobilů. Cena elektřiny půjde logicky nahoru, ledaže bychom tou dobou už uměli zkrotit neposednou fůzi… PS: proč je ale sešrotovali? To je tak divné, že za tím musí být i něco víc než jen…co vlastně za tím je oficiálně :-)? PPS: co je přesněji zač ta baterie 3 generace a proč s ní dělají takové tajnosti? dnešní baterie jsou s dojezdy zhruba na podobných číslech.

  • [11]

    27. 2. 2008 v 6:40T613

    Tak jsem se na to ptal Muldera. Podle něj ty baterie využívaly mimozemské technologie. Scully míní, že se jednalo u uranové baterie, a software zaručoval rádoby vybití, aby to nebylo podezřelé, že to jezdí furt a furt a furt :o)

  • [12]

    27. 2. 2008 v 8:54Lonestarstate

    Spíš bych se stavil na stranu Falca. Založená na ropě? Specifikujte někdo blíže jak. Že třeba USA plynou velké daně od ropných gigantů? Ale místo toho by jim plynuly velké daně od firem vyrábějících elektřinu, kterou není problém úměrně zdanit. Třeba i dvojí sazbou. (pro elektromobily víc). I zaměstnanci by se přelili během pár let do nového oboru. A souhlasím s Alessiem, že nějaká varianta Nikl-Metahydrátové baterie mohla být bomba v 90.letech, ale dnes podobných kvalit dosahuje spousta baterií jiných značek. Podívejte se na jízdní výkony Tesla Roadster. A ten se vyrábí v USA! Takže nakonec v tom možná budou mimozemšťani. 🙂 Třeba porušení meziplanetárního patentového práva :-)))

  • [13]

    27. 2. 2008 v 9:27kuní xicht

    Ten príkaz na zošrotovanie už jazdiacich áut ich v podstate usvedčuje z možných prepojení s naftovou lobby. Veď ako by to vyzeralo, keby šwjkovia „museli“ ísť do práce?

  • [14]

    27. 2. 2008 v 9:27kuní xicht

    šejkovia

  • [15]

    27. 2. 2008 v 9:46T613

    Napadá mě několik variant, ale každou z nich si zároveň dokáži vyvrátit:
    1) nátlak ropných firem – „logický“ konspirační předpoklad
    pro: obavy z poklesu zisků, a nenávratnost prostředků
    proti: nárůst elektromobilů by nemohl být tak rychlý, aby to tyto kolosy ohrozilo
    2) nátlak energetických firem – paradoxní předpoklad
    pro – rychlá popularizace elektromobilů by měla za následek nutnost obrovských investic do rozvodné sítě.
    proti – nárůst spotřeby elektřiny by zase neměl být tak rychlý
    3) vnitřní tlak v GM
    pro – obavy z nenávratnosti investic do spalovacích motorů a podpůrných systémů
    proti – technologie z EV-1 by se daly využít i u ostatních modelů
    4) ztrátovost projektu
    pro – ekonomické ukazatele
    proti – proč „násilně“ stahovat již prodané vozy?
    5) zdraví nebezpečný produkt
    pro – zastavení výroby a stáhnutí všech výrobků
    proti – neudrželo by se to v tajnosti
    6) The Simpsons
    pro – viděli díl ve kterém Homer se s EV-1 brodí přes vodu
    proti- ani Amíci snad nejsou tak blbí :o)

  • [16]

    27. 2. 2008 v 13:20Lonestarstate

    T613: 😀 ….. Taky o tom stále přemýšlím. Ani USA ani GM nemohly mít zájem na neúspěchu moderní technologie. Prospěch mohl mít jedině ropný koncern nebo konkurence (Ford, Chrysler, japíci). A cíl by nemohly prosadit klasickým lobbingem (kdy lobbující subjekt je vlastně spojenec a nabízí něco za něco) ale leda cíleným úplatkem nikoliv pro GM ale pro jednotlivce ve vedení nebo záškodnickou akcí (nasazením vlastního člověka do vedení). Na druhou stranu nevěřím, že kontroloní orgány GM by něco takového neodhalily. Ještě k tomu spiknutí: jaképak spiknutí, když se nic v tajnosti nedrželo/neudrželo? EV-1 je ve spoustě muzeí a každý se může kouknout do Arizony na to šrotiště. Ta auta neleží v Groom Lake 51 ani jinde pod vojenskou ochranou 🙂 Navíc osoby vyskytující se ve zmíněném filmu hledají spiknutí i v maminčině koši s prádlem. Třeba rádobykatolík Mel Gibson je známý tím, že jezdí opilý namol po Hollywoodu a pak vyřvává po ulicích že židé a zednáři rozpoutali všechny války na světě :-)))

  • [17]

    27. 2. 2008 v 13:36T613

    „To že jsem paranoidní neznamená, že mě nesledují!“

    Auta tam leží, ale bez vnitřností ;o) To samé muzea, sám jsi to psal :o)

    A možná to bylo celé o vydírání, třeba nejvyšší vedení GM jezdilo v inkriminované době v Lexusu a Infinity. Vyfotil to Michael Moore a zjistil, že jim je prodal někdo od bin Ládinků. A vlastně celé to byla příprava na puč 2-3.června 2006 :o))

  • [18]

    27. 2. 2008 v 13:37T613

    Co se stalo v ty dny v ČR, ať si každý najde :o))

  • [19]

    27. 2. 2008 v 14:28marianek

    USA je jednim z nejvetsich producentu ropy na svete. Sam prezident Bush (+jeho rodina) patri k ropnym magnatum. Spocitejme si pocet automobilu v USA a jejich spotrebu. Take vime, ze benzin je vysoce zdaneny. Z jednoho $ za benzin je cca 0,75$ dan. Zde jde take o statem vlastnene ropne pole na Aljasce.
    Tudiz, pokud se prokazala moznost vyrobit a uspesne prodavat automobil, ktery k provozu nepotrebuje ani kapku ropy, jde o obrovsky risk poklesu prijmu statu za vyrobu a prodej ropy. V pripade USA jde o nejvetsi prijem do statni pokladny. Ruku v ruce jde take o prodej zemniho plynu. Podstatna vetsina domu v USA je vytapena prave plynem.
    Elektrinu jako takovou nelze zdanit stejnym stylem jako ropu a jeji produkty. Navic mala vyroba elektriny je mozna a pomerne jednoducha. Nase deti zaziji den, cena ropy (brnzinu) stoupne natolik, ze jako palivo se stane nepouzitenou. Prave proto se pracuje na vyrobe paliva, ktere se bude dat prodat (a zdanit) stejnym zpusobem jako ropa (benzin, diesel, plyn…). Vodik je prave timto krokem. Velice slozity na vyrobu (mala osobni vyroba neprichazi v uvahu) uskladneni a prodej bude casem podobne jako u benzinu. Navic ty same spolecnosti, ktere dnes vyrabeji a prodavaji ropne produkty (palivo) budou v budoucnu schopny vyrabet a prodavat vodik. O toto prave jde. Prakticky nic se nezmeni, kolobeh penez neustane a jeho tok se nezmeni.
    EV1 byl hrozbou podstatne zmeny toku penez a moznou ekonomickou katastrofou pro ropne velmoci.

  • [20]

    27. 2. 2008 v 14:58T613

    Mari, má to podle mě jednu vadu na kráse. Automobilismus není jediný odběratel ropy. Stále zde máš průmysl, letectví, námořní dopravu a mnoho dalších věcí. Zemní plyn by se těžil tak jako tak, teplárny a elektrárny na něco jet musí. Dvojí zdanění elektřiny ? Co by ne. Automobily budeš nabíjet přes speciální přívod místo 230V, třeba z 380V a jsi nahraný.
    Na konspirační teorii je krásné to, že nejde ani potvrdit ani vyvrátit. na každý argument je vždy proti argument stejné váhy.

  • [21]

    27. 2. 2008 v 15:24spokojený

    Stop konspiračním teoriím, pánové. Za rozhodnutím o zastavení vývoje, prodeje a odebrání již dodaných vozů zákazníkům :))) vidím pouze a jenom imbecilitu vedení GM a nic jiného. Nebo si myslíte, že na manageři GM mají patent na vývoj elektromobilů, nemají, ale možná si to myslí. Mitsu na vývoji elektromobilu usilovně pracuje – koncepty MIEV, v roce 2009-10 se má dostat do prodeje funkční elektromobil na bázi vozu Mitsubishi I viz články zde na auto.cz. Tedy vývoj běží dál a to je dobře.

  • [22]

    27. 2. 2008 v 15:35Lonestarstate

    T613: M.Moore se dodneška nevzpamatoval ze šoku, že díky jeho podpoře Nadera, vyhrál Bush v roce 2000 prezidentské volby 😀 Nader od levičáků jako je Moore dostal víc hlasů než chybělo Goreovi k výhře. :-DDD Takže jestli je v tom Moore zapletený, tak omylem použil patent na baterie Ovonic místo toaletního papíru 😀 To by mi k tomu ťulpasovi sedělo nejvíc. A souhlasím se Spokojeným, že vývoj běží i v jiných zemích a šlapat po krku jenom GM by nemělo valného smyslu.

  • [23]

    27. 2. 2008 v 15:36kon

    Myslím, že tento projekt určitě nebyl zabit nějakou ropnou loby, ale prostě
    neměl smysl ani z ekonomického, ani ekologického hlediska.
    Hlavním důvodem proč EV-1 vzniklo, byla připravovaná kalifornská legislativa vyžadující 2% prodaných aut s „nulovými“ emisemi.
    Když potom byl tento zákon zrušen, nemělo již žádný smysl v projektu EV-1 pokračovat. Zbylá auta nebyla odebrána uživatelům žádným násilím, prostě jim skončila doba zápůjčky a GM samozřejmě nemohlo pro pár aut držet servis, dodávky náhradních dílů apod.
    V té době se vyrojilo různých elektromobilů víc, sám jsem jel v elektro verzi
    Toyoty RAV4 a Ford F150 (nejspíš to taky zabalili ze stejných důvodů jako EV1).
    Prostě a jednoduše – dokud neexistuje nějaký široce dostupný, levný a ekologický zdroj energie a zároveň vysoce účinné, levné a lehké baterie – tak hromadné požívání elektromobilů nemá moc smysl…
    Dobrý článek o EV-1 je zde
    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

  • [24]

    27. 2. 2008 v 16:47T613

    (22) však ty konspiračky jsou dobré pro srandu králíků, a pro chvilky nudy ;o)
    Ale pravdou je, že takový elektromobil by se mi líbil. A myslím, že takových jako jsem já je hodně.

  • [25]

    27. 2. 2008 v 18:40Baracudaj

    Důvod stažení a sešrotování se přímo nabízí. Důvodem je složitost a novátorství celého pohonu a vozu vůbec. Problém je, že pokud vůz zůstane mezi lidmi, pak mu automobilka musí zajistit servis a pravidelnou údržbu. Tedy vyškolit lidi, specializované servisy, udržení náhradních dílů ve výrobě. Má to kvůli pár tisíc prodaných vozů vůbec smysl.
    I Citroen se odhodlal k podobnému kroku, když uvedl do série vozy s Wankelovým motorem. Ano vozy celkem fungovaly, ale po pár desítkách tisíc někdy i jen tisíc kilometrů se motory zadřely. Vysoká spotřeba paliva, oleje, problémy s těsněním. Proto vozy raději stáhl a sešrotoval, než aby jim dále zajišťoval servis.

  • [26]

    28. 2. 2008 v 11:43Sloth

    Dnes již není důležité co bylo – spíše co bude a jaký to bude mít dopad. Škoda, to auto vypadalo dost dobře a technologie výroby elektromobilů dneška mohla být mnohem dál :o))

  • [27]

    28. 2. 2008 v 12:51Czech EV Club

    No jsem rad, ze tematicky je EV1 pripomenuta, ale je tam par dost zasadnich chybek:

    1. EV1 nebyla stazena pro poruchove baterie a jeste k tomu v posledni verzi – !to je totalni nesmysl! – autor clanecku je asi trosku popleta. Vadne a neadekvatni byly prvni americke VRLA olovo DELCO (ala nase byvala AKUMA :@ ), pak tam nasadili olovo PANASONIC a vse bez problemu i v podminkach Arizony/Californie kde opravdu euta dostavaji cocku!

    Druha generace EV1 mela tu nejpokrocilejsi – NiMH bateriovou technologii a s nima uz nebyl vubec zadny problem. GM bylo akorat nastvane, ze v NiMH verzi se na trh dostali o fous drive japoncici s plnou elektrikou Toyota RAV4 EV. Mimochodem tyto RAVky maji dnes uz najezdy pres 250.000km a baterie stale ok, viz. zkusenosti fleetovych zakazniku..

    NiMH je americky vynalez, ale vyroba uz byla spolufinancovana konsorciem s ucasti japonciku, GM a pozdeji vetsinove roparu Chevron-Texaco. Japonici u soudu vymohli alespon 20Ah clanky do hybridu jinak to bylo do nedavna pod poklickou, zapomente..

    2. „Konspiracni teorie“ – nevsiml jsem si ze prestizni divize pro dokumenty a umelecke snimky pod Sony Pictures, ktera ten film vydala je aktivni v konspiracnich teoriich, stejna tak sefove nejruznejsich hightech firem, kteri ve filmu vystupuji a potvrzuji, ze hlavni smrtici ranu zasadil GM a jeho vlastnici (americke automobilky jsou vlastneny fondy ropnych spolecnosti). Jako jednu z nejvetsich chyb GM za posledni dobu to oznacili nedavno i samotni sefove teto automobilky..

    PS Za vse hovori jiz jen ten fakt, ze EV1 byly i nove vsechny sesrotovany, par co dostali univerzity a muzea meli znicenou elektroniku – nepojizdne atd.. Kdyz to loni hackovali zpatky z ruznych starych dilu na jedne univerzite tak na ne vytahli pravniky at se s tim verejne neukazuji atd.. Holt priznani, ze americane nejsou schopni/ochotni vyrobit eut podobnych parametru je evidetni..

    —
    Jinak technologicky v podstate cele auto udelali male firmicky v Kalifornii, GM delalo pouze doladeni pro seriovou vyrobu. Vnitrnosti v novem kabatku a novejsi verzi ziji v eutech jako Tesla roadster, Venturi atd..

  • [28]

    28. 2. 2008 v 14:54Lonestarstate

    Tak rád bych se ohradil k tomu, že jsem popleta. Spíš tu někdo neumí číst. Doslova jsem napsal: „s tím, že s poslední generací baterií jsou nečekané problémy“ Nikde jsem nenapsal, že baterie byly poruchové, jak tvrdíte. Mám-li být konkrétní GM zmínilo tyto problémy(nikoliv poruchy!): 1) „Ni-MH baterie budou potřebovat výměnu každých 25-35,000 mil a v takto nízkých vyrobených počtech EV-1 bude finančně neúnosné udržet servis.“ Wikipedia 2)“EV1 nebyl nikdy navržen pro NiMH baterie a v prostoru pro baterie docházelo k přehřívání.“ Electrifyingtimes.com

  • [29]

    28. 2. 2008 v 18:37kon

    To Czech EV Club:
    Vývoj elektromobilů EV1 a spol. byl odstartován hlavně politickými důvody.
    K jejich širšímu rozšíření tehdy stejně nemohlo dojít – skoro nikdo by je totiž nekupoval. Prostě proto, že při tehdejších cenách benzínu prostě vůbec nebyla šance, aby se provoz elektromobilů vyplatil.
    Ukázal to i neúspěch prvního sériového hybridu Honda Insight, který měl svou koncepcí k EV1 celkem blízko. U toho také vydrželo provotní nadšení do první výměny baterií…

  • [30]

    29. 2. 2008 v 13:32major

    [28] Lonestarstate: Ten 1. bod je podľa mňa silným argumentom, že GM stiahol všetky autá kvôli príliš nákladnému servisu. Bola možnosť (povinný lízing), tak to spravili.

  • [31]

    29. 2. 2008 v 16:34Czech EV Club

    Lonestarstate> mno spis vychazejte z ocitych pramenu – lidi kteri s EV1 jezdili bez problemu, lidi z vyvoje atd. – nikoliv jen PR kontra citace kdesi na wikipedii apod.. Citujte me nejakou studii americkeho min. energetiky a dopravy ci jinych instituci, ze tyto baterie nefunguji/ovali, ve skutecnosti totiz vysli pouze kladne zavery..

    NiMH problemy? Kde berete ty „informace“ baterie evidentne nemaji problem ve stovkach RAV4 EV s najezdy pres 200 tisic km bez vymeny a to u flotilovych klientu, kteri by jiste dali vedet svou nespokojenost. Podobne si nevybavuju nejake masivni reklamace a stahovani EV1 kvuli NiMH bateriim, tedy v pozdejsi gen2.. Asi moc varite z PR podkladu od soucasneho GM, coz je vetsinou bud lez, nebo silne kreativne pokrivena skutecnost po te bouri co opravnene sklidili s uvedenim onoho dokumentu..

    Kon> Na EV1 a jine od ostatnich znacek byly plne poradniky i presto, ze byl na ne v podstate nulovy marketing, ale nezpochybnuji tehdejsi spatnou konstelaci phm defacto zadarmo a faktor relativne vyssi porizovaci ceny v malych vyrobnich seriich (100.000 serie cena stejna ci nizsi) i kdyz i to se rychle amortizuje levnejsim provozem..

    Automobilky a ropaci si postupne omezeni a pak uplne zruseni calif. a dalsi regionalni legislativy vynucujici agresivni nastup elektromobilu na trh domohli soudne a politicky pres fed. organy. Paradoxem je, ze kdyby se GM na konci 80let sam iniciativne nebyl v prsa, ze EV neni problem vyrobit, tak by ani tato legislativa pozdeji nevznikla!

    Pokud se domnivate, ze spolecnost nema vubec nic regulovat, tak si bezte zaplavat nekam do toxicke reky ci zabehat v zasmogovanych cinskych mestech, ktera tak krasne demonstruji trh bez privlastku ci rust za kazdou cenu.. No ono staci vyjit na ulici i v mene rozvinutych mestech Vychodni Evropy (EU?) jako Praha a je to podobny des bes..

    Proste jsou to promarnene 2dekady a ropy mezitim nepribylo, ale naopak..

    x

    S Hondou Insight, ktera je skutecne perfektni koncept, ale opet varite z vody, na baterie byla zaruka snad min. 8let/150tisic km ci tak a vetsina uzivatelu to vidi v praxi jako rozumny konzervativni limit. Pokud chcete vymenu, US dealer Hondy vam jeste pulku odpusti za vernost/servis u znacky. Jinak toto neni vykonejsi serio-paralelni hybrid typu Priuse, kde emotor muze take i samostatne pohybovat vozidlem. V Insightu je to jen rekuperace, nahozeni, asist atd..

    x

    Major> nakladny servis EV1? To je dobry for? Myslite jako vymenu vody do ostrikovacu a prachovy filtr do klimosky? Pokud jste to myslel jako duvod pro stazeni pak to take neobstoji. Toyota a Ford sve EVs lidem prodali a nesesrotovali tajne v pousti (i kdyz puvodne take chteli)..

  • [32]

    3. 3. 2008 v 13:57Ricardo

    A nešlo spíš o to, že baterie byly potenciálně nebezpečné zdraví/živ.prostředí a GM prostě nechtěl riskovat a jak zde zaznělo využil toho, že řidiči nejsou majiteli auta?

    Jinak udržovat dál výrobu náhradních dílů a školit servisy, které nakonec EV1 asi nikdy neviděli, bylo při počtu 1100 ks – čili pouhých 150 ks ročně asi nemyslitelné. Elektromobil je téměř stejně stará věc jako beznínový automobil a že se za těch 100 let neprosadil do velkosériové výroby pro mě svědčí o tom, že v celé věci je asi nějaký technologický zádrhel.

  • [33]

    4. 3. 2008 v 10:26T613

    Ricardo, zádrhel je jednoduchý – nedostatečný výkon baterií, nedostatečná rychlost nabíjení a vysoce rozvinuté zázemí pro spalovací motory. K tomu přihoď víru lidí, že jen benzín/ropa jsou jediná plnohodnotná paliva, a máš to.

  • [34]

    4. 3. 2008 v 15:13Ricardo

    To je ale příčina mizivých prodejů nikoliv toho že GM všechny auta nechal zlikvidovat….

  • [35]

    4. 3. 2008 v 16:52T613

    Já ti odpovídal na poslední větu ;o)
    Bůh ví, jestli to ví i GM :o)

  • [36]

    4. 3. 2008 v 22:50Ricardo

    Jo tak… no zádrhel v tom IMHO je. Vždyť hybridy jdou dneska jak housky na krámě a 100% elektromobily se kupují pomálu. Kdyby to byl nějakej supertrhák tak se to prosadí.

  • [37]

    5. 3. 2008 v 11:42T613

    Ač to zní divně ber to tak, že zde pro ně není infrastruktura. A pořád je zde víra lidí, že jen benzín/ropa je to pravé ořechové. Stačí se podívat o kousek vedle na CNG/LPG, které jsou naprosto rovnocenné paliva a lidi je přehlížejí a posmívají se jim. Hybrid je pro lidi benzínový motor s baterkami :o))

  • [38]

    10. 3. 2008 v 21:10Poltier

    Fakt by me zajimalo, jak to bylo tenkrat opravdu. Konspiracnich teorii okolo projektu alternativnich zdroju energie a alternativnich zpusobu pohonu (nejen u aut) je vic nez dost, ale tahle mi pripada jako jedna z nejverohodnejsich.

  • [39]

    11. 4. 2008 v 16:19Proxim.x

    no.. možná je na diskuzi už pozdě, ale…

    všude možně jsem hledal nějakou dokumentaci, specifikaci a vlastnosti všech elektromobilů.. nikde nic… 1 rok jsem pracoval jako elektromechanik (rozvaděče, kompenzace a záložní zroje(baterie)), pak 2 roky jako elektromontér (vysokofregvenční měniče, a vlastně všechno NN a VN), pak chvilku(1/2 roku) jako hobby elektronika (tzn, programovatelné čipy, miniaturizace obvodů, regulace a vlastně všechno na co se dá jako elektronik pomyslet)…

    nedávno jsem si začal číst dokumentaci ostrovních solárních systémů off-grid a od té doby se zajímám i o elektromobily.. to že si nějakej inženýr přestavý warboše na elektriku s dojezdem 70Km a rychlostí 50Km/h je sice fajn, ale neříkejte mi, že v české repůblice není skupinka lidí co by nedali dohromady elektromobl na takové úrovni, aby to bylo pro trh zajímavé…

    Ono když si spočítáte, že máte na autě cca 7m2 plochy a výkon dnešních panelů (ty nejrošířenější krystalický si) je při dopadu stíněného deního světla cca 800W /1m2 tak dobíjení pokud by ste byly v práci a auto nechali na ulici je zajištěno…

    takže… hledám kohokoliv kdo má znalosti v elektromotorech na (většinou 110V (domácí vykopávky) a 650V (možné efektní stroje)) a pak další lidi co se vyznají v bateriích (protože buněčná NIHM batérka je nad moje chápání) aby mi prosím poslali jakoukoliv dokumentaci a nějaký kontakt na sebe..

    Nyní pracuju jako řidič Kamionu a i když mám fabii 1,2/47KW LPG (LPG je 105 až 108 oktanové tzn. lepší spalování menší spotřeba) tak se mi to moc nezdá.. Chtělo by to něco jako doživotní autíčko.

    Třeba ty předchozí auta měli vadu v tom, že nebyly moc účelný.. dovedete si představit elektromobil velikosti a účelnosti jako je třeba Octavká??? něco takového mám na mysli. Aby to bylo pro lidi co potřebují něco hodit do kufru, něco připojit za auto apod…

    Když už nic jiného, tek mi proím napište nějaké stránky kde ta dokumentace je… ne jen že někdo vyrobil.. důležitá jsou data..

    Mockrát děkuji…

    ps: proxim.x@seznam.cz

  • [40]

    15. 4. 2008 v 0:12EKOLO

    Přijďte mezi nás, na schůzku, nebo se ohlaste do Prčic. Předseda sdružení Jaromír Vegr

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

lones.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Prosinec 20121 Příspěvek
  • Srpen 20121 Příspěvek
  • Květen 20121 Příspěvek
  • Září 20091 Příspěvek
  • Říjen 20083 Posts
  • Červenec 200810 Posts
  • Červen 20081 Příspěvek
  • Květen 20081 Příspěvek
  • Duben 20082 Posts
  • Březen 20083 Posts
  • Únor 20086 Posts
  • Leden 20083 Posts
  • Prosinec 20071 Příspěvek
  • Listopad 20071 Příspěvek
  • Září 20071 Příspěvek
  • Červenec 20076 Posts
  • Červen 20073 Posts
  • Květen 20071 Příspěvek
  • Duben 20072 Posts
  • Březen 20071 Příspěvek
  • Únor 20071 Příspěvek
  • Leden 20074 Posts
  • Prosinec 20063 Posts
  • Listopad 20065 Posts
  • Říjen 20064 Posts
  • Září 20062 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura