-
Lincoln Continental 1.díl (1939-68)
Kdo řídil Continental na filmovém plátně a kdo ve skutečnosti? Který ročník byl nejdelší? Který měl nejvyšší výkon? Následuje přehled, který je záměrně spíše populárně-naučný než aby byl nudně encyklopedický. Je tedy pojat jako výlet do historie nejen automobilové.
Continental Mark I. (1939-1948)
Designér: Eugene T. „Bob“ Gregorie
Délka: 5 329 mm
Motor: V12 4,8 120 HP
Konkurence: Cadillac Fleetwood V12
Na televizní obrazovce: Godfather (Sonny Corleone), The Long Goodbye (Philip Marlowe)
První Lincoln Continental se představil v roce 1939 jako modelový rok 1940. Spolu s Cadillacem se ihned umístil na špičku automobilového průmyslu té doby. K původnímu čistému a oblému designu od Eugena Gregorie postupem času přibývaly ozdoby a hrany. Vyrobeno bylo jen pár set kusů každý rok a z toho se jen desítky dochovaly. Od útoku na Pearl Harbor až do konce WWII byla výroba pozastavena.
Continental Mark II. (1956-1957)
Designér: John Reinhart, William Clay Ford, Gordon Buehrig
Délka: 5 550 mm
Motor: V8 6,0 285-300 HP
Tehdejší základní cena: $ 10 000 (Lincoln si navíc vymínil možnost odmítnout zákazníka, ke kterému by měl výhrady)
Konkurence: Cadillac Fleetwood, Rolls-Royce Silver Cloud, Bentley S-Type
Ve skutečnosti: Barry Goldwater (kandidát Rep. na prez. USA, prohrál kvůli slavné demokratické televizní kampani „Daisy“ kde malou holčičku zabije výbuch jaderné bomby), Elvis Presley (zpěvák), Frank Sinatra (zpěvák), Nelson Rockefeller (miliardář, viceprez. USA za Rep.), Bill Harrah (hotelové řetězce, tvrdá regulace casin), Cecil DeMille (režisér původního filmu Kleopatra)
Druhou generaci lze nazvat pravou vzácností. Vyráběna byla jen dva roky, kdy se prodalo 1325 a 444 kusů. Jednalo se o jeden z nejdražších automobilů. Logo Lincoln nikdy na žádném modelu nedorostlo větších rozměrů a propracovanosti než právě zde. Northstar (severka) zabírala celý kryt rezervy a obsahovala detailní vyobrazení erbu a brnění. Pro to všechno a pro klasický design 50.let je Mark II. velmi vyhledáván sběrateli. Vyráběn byl jediný model karoserie, dvoudveřové kupé. Existuje však 1 tovární prototyp dvoudveřového kabrioletu a několik vozů dodatečně upravených majiteli na kabriolet.
Continental (1958-1960)
Designér: John Najjar, Elwood Engel
Délka: 5 766 mm
Motor: V8 7,0 350HP
Na televizní obrazovce: Breakfast at Tiffany’s
Ve skutečnosti: Neil Young (zpěvák)
Přelomová generace. Poprvé se do práce zapojuje talentovaný Elwood Engel a na extravaganci je to znát. Nakloněné čelní světlomety, negativní sklon C-sloupku a kryt motoru uchycený vepředu namísto u čelního skla. Narůstá délka vozu i výkon. Vzrůstá produkce a klesá cena. Bohatá paleta karoserií zahrnovala 4dveřový sedan a kabriolet i 2dveřový sedan a kabriolet.
Continental (1961-1968)
Designér: Elwood Engel
Délka: 5 484 – 5 611 mm
Motor: V8 7,0-7,6 300-320 HP
Výroba: Wixom, Michigan, USA
Tehdejší základní cena: $ 6 067
Na televizní obrazovce: Matrix (Neo), The Last Action Hero (Benedict), Inspector Gadget, Crash (Vaughan), Marnie, Goldfinger, Walk The Line (Vivian Cash), Shoot ‚em Up (Hertz),
Ve skutečnosti: J.F.Kennedy (Dem. prez. USA, zastřelen v tomto voze), Richard Nixon (Rep. prez. USA, aféra Watergate), Lyndon Johnsson (Dem. prez. USA)
Ocenění: Car Life Engineering Excellence Award, Industrial Design Institute Award
Elwood Engel dostává volnou ruku a vytváří symbol 60.let, který dočasně vytlačil Cadillac i z Bílého domu. Nový design oslavuje jednoduchost a rafinovaně ukrytou extravaganci. Zadní dveře otvírané proti směru jízdy (suicide doors). I kapota a kufr se otvírají naopak. Vrcholně nepraktické. Vrcholně stylové. Objevil se v tolika filmech, že to nelze spočítat. Rostoucí kupní síla Američanů a zlevnění díky technologickému pokroku umožňuje opravdu masovou produkci, aniž by to negativně ovlivnilo rozměry, výkony nebo výbavu Continentalu. Přestává však být cenově konkurentem pro Rolls-Royce a nikdy už se znovu do nejvyšší ligy nevrací. Prodává se buď jako čtyřdveřová limuzína nebo jako čtyřdveřový kabriolet. Každý rok přináší designové (měnila se hlavně maska chladiče) a technické novinky. Prodeje rostou raketově. První ročník 1961 si koupilo 25 060 lidí. Předposlední, kdy prodeje kulminovaly, 54 755. V posledních letech přibývá i dvoudveřové kupé (bez sucide doors).
Příště Continental v letech 1969-2003.
Lincoln Continental 2.díl (1969-2003) GM EV-1 – první masově prodávaný elektromobil
694 Responses to Lincoln Continental 1.díl (1939-68)
[1]
7. 3. 2008 v 11:09zvejkal
Tak ten Mark II, to je uplna krasa …. nadhera …
[2]
7. 3. 2008 v 12:38Croix
Jako vždycky skvělej zajímavej článek, blahopřeji a děkuji 🙂
[3]
7. 3. 2008 v 15:18ELAN
To by som chcel vedieť odkiaľ sa autorov designu dozvieš. Nuž tak na tento článok je BRAVO!, málo. Skutočne fantastické a stobodové.
[4]
7. 3. 2008 v 15:26GTI
Lonesi, krásný článek… moc pěkně kořeníš informacemi… BRAVO. A palec ještě za Marlowa…
[5]
7. 3. 2008 v 15:50Lonestarstate
zvejkal, Croix: Díky. Pochvala vždycky potěší.
[6]
7. 3. 2008 v 15:54Lonestarstate
ELAN: Děkuji. Historie Lincolnu je moje velké hobby a tak jsem za delší dobu vyšťoural po netu a knihách kdeco. Paradoxně mnohem těžší je zjistit autora od 80.let výše. 1)Už asi na designu pracovaly rozsáhlé týmy, ne jednotlivci 2)Málokoho to zajímá = nikdo to neuvádí. Takže v pokračování mezi dalšíma generace ne vždy bude designér uveden.
[7]
7. 3. 2008 v 15:56lorenz
I. generacia:
v skutocnosti: Frank Lloyd Wright (jeden z najznámejších architektov 20. storočia).
k obrázku: Vyobrazený je škaredší model. Prvé nemali tie horizontálne lišty na maske, ale vertikálne, ktoré sa tuším smerom do stredu masky zmenšovali a v strede úplne chýbali.
II. generácia:
Continental Mark II nebol Lincolnom! Nikde neniesol názov (podobne, ako v reklame na Tvojom obrázku) Lincoln, vznikala samostatná značka. S ďalšou generáciou sa z toho ustúpilo a dokonca všetky Lincolny sa od tej doby volali Lincoln Continental. Od tohot sa ustúpilo až na prelome 70-tých a 80-tých rokov, s príchodom modelu Town Car. Ten bol len luxusnejším bratom Continentalu, až neskôr samostatným modelom.
všetky: Chýbajú mi roky k jednotlivým obrázkom. Jednotlivé ročníky sa líšili, ako to už pri amerických áut býva, dosť podstatne.
Díky za článok. Teším sa na pokračovanie.
[8]
7. 3. 2008 v 15:57Lonestarstate
GTI: I tobě dík za uznání. Informacema jsem musel šetřit, abych neunudil k smrti, takže jsem nerozepisoval facelifty rok po roku, i když i takové informace mám sesbírané. 😉 Takže s tím kořením si to vytihnul. Marlowa ve filmu ze 70.let jsem zjistil teprva nedávno. Ani si nejsem jistý, jestli film běžel někdy u nás. Já jsem se dostal do osobního kontaktu jen s knihou.
[9]
7. 3. 2008 v 16:07Lonestarstate
Lorenz: Velmi přínosná kritika, díky. 1.gen: O Wrigtovi jsem nevěděl a jsem nadšený z nové informace. Ano, na reklamě je pozdější model. 2.gen: O tom, že flirtovali s nápadem samostatné značky jsem slyšel, ale nakonec sem to z textu vypustil, jako ostatně mnoho dalšího. Jinak by se dostalo na 20 pokračování 😉 Ano, obzvláště 61-68 co rok, to trochu odlišný design. (Osobně mám sesbírané dokonce počty vyrobených kusů od každé karoserie každý rok 🙂 ) Ale textový popis by nudil a fotodokumentace zabrala spoustu kB. V případě zájmu není zase takový problém fotky na internetu najít.
[10]
7. 3. 2008 v 16:11GTI
Lones: Film tu neběžel. Škoda.
[11]
7. 3. 2008 v 16:11Lonestarstate
Lorenz: Jo a v druhém dílu buď prosím trochu schovývavý k tomu, jak budu pracovat s pojmy Continental vs Town Car vs Mark. Kdybych to měl u každého ročníku objasnit zvlášť, vydalo by to na knihu 😉 Takže to jen stručně naťuknu.
[12]
7. 3. 2008 v 16:14lorenz
lonerstate: OK, beriem. Ja sám beriem Mark II ako súčasť histórie Lincolnu, akurát, že oficiálne bol len Continental (Corvette je pre mňa tiež stále Chevrolet, aj keď tiež už nenesie jeho nápis a predávajú ho v sieti Cadillacu…).
[13]
7. 3. 2008 v 16:18lorenz
lonerstate: 🙂 OK, na tú 2. časť sa veľmi veľmi teším. Čo to dalo rokov (internet som kedysi nemal), než som sa ja vôbec naučil v tom názvosloví aspoň čiastočne plávať… 🙂
[14]
7. 3. 2008 v 16:28lorenz
Lonerstarstate:
F.L. Wright & Lincoln Continental: Neviem odkiaľ som to mal, tak som to rýchlo skúsil overiť. Tu je niečo tiež. Ja som to čítal alebo videl v telke v súvislosti s ním.
http://www.waycoolinc.com/z3/01/gumball/oakpark/flwoakpark16.html
Mimochodom, az doteraz som pisal Tvoj nick akosi skratene. Pardon 🙂
[15]
7. 3. 2008 v 16:35ELAN
lorenz: Aj keď sa mi to nezdá asi máš pravdu: Aha čo je na tej budove napísané.:
http://www.classiccar.com/photopost/data/539/56lincoln_continental_mk2.jpg
[16]
7. 3. 2008 v 16:47Lonestarstate
lorenz: se zlepšuješ, ale ještě tam máš pořád chybu ;-))) Můj nickname vychází z nápisu na SPZ první ameriky, kterou jsem kdysi viděl: The Lone Star State. Až časem jsem zjistil, že každý stát unie má v USA nějaké přízvisko a chlubí se s nima i na poznávačkách. Ale zkracuj dle libosti. Například GTI standartně používá Lones.
[17]
7. 3. 2008 v 17:00lorenz
Lonestarstate:
…tak tentokrat slo uz len o preklep. Pri pisani Tvojho nicku som sa vzdy pozastavil a opatrne ho natukal. Lenze dost neopatrne som si ho zapamatal. Asi prejdem na GTIho „Lones“. Nemam tolko casu… 🙂
[18]
7. 3. 2008 v 17:01ELAN
Veď si to s mišou „zafarbi“ a preveď do príspevku. Je to taký problém?
[19]
7. 3. 2008 v 18:12lorenz
A este jedna drobnost: Ten tercik bol znakom az Continentalu ako samostatnej znacky – teda II. generacie Continentalu. Lincolny mali uplne iny znak. Az s III. generaciou sa stal znakom Lincolnu, ked Continental, ako samostatna znacka, zanikla.
[20]
8. 3. 2008 v 0:26Johny.Rico
Perfektní článek Lonesi. Jde vidět, že se vyznáš !!!
[21]
8. 3. 2008 v 11:47ELAN
Johny.Rico
Viac než len vyzná.
[22]
9. 3. 2008 v 16:48Lonestarstate
Lorenz: Logo se samozřejmě měnilo. Ve 30. a 40.letech to byl často skákající chrt nebo stylizovaná raketa. Ale nemáš tak docela pravdu. Když se pozorně zadíváš na Lincolny z druhé poloviny 40.let, najdeš vždy uprostřed erbu, v červeném kříži, bílou nebo zlatou čtyřcípou nebo osmicípou hvězdu. Takže byť nebyla hlavním motivem, byla tam. http://www.emblemagic.com/images/emblempics/1940sEtc/48LincHd.jpg
[23]
9. 3. 2008 v 16:48Lonestarstate
Johny.Rico: Díky ti.
[24]
10. 3. 2008 v 10:18T613
Lonesi pěkný článek. Velké Ameriky mě nikdy moc nebraly (nepočítám zde muscle car), pro mě to byly vždy velké auta se spoustou chromu. Tak ti chlape dík za osvětu. Jen tak dál :o)
A Lorenzovi dík za upřesňující info.
Komentáře nejsou povoleny.