-
Lednové prodeje potvrdily náskok GM
Prodeje za leden 2008 v USA posílily drtivý náskok General Motor oproti všem hlavním konkurentům (domácím i zahraničním). Jako jediný koncern není GM zasažen počínající recesí, která mimochodem je pouze součástí pravidelného ekonomického cyklu, nikoliv totálním koncem USA, jak s radostí oznamují různé doleva uchýlené organismy. Po několika letech, kdy HDP rostlo několikaprocentním tempem (nejrychleji z vyspělých zemí) a burza vyšplhala do závratných výšin nešlo ani nic jiného očekávat. Tenkrát ti samí lidé samozřejmě mlčeli. Podívejme se ale na konkrétní čísla za leden.
GM: 252 565 nových aut tj. meziročně +2,1%
Toyota: 171 849; -2,3%
Ford: 148 355; -4,1%
Chrysler: 137 392; -12,0%
Honda: 98 511; -2,3%
Nejlépe se v rámci koncernu GM dařilo značkám GMC (+13,3%), Saturn (+12,1) a Cadillac (+7,7%).
Nejvíce excelující modely a pravděpodobný důvod jejich úspěchu:
Buick LaCrosse 4376 (+69,3%) – facelift
Cadillac CTS 5534 (+94,7%) – nová generace, Motor Trend Car of the Year, nová platforma Sigma II
Chevrolet Malibu 14541 (+57,9%) – nová generace, North American Car of the Year
Chevrolet Aveo 5314 (+40,2%) – nárůst poptávky po třídě subcompact
Chevrolet Equinox 7865 (+47,7%) – nárůst poptávky po malých SUV
Pontiac G5 1970 (+50,2%) – nárůst poptávky po třídě subcompact (verze Chevroletu Cobalt)
Pontiac Torrent 2504 (+51,9%) – nárůst poptávky po malých SUV (verze Chevroletu Equinox)
GMC Acadia 7318 (+335,1%) – nová platforma Lambda (velký crossover)
Saturn Outlook 1941 (+105,6%) – nová platforma Lambda (velký crossover)
Saturn VUE 7192 (+53,9) – nová platforma Theta (Opel Antara, Chevrolet Captiva)
Mezi černé ovce patřil SAAB a Hummer. Prodeje SAABu stále skomírají (-25,0%) a převlečená Impreza známá jako 9-2x se raději přestala prodávat úplně. Na Hummer nejspíše dolehly ceny ropy a i přes nové modely a stupně výbav hlásí -23,4%. Obě značky však patřily vždy v portfoliu GM mezi okrajové a tak jejich neúspěch celkově dobrá čísla GM neovlivnil.
O čem si zde chcete přečíst příště?
Nejlevnější V8 – 1.díl Pustíte si novináře do garáže?
1 330 Responses to Lednové prodeje potvrdily náskok GM
[1]
8. 2. 2008 v 13:34Práša
No jo, amíci se zbavují úspor :-). Vzhledem k nezadržitelnému pádu petrodolaru je to rozumné… 😉
[2]
8. 2. 2008 v 13:43Lonestarstate
Práša: no vzhledem k tomu, že kromě GM nikomu prodeje nerostou, tak devalvuje dolar asi jenom fandům General Motors :-))) Ale jsi první člověk, kterého jsem poznal, který si myslí, že recese je spojená s velkým utrácením :-))) A kdyby jim prodeje klesali, je to taky příznak blížící se katastrofy. Aspoň jsem se naučil nový příklad, že „kdo chce psa bít….“
[3]
8. 2. 2008 v 14:33T613
Výroba je jedna věc, ale jak jsou na tom ekonomicky?
[4]
8. 2. 2008 v 17:21Lonestarstate
T613: Asi špatně, ale já jsem fanda aut, nikoliv manažerů. 🙂 Netvrdím, že manažeři GM jsou lepší než ti v Toyota North America. V některých chvílích, třeba když zrušili Oldsmobile, jsem dokonce jejich úhlavní nepřítel. 🙂
[5]
8. 2. 2008 v 19:06T613
(4) taky nejsem fanda manažerů, ale jsem jednak líný hledat čísla na netu a za druhé mám rád v těchto naháněčkách s Toyotou i čísla ohledně zisků :o) (i když vím, že tohle nebylo tématem tvého článku)
A ty Cady jsou k sežrání :o)
[6]
8. 2. 2008 v 20:30Novick
Samé dobré zprávy. Chce to ještě udržet v dalších měsících, jeden měsíc ještě nic neznamená a více zabodovat na ostatních trzích. Pak by GM nemuselo ztratit prvenství nebo aspoň ne nadlouho. Co se týče zisku, neříkám, že není důležitý, v tom jsou japka zatím dál, ale tahle veličina je dnes a v blízké budoucnosti hodně ovlivněna restrukturalizací a v budocnu se rychle zlepší.
[7]
9. 2. 2008 v 18:29prekladys
můžeš prosím doplnit absolutní čísla za ten měsíc. díky
[8]
10. 2. 2008 v 12:20Lonestarstate
prekladys: Doplněno.
[9]
10. 2. 2008 v 22:30GTI
Děkas za info a velká poklona za oživení čísel o odhad důvodu úspěchu. A co příště? Od tebe cokoliv… 😉
[10]
11. 2. 2008 v 14:43Lonestarstate
GTI: Díky.
[11]
11. 2. 2008 v 23:36Falco
Přesně jak píšeš, hospodářský vývoj každé vyspělé ekonomiky probíhá v cyklech. Období ekonomického růstu je jednou za čas vystřídáno obdobím recese. Jako příklad se může uvést Japonsko, které bylo v osmdesátých letech na vrcholu hospodářského cyklu a spolu se Spojenými státy bylo považováno za světovou ekonomickou a technologickou supervelmoc, avšak díky nesmyslným rozhodnutím a nadhodnocováním pozemků se dostalo do daleko větších problémů než nynější USA
[12]
12. 2. 2008 v 16:55milý stydlín
V anketě o budoucí článek chybí možnost „Loňské hospodářské výsledky potvrdily mizérii GM“…
[13]
13. 2. 2008 v 9:11Lonestarstate
Milý stydlíne, nic tam nechybí. Jsou tam všechny články, které chystám. Pokud chceš kydání hnoje věnovat svojí energii, napiš si o tom článek sám. :-DDD Mně osobně je potěcha z negativních zpráv cizí.
[14]
13. 2. 2008 v 9:42wolff
No řekl bych to takhle.. čísla jsou to slušná,ale na nic. GM má rekordní dluhy (z kterých se jen horko těžko vyhrabe). To, že je Saab těžce ztrátový není zanedbatelné, totéž Hummer. A to, že zrušili Olds (moji jedinou oblíbenou americkou značku), je na nakopání do zadku… TAkže Lonesi fandím ti, bohužel hraješ na hrobě už dávno mrtvého hráče… 🙁 TAkže furt je lepší prodat 170 000 aut, když na každém yvděláš 3000 dolarů než prodat 240 000 aut, přičemž na každém autě proděláš 3000 dolarů. To si spočte každý… Otázkou zní, jetsli by se GM jetě vůbec nějaké prodalo, kdyby na každém autě byla cena o cca 6000 USD vyšší.. Můj odhad je, že nikoliv. COž je smutná a neúprosná realita. Promiň,a le je potřeba nalít si čistého vína.
[15]
13. 2. 2008 v 11:15Lonestarstate
Wolffe: Situace není dobrá, to víme všichni. Ale opakuji: nejsem akcionář GM nýbrž fanda jejich aut. A radši je vidím na každém rohu, než kdyby vydělávali těžce na každém prodaném autě a potkat jejich výrobek bylo podobným svátekm jako narazit na Ferrari. Samozřejmě v důsledku špatné hospodaření hrozí ošklivými následky pro fandy = krachem (ale ten je daleko, víme, že spousta takhle velkých firem přežívá na pokraji krachu desítky let). Takže spíš si myslím, že mě GM přežije, tolik k tomu mrtvému hráči (Chrysler se potácí na pokraji krachu skoro od svého založení 🙂 ). Ta spekulace o vyšší ceně o 6000 USD je navíc trochu mimo. GM není ve ztrátě, protože by prodávalo auta pod cenou, aby šla na odbyt (podobně vybavená auta za podobné ceny prodává v USA i Toyota a Honda). GM je ve ztrátě, protože má neschopné manažery, neschopná marketingová oddělení a hlavně: neúnosný sociální program pro své současné i bývalé zaměstnance. To že se ta částka celkové ztráty rozpočítá na počet vyrobených aut je už jenom pro efekt, ale neznamená to, že GM střílí auta pod cenou a prodávat každé o 6000 USD dráž není řešením. ps: Gratulace k současné finanční obrodě Fiatu.
[16]
13. 2. 2008 v 13:57wolff
Diky za toho Fiata
… jinak mi muzes verit, ze bych to same pral i GM (ale chce to makat, amkat a makat…, jen dobre auta nestaci – coz na prikladu Fiatu bylo hodne videt) Jinak s tim Chryslerem… No skoro to uz ted po te dobe vypada na def. konec (skoro neodvratny – prodeje rapidne klesaji, omezeny trh, nezajem). Jinak to ze je GM velky na totalni krach je zatim pravda… Ale… I on uz se bohuzel zacina ocitat v kole semleti dejin… viz Olds (coz byl hodne spatny signal, coz se mnou asi souhlasis). Jinak na americky trh se chystaji novu hraci, takze bude na nem v budoucnu daleko tesneji nez nyni.
[17]
13. 2. 2008 v 14:43Lonestarstate
Jo, situace u Chrysleru je teď nějaká nepřehledná…skoro to připomíná Rover před časem a to mě děsí.
[18]
13. 2. 2008 v 19:56milý stydlín
loner 13: vůbec nejde o kydání hnoje. Jen si myslím, že je vhodné podávat informace v širším kontextu. A tím rozhodně rekordní ztráty při rekordních prodejích jsou…
[19]
14. 2. 2008 v 9:02Lonestarstate
No budiž. Pominu-li, že ve chvíli kdy jsem zveřejňoval prodejní čísla, nebyly informace o výsledcích hospodaření ještě zveřejněné, tak rozbory finanční situace sem dávat ani do budoucna nehodlám. A právě širší kontext situace je ten, že GM mělo rekordní výdaje na vývoj a uvedení do výroby mnoha nových typů aut. V jediném roce uvedli na trh platformy Lambda, Sigma II, Theta a do USA přizpůsobili evropské Epsilon a Delta. Můj odhad je tedy, že v několika následujících letech bude ztráta přinejmenším poloviční. Spíš ještě nižší díky ziskům ze super nových aut.
Komentáře nejsou povoleny.