-
Úloha motorsportu
Tímto článkem bych rád vyjádřil svoji obavu z to ho, jakou úlohu bude motorsport v budoucnosti plnit.
Mnozí z nás si vůbec neuvědomují, jakou úlohu má vlastně motorsport hrát. Když se nějaká automobilka, nebo i výrobce motorek, nebo kamionů chce angažovat v nějaké motoristické disciplíně, dělá to kvůli reklamě. Dělá to proto aby diváci viděli jeho produkty na trati a nejlépe také v popředí výsledkových listin. To je totiž nejlepší reklama na světě. Angažování se v motoristické disciplíně, má ale ještě další smysl. Závodní stroj je vlastně taková pojízdná laboratoř. Laboratoř kde se zkouší nové konstrukce, nové materiály a technologie. Tyto nové nápady pak výrobce přenáší i do sériové výroby. Mnozí lidé a troufám si říct, že také mnozí manažeři automobilek si neuvědomují jaký přínos z vývojového hlediska má účast v motorsportu.
Co je však horší, začínám mít pocit, že na tento fakt zapomínají i samotní činovníci FIA. Rád bych to demonstroval na rally. Nedávno prolétla světem zpráva o tom, že se WRC tak jak je známe dnes zruší a nastoupí vozy S2000 s turbem. Předem bych chtěl říct, že chápu že v současné situaci asi nešlo nic lepšího udělat. Takže tento krok neodsuzuji ani nepodporuji. Jen z něho mám obavy. Tyto vozy mají totiž unifikované převodovky a i další upravování má až příliš přesně stanovené meze. Je potřeba si uvědomit, že se nejedná o náčiní pro juniory, ale vozy pro vrcholový soutěžní sport. Tohle auto má být to nejlepší co lze pro soutěže postavit a má to mít kopu unifikovaných dílů? To mi přijde hodně scestné. Snad to přitáhne automobilky a více jezdců dostane příležitost, jen abychom za to neplatili příliš velikou daň. V jedné diskuzi na rallyovém serveru jsem si dokonce přečetl příspěvek kde pisatel navrhoval aby všechna auta byla naprosto stejná, pak by se alespoň vidělo kdo jak jezdí a nebylo by to o penězích. Tohle může podle mě napsat jenom ten největší blbec na světě. Od toho je Škoda Octavia cup, tam jsou auta identická, protože je to pro mladé jezdce, kde je potřeba posoudit kdo má talent a kdo ne. Ve vrcholových disciplínách je však situace jiná. Ty největší bitvy v dějinách motoristického sportu se neodehrály na závodních tratích, ale na prknech konstruktérů! Opravdu se obávám toho, že těchto bitev budeme v budoucnu vídat čím dál tím míň. Potom bude, jak jsem nastínil na začátku, také přínos pro celkovou výrobu motorových vozidel mizivý. Rád bych tady zmínil skupinu B. Teď nebudu hodnotit to, že to bylo příliš rychlé a jezdilo to dveřmi na před. Jde především o to, že tehdy byl skutečně co kus to originál. Každá čtyřkolka přinesla nové uspořádání pohonu, jinak řešený motor. Neuvěřitelné souboje na poli materiálů a konstrukcí. A přínos pro sériovou výrobu? Dnes tolik opěvovaná dvouspojková převodovka, byla poprvé úspěšně použita v osmdesátých letech ve speciálech Porsche a Audi (vynalezena byla již před válkou). V mnoha článcích je také psáno, že systém použití přeplňování Rootsovým kompresorem a turbodmychadlem je dnes naprosto unikátní ve voze VW. V osmdesátých letech používala tento systém i Lancia Delta S4. Takto bych mohl pokračovat.
Obávám se, že díky omezením, která se objevují ve všech motoristických disciplínách, bude schopnost motorsportu přispět k vývoji civilních automobilů značně omezena. Doufám že se mýlím.
One Response to Úloha motorsportu
[1]
31. 5. 2008 v 12:56marty321
auta jsou super, takže pokud se o ně zajímáte pak určitě klikněten na web
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.