-
Modrobílé zítřky III – zkrat
Není test jako test, já ostatně ani nejsem nějaký tester, ale přesto občas napíšu text o nějakém autě, které jsem projel, a toto psaní má obvyklý scénář: Popis auta, jízda, nadšení, před koncem pár nedostatků, abych zakryl, jak jsem z toho auta „odvařenej“, závěr. Tak dnes to bude trochu jinak.
O čem to tedy bude? O elektro-plecho-kolcu, zvaném BMW i3.
Pár nadšených testů jsem už četl, nebo shlédl, ale není nad osobní zkušenost. Za všechny toto video s tanečníkem Norbertem, kterého zákazníci BMW z předváděček jistě znají: http://youtu.be/7QZT_uAsaB0. Je tam všechno: Ekologie, úspory, rychlost, formule 1, ochrana životního prostředí, pohoda, odpich, sport, kupé, prostě Norbert by vykecal z bejka tele. BMW tvrdí, že tohle auto není eko jen tím, že jezdí na (jistě velmi ekologicky vyrobené) baterie, (zabudované v jistě velmi ekologicky vyrobeném hliníkovém podvozku), ale že celý přístup k výrobě vozu byl zcela redefinován. Ve specifikacích se to jen hemží přírodními a recyklovatelnými materiály, tak se na to mrknem.
Nemám k disposici interiér „Lodge“, který se mi osobně velmi líbí, mám verzi „Atelier“, která je tmavší a naplno tak dává vyniknout slisovanému pucvolu, ze kterého je celá podokenní část palubní desky a také velké části výplní dveří. Jestli Dinar vzpomínal v testu M-B S na „lány kůže“, tak tady jsou lány slisovaného pucvolu. V autě za milión to nemá co dělat, i kdyby to zachránilo polovinu stromů někde v Zimbabwe. Dalším materiálovým lákadlem je karbon, ze kterého je vyroben rám karoserie a některé další díly. Ale označení „karbon“ je trochu zavádějící. Kdo čeká luxusní, lesklý, a perfektně provedený, karbon ála Ferrari LaFerrari, ten se bude nejspíše dost divit. CFRP (Carbon Fibre Restraint Plastic = karbonovými vlákny vyztužený plast) se totiž vzhledově podobá nejvíce sjeté pneumatice. Sjeté, jakože opotřebované jízdou, aby bylo i mladším jasno. Povrch je hrubý a nehezký, a pokud chcete při otevření sebevražedných dveří vidět uhlíkovou nádheru, musíte si tato místa sami polepit nějakou kvalitní karbonovou imitací. K těm sebevražedným dveřím – dlouho jsem nechápal, proč se jim říká „sebevražedné“, no teď mám jasno. Pokud totiž sedí někdo za mnou, tak pro jeho vystoupení musím otevřít svoje dveře, odpoutat se, a pokud to není dítě, nebo hadí žena, tak i vystoupit a sklopit svoje opěradlo. Když si pak všimnu, že na těch zadních dveřích ani nejsou stahovací (dokonce ani vyklápěcí) okna, a vzpomenu si na prodejní cenu vozu, mám chuť spáchat sebevraždu. Chápu lidi z BMW, že chtěli dokázat pevnost CFRP tím, že udělali auto bez středového sloupku, ale toto řešení měli nechat na autosalónovém prototypu a do série udělat normální dveřní sestavu 2+2, nebo 1+1 ála kupé. Zadní dveře při otevření z velké části zabírají prostor pro nastupování a dovnitř je třeba se nasoukat zadkem napřed. Pokud zaparkujete u obchoďáku, a mezičasem vedle vás zaparkuje auto z každé strany, tak u té komedie s nastupováním dozadu se bude ochranka u kamer bavit ještě dlouhé týdny. Když už někdo absolvuje tu torturu s nastupováním dozadu, zjistí, že na dvou zadních sedadlech je celkem dost místa, a to i pro člověka, jako já. Vzhledem k městskému, či příměstskému určení, je místa dost a dost. Pro čtyři, na víc vůz homologován není. Každý z cestujících si může vzít malou svačinku z bambusových výhonků a rýže basmati, ta se akorát vejde do vysoko položené schránky na rukavice v zádi vozu, kryté lehkým víkem se zabudovanými LED světly. LED techniku mají i světla zpátečky, no v předních reflektorech najdete jen opravdu velmi trapné halogenky. Tedy pokud nepustíte pár tisícovek za…xenony. Ano, LED přední světla BMW (které už umí i lasery) do elektromobilu prostě nenabízí…
No nic, beru do ruky volant a bez dlouhého zkoumání startuji (respektive aktivuji) auto. Samozřejmě musím stát na brzdě a samozřejmě se neozve skoro žádný zvuk, jen zabzučení nějakého čerpadla vpředu, které ale po pár vteřinách utichne. Na podivném a špatně uchopitelném voliči jízdních režimů volím „D“ jako „dopředu“ a lehce šlapu na plyn..tedy na pedál akcelerátoru. Auto se neslyšně rozjíždí. A to se mi líbí. Žádný hnusný dieselový rachot, žádná prodleva na otáčkách, ani na převodovce, ale okamžitá a přesná reakce. Ještě nuluji počitadlo spotřeby (od někoho přede mnou tam svítilo 17,7 kWh/100 km, dojezd na plné 18,8kWh baterie = 109 km) a opouštím BMW saloon. Na nájezdu na dálnici zkouším akcelerovat trochu tvrději a začínám se smát. Opravdu! Jeli jste někdy nějakým starším vozem s motorem tak aspoň 3,0 šest válců? Tak pokud by se vám při startu z nuly podařilo naprosto ideálně sladit polohu plynu, a puštění spojky tak, abyste odstartovali bez prokluzu spojky, nebo zadních kol, tak byste se možná, možná, mohli startující i-trojky udržet. Jakákoliv chybka a i3 je před vámi rozdílem třídy. Papírově dělá stovku za 7,2 sekundy, ale realita na prvních padesáti metrech je skoro sportovní. Odpich je prostě suverénní a je to jediná věc, kvůli které toto auto beru na milost. Stačilo by tedy napsat, že je to pitomé auto, které ale dobře jede, a tím to povídání ukončit.
To ale není tak jednoduché. Jak už jsem psal, zrychlení je výrazně nadprůměrné, až suverénní, přitom se na něj řidič nijak nenadře, stačí jen zarazit pedál akcelerátoru do podlahy a nechat si namasírovat záda. Jenže jsme v městském autě a ve městě jsou zatáčky. A na rozdíl od ostatních BMW, která obvykle zatáčet umí, tohle i3 to umí jen v – řekněme – městských rychlostech. Do padesáti, šedesáti km/h auto zatáčí a na povely volantu reaguje naprosto perfektně – rychle, ale ne zbrkle, přesně, ale s grácií jinde nevídanou, navíc je řízení perfektně vyvážené. Abych byl upřímný, tak v těchto rychlostech mi připadá řízení i3 nejlepší ze současných BMW, která jsem mohl vyzkoušet, a to i přes fakt, že se uvnitř sedí spíše nad volantem, než za volantem.. Ale se zvyšující se rychlostí se řízení paradoxně zhoršuje. Je to způsobeno nesmyslně úzkými pneumatikami Bridgestone s nízkým valivým odporem. Ty nejsou schopné udržet stopu už v rychlostech, při kterých jiná auta spolehlivě sedí. Příklad: Mám takovou oblíbenou levotočivou zatáčku, kam zkouším jet se všemi auty. Utahuje, a hned po srovnání se přehodí do pravotočivé. Moje X1 tam bez problémů jede do cca 110 km/h, ale i3 ztrácela grip už po překročení 85 km/h. Navíc pokud zjistím, že jsem moc rychlý, brzda už mi nepomůže, uzounká přední kola prostě jedou rovně a hotovo, konec. Proč, kruci, udělali auto s tak fantastickým zrychlením, které neumí jezdit rychle? Je to jako naučit dítě šlapat rychle na kole a pak mu sundat pomocná kolečka – vybulí se v první zatáčce. Je to první BMW, které znám, jenž nemá podvozek rychlejší, než motor, právě naopak, podvozek a motor jsou každý z jiného světa a absolutně k sobě nesedí. K tomu ta opravdu hloupě řešená karoserie, nic moc materiály a vysoká cena…
Stojím na parkovišti v průmyslové zóně, přemýšlím o tom, které auto mě kdy tak moc zklamalo, jako tohle BMW, a koukám kolem sebe. Dva displeje, z nichž ten před řidičem je vlastně displejem jen zčásti (třeba směrová světla indikuje trapná LEDka pod černým plastem), na mě chrlí informace o tom, kde jsem, kam mohu dojet v různých režimech spotřeby, kde je nejbližší dobíječka, nebo jakou mám průměrnou spotřebu. Ta je, mimochodem, velmi dobrá, i přes mé dynamické testy (ten odpich je opravdu návykový) je na mé každodenní cestě do/z práce jen 13,1 kWh / 100 km, pokud bych se s autem více sžil, věřím i dlouhodobým 11 kWh/ 100 km. Pomalu jedu auto vrátit, s výsledkem „děkuji, nechci“. Škoda, dostat tuto elektroakceleraci a dojezd řada 1, budu první ve frontě. Ale v současném provedení se jedná o auto, které nemělo opustit brány firemního muzea prototypů.
Něco pozitivního na konec: Jestli BMW věří v elektrickou budoucnost, tak pokud udělají jízdně schopné auto tak, jak je dělali dodnes, a nacpou do něj i3 techniku, tak se elektrifikace nebojím, dokonce se na ni opravdu těším.
Nissan Leaf Studénka challenge
13 Responses to Modrobílé zítřky III – zkrat
[1]
13/08/2015 v 06:53webpaja
Tak podobnej výsledek jsem ani nečekal. Po svým nadšení z i8 byl předpoklad, že i3 bude o cca 2/3 horším vozidlem, tohle vyznívá zcela jinak.
Stejně jako ty uvažuju, že příští obměna vozovýho parku bude obnášet i nákup elektrickýho vysavače na městskýi příměstský cukání. Ale nemůžu se zbavit dojmu, že tuto službu dokáže splnit aktuálně nejlíp VW eUp! Relativně rozumná cena, použití jako u každýho jinýho miniauta a dojezd kolem 100km stačí.
[2]
13/08/2015 v 08:46MariAchi
[1]
Pro me, Pajo, s dvema detmi, aktualne VW e-Golf, jeden je na vyzkouseni v Brne, takze se chystam na vylet. Ani bych nebyl proti Leafu, je levnej (ve sve kategorii), ale k uzoufani hnusnej. MB-B 250 ED je pak cenove mimo muj dohled, by tje mi na nem sympaticka spoluprace s Teslou. Takze jak pisu – bud ted nekdy e-Golf, nebo jeste rok, dva pockam a pak skocim rovnou do Tesly Model 3, bude-li, a bude-li to, co si myslim 🙂
Co se tyka i3, ver mi, ze bys ji mozna vratil do CT hned po projeti prvniho rondlu rovne 😀
[3]
13/08/2015 v 16:25Emel
mariachi: tak ono je jasné, proč to auto obouvá úzké pneu. Pokud to do 60 funguje perfektně, pak bych se s tím u městského auta smířil.
[4]
13/08/2015 v 19:32MariAchi
Ja klidne taky, pokud by to auto nestalo mega a pokud by nemelo tak fantasticke zrychleni.
[5]
13/08/2015 v 19:56Emel
mariachi: no a co že stojí mega? Leaf sice stojí 700, ale nemá ani to zrychlení, ani ten sex-appeal. Je to pro lidi, kterým mega nepřijde jako hodně peněz. Prostě městské auto, které jako bonus dokáže na světlech potrápit většinu běžné produkce… a co se děje při 70+ je vedlejší.
Ale jo, nejel jsem s tím a tak beru na vědomí, že živý dojem je zklamání.
[6]
14/08/2015 v 07:35woody-alien
Emel: Mnoooo…sex-appeal. S i3 jsem se naživo setkal několikrát (pohříchu stále s tou samou předváděčkou místního BMW dealera) a spíš bych řekl, že je to exot z davu čnící. Elektriku do města si taky umím představit, ale mega za PZSP (prudce zrychlující slisovanou pucvol) je teda dost. Ono to tak asi zatím musí být. Pracháči jako obvykle prošlápnou cestu, pro plebs je to zatím všechno (když to má hrát roli dalšího auta v rodině) dost drahý. Je pravda, že když uvážím, jak často a za jakým účelem jezdím do města se Swiftem (protože je to malý, svižný, má to automat, málo to žere a na kufru mi nesejde), tak už dnes bych třeba takový Twizy 😀 využil.
Prozatím však mým nejinteresantnějším zážitkem s „elektrikou“ zůstává jízda z Pavláku na Karlák, když to švec rozhulí Ječnou takovým způsobem, že se sotva držím štangle a nohy mi vlajou ve vzduchu. 😀
[7]
14/08/2015 v 10:55Emel
woody: skvělé, Pavlák – Karlák je dobrá trasa, pokud se nepletu tak už to švec jednou přeťápnul…
Píšeš to tak jak jsem to myslel – jasně že je mega hodně, elektrika za málo prostě dneska nejde… a pak má smysl radši udělat elektriku za hodně, ale bez velkých omezení pro cílovku… podle mě lepší než udělat „obyč auto, jen na elektriku“ (Leaf).
[8]
14/08/2015 v 12:44MariAchi
Woody a Emele – oba mate pravdu, obyc elektrika je zatim moc draha a Model S zase nedostupnej (pro me). Takze cekam, sem tam se s necim projedu, mozna bych mohl priste zkusit ten Pavlak – Karlak, kdyz jsou na nej pozitivni recenze 😀
[9]
16/08/2015 v 19:01šmoula nešika
Na ježdění po Praze bych tedy neváhal a honem sháněl poslední kusy T3M – poměrem cena/výkon/design je to nedostižná volba. 😀
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Praha,_Libe%C5%88,_Libe%C5%88sk%C3%BD_most,_Tatra_T3M_%C4%8D._8029.jpg
Ale vážně – i3 mi připadá spíše jako taková sonda, vlaštovka, ověřovací vůz. Ty zmíněné kontrasty – dřeňovitě ekologické vs. high-tech prvky, které městský provoz de facto nezaplatí – dávají jasně najevo, že to BMW s hledáním nových zákazníků a masovým zaváděním oněch technologií v tomto případě opravdu vážně nemyslí. Prostě okrajovka, kterou ocení spíš fanda (BMW/nových koncepcí).
Golf se tváří rozhodně racionálněji, pokud jde o praktické využití. 😀 Proti autobusu (normálnímu Golfu) není říčním vznášedlem, ale tramvají. A to je poměrně sympatické. Na Leaf nemám povahu, pro mě je prostě designem i celkovým dojmem Nissanem n. 1 stále benzinová Primera P11 před faceliftem. 😀 Přes to vlak nejede.
Jinak parádní počtení, nezklamal jsi! 😉
[10]
17/08/2015 v 06:45MariAchi
[9]
Dík 🙂
Ja se netopim v minulosti, takze Primera P11 me nechava pri rozhodovani o Leafu zcela chladnym, no u me Leaf nemam moc sanci, nebot je proti ostatnim elektro-plecho-kolcum starsi a zejmena…ehm…velmi neesteticky. Zaroven se na nej hrnou stiznosti stran topeni, ktere udajne neni schopno ucinne vytopit interier v teplotach pod -10 a pri techto teplotach pry take velmi klesa dojezd – z nerealnych 199km az nekam cca 80km na plne nabiti.
Abych byl uprimny, tak mym favoritem je Mercedes B ED, je prostorny, ma dobrou dynamiku (ve sport modu udajne 0-100 za 6,8!), a cenu jako ostatni kolem mega. Navic toto auto mam pohon navrzeny Teslou, udajne je podstatne lepsi v oblasti plachteni/rekuperace, nez ostatni EV… No na nasem trhu se tak nejak potichu nevyskytuje, asi zkusim Trendpark, at jsem v obraze.
Co se tyka i3 – byt svobodny, bezdetny, bydlet ve Frascatti a dojizdet za praci do Rima, rekl bych, ze je to super volba, no ta cena to jednoznacne zabiji, stoji to mega, ale vypada to jako auto za dve pade.
Nicmene se zavadenim novych technologii to asi u BMW mysli uprimne – pro i3 postavili celou novou fabriku, stejne jako fabriku na vyrobu CFRP, takze i kdyby i3 uz dale nepokracovala, nebo se v dalsi generaci ponekud ‚“umravnila“, tak nove technologie (treba kombinace hlinikoveho ramu+CFRP skeletu) se jiste v novych BMW objevi ve vetsi mire.
[11]
17/08/2015 v 13:06šmoula nešika
(10)
Jasně, možná to vyznívá, že se Leafu a i3 za jejich výstřednost pošklebuji či že je člověk musí milovat/nenávidět, ale naopak v nich vidím chytrý plán. Zvláště i3 se výrobně spíše dost nevyplatí, pročež ho využije k reklamě, k ověřování nových technologií ve výrobě a prostřednictvím těch, kteří to chtějí raději jen vyzkoušet, udělá nějaký plán. Pár vozů pak prodá – a je to dobrá reklama – ne ale moc, aby se nezačalo v hospodách breptat, že se inženýři pomátli. Malý experiment, překlenovací model mezi konceptem a oním umravněným, jak říkáš, avšak vyspělým vozem.
Jinak samozřejmě jinde neexperimentují a to nejmodernější v rozumné míře implantovávají do osvědčeného kabátu již dnes. Proč ne… K čemu je na české silnice dobrá pružnost ze 180 na 200, když na předjížděcí manévry stačí, když to pojede do 150 a pak konec. Elektrická auta mají v městském provozu pověst mrštných, ale neuskákaných. A pokud mají jezdit jen po městě, stačí malý výkon. Vem si, že stále jezdí dost těch T3, které mění proud ještě přes komutátor a ten ho za velkých ztrát posílá do stejnosměrných motorů, výkonem celkem se 160 kW na vůz. Ten má až 25 tun a k tomu ještě na rovinaté tratě uveze vlečňák. A taky to funguje… Škoda jen tunových neodpružených hmot v samotném podvozku. Silniční vozidlo musí mít navíc akumulátory. Vrnících motorků skútrů nás to jen tak nezbaví.
[12]
17/08/2015 v 13:38Dinar
mariachi: tos dal i3ce docela čočku. :))
[13]
17/08/2015 v 17:26MariAchi
[12]
Ja vim, ale ja (na rozdil od redakce) muzu.
A ona si to zaslouzi.
Komentáře nejsou povoleny.