• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > Auta a něco kolem...  > Nissan Leaf

  • Nissan Leaf

    Publikováno: 06/10/2015

    Je tu s námi už od roku 2011, to je dost dlouhá doba na to, aby se posunul někam dále, a než se tak stane, napíšu něco o stávající verzi. Leaf je auto, které je už teď svým způsobem legendární – je to totiž první celosvětově prodávaný (a nutno dodat ze i kupovaný) plně elektricky automobil, akceptovaný širokou veřejností. První verze měla baterie 24kWh a vysokou spotřebu, díky ní pak udávaný dojezd „jen“ 175 km, pak ale Leaf dostal nějaké úpravy jak battery packu, tak motoru a topení / klimatizace, a dojezd tak stoupl na 199km podle EU norem, nebo střízlivějších a realitě bližších 83 mil (cca 133km) podle norem US.

    Co mě vlastně k Leafu přivedlo? Divte se, nebo ne, ale prostý fakt, že se jedná o elektromobil. Elektromobily mě vždy přitahovaly, no je fakt, že ještě v nedávných dobách byly vhodné tak maximálně jako dekorace na zahradu. Leaf toto změnil, až pak následovala Tesla a další výrobci. Zkrátka tohle auto jsem chtěl zkusit, taky jsem ho zkusil, a tady je výsledek:

    Při příchodu k autu, které bylo kabelem připojeno k nabíječce, mi nepřipadlo tak škaredé, jako na fotkách. Trochu za to mohla bílá barva, trochu i větší kola a fakt, že v realitě ostatních Nissanů na place (většinou Juke) se vlastně jednalo o docela standartní kousek designu. Nechal jsem exteriér být a otevřel dveře…a zíral. Leaf je totiž sice hatchback Golf-klasse, ale interiér je velmi prostorný. Vpředu místa víc, než bych si mohl přát, vzadu bez výhrad. Musel bych mít přes 190cm, abych mohl kritizovat. Kufr je pak sice celkem krátký, ale zato hluboký a pod podlahou je ještě další úložný prostor – využitý zde pro nabíjecí kabely. Z pohledu táty od dětí není kam plivnout. Nastavuji sedadlo, volant a zapínám elektriku (vše je bezklíčové). Toto vše v naprostém tichu, které neruší ani ventilátor v útrobách palubní desky. Na joysticku, který mi tvarem připomíná zvonek na mém prvním jízdním kole, volím režim „D“ jako „dopředu“ a sešlapuji pedál…akcelerátoru (plyn by znělo nesmyslně). Automobil se dává pomalu do pohybu. Zkouším sešlápnout razantněji a auto mě zatlačuje do sedadla – papírové zrychlení 0-100km/h je jedna věc a pocit při něm druhá, zkrátka to jede jako z praku. Na křižovatkách jsem králem zelených světel, zrychlení je v prvních dvou, třech, sekundách opravdu rychlé a návykové. To se mi líbí, a líbí se mi to tím spíš, že i zrychlování se odehrává jen za tichého a tlumeného pískání měniče „tam někde vpředu“. Vymotávám se z města a jedu na dálnici. Nastavuji tempo na tachometrových 115km/h a užívám si i ticho aerodynamické, zkrátka Leaf je odhlučněn jako málokteré osobní auto a tipuju, že konkurenci v tomto oboru mu mohou dělat až vozy těch nejvyšších tříd. Spotřeba se ustaluje na 15,7kWh/100km, což by při kapacitě baterií 24kWh a jejich plném nabití znamenalo teoretický dojezd asi 150km. Baterie však 100% nabíjení moc nemusí, nejlépe se s nimi pracuje při cyklu vybití na 10% – nabití na 85% a to už znamená dojezd jen asi 120km. Na dennodenní dojíždění za prací a zábavou bez omezování je to pro mě dostatečná kapacita. Cena jízdy? Pokud uvažuji nabíjení doma na snížený tarif, pak je cena jednoho elektrického kilometru asi 30-40 haléřů. Je to hodně, nebo málo? Posuďte sami podle své situace, cena se ostatně dá ještě snížit dobíjením na veřejných nabíječkách. Ještě dodám, že venku je +33 a na dálnici mám klimatizaci zapnutou. Město a mimo město pak mám raději stažená okna. Opouštím dálnici po asi 15km a jedu mimoměstskou trasu.

    Mezi vesničkami cca 90km/h, v obcích pak předpisově. Vyplatí se hrát si s joystickem a „vyřazovat“ na neutrál, plachtění je efektivnější, než rekuperace, neboť Leaf má nízký odpor vzduchu a je těžký, tedy plachtí dost daleko. Spotřeba pak klesá na 13kWh/100km. Zatáčky Leafu i přes „důchodcovský“ vzhled nedělají potíže. Ochotně se překlápí v esíčkách, dobře drží stopu v obloucích a utažené zatáčky mu nedělají ani nejmenší problém. Řízení je k tomu dobře naladěno, byť je účinek posilovače někdy znát až moc. Vlastně je škoda, že Leaf nemá nějaký sportovní podvozek, vyloženě by se k tomuto autu hodil. Nesportovní jsou i sedadla, ta připomínají stará polstrovaná křesla, hmoty je na nich až moc. Auto je tak laděno do pohodlí, možná i záměrně, aby řidiče nelákalo k energeticky neefektivním hrátkám. Uvítal bych střešní okno, na poklidnou jízdu jarní, letní i podzimní krajinou, na relax, by to pak byl ideální parťák.

    Ve městě pak zkouším režim „B“, který více rekuperuje. A brzdný moment motoru, který je v tu chvíli vlastně generátorem je opravdu silný, dokáže auto zpomalit tak vehementně, že při technice „přískokem vpřed“ od semaforu k semaforu, nemusím vůbec použít brzdu a vystačím si s pravým pedálem. Ten má celkem dlouhou dráhu chodu a ze začátku se tak auto může jevit línější, je ale třeba pedál opravdu dotlačit do podlahy, aby mocně zrychlilo. Jak už jsem psal – na semaforech je Leaf králem, prodleva mezi stlačením pedálu a reakcí vozu je nulová a kdo není připraven, je pak ze startu elektromobilu hodně překvapen.

    Po absolvování několika desítek kilometrů mi GOM (guess-o-meter = odhadovač, jak familiárně tento budík elektromobilisté nazývají) ukazuje dojezd cca 30km, ujeto mám 124km, aniž bych se v používání auta nějak omezoval. Připojuji kabel, tlustý jak anakonda, do nabíjecí stanice ChaDeMo, která umí do baterií poslat až 50 stejnosměrných kW. Měla by nabít auto na 80-85% za cca půl hodinky. Mám tedy dost času na přemýšlení: Přejít na elektřinu, nebo ne? Nikam daleko v podstatě nejezdím, nejsem obchodní cestující, pokud mě někam pošle firma, jedu služebním autem, nebo beru auto ze spřátelené půjčovny, případně vlak, letadlo, ponorku… Lyžovat jezdím cca 70km od místa bydliště, a dovolená u moře je jen jednou za rok, kvůli tomu nemá smysl držet nějaké konkrétní auto. Elektrojízda má svá specifika, ale také bonusy, no je třeba zaplatit drahou vstupenku do světa, kterým hýbou elektrony – Leaf je nejlevněji k mání za cca 650 tisíc a to je o zhruba 200 tisíc více, než za podobně dynamické auto s automatem třeba od korejců. Návratnost? Nechce se mi počítat, jak už jsem psal, elektrojízda má svá specifika, zvláštním způsobem, u spalovacích motorů nepoznaným, mě okouzlila a tak je spíš otázka, zdali jsem ochoten to dvousettisícovou vstupenku koupit. No, budu o tom vážně uvažovat, ostatně napřesrok by už měl být v prodeji Leaf s větší kapacitou baterií a ani konkurence jistě nechce zaspat, zvláště teď po Dieselgate. Titul COTY bych Leafu nedal, ale je to auto, kterému není moc co vyčítat.

Auto podle Mariachiho Modrobílé zítřky III – zkrat

11 Responses to Nissan Leaf

  • [1]

    07/10/2015 v 07:394bytelnýkola

    pěknej testík, mrkl jsem za kolik by se dal aktuálně koupit, no kolem 590 000,- ho pořídíš, mít ty prachy tak jako druhý auto proč ne, ale jet si někam na výlet a pořád sledovat dojezd by mě otravovalo, uvidíme kam se cena časem dostanem, třeba hybridní Mondeo stojí ceníkových 760 000, takže na 700000 se dostaneme a máš auto o třídu jinde, zase to není full elektro, holt preference jsou sviňa 🙂

  • [2]

    07/10/2015 v 10:30MariAchi

    [1]

    Hybridni Mondeo je v podstate nesmysl, uspora je ve srovnani s dieselovym nulova. Navic ta cena… Lepsi nabidkou je Toyota Auris Touring Sports (hustokruty nazev pro kombajs alias pohrebak) Hybrid. Na sve ceste do/z prace jsem s nim udelal spotrebu cca 2,8l/100km a to jsem se ani nejak moc nesnazil, pritom se da poridit lehce pres pul milionu.
    Co se tyka Leafu a vyletu – ja mam asi stesti, protoze moje vylety nejsou nijak extra dlouhe, 70-80 km tam a to same zpet a na to mi dojezd muze klidne stacit, kor v chystane verzi s 30kWh bateriemi.

  • [3]

    07/10/2015 v 11:594bytelnýkola

    proč by bylo hybrid mondeo nesmysl, je to po všech stránkách lepší než leaf nebo dejme tomu lepší srovnání prius, diesel pokud nenajezdím desetitisíce neřeším, ale proti gustu nic, leaf naživo vypadá sympaticky

  • [4]

    07/10/2015 v 14:32Joab

    Moc dobrý. Mít na to prachy, taky jdu do druhýho auta na elektřtinu. A až to pude nějak rozumně bejt, solárama a třeba malym větrníkem, geotermálem nebo tak něco, svýmu auto soběstačnej, tak se snad (znova:)) zadlužim.
    Jdeš do novýho, jestli to neni tajný?

  • [5]

    08/10/2015 v 11:10MariAchi

    [3]

    Elektromobily obvykle kupuji lide, kteri z nejruznejsich duvodu nechteji pokracovat po spalovaci vetvi evoluce. Cenove Leaf a hybridni auta vyjdou podobne, ale zajemce o elektromobil obvykle hybrid moc neresi. Co se tyka hybridniho Mondea – pod kapotou je hybridnii ustroji podle vzorce kdy benzinovy chcipak pomaha elektrickemu chcipakovi a naopak. Pro me dava hybrid smysl v pripade, ze je spalovaci motor dostatecne silny uz v zakladu a elektromotor taky, potom mohu napriklad na kratke pojizdky jezdit na elektrinu, na dlouhych cestach pak zase treba na 3,5V6, pri potrebe zrychleni mi pak muzou kone a Nm servirovat oba motory spolecne – tedy ctyrvalcovy dvoulitr, spojeny s motorkem ze steracu v Mondeu je pro me slaby argument ke koupi.

  • [6]

    08/10/2015 v 11:12MariAchi

    [4]

    Do novyho – no ano, jiste, pomalu nastava cas na obmenu a priority se od koupe posledniho kocaru ponekud zmenily, proto mapuju teren ve vodach, kam bych driv asi nesel 🙂

  • [7]

    08/10/2015 v 11:35webpaja

    No…bude to zítra krušná cesta. Otočit zpátky na benzínovíru tohodle dráteníka bude složitý. Mari…manželka na baterky by taky byla lepší, ale necháš si tu z masa a kostí ne? 🙂

  • [8]

    08/10/2015 v 11:52MariAchi

    [7]

    Neboj se, o pastyri, z cesty viry jsem nesesel, on ten elektroprskolet bude jen na commuting, pro zabavu chci neco trochu…ostrejsiho 😛

  • [9]

    08/10/2015 v 12:48webpaja

    (8) Hondu CR-Z? 😀

  • [10]

    08/10/2015 v 19:44kyklop

    Čo dodať, parádne zhrnuté dojmy, ktoré v žiadnom teste nenájdem. Klobúk dole 🙂

  • [11]

    10/10/2015 v 20:36MariAchi

    [9]

    Pajo – psal jsem, ze to neco jineho chci pro zabavu, ne pro srandu 😉

Komentáře nejsou povoleny.

Založit nový blog

Auta a něco kolem…

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Září 20181 Příspěvek
  • Říjen 20171 Příspěvek
  • Leden 20171 Příspěvek
  • Prosinec 20162 Posts
  • Prosinec 20151 Příspěvek
  • Říjen 20152 Posts
  • Srpen 20151 Příspěvek
  • Červenec 20152 Posts
  • Červen 20152 Posts
  • Květen 20152 Posts
  • Duben 20153 Posts
  • Březen 20152 Posts
  • Prosinec 20141 Příspěvek
  • Listopad 20141 Příspěvek
  • Říjen 20142 Posts
  • Září 20141 Příspěvek
  • Červen 20141 Příspěvek
  • Březen 20141 Příspěvek
  • Leden 20131 Příspěvek

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura