-
Drift is easy with Easy drift
Nějakou shodou okolností se stalo, že jsem se jednoho slunečného dne dostal za volant předokolky, která měla na zadních kolech plastové návleky a to jen a pouze proto, aby se chovala přetáčivě a pobavila tak šťastlivce (či spíše nešťastníka) za volantem.
Abych trochu odbočil: Drift samotný je obecně svázán s pohonem zadních, nebo všech kol, kdy auto jede s kontrolovaným a chtěným protáčením kol. Osobně jsem o driftu poprvé četl jako kluk a to u techniky jízdy na motorce, na závodní motorce, kdy se jezdec soustředí na vedení předního kola a zadní nechá protáčet. Tedy u předokolek to není až tak moc na pořadu dne, neboť tam se zadní kola mohou tak jedině smýkat. Nicméně i pro odhození zádě u předokolky se vžilo toto označení a filosofovat nad jeho původem už se mi déle nechce, kdo ví, nechť doplní.
Já jsem tedy tím šťastným nešťastníkem uprostřed betonové plochy bez překážek, za volantem vozu, se kterým instruktor před pár vteřinami předváděl tak pěkné osmičky, vlnky, nebo prosmýknutí mezi kužely, až jsem i já nabyl dojem, že to bude hračka.
Ne, není to hračka.
Auto jede rovně tak, jako každé jiné, ale po zatočení se zadní část celkem brzy utrhne a začne zbytek auta předjíždět. Ne, není to jako „na ručku“, pokud se toto rozhození provede ručkou, tak impuls k rozhození zádě po uvolnění ručky pomine, a auto má tendenci se srovnat, ale tady se zadek utrhne a pokud řidič nezareaguje včas, dostane zadek takovou rychlost, že auto bleskově přetočí.
Fajn, tak znovu, rozjezd, dvojka, pomalu zatočit a… OK, tak ještě jednou, teď už vím, že před samotným hozením zadkem začne zadek tak trochu vibrovat a to je ta chvíle, kdy je nutné být v klidu, nepřidávat, nebrzdit, neubírat plyn a netočit s volantem, ale být připraven na rychlé kontra. Chytám to jen tak tak, ale jakmile je zadek vedle mě, vím co a jak, lehce plyn a pomocí volantu a plynu držím první, celkem pěkný, oblouček. Auto se ale nakonec srovnává a je mi jasné, že překmitne na druhou stranu, tohle už znám, to blbnutí s x auty na letišti v zimě mě něco naučilo, takže to podchytávám a ve své ješitnosti mířím bokem mezi kužely.
Poté, co jeden kužel donesu od plotu a druhý vydoluju zpod auta, zkouším to zase a znovu. Je to opravdu jiné, než s autem, které má všechna kola stejná, třeba na sněhu. Tam je prostě adheze narušena jen chvilkově, jen tím impulsem – ruční brzdou, volantem, rychlostí v zatáčce, ale tady je adheze vpředu dejme tomu 100%, a vzadu tak 20% a to neustále a pořád. Naučit se ovládat tohle, vyžaduje hodiny tréninku, a samozřejmě taky hromadu zničených obručí, které nejsou zrovna levnou záležitostí…
Po pár minutách tréninku a sem-tam podařených pasáží, už si s autem celkem rozumím a zkouším znovu kuželky. Povedlo se! Projel jsem bokem mezi nimi, neškrtnul, a ještě se mi auto podařilo přehodit zleva do prava bez přetočení. Paráda! Zvykám si na ten okamžik, kdy se záď utrhne a teď už jej záměrně přivolávám rychlejším pohybem volantu, překmitnutí na druhou stranu pak přidáním plynu, ale je fakt, že proti instruktorovi jsem pořád jen bažant, daří se mi sice, ale i tak hromada pokusů končí „ksichtem dozadu“ a obláčkem kouře z protestujících předních pneumatik.
Usmívám se, jako předškolák nad krabicí Lega, účel je splněn. Je mi jasné, že tady se to na diskusích hemží driftery, kteří by klidně obdriftovali Severní smyčku v kuse kolem dokola a dvakrát po sobě, ale za sebe říkám, že nebýt ty obruče tak drahé, byla by to super zábava na večer. Ostatně vedení auta v driftu, v kontrolovaném smyku, či prokluzu kol, je jedním z vrcholů řidičského umění a i takovéto krátké přičichnutí mi stačí k tomu, abych před lidmi, kteří své vozy takto vodí třeba při rallye, nebo při drift challenge, smekl i svoje vlasy.
Nebezpečná známost Col de Turini
21 Responses to Drift is easy with Easy drift
[1]
18/05/2015 v 17:46_Karel_
Bezva zážitek. Celou dobu jsem se divil u driftovací soutěže v Autosalonu, proč jim to na suchu tak extrémně klouže. Tohle bude asi správná odpověď, i když jsem si na jejich záběrech obruče nikdy nevšiml. Závidím 🙂
[2]
18/05/2015 v 20:02MariAchi
Uz se nediv, fakt to klouze a pokud nemas aspon trochu zkusennosti, tak jsi bez sance. Obruce meli, dokonce to tam i v nekterem dile popisovali.
[3]
19/05/2015 v 06:27woody-alien
Budím se nasr…štvanej. Už včera večer se mi do dneška vůbec nechtělo. Kafe a skoro deprese. Mrknu na auto.cz, včera nebyl čas. Sjíždím na blogy. Hele, mariachi tu něco má a titulek zní slibně. Čtu a koutky se mi pomalu ale jistě zdvihají. V momentě,kdy mariachi doluje kužel zpod auta, už se řehtám a představuju si sebe na jeho místě. To by byl masakr, žádnej kužel nepřežije. 😀 Nakonec to třeba nebude špatnej den, vylejzá slunce a mám chuť něco dělat. Díky, mariachi.
[4]
19/05/2015 v 09:20MariAchi
[3]
Tak rozkaz znel jasne: Zadny kuzel nesmi prezit.
Neni jak par kuzilku zmasakrovat a nekomu tim nastartovat den 😀
Dik, woody 🙂
[5]
19/05/2015 v 09:57boost.
Super text as always. 🙂
Akorát by mě zajímalo, jaké to je ve srovnání s třeba klasickým RWD driftováním – jako třeba na sněhu/ledě? Podle toho, co píšeš, jsi v podstatě zadek „chytal.“
Teda jako, chytal zadní část auta, jo… 😀
[6]
19/05/2015 v 10:31MariAchi
[5]
Srovnani s RWD bude kulhat, pro RWD je vybocena zad v podstate normalni stav, ale tady je to svym zpusobem extrem. Zakladni rozdil je v tom, ze u RWD si vice hrajes s plynem, pomoci nehoz si urcujes jak moc jde zad bokem, kdezto s predokolkou a easy drift ringy pracujes hlavne s volantem a jak pises – zadek spis chytas. Tedy samozrejme zadek auta 😀
[7]
19/05/2015 v 12:57Dinar
S tím názvoslovím je to těžké, pro mně se pojem drift vždy kryl s pojmem power slide, což už z podstaty vylučuje použití auta s předním náhonem. Vyblnout se dá všelijak, pamatuju díl TG, kde si pod zadní kola předokolek strčili nějaké plechové tácy a „driftovali“. Hlavně, že sis to užil. 😉
Třeba by byl dobrý podnikatelský záměr, pronajmout nějaký plac, pořídit traktor s kropicí vlečkou a na vstupenky pouštět zadokolkaře, aby si zadriftili a přitom neodepsali gumy za deset minut. Tam bych si pořídil permanentku. 🙂 😉
[8]
19/05/2015 v 13:56iudex
(7) Len trocha vody by asi nestačilo, chcelo by to nejakú fóliu. Ja som svojho času absolvoval školu šmyku, čo organizovalo BMW a tam bola práve vodou kropená fólia, to potom kĺzalo. 😉 Ale vykrúžiť (hlavne udržať) driftík bolo sakra ťažké, popravde viac, než štvrťkruh som ani nespravil.
Btw. tie pojmy: drift nie je totožný s power slidom, ja vnímam power slide ako niečo chcené, skrátka vedome plynom/motorom vyvolaný drift zadných kolies, zatiaľ čo drift môže byť aj bez plynu, nechcený. Ale čo idem ja predokolkár mudrovať zadokolkárom, že… 😉
[9]
19/05/2015 v 14:14MariAchi
Tak ty mas ted, iudexi, auto, se kterym muzes driftovat a powerslideovat na zpatecku, ne? 😀
Ta folie bby nemela byt folie, ale nater, vypada trochu jako barva na prachody pro chodce, ale po pokropeni vodou dost klouze (no, ty prechody taky, motorkari vedi).
[10]
19/05/2015 v 14:24MariAchi
[7]
Vis, ze uz me to taky parkarat zcela vazne napadlo?
Lidi se nemaj kde vyblbnout, pro skejtaky se stavi rampy, pro kolare silena hriste, ale pro driftaky nikde nic. Staci koupit levne odlehlej pozemeke a nez se nekde „nahodou“ rozhodne, ze pres nej pojede dalnice, tak ho vylejt dehtakem, obehnat plotem a sedet celej den v budce a vybirat pajdu za hodinu 😀
[11]
19/05/2015 v 15:24Emel
Ještě před pár lety jsme vyráželi pravidelně do Sosnové. V pracovní dny odpoledne se dal okruh pronajmout za 1500 na hodinu, v deseti lidech na tři hodinky, tak pět aut současně na trati… cena pronájmu byla to nejmenší 🙂 . Sosnová je fajn i se slabším autem, na Most už to chtělo něco rychlejšího…
http://www.youtube.com/watch?v=NeXs_tqqIa4
Můj dojem je ten, že pokud máš auto 200k+ RWD samosvor, pak je driftování na suchu snazší než všechny speciální kluzné fólie apod. Na té fólii musíš všechno dělat s chirurgickou přesností, zatímco na asfaltu prostě dupneš na plyn, škubneš volantem a buď to vyjde, nebo… no, od toho jsou tam únikové zóny. Nikdy jsem ale nedosáhl takové úrovně že bych si to troufl praktikovat na silnici.
[12]
19/05/2015 v 19:24boost.
Když někdo driftuje, v pravém slova smyslu, tak ze zatáčky do zatáčky jde smykem, plynule. Takhle: https://www.youtube.com/watch?v=GIwkvk4mB58
Ale zdá se, že to jde i s FWD 😀 : https://www.youtube.com/watch?v=w5gbIhyEyzg
[13]
19/05/2015 v 20:24MariAchi
[12]
Teda na to, ze to auto zevnitr vypada jako indickej taxik, je ta jizda neskutecnej odvaz 🙂
[14]
20/05/2015 v 06:34MariAchi
[11]
Mas pravdu, „pokud máš auto 200k+ RWD samosvor“, no fakt je, ze 99% osobaku na ceste je FWD bez samosvoru a s vykonem hluboko pod 150 koni. A jejich ridici obvykle nemaji ambice obdriftovat Mostecky okruh petkrat dokola, uplne jim staci pulhodinka treba na Librosu, aby si rekli, ze tohle je sice asi sranda, ale nic pro ne.
http://www.centrum.libros.cz/easydrift.php
[15]
20/05/2015 v 12:02Dinar
Emel: ta Sosnová se mi na driftování ideální nezdá, byl jsem tam jen jednou a přišlo mi, že povrch je extrémně hrubý, což je asi dobré, protože to není zrovna rychlá dráha a grip zlepšuje rychlost na výjezdech, ale věřím, že jet maximum zatáček bokem, tak gumy vydrží sotva pár kol.
Ano, na suchu se driftuje nejlíp, jen to chce výkon a prostor, jenže zas je tu problém gum, ideál s běžným autem a bez přezouvání na nějakou „drift“ sadu kol určených na odpis mi přijde právě hladký asflat a cisterna s vodou.
Dal jsem si včera večer za deště párkrát takový větší kruháček, a i to je lepší než nic, resp. přirozenější než náhražky typu předokola s plastovými koly. 🙂 😉
[16]
20/05/2015 v 14:20MariAchi
Prirozenejsi je to kazdopadne, to nepopiram, no kdyz nemas tu zadokolku, tak uz ti moc moznosti nezbyva. Kazdopadne easydrift byl puvodne navrzen pro trenink ridicu, zejmena policajtu, to, ze se z nej ted pomalu stava zabava je spis vedlejsi efekt.
[17]
20/05/2015 v 16:42woody-alien
[15] Dinar: Další pako na kruháči. 😀 yes Já si vždycky říkám, když jedu třetí čtvrtý kolečko, co si asi ten pán na nedaleké zastávce autobusu myslí. 😀 A to ani nedriftuju (bo FWD), jenom si zkouším meze.
[18]
20/05/2015 v 18:41MariAchi
Tak na to mame tu u nas v Ostrave take ty fajne rondly u dalnice, no ale vcil se budou nejak spravovat, tak uz se tam neda jezdit kilo dvacet. 😀
[19]
21/05/2015 v 14:35Emel
mariachi: Hele, já papuče nikdy nezkoušel, ale podle mě to musí být něco úplně jiného. Je fakt, že i kdybych měl nové 330i, asi bych dost váhal blbnout s ním na okruhu… na to je ideální nějaká levná hračka… cokoli od staré E30, nakonec třeba i bez toho samosvoru… ona ta E30 se točí ráda i pomalu.
[20]
21/05/2015 v 15:15Emel
Dinar: ze začátku je to na mokru i jednodušší, protože člověku nedá tolik práce to utrhnout a nemusí jezdit tak rychle, takže se tolik nebojí 🙂 , když už se ale na suchu otrkáš, tak zjistíš, že to máš víc pod kontrolou.
Jo, máš pravdu, na blbnutí s normálníma gumama je nejlepší zasněžené nebo zmoklé / pokropené parkoviště.
[21]
21/05/2015 v 19:53MariAchi
[19]
Jojo, papuče jsou něco jiného, vždyť o tom celou dobu píšu 🙂
Komentáře nejsou povoleny.