-
Skoda 1102 (1950)
To, ze mame dlouholetou tradici ve strojirenstvi neni treba nijak zminovat. Na jedne z mych pracovnich cest do Helsinek jsem videl projizdejici pychu Ceskoslovenskeho strojirenstvi koncem 40. a zacatkem 50. let minuleho stoleti. Projela kolem me Skoda 1102. Nastesti jsem uz mel volno a chtel jsem jit do hotelu, ale kdyz Skodovka zastavila o kousek dal u obrubniku, sel jsem pozdravit majitele. Zkoncilo to tak, ze jsem se dovedel hromadu veci o Skode a jejim postaveni na finskem trhu te, dnes uz davne doby. Toto me primelo zalozit si blog a trochu se o teto rarite rozepsat.
Finsko melo po 2.sv. valce velke financni problemy hlavne diky tomu, ze muselo platit Sovetskemu Svazu obrovske valecne vypalne. Tato zeme tezce potrebovala obnovit vozovy park a diky tomu se finsky dovozce aut, firma Helkama, dohodla s CSSR a firmou Skoda, na forme vymenneho obchodu. Napr. v r. 1949 se dovezlo do Finska 350 aut zn. Skoda a formou vymenneho obchodu z nich bylo 231. Platilo se drevenymi domy, ktere se z Finska vozily a stavely se z nich dulni vesnice.
Uspech znacky potrvzovala kvalita vozu. Ano jeste v 50. letech byla kvalita vozu Skoda porovnatelna s jeji zapadni konkurenci. Take tehdy Skoda nebyla zadne levne auto, levnejsi ve stejne tride (4pasazeri) byli Austin A40, Ford Perfect a Taunus, Hillman Minx, Vauxhall Wyem a take automobily vychodniho bloku Ifa F8 a Moskvic. Dale i 5 mistne vozy byly levnejsi nez Skoda napr.Morris Oxford, Standard Vanguard,
Volkwagen a Ifa F9. Jedinym problemem, ktery Skoda mela na finskem trhu bylo, ze Ceskoslovensko bylo v podvedomi finu satelitni zemi tolik nenavideneho Sovetskeho Svazu.
Prvni Skodovky byly prodany do Finska v r. 1948, typ 1101. Jedenacetjednicka byla zalozena na predchozim Popularovi mela jiz svetla zapustene v blatnicich. Druhu karoserii bylo hodne: Tudor, ctyrdverovy Sedan, tridverovy combi a take dvoudverovy Roadster. Dale pak dodavka a ambulance(serial Sanitka). V prvni varce byly 4 vozy. Jeden z nich byl prodan Ceskoslovenke ambasade a jeden zustal v dispozici dovozci, firme Helkama, dalsi 2 byly prodany jako firemni vozy mistnim tovarnikum.
V tom samem roce, 1948 prodelala Skoda zmenu (facelift) a prisel na svet typ 1102. Zmen bylo pomalu, jen bylo pridano nekolik chromovych list a radici paka se podle tehdejsich trendu presunula z podlahy pod volant. Auto, ktere jsem v Helsinkach tolik obdivoval, je podle serisni knizky prave to auto, ktere privezli do Finska mezi prnvima a prvnim majitelem je oznacena Ceskoslovenska ambasada. Pohonnou jednotku tvori ctyrvalec 1089cm3 o vykonu 38k/3000rpm. Nejvyssi rychlost byla podle instrukcni knizky 100km/h. Zvuk byl znamy mekky, Skodovacky. Pripomel mi leta, kdyz jsem jako skolak behal za jednim u nas doma. Prevodovka ma 4 rychlosti s jasnymi drahami. To ale neznamena, ze radime tak jako je tomu dnes. Drahy jsou dlouhe a synchronizovane jsou jen 3 a 4. Mezi jednickou a dvojkou se musi vyslapavat spojka s meziplynem. Obruc na misto volantu ucinne nahradi posilovac. Rizeni je snekove. V te dobe se 1102 mohla pysnit centralnim mazanim, zrovna tak jako to mel Mercedes 170. Zajimavosti je umisteni nadrze primo pod kapotu k motoru. Tehdy se moc na bezpecnost nedbalo. To same ale prece mel i T-Ford. Navic diky tomu neni potreba benzinova pumpa, protoze diky gravitaci tece benzin primo tam kam ma. U pasazena na prednim sedadle je potom kohoutek, kterym po zastaveni zastavime privod benzinu do motoru. Vetrani je praktikovano pruduchy v karoserii a otevrenymi okny. Topeni v aute neni.
Majitel teto krasne Skodovky se mi venoval cele odpoledne, nechal me v ni projet a ukazal mi svou garaz, v ktere mel i jine skvosty. Nakonec jsme zkoncili v mistni ceske hospudce „Hadanka“ a popijeli jsme az do zaviraci doby. Priste se prijdu podivat na dalsi skvosty jeho velke garaze.
marianek.blog.auto.cz
- Duben 20161 Příspěvek
- Listopad 20131 Příspěvek
- Říjen 20131 Příspěvek
- Leden 20131 Příspěvek
- Prosinec 20111 Příspěvek
- Říjen 20101 Příspěvek
- Duben 20091 Příspěvek
- Únor 20091 Příspěvek
- Květen 20081 Příspěvek
- Březen 20081 Příspěvek
- Leden 20083 Posts
- Prosinec 20073 Posts
- Listopad 20071 Příspěvek
- Říjen 20071 Příspěvek
- Září 20071 Příspěvek
- Srpen 20071 Příspěvek
- Červenec 20073 Posts
6 Responses to Skoda 1102 (1950)
[1]
6. 7. 2007 v 20:29element5
Marianku, moc hezký. Člověk by nevěřil, co všechno je v cizině možné zažít.)
[2]
7. 7. 2007 v 18:30marianek
Byl to zazitek, nejdriv jsem si blog ani nechtel zalozit.
[3]
8. 7. 2007 v 20:00Sleeper
Ten dřevěný kombík byl moc fajn, škoda, že se žádný nedochoval… :o( Když jsem byl malý a listoval otcovými knihami o autech, tudor se mi vždycky líbil nejvíc :o)
[4]
8. 7. 2007 v 23:48marianek
U nas v sousedstvi byl prave takovy Sedan. Bylo to prekrasne auto.
[5]
19. 7. 2007 v 13:25Ondra
Moc pekne, jen tak dal.
[6]
20. 7. 2007 v 12:20mts
Je to zvlastni jak rychle mizi ze silnic auta, ktera byla pred par lety zcela obvykla. Tudora uz si z nasich silnic moc nepamatuju. Myslim, ze sehnat treba ten roadster je temer nemozne, moc se jich nevyrobilo a vetsina sla na export. Ale i rada 1200-1201-1202 je dneska v zachovalem stavu velkou vzacnosti – a to tech stejsnu 1202 pred cca 20 lety jeste jezdilo celkem dost. I prvni Spartak 440 a Predfelicie 450 jsou unikaty. (BTW, jednoho Spartaka r.v. 1958 mel i muj deda, exportni provedeni bicolore v tusim bezove barve a s bilou strechou – takze kdyz dneska vyrukuje nejaky chytrolin s tim, ze nova fabie okopcila bilou strechu od BMW Mini, musim se chechtat). Prvni serie eMBecek s ovalnym rameckem na masce a kulatymi zadnimi nasavacimi otvory, dvoudverove eMBXko, prvni serie 100vek s fouskama na prednich blatnicich a symetrickym stitkem na masce, prvni 110R pouze s dvousvetlovou (!) maskou – kdo z vas je naposledy videl…. A jde to dal – 120GLS prvni serie s nerezovou predni maskou a chromovanymi ramecky dveri a puklicemi – dnes stezi uvidite. A pritom u nas stala jedna za barakem, cervena, psal se rok cca 1978, majitel ji nalestil az chromy hazely prasatka, nahodil tu strojovnu vzadu, ktera jezdila na benzin super a znela jinak nez obyc 105-120L. Jooo, casy meho detstvi :-))))
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.