-
Co měříme v testech motocyklů
Zdravím všechny motorkáře a příznivce motorek.
Téměř po roce jsem opět otevřel blog, protože bych rád vysvětlil pár věcí. Aby testy motorek nebyly „na jedno brdo“, přemýšlel jsem s kolegou Ondřejem Helešicem, co všechno bychom mohli při testu motocyklů měřit.
1. Převody: První, co nás napadlo téměř hned, je měření převodů. V tabulce u testů motorky je vždy v prvním sloupci rařazený rychlostní stupeň, druhý sloupec ukazuje rychlost motocyklu v km/h a v třetím sloupci jsou naměřené otáčky za minutu. Systémem pokus-omyl jsme nakonec vyselektovali do tabulky tři hodnoty: jaké jsou otáčky při rychlosti 50 km/h na dvojku, při 90 km/h na čtyřku a při 130 km/h s šestým rychlostním stupněm.
2. Pružné zrychlení: Druhá věc, kterou měříme, je akcelerace. Měřit u motorek zrychlení z 0-100 km/h je holý nesmysl, litrové supersporty se běžně dostávají pod 3 sek. A měřit 0-200 km/h? Na to by byl potřeba už slušný kus letištní ranveje a hlavně nemáme na to techniku.
My měříme zrychlení z 60 km/h na 120 km/h na trojku a z 90 km/h na 150 km/h na pětku. Připravím si stopky, nahážu tam třetí rychlostní stupeň, rozjedu se na 60 km/h. Chvíli se snažím těch šedesát držet a pak prudce otočím plynem a zároveň stisknu stopky. Jak na tachometru vidím 120 km/h, stisknu zase stopky a mám výsledek. Obdobně to dělám i 90-150 km/h na pětku. Vše měřím dvakrát a do tabulky píšu průměr z obou měření.3. Brzdy: U brzd měříme brzdnou dráhu. Rozjedu se na 100 km/h, jak míjím jistý určený bod, zmáčknu spojku a přední brzdu. Snažím se brzdit maximálně intenzivně, až se motorka úplně zastaví. Pak přiběhne Ondra s pásmem a brzdnou dráku změří.
Druhé měření probíhá při zahřátých brzdách následovně: rozjedu se na 100-120 km/h a prudce zabrzdím. Ihned akceleruji na 100-120 km/h a opět jdu tvrdě na brzdy… Tento proces opakuji 9x po sobě a desátý pokus opět změříme. V všech doposud měřených řípadech se druhé měření brzdné dráhy celkm logicky protáhne o několik metrů, což je náš výstup z celé akce.Vše měříme na stejném místě (aby se případná data dala porovnat) a musí být suchá vozovka.
Jak vidíte, naše technika měření je prosta všech speciálních přístrojů, GPS atd. Naměřené hodnoty jsou pouze orientační, mají za úkol informovat čtenáře, aby si uvědomil, co motocykl za běžných podmínek na silnici umí.
(tento text vznikl jako komentář k následujícím testům motorek, které budou na Auto.cz vycházet)
Tragická událost, zemřel kolega novinář-motorkář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.