-
110tkm s Octávií na CNG
Octávii 1.4G-TEC, čili variantu jezdící na CNG, případně benzín, máme ve firmě 3 roky. Má najeto 110.000km a to už je slušná porce kilometrů na základní zhodnocení.
Nebudu se pouštět do hodnocení Octávie jako takové, to by bylo nošení dříví do lesa, všichni ji znají. Zaměřím se výhradně na specifika vyplývající z použití alternativního paliva.
Motor
Je to klasické TSI uzpůsobené alternativnímu palivu. Má objem 1.4 litru a výkon 81kW. V běžném provozu je to tak akorát, pokud jezdíte v rámci rychlostních limitů tak to bohatě stačí a i pokud chcete jezdit rychleji, motor na to stačí. Samozřejmě nelze čekat zázraky a při předjíždění je potřeba podřazovat, ale třeba na dálnici díky slušně odstupňované převodovce lze jezdit o dost rychleji než je povolených 130kmh a auto to v pohodě zvládne.
Spotřeba
Tohle je asi zásadní věc, která majitele a potenciálního kupce zajímá. Na standardních pneu 205/55 R16 je dle mých zkušeností +/- takováto:
Okreska plynule 90kmh – 3,8kg/100km
Dálnice plynule 130kmh – 4,3kg/100km
Dálnice plynule tempomat 90kmh – 3,2kg/100km (fakt jsem to zkoušel na trase cca 150km 🙂
Město hodnotit nebudu, auto v něm moc nejezdí, navíc je rozdíl mezi ucpanou Prahou a malým okresním městem s plynulým provozem. Ale i v hodně hustém provozu se spotřeba udrží do 5kg/100km. V dlouhodobé kombinaci pokud vyloženě nelítáte nadlimitně po dálnici, nebo netrávíte hodně času v kolonách ve městě, bude spotřeba určitě do 4,5kg/100km. My jsme ve firmě na 4,3.
To tedy znamená, že tankovat CNG budete každých cca 350km.
Aktuální cena CNG je kolem 25 Kč, čili náklady na kilometr jsou cca 1,1 Kč.
Jízdní vlastnosti
Pro běžnou jízdu naprosto OK, auto je čitelné, tiché a pohodlné. CNG Octávie mají vzadu víceprvek, takže žádné bouchání ani odskakování nenastává. Jediná evidentní odlišnost od běžných Octávií je fakt že vzadu prostě vozíte permanentní zátěž nějakých 100kg. To se projevuje větší chutí auta „hrabat“ při rozjezdech, zejména když je nižší adheze silnice nebo ještě přidáte nějakou další zátěž. Ale s troškou citu se s tím v pohodě dá fungovat a auto rozhodně „nežere“ přední pneu, jak se někdy píše. Samozřejmě, kdo to neumí a bude častěji hrabat, tak ty pneu spotřebuje.
Spolehlivost
Proti autu nemůžu říci křivého slova, za ty tři roky a 110tkm se řešily kromě pravidelných prohlídek jen tyto věci:
– Ošoupaná řadička cca v 50tkm – výměna v záruce
– KO zadní tlumiče v 95tkm (tady se patrně projevila zástavba nádrží a větší zatížení zadní nápravy, prý běžná věc u těchto vozů)
Jinak opravdu nic, auto prostě jezdí jen na prohlídky a nic se neřešilo.
Provozní náklady
Kromě paliva za těch 110tkm auto „zkonzumovalo“ následující materiál:
– 7x olej do motoru (mění se co 15tkm). To je nákladově méně výhodné než u ostatních motorizací kde se asi mění co 30tkm, pravda, kdo chce auto provozovat dlouhodobě asi i u benzínu a nafty mění tak jako tak co 15tkm
– Na 15tkm cca litr oleje dolejete – je to tak od začátku používání auta a spotřeba je stejná
– Přední destičky výměna ve 105tkm. Kotouče jsou původní
– Zadní brzdy jsou stále původní
– Výměna zadních tlumičů v 95tkm, cena v neautorizovaném servisu komplet 5500 Kč vč. daně
– Letní Michelinky vydržely 60tkm, zimní Continentalky 42tkm, oboje 205/55 R16
A to je vážně vše co jsem ve fakturách našel, neřeším blbosti typu stěrače, baterie do klíčů atd.
Celkové hodnocení
Octavia na CNG je spolehlivé a úsporné auto. Má tři zásadní nevýhody:
– Malý dojezd (pokud s tím chcete nalítat 800km za den, může se stát že budete prostě třikrát tankovat a to už je otrava a stojí to čas). To bude řešit nová generace vozu, kde má být dojezd o cca 100km vyšší). Samozřejmě, když dojde plyn, můžete jet v pohodě dál na benzín, ale auto na CNG kupujete proto, abyste toto palivo využívali.
– Nemožnost vjezdu do podzemních garáží – v Praze a velkých městech je to prostě problém
– Vyšší pořizovací cena – těžko přesně soudit od kolika najetých kilometrů se CNG auto vyplatí, je to o konkrétních nabídkách od dealerů, vývoji cen paliv atd. Každopádně se jedná minimálně o 75tkm což není úplně málo.
Samozřejmě záleží na každém, v jakém režimu auto využívá. Auto na CNG rozhodně není pro každého, na druhou stranu ekonomické úspory při větším nájezdu přinese. Vzhledem k marginálnímu podílu těchto aut na celkových prodejích ale asi vyhrává konzervativnost a lenost zákazníků. Patrně ty benefity prostě nejsou dostatečným argumentem. Kupující tak musí být aspoň trošku fanda ekologického přístupu ke světu kolem sebe…. A soudě dle prodejů takových lidí moc není, přitom je to celkem škoda, pokud by ve velkých městech podíl CNG vozů zásadně stoupnul, bylo by zlepšení ovzduší patrně i měřitelné…. Zatím to spíš vypadá že CNG vozy zůstanou relativně marginální záležitostí….
Ale já bych do firmy klidně další takovou Octavii koupil 😉
Škoda Superb iV – prvních 500km, čistě elektricky
2 Responses to 110tkm s Octávií na CNG
[1]
6. 6. 2018 v 19:55Verny_2013
Já ji měl půjčenou na víkend před pár lety. A po zkušenostech s firemníma 1,6 Tdi které mají extrémně nepovedený tvrdý a bouchavý podvozek bylo tohle jako „létající koberec“. Ten víceprvek prostě funguje. Od koupě mě ale nakonec odradila nesmyslně malá nádrž na plyn a obří na benzín. To mi prostě smysl nedává, abych každých 350 km tankoval. Takže to vyhrál stejný motor ale na benzín za podstatně nižší peníz. V budoucí generaci by poměr nádrží měl být opačný.
[2]
7. 6. 2018 v 11:14autodatanet
auto je samo o sobě fantastické. nabízí spolehlivost, kterou většina moderních vozů střední třídy nemůže dát.