-
Škoda Superb iV – prvních 500km, čistě elektricky
V zimě jsem si vybíral nový služebák, požadavek byl praktický, pohodlný, bezpečný a v rámci možnosti ekologický kombík. Vzhledem k tomu, že těch opravdu velkých, neprémiových kombíků už na trhu vlastně moc nezbylo, není překvapením, že jsem skončil u Superbu. Na zábavu mám jiné auta, takže jsem nějak extra neřešil, jak to auto jezdí a vypadá a prostě ho vyhodnotil jako nejlepší variantu v poměru cena/výkon.
Co se motoru týče, opravdu dlouho jsem byl přesvědčený, že zvolím variantu TDI Evo 150PS. Nic silnějšího nepotřebuji, testy ten motor opěvují, tak co řešit. Když se ale v ceníku objevil hybridní Superb iV, začal jsem o něm hned uvažovat, protože zatímco ještě před rokem byl příplatek za plug-in hybrid u většiny značek oproti stejně silné naftě většinou kolem 200.000 Kč, tak Superb iV už defacto dražší než nafta není. Tato změna je způsobena patrně tím, že do ceníku se již započítávají emisní pokuty. A možná i Škodovka tento model tak trošku dotuje, aby si zlepšila emisní skóre.
Samozřejmě že koupi takhle specifického auta (zvlášť když jsem nic podobného nikdy neměl) jsem promýšlel, ale nakonec převážily následující argumenty:
1) Auto nepoužívám jako klasický manažerský dostavník, ale spíš jako rodinný vůz. Čili každé ráno nějaký krátký rozvoz (a pak pár km do práce). Delší služební cestu mám tak jednou za týden. Pak párkrát dovolená v zahraničí a to je tak vše. Řekněme 30tkm ročně. Takže dálniční polykač kilometrů úplně nehledám
2) Nabíjení není problém
3) Přijde mi fajn jezdit v okolí bydliště bez lokálních emisí
4) Láká mě vyzkoušet si auto, které je technicky jiné než většina ostatních
Všechny testy o Superbu iV mluvily také pozitivně, zkušební jízda splnila co jsem očekával, takže nebyl důvod vyměknout a auto jsem objednal.
Prvních 500km jsem najezdil asi za 3 týdny čistě na elektrický pohon – všichni víme jak teď Česko funguje, na nějaké služebky a delší výlety to teď není. Zde jsou mé dojmy (píšu čistě o elektro-jízdě, jízdní vlastnosti atd. jsem moc neprověřil, to si nechám na jindy). Přeskočím také popis technických vlastností vozu, toho je internet plný.
1) Dojezd auta v čistě EV režimu je cca 55km, víc z toho nedostanete. Jestli je to málo nebo moc si musí každý posoudit sám – většině lidí to asi bude stačit na denní cestu do práce a zpět. Žádnou jinou ambici jako elektromobil Superb iV nemá.
2) Nepočítal jsem s žádnou extra dynamikou, spíš jsem očekával lenochod vzhledem k těm elektrickým 85kW výkonu. Jsem ale pozitivně překvapen že auto je hezky živé a ihned reaguje na povel pravé nohy. Elektrické kilowatty jsou prostě jiné a na běžné ježdění těch 85 stačí. Ano, od řekněme 90kmh už to není nic extra, do agresivního předjíždění bych se s tím nepouštěl. Ale provoz fakt nebrzdíte. A „tramvajový“ zátah v malých rychlostech je zábavný, občas se tomu pořád musím usmát.
3) Zvuk to žádný nemá, což je skvělé J Ticho na palubě je opravdu uklidňující – snad až moc, člověk se cítí totálně odizolovaný od okolí a občas mám tendenci jezdit, jakoby se mě okolní provoz netýkal (ale zatím jsem nic nevyvedl, tak snad mi to vydrží). Když dáte plný plyn tak ten elektromotor trošku slyšet je, ale zvuk je zajímavý a neruší (prostě jak vlak….)
4) Elektromotor je před převodovkou DSG takže i v elektrickém módu auto řadí. Ale stejně jako u zvuku – řidič o tom neví. Kdyby se neměnila čísla na displayi palubovky, tak to nepoznáte.
5) Spotřeba – takhle, najezdil jsem těch 500km plynule a defenzivně, určitě nikoho nebrzdím, ale prostě to auto nechávám klouzat krajinou a nespěchám. Výsledkem je 19kwh na 100km (což většině lidí nic neřekne, ke kalkulaci nákladů a emisí se dostanu později), ale je to opravdu málo. (pneumatiky jsou Michelin Primacy 215/50 R17). Každopádně jsem ty kilometry najezdil s podstatným podílem městského provozu a krátkých tras, kde je výhoda EV oproti fosilnímu autu neoddiskutovatelná.
6) Co se mi na tom autě fakt líbí je to, že jednoduchým pohybem voliče automatu můžete přepínat mezi dvěma módy hospodaření s energií. První mód („D“) nechává auto plachtit na neutrál…. Rekuperace je minimální. Druhý mód („B“) naopak rekuperuje, takže auto citelně „brzdí“ a dobíjí baterii. Je tedy čistě na vás jestli 500m před vesnicí dáte nohu z plynu a necháte tam auto doplachtit, nebo jestli dojedete k ceduli a pak to pomocí rekuperace během chvilky ubrzdíte. Každopádně při vhodném používání těchto módů samotné brzdy auta téměř nemusíte používat (a o to u elektromobilu jde, že….).
7) Co mě trošku překvapilo je, že i když jste v „e-módu“, čili jedete výhradně na elektřinu, tak při úplném prošlápnutí plynu naskočí spalovací motor. Chápu, že to je kvůli bezpečnosti posádky, auto vidí, že chcete max. výkon tak se přizpůsobí. Občas se ale může stát, že se Vám ten spalovák připojí, aniž byste chtěli. Ale dá se to naučit.
8) Výborná věc je že si můžete nastavit kolik % baterie si chcete nechat na budoucí použití. Já mám nastaveno minimum (10%), tzn. baterku vždy vyjedu na do nuly (10% je bezpečnostní limit). Pokud byste ale třeba věděli, že jedete někam dál a chtěli si zároveň pošetřit pár km elektrického dojezdu třeba na krátkou cestu další den, stačí si nastavit třeba 30% a na druhý den ráno můžete jet zase čistě elektricky
9) Za velký benefit elektrické verze považuji fakt, že přes tovární apku si můžete v autě na dálku zatopit nebo ho naopak vychladit. Nezávislý zdroj energie na to máte, že (nevím jestli tohle umí i běžné fosilní Superby, každopádně stejně bych nechtěl na parkovišti u domu startovat studený diesel na nechávat ho tam běžet 5 minut předtím, než přijdu)
10) Nabíjení vozu je jednoduché, prostě taháte kabel. Fajn je, že přes zmíněnou apku vidíte na kolik % již máte nabito (celková doba nabíjení je cca 5 hodin z běžné zásuvky). Auto samotné i apka pak umožňují časový management nabíjení, tzn. můžete využívat levnější noční proud.
11) Energie v bateriích mi zatím došla jen párkrát a na kombinovaný režim jsem najel možná 50km, takže ho nechci moc hodnotit (o tom zas jindy). Každopádně je mi nebohého fosilního TSi trošku líto, protože i když je baterie vozu zcela prázdná (čili má 10%), auto samo spalovací motor často vypíná, třeba pří jízdě z kopce nebo při konstantním ploužení vesnicí. Motor se tak pomaleji ohřívá a déle ho tedy trápíte mimo optimální provozní teplotu. No, snad s tím inženýři počítali při volbě oleje, chlazení atd. Zapnutím benzinového motoru si samozřejmě zkazíte spotřebu, kdy z kulaté nuly dostanete dlouhodobých 0,6l benzínu na 100 atp. 😉
No, chtěl jsem být stručný, úplně se to nepovedlo, ale věřím, že někomu kdo se o tento typ auta reálně zajímá, mohou být tyto informace užitečné. Já jsem zatím spokojený, auto v čistě elektrickém režimu dělá, co jsem očekával. Příjemným bonusem je pak to nezávislé topení, které je k autu zdarma.
Abych předešel obligátní diskusi o Gretě a o tom že celá elektromobilita je totání nesmysl, nabízím kalkulaci emisí pro tento typ provozu.
Auto tedy spotřebuje 19kWh na 100km. Dle serveru https://www.electricitymap.org/ se na výrobu jedné kWh v ČR vyprodukuje 366g CO2. Takže těch mých 19kWh znamená emise 70g na kilometr. V Německu by stejné auto mělo emise 53g, ve Francii 5g, ve „špinavém“ Polsku 140g/km. Vše prostě závisí na tom, kolik emisí vyprodukujete pří výrobě elektřiny. Pokud bych místo elektřiny najezdil těch svých 500km na naftu, při předpokládané spotřebě 6l/100 (spousta krátkých cest) by emise CO2 byly 161g/km (http://www.ekoblog.cz/?q=emise). Čistě v elektrickém režimu má tedy Superb iV oproti srovnatelné naftové verzi emise CO2 nižší o více než 50% (+ benefit toho, že lokální emise jsou nulové). Samozřejmě můžeme polemizovat, jestli má cenu to vůbec řešit, pravdou ale je, že v tom elektrickém režimu prostě Superb iV ekologičtější je.
No a ještě se stručně podívejme na náklady – majitel areálu kde auto dobíjím nám účtuje 3,7 Kč za kWh (včetně DPH). Elektricky tedy jezdím za 0,7 Kč/km. S naftou by to bylo za cca 1,5 Kč/km (6*25/100). Čili i nákladově to není vůbec špatné, ačkoliv tohle osobně neřeším. Samozřejmě záleží za kolik elektřinu máte, to co platím já je opravdu mimořádně nízká cena (průměr ČR je údajně něco kolem 5 Kč).
Toliko tedy popis, jaké to je Superb iV používat jako čistý elektromobil. Je to fajn. Samozřejmě, s ohledem na dojezd nabíjíte denně, nalít do toho plnou nafty by samozřejmě bylo jednodušší. Ale pokud máte „šňůru“ dobře dostupnou, zas taková věda to není a mě osobně to vůbec neobtěžuje.
Samozřejmě, Superba iV si nikdo nekoupí pro ježdění krátkých tras, takže jakmile najezdím nějaké porce kilometrů v hybridním režimu, o dojmy se podělím. Zatím ale spokojenost 🙂
Superb iV – spotřeba v hybridním režimu 110tkm s Octávií na CNG
18 Responses to Škoda Superb iV – prvních 500km, čistě elektricky
[1]
12. 4. 2020 v 06:54Petr
Dobrý den, děkuji za zajímavý komentář. Už od oznámení Plug-in hybridu v Superbu mě toto téma moc zajímalo. Především kvůli toho, že mám klasický hybrid – Toyotu Corollu TS 2.0L a pokud bych měl kde nabíjet, tak bych hodně o Plug-inu uvažoval. Těším se na další postřehy.
[2]
13. 4. 2020 v 13:45speedfred
Dobre popísané spolužitie s S iV. Sup je na mňa asi moc veľké a nepotrebné auto okolo komína ale náklady vypadajú celkom privetivé, neviem koľko stojí vehikel samotný. Skúšal som Camry aj CHR a cez ten variator u mňa cesta nejde.
[3]
13. 4. 2020 v 19:41Mr.Murphy
no pro mě je to právě zajímavé v tom že kolem komína jezdím elektricky za pár šupů a zároveň to auto využiju i plnohodnotně na služebky a rodinné dovolené…. prostě universál…. ale jako jo, nežiju v Praze nebo někde kde by mě ty rozměry nějak obtěžovaly…. jinak auto je +/- za 1 mio s daní, zaleží co si navymýšlíš…. 🙂
[4]
21. 4. 2020 v 08:11wakantanka
@Mr.Murphy : a čo ten infotainment? Kesumb v jednej diskusii dosť detailne popisoval svoje patálie s jeho iV. Tebe to nemrzne a funguje k spokojnosti?
[5]
21. 4. 2020 v 21:19Mr.Murphy
hele všecho OK… ještě jsem nerozchodil mirror-link, ale jinak vše OK…. akorát mě teda otravuje že zapneš auto, naskočí hláška „načítá se uživatelský profil“ a trvá to někdy i 30 sekund, což je otravné, protože dokud se to nenačte, nemůžeš infotaiment používat…. ale pak už vše funguje jak má…..
[6]
22. 4. 2020 v 07:33wakantanka
Tak to je potom fajn, pretože to čo písal kesumb ako mu to za jazdy mrzne a jediná možnosť ako to rozchodiť je zastaviť, vypnúť na 10 minút a potom pokračovať, to by ma kleplo. 🙂
[7]
22. 4. 2020 v 13:41Mr.Murphy
tak to fakt ne…. to by mě ani nenapadlo že se může stát 🙂
[8]
8. 5. 2020 v 10:57Meky
Aká bola cena ?
Bolo porovnanie s teslou 3?
Hybridný Superb je 33000€, s nejakou výbavou 40000 €
Tesla ( čo je úplne iná liga) je v základe 39000 €
[9]
10. 5. 2020 v 21:32Mr.Murphy
cenovka byla 1.080.000 Kč včetně daně…. spousta příplatkové výbavy jako matrix světla, tažné, alcantarové sedačky s pamětí a prodloužitelným sedákem atd…. Teslu jsem neřešil, nechci čistý elektromobil protože občas jezdím třeba do Itálie a to s Teslou jde dost těžko…. Navíc jsem chtěl prostorné kombi s velkým kufrem….
[10]
5. 6. 2020 v 15:42iudex
(8) Máš pravdu, tesla je iná liga, vnútri o triedu menšia, drahšia, bez akejkoľvek možnosti individualizácie a príplatkov, ale hlavne s obmedzeným dojazdom a dlhým dobíjaním. Takže vôbec nie konkurent pre Sup iV.
Laebo inak: cesta Superbom iV z Brna na Makarsku bude trvať 9,5 hodiny a Sup to spraví bez tankovania, Tesla bude musieť dobíjať dvakrát, prvýkrát doplna a druhýkrát čiastočne. A keď nenájdeš nejaký supercharger či ako sa to volá, ale bežnú nabíjačku, tak k času Superbu si pridaj pár hodín (nehovoriac o potrebe plánovania a hľadania nabíjacej stanice, ktoré nie sú na každom kroku).
[11]
16. 7. 2020 v 05:01Bohumil Hanák
Já mám Superba Scout a jezdím na dálku za 5,7 l nafty,po městě 6,2l.Nemusím dobíjet a dojezd auta je 1050 km.
Absolutní spokojenost
[12]
16. 7. 2020 v 07:22Mr. Murphy
No hele já mám na tom Supu iV dlouhodobou spotřebu 3,5 + teda nějaká ta elektrika…. Nutnost dobíjení mi kompenzuje dobrý pocit že nesmrdím po městě + jiné benefity které to auto má…. ale rozhodně nebudu tvrdit že pro každého je ten plug-in lepší než nafta, to ani náhodou…. kdo jezdí rád rychle nebo má velký nájezd na dlouhých štrekách, tak ten plug-in zas tak dobře nevychází….
[13]
16. 7. 2020 v 09:55Mr. Murphy
[11] a pak je taky otázka po jakém městě ti to bere těch 6,2…. zacpaná Praha nebo jiné krajské město to asi nebude….
[14]
16. 10. 2020 v 13:37Auta
To by mně nenapadlo ani jako dítě. Každopádně doba je jiná a auta taky no…. takže ve finále proč ne.
[15]
20. 10. 2020 v 10:03RC Auta
Mě už to pomalu připomíná RC Auta ve větších velkostech ve kterých se jezdí 😀 Ale jo každopádně jak je tu nademnou psáno. Doba je jiná a vše s ní.
[16]
25. 1. 2022 v 11:45elektrické autíčko
Náhodou já miluju tahle elektrická autíčka. Teď čekáme na instalaci solárů a počítám, že se návratnost hodně hodně zkrátí.
[17]
12. 10. 2022 v 06:26Auta
Já už soláry mám a tak to můžu jen potvrdit.
[18]
26. 12. 2022 v 01:56Maveric
Chtěl bych se zeptat na to topení – píšete, že lze přes apku auto vytopit. Znamená to, že nezávislé topení na benzín, které mi v ceníku nabízejí skutečně nepotřebuji a jsem schopný dosáhnout stejného výsledku? Budu teď objednávat plugin a vytopené/vychlazené auto je pro manželku nutnost.
Díky!