-
Superb iV – spotřeba v hybridním režimu
V prvním dílu tohoto blogu jsem popisoval první zkušenosti se Superbem iV a zabýval se výhradně jízdou v čistě elektrickém režimu (https://blog.auto.cz/murphy/2020/04/skoda-superb-iv-prvnich-500km-ciste-elektricky/) . Nyní mám s autem již najeto 10.000km a je čas podívat se i na to, jak se auto chová, když se zapne spalovací motor. Budu psát výhradně o spotřebě paliva, protože vzhledem k charakteru auta je to na delší povídání a to samé platí, pokud se začneme bavit o reálném výkonu a dynamických parametrech vozu. Aby toho tedy nebylo naráz příliš, pojďme tentokrát jen na tu spotřebu.
Vstupní data:
Motor: 1.4 Tsi 115kW + elektro 85kW
Palivo: benzín N98 (zásadně netankuji jiný)
Převodovka: 6st. DSG
Pneu: Michelin Primacy 215/55 R17
Přesnost palubního počítače: ověřována podle dotankování a je s ním v souladu s tolerancí +/- 0,2L/100km
Pohotovostní hmotnost: 1730-1861kg vč. řidiče 75kg. viz: https://cdn.skoda-storyboard.com/2019/11/TD-SUPERB-iV-cz.pdf. V případě mého vozu to bude spíš na horní hranici tohoto intervalu, protože mám dost příplatkové výbavy (zadní airbagy, síť oddělující zavazadlový prostor, el. sedačky, tažné zařízení, matrix světla atd.).
Základní jízdní dojmy:
Jsme tedy na cestě se Superbem iV, po nějakých 50km čistě elektrické jízdy jsme spotřebovali energii v bateriích, zapíná se spalovací motor a auto funguje již „jen“ jako klasický hybrid, který tedy jede na benzín a při rekuperaci (brždění motorem, resp. generátorem) si energii v reálném čase ukládá do baterií, aby ji použilo hned, jak to bude vhodné. V praxi to vypadá tak, že pokud na delší dobu dáte nohu z plynu (3-10s podle okolností, stavu baterie, využití klimatizace atd.), automobil odstaví spalovací motor. Bez nápovědy budíků to řidič ani nepostřehne, spalovací motor je slyšet jen ve vyšších otáčkách, jinak skoro vůbec. S vypnutým spalovacím motorem pak auto může fungovat dvěma způsoby – rekuperovat energii a tím brzdit, nebo na neutrál plachtit. Co se bude dít, určuje řidič řadící pákou (ta má jednu nearetovanou polohu a ťuknutím do této polohy volíte mezi rekuperací a plachtěním). S tímto se dá docela slušně pohrát, protože z podstaty věci je nejefektivnější nějakých 500m před vesnicí dát nohu z plynu a začít plachtit – auto má díky své váze a aerodynamice extrémní setrvačnost, takže téměř nezpomaluje a zároveň šetří palivo. Až kousek před začátkem obce pak můžete zbytek rychlosti přenést do rekuperace a dobít trošku baterie. Za sebe můžu říci, že toto využívám, když už mám ekologické auto, chci s ním jezdit maximálně efektivně. Na druhou stanu nikdy tím nikoho nezdržuji, dělám to jen na prázdných cestách 🙂 Opětovné nastartování spalovacího motoru proběhne poté, co zase sešlápnete plyn, ovšem auto umí i se zcela vybitou baterií pořád jet na elektřinu pokud plyn jen polechtáte. Není tedy problém projet krátkou vesnici předpisovou padesátkou, aniž by se spalovací motor nastartoval. Celé je to velmi nenásilné a kultivované, pokud nekoukáte na budíky, nedokážete ani přesně odhadnout v jakém režimu zrovna motory jedou. A nyní detailněji k spotřebám v jednotlivých režimech, spotřeby uvádím vždy při startu se zcela vybitou baterií:
Režim 1 – víkendová okreska s vyšším podílem vesnic, dodržování rychlostních limitů, plynulý provoz
Pokud jedete v klidu v rámci rychlostních limitů, na rovinaté okresce kde je více vesnic (řekněme co 5km) je spotřeba kolem 4,3L na 100km. Auto vypíná spalovací motor při dojíždění do vesnic, často i vesnici projedete jen čistě na elektřinu, při jízdě mimo vesnice nemá TSi s vozem žádnou extra práci, takže celkově je spotřeba velmi příznivá.
Režim 2 – pracovní den, silnice první třídy, častější předjíždění
Klasika služební cesta – na okresce jedete 100-110 tacho pokud to provoz dovolí, jindy se zase táhnete v koloně kamionů bez možnosti předjet, pak předjíždíte několik aut naráz s otáčkami někde nad 4000…. Tady už je spotřeba samozřejmě vyšší vzhledem k menší plynulosti provozu a častějšímu předjíždění. Na druhou stranu pokud musíte jet pár km za kamionem 80kmh, hybrid je zase ve svém živlu a šetří jak může, z mírného kopce v koloně vozů opět i s vybitou baterií auto dokáže kilometr i déle jet s vypnutým spalovacím motorem. Celková spotřeba při takovém okreskovém ježdění mi vyšla na 5,5L na 100km (v autě pouze řidič)
Režim 3 – dálnice a reálných 130kmh dle GPS
Bylo by jistě úžasné nastavit na tempomat reálných 130kmh a po 400km si opsat spotřebu, ale tohle v Česku prostě nejde…. Spotřebu jsem tedy měřil na trase Otrokovice-Praha a zpět tak, že kde to šlo jsem jel 145 dle GPS a v omezeních holt těch 80…. snad je to jakžtakž relevantní, celkový průměr by těch 130 být mohl…. V omezeních z mírného kopce se spalovací motor opět vypíná, jinak to celé už samozřejmě jedete na benzín. Celková naměřená spotřeba – 7,1/100km.
Režim 4 – rodinná dovolená 🙂
Česky sen: ze Zlína do Slovinských Alp, pak na Istrii k moři a pak hezky zpátky. Celkem 1700km, z toho cca 1200km po dálnici. Snaha o 130 dle GPS, ale různé omezení, tunely, obchvat Vídně atd. samozřejmě tohle neumožní na celé trase. Auto dva dospělí + dvě děti, narvaný kufr a jako bonus 4 kola na kouli. Průjezd dvěma vysokohorskými průsmyky. Celková spotřeba za tento trip: 6,9/100km
Režim 5 – město
Tady se výhody hybridu oproti běžnému autu projeví nejvíce – dobržďování na semafory, následné rozjezdy, popojíždění v kolonách atd, to vše hraje hybridu do karet. Při dobržďování vypíná motor a sbírá energii, kterou pak využije na rozjezd, takže třeba prvních 20m z křižovatky odjíždíte čistě na elektřinu ačkoliv baterie je zcela prázdná. Popojíždění v koloně znamená vypnutí spalováku a poskakování na elektřinu, opět je to možné i při vybité baterii. Dokonce mi přijde, že při poskakování ve městě má auto v elektrickém režimu stejnou nebo nižší spotřebu než když na elektřinu jede plynule po okreskách…. Prostě zatímco pro běžné fosilní auto jsou městské pojížďky utrpením, pro PHEV vůz je to naopak zcela v pohodě. Spotřebu psát nebudu, po městě tak často v hybridním režimu nejezdím, ale jsem si na 100% jist, že Superb v hybridním režimu bude mít spotřebu ve městě podstatně nižší než to samé auto s dieselem (o benzínu ani nemluvě).
Režim 6 – zimní pneu, rakev, dálnice
doplňuji zkušenost z února 2021 – 200km po dálnici na tempomat, reálných 130kmh, auto plně naložené včetně kufru – průměr za těch 200km je 9,5L benzínu na 100km. Tady by se diesel jednoznačně hodil…. Ale takto jedu na dovolenou 1x nebo 2x za rok takže dlouhodobý průměr mi to extra nerozhodí….
Bonus track – test rekuperace 🙂
Vždycky mě teoreticky zajímalo, kolik energie je schopné si elektroauto vzít zpět při rekuperaci. Ve Slovinsku se mi náhodou naskytla dobrá možnost to otestovat. Vrámci jednoho výletu jsem vyjel do hor po silničce s převýšením 1000metrů a pak tu samou silničku jel zpátky. Na úseku 15km s klesáním těch 1000 výškových metrů dokázalo auto mít zápornou spotřebu -15,2 kwh (palubní počítač měří spotřebu elektřiny i do záporu). Protože nahoru jsem jel na benzín a ne na elektřinu, nedokážu to samozřejmě spočítat přesně, ale můj odhad je že spotřeba elektřiny na té cestě nahoru by byla cca 35-40kwh. Pokud tedy auto na té samé trase 15,2 kwh zrekuperuje zpět, znamená to návrat energie 30%, což mi přijde jako skvělá hodnota. Shodou okolností to byl na ten test zcela ideální kopec – nebyl tak prudký, abych musel kdekoliv brzdit (s výjimkou ťuknutí do brzdy v pár serpentinách) ale sklon byl pořád dostatečný proto, aby auto mohlo rekuperovat (což vám mimochodem i krásně šetří brzdy). Pokud si s čísly ještě pohraju tak se dá říci, při hodnotě rekuperace 15kwh v tom 15km dlouhém sjezdu by pak auto mělo ještě nějakých 10km dokázat jet po rovině právě na tu našetřenou energii…. Fanda elektromobility by patrně při tom sjezdu zažil orgastickou chvilku, když mu ukazatel nabití baterie poskočil za jízdy o dílek nahoru J
Moje dlouhodobá spotřeba
Za prvních 10.000km mám dlouhodobou spotřebu 3,5L benzínu a 6,8kWh elektřiny na 100kmh. To jsou krásná čísla daná tím, že pravidelně za den najedu 100km čistě na elektřinu (dobíjím doma i v práci) a to samozřejmě dlouhodobý průměr sráží dolů. Můj cíl bylo mít s autem nižší spotřebu než bych měl s dieselem. Odhaduji, že s dieselem bych stejné trasy jezdil dlouhodobě za 6 litrů, takže zatím jsem hluboko pod tímto cílem (což se časem změní, až po oživení ekonomiky začnu víc jezdit i delší trasy služebně, ale i tak je jasné že se spotřebou budu maximálně kolem 4,5 litrů benzínu).
Emisní bilance
Pokud srovnám své emise s emisemi, které bych měl s naftovým Superbem, vychází to přibližně takto: 6 litrů nafty na 100km = cca 160g CO2 na kilometr. 3,5l benzínu + 6,8kWh elektřiny dělají při českém energetickém mixu cca 110g CO2 na kilometr. Takže jak z pohledu lokálních, tak globálních emisí je na tom PHEV Superb zásadně lépe než jeho naftová alternativa. Zdroj pro výpočet:
https://www.electricitymap.org/zone/CZ?solar=false&remote=true&wind=false
https://www.autolexicon.net/cs/articles/vypocet-emisi-co2/
Závěr
Se spotřebou svého PHEV Superba jsem spokojený. Nemám výhrad, i hybridní režim funguje výborně. Ano, pokud hledáte auto primárně jako polykač dálničních kilometrů ve vyšším tempu, je nafta stále lepší volba. Aby můj text nezaváněl samochválou vlastní garáže, rovnou předesílám, že co se dynamiky vozu týče, je to naopak o dost slabší než jsem čekal…. Ale o tom zas příště….
Superb iV – hledání 160kW Škoda Superb iV – prvních 500km, čistě elektricky
16 Responses to Superb iV – spotřeba v hybridním režimu
[1]
17. 8. 2020 v 22:37_GTE_
Díky za krásně napsaný dlouhodobý test spotřeby.
Mám skoro stejnou zkušenost s Passat Variant GTE:
najeto 13.000 s dlouhodobou spotřebou 8,6 kWh/100km + 3,3 l/100km.
Hodně štěstí na cestách!
P.S. Za několik posledních měsíců, potkal jsem pouze dva Superb iV a jeden Passat GTE.
[2]
18. 8. 2020 v 06:28Mr.Murphy
ahoj, já je taky nepotkávám, ale v prodejích figurují, tak snad časem…. přeji hodně spokojených kilometrů 😉
[3]
18. 8. 2020 v 07:08kpt.Budha
Trochu to tak vyznívá, že tyhle auta podporují ten styl jízdy za vesnicí pomalu zrychlit na 70, ale protože je za tři kilometry další vesnice, tak to na 90 nemá cenu, hlavně aby se nespustil spalovák…to bude jen více radosti na silnicích 🙂
Jinak super článek, krásný vhled do fungování pohonu, ke kterému mě snad ještě chvíli okolnosti nedoženou 🙂
[4]
18. 8. 2020 v 08:14Mr. Murphy
jako takhle, jakmile začneš tu spotřebu sledovat (což logicky začneš když si koupíš takové auto), tak tě to ovlivní…. to nebudu kecat že ne…. zejména když máš auto nové a pozoruješ jak funguje. Ale já s tím určitě kloboučnicky nejezdím, spíš to rozjedu na 90-100kmh a pak mě irituje že musím brzdit do vesnice tak do ní doplachtím a projedu ji 65kmh 😉 Rozhodně provoz nebrzdím, ani na elektřinu a už vůbec ne když to jede na benzín….
Jinak to „hlavně aby se nepustil spalovák“ je blbost – prostě když máš nabitou baterku tak se spalovák spustí jen pokud prošlápneš plyn až na podlahu, jinak ne. Takže se nemusíš bát jet normálně…. a když je baterka vybitá tak to na elektriku ujede max pár set metrů vyloženě nějakým ploužením a pak se to tak jako tak zapne, to vůbec nemá smysl řešit…. maximálně si můžeš s plynem trochu pohrát při popojíždění ve městě, že si dáš práci a když potřebuješ třeba 50m přeparkovat tak i s prázdnou baterkou to zvládneš bez nastartování…. ale jakmile jedeš aspoň kousek dál, stejně se tomu nevyhneš, takže nemá smysl to řešit…..
Já jezdím v hybridním režimu tak, že přepnu digi-display do zobrazení, kde je jen rychlost a dojezd, aby mě nerušilo jak tam furt lítají ty grafy s rekuperací, využitím baterky, zapnutím/vypnutím spalováku atd…. ve finále to stejně moc neovlivníš a akorát to rozptyluje…. Myslím že časem s tím každý začne jezdit jak s normálním autem a neřeší to a jen se občas podívá že má podstatně lepší spotřebu než kdyby jezdil klasickým fosilem….
[5]
19. 8. 2020 v 09:28@ndre_CZ
Zdravím, sleduji tento seriál o Superbu iV se zájmem od začátku a děkuji za pěkně sepsané zkušenosti s provozem. Od půlky července taky sedlám nového Superba Combi iV a zatím se stále za ty necelé 2 tisíce ujetých kilometrů trochu seznamujeme. Vybral jsem ho proto, že můj typický denní nájezd je cca 60 km mezi domem a prací (možnost nabíjet mám v obou) s občasnými přeletety dálnice, zatím jsem se spotřebou na cca 3,6 l/100 km + 9,5 kWh/100 km. Ono ani ty dálniční jízdy nejsou žádná tragédie, 220 km výjezd od Brna na severní Moravu s plně nabitou baterii na začátku jízdy znamenal konečnou spotřebu 4,2 l/100 km s průměrnou rychlostí 89 km/h, zpět jsem jel druhý den opět s nabitou baterií za 4,5 l/100 km s průměrem 78 km/h. Moje předchozí BMW 420xd to nikdy nedalo za míň jak 5,7 l nafty na 100 km. Nákladově jsem teď na cca 1,3 Kč/km, jediný průser jsou oficiální služebky, kdy člověk musí vykazovat spotřebu podle techničáku :D.
[6]
19. 8. 2020 v 10:30kpt.Budha
Sakryš to všichni parkují v práci v garážích? Nebo jak je možné, že tolik lidí napíše, že může nabíjet jak doma, tak v práci…Tady u nás má většina firem parkoviště mimo areál a sotva je tam asfalt, natož přípojky…
[7]
19. 8. 2020 v 11:15Mr.Murphy
No vsichni asi takovou moznost nemaji ale evidentne par takovych lidi je a ti pak mohou PHEV auta zvazovat….
[8]
14. 9. 2020 v 16:02@ndre_CZ
Update po návratu z týdenní dovolené v Itálii, většinou po dálnicích – cesta tam (Brno – Rakousko – Itálie, cca 650 km) za 5,4 l/100 km, cesta zpět za 5,6 l/100 km, obojí na startu s plnou baterkou. Rychlostní průměr se motal někde mezi 80-85 km/h. Hodně se mně líbila rekuperace při sjíždění Alp, výraznější to bylo při návratu a sjezd klesání od St. Andra až před Graz dodal cca 15 % zpět do baterie. Co se mně líbilo méně je vnímaná dynamika, speciálně v Rakouských Alpách, kdy před každým tunelem člověk brzdí do omezení na 100 km/h a pak zase zpět na 130 km/h, pocitově to Superbu iV trvá celkem dlouho (reálně to není tak hrozné, drží krok s dvoulitry v naftě, jenom tomu chybí ten kopanec při zrychlení). Toto je ale řešitelné přepnutím do „Sport“ režimu, pak auto nemá problém reagovat tak, jak bych čekal od 200+ koní pod kapotou. Otázka je, co to udělá s dlouhodobější spotřebou, protože v tomto režimu se auto snaží taky intenzivně dobíjet baterii, takže spotřeba leze nahoru víc než by musela… Dlouhodobě jsem teď po ujetí 4500 km na 3,9 l/100 km + 7,5 kWh/100 km.
[9]
15. 9. 2020 v 19:18Mr. Murphy
Jo, pružné zrychlení na dálnici je problém – buď je to fakt hodně mdlé nebo naopak musíš dát plný a pak to zas podřadí do otáček a je to takové nedůstojné…. prostě 1.4T a auto co váží skoro dvě tuny to se musí projevit….
[10]
26. 9. 2020 v 17:38Aleš
Dobrý den pánové,
Superb Combi iV Sportline používám od 15.6., najeto 5450km, spotřeba: 2,0l/100km, 13,5kWh/100km, denní cesta do práce a zpět 40-50km (okres, dálnice a město) bez možnosti nabíjení v zaměstnání, za to ze zásuvky z fotovoltaiky doma. Auto neplánuju využívat na delší dovolené mimo ČR. Ani ne tak kvůli spotřebě (viz. zde uvedené zkušenosti nebo cesta SM s Kugou PHEV do Chorvatska), ale kvůli méně využitelnému zavazadlovému prostoru.
[11]
26. 9. 2020 v 20:43Mr. Murphy
ahoj, přeju ať auto dobře slouží. Na denní cestu do práce 40-50km ideální vůz…. škoda že si to tam nedobiješ, to by efektivitu samozřejmě ještě zvýšilo…. Jinak kufr je menší než v běžné verzi, ale podle mě furt naprosto OK pro rodinnou dovolenou. Co s sebou taháte že se tam nevlezete? 🙂 Jinak teda já jsem si rovnou koupil tu síťovou integrovanou roletku, takže kufr můžu skládat až po střechu, to dost pomůže….
Tak ať to jezdí 😉
[12]
28. 9. 2020 v 14:10Aleš
Díky, taky přeji hlavně bez nehod.
Máme jako druhé (první) MPV cca 650l kufr, a s malými dětmi ani tak nevyužiju ten prostor ve 2.řadě u Superbu, jako zavazadlový prostor. Člověk si zvykne, čím větší kufr, tím víc toho sebou bere.
[13]
28. 9. 2020 v 22:02Mr.Murphy
jasný, ženská dokáže naložit i tatrovku…. 😉 já už jezdím bez kočárků a fakt to s tím Superbem jde….
[14]
13. 12. 2020 v 18:33WinDiesel
Dost zvláštní je, že ve všech krátkodobých testech máš průměr vždy nad 4 litry a přitom jezdíš i na elektřinu.
Najednou máš průměr 3,5 ltr. Prosím vysvětlit tento paradox, matematicky to prostě nevychází.
[15]
11. 7. 2024 v 13:18Aleš
Jsou skoro 4 roky po napsani clanku a ja mam za sebou spokojene 3 tisice se 4 roky starou ojetinou. Spotreba 11.3 kWh a 2.7 litru. Kdyz si clovek spocita, kolik dneska stoji elektrina, tak to vychazi na nejakych 4.5 litru na sto. Solary sice mam, ale je jich prilis malo na to, aby uzivily jeste dalsich 10kWh do auta.
[16]
23. 7. 2024 v 13:41David
Ahoj,
kolega si kupuje PHEV a jak je nadšený, vykládá mi o tom a mám možnost dobíjet v práci, studuju to a přemýšlím nad tím.
Právě procházím toto forum a počítám to, pokud nemáš fotovoltaiku, kterou sis pořídil do domu, tak se ti to dnes přece nevyplatí, ne?
Někdo zde napsal, že to sežere 3,6 l/100 km + 9,5 kWh/100 km. Pokud počítám, že kWh stojí 6Kč, tak při ceně nafty 37 Kč žere PHEV 133 Kč (3,6 x 37) + 66 Kč (9,5 x 7). To je 199 Kč na 100 km.
Já mám teď Octaviu 3, 2.0 TDi a žere mi to 5,3 l/100 km dlouhodobě. Do práce jezdím 25 km tam a 25 km zpět. Takže na 100 km u čistě nafty to vychází na 196 Kč (5,3 x 37)